Old School FPS Vs dagens skit spel

Permalänk
Avstängd

Old School FPS Vs dagens skit spel

varför känns dagens FPS så pissigt enkla och linjära? medans spel som Quake 1-2, DooM 1-2-3, HL1-2, Unreal Tournament, med flera känns bra mycket mer underhållande, tog och körde Blood 1(hittade skivan till det efter flyttstädningen) och märkte direkt att det är då bra mycket roligare än dagens mer vackra och linjära fps där man har skydd överrallt, har vi blivit så van vid dåliga fps nu mera?

är det bara jag som efterfrågar old school style fps där man möter nära inpå fiender man får springa för livet på ett helt annat sätt, inga skydd att hucka ner bakom och köra covering-fire?

vad anser ni fattas i dagens fps? vad anser ni blivit bättre, eller rent av sämre?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Därför att alla ska kunna bli bra på en dag och allt handlar om att kunna ge spelaren den högsta möjliga adrenalin-kicken så de blir beroende så fort som möjligt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Därför att alla ska kunna bli bra på en dag och allt handlar om att kunna ge spelaren den högsta möjliga adrenalin-kicken så de blir beroende så fort som möjligt.

kan så vara tyvärr, men det förstör dagens FPS.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

kan så vara tyvärr, men det förstör dagens FPS.

Jag har inte älskat ett FPS sedan BF2 å det är i "början" av den moderna FPS:en enligt mig.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har inte älskat ett FPS sedan BF2 å det är i "början" av den moderna FPS:en enligt mig.

körde aldrig BF2 så mycket, dock anser ja personligen att CoD har förstört FPS:en ganska hårt, annat var det när man spelade Quake 3.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har inte älskat ett FPS sedan BF2 å det är i "början" av den moderna FPS:en enligt mig.

Battlefield 2 är troligen det bästa FPS spelet!

Dock så tycker jag om Red Orchestra 2 nu!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Battlefield 2 är troligen det bästa FPS spelet!

Dock så tycker jag om Red Orchestra 2 nu!

Red Orchestra 2 var faktiskt ganska så bra, sitter mest och hoppas på att id Software ska sluta upp med Rage liknande spel och ge oss ett ordentligt Quake eller DooM inom en snar framtid så man får spela äkta FPS igen.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än att hålla med, sanknar den gamla skolan med.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

Red Orchestra 2 var faktiskt ganska så bra, sitter mest och hoppas på att id Software ska sluta upp med Rage liknande spel och ge oss ett ordentligt Quake eller DooM inom en snar framtid så man får spela äkta FPS igen.

Har aldrig spelat de första doom. Har testat doom 1 & 2 men inte lagt ner timmar på det, samma gällande Quake

Men Red Orchestra 2 är ett roligt spel, för då är det inte springa ut o spreja sönder med sin M4...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Sista riktiga FPS spelet jag spela var Unreal 2 XMP. Vad jag menar med "riktig" FPS är att alla kan döda alla, alltid. Idag verkar det vara mer bilspel/flygspel än First PERSON shooter. Quake 1 och XMP, helt klart de bästa FPS-liren som gjorts. Quake var "mindless" slakt, vilket kan vara kul. XMP hade allt. Strategi, taktik och jävligt rolig fysik.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golom:

Kan inte mer än att hålla med, sanknar den gamla skolan med.

finns inget som slår spel som Quake 1-2-3, Blood, HeXen 1-2, plus dem andra, det var faktiskt spel som var svåra och gav något

Skrivet av 925:

Sista riktiga FPS spelet jag spela var Unreal 2 XMP. Vad jag menar med "riktig" FPS är att alla kan döda alla, alltid. Idag verkar det vara mer bilspel/flygspel än First PERSON shooter. Quake 1 och XMP, helt klart de bästa FPS-liren som gjorts. Quake var "mindless" slakt, vilket kan vara kul. XMP hade allt. Strategi, taktik och jävligt rolig fysik.

dagens spel klarar man på några timmar medans old school fps där fick man kämpa mera för att klara nivåerna, saknar lätt funktionen där dem tog tid på en på varje nivå, sedan känslan att man vet att det verkligen är ett svårt spel..inte som i dagens COD och BF spel där man med enkelhet bara väntar lite så blir allt bra igen.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Kan vara eftersom vi gillar det vi växte upp med och ogillar det nya... Frågar man personer några år yngre älskar de spelen de växte upp med och kommer antagligen inte gilla framtidens riktning inom shooters. Ingen anledning att dumförklara folk för det, alla generationer kommer alltid gilla det som de växte upp med, det är nog därför det finns uttryck som "det var bättre förr" som bevisligen inte stämmer på särskilt många punkter.

Det ända man kan göra är att försöka ha ett öppet sinne och kritiskt granska varför man själv tycker som man gör och kanske ändra sin åsikt till något mer flexibelt. Om inte det funkar är det näst bästa valet att spela spelen man gillar och sedan respektera att andra tycker olika och gillar andra spel. Bara för att spel blir äldre försämras de inte. De är precis lika bra som de alltid har varit.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Kan vara eftersom vi gillar det vi växte upp med och ogillar det nya... Frågar man personer några år yngre älskar de spelen de växte upp med och kommer antagligen inte gilla framtidens riktning inom shooters. Ingen anledning att dumförklara folk för det, alla generationer kommer alltid gilla det som de växte upp med, det är nog därför det finns uttryck som "det var bättre förr" som bevisligen inte stämmer på särskilt många punkter.

Det ända man kan göra är att försöka ha ett öppet sinne och kritiskt granska varför man själv tycker som man gör och kanske ändra sin åsikt till något mer flexibelt. Om inte det funkar är det näst bästa valet att spela spelen man gillar och sedan respektera att andra tycker olika och gillar andra spel. Bara för att spel blir äldre försämras de inte. De är precis lika bra som de alltid har varit.

inte för vad ja kan se att vi har sagt att någon är dum för dem gillar dagens spel, men frågan jag ställer är varför dagens spel inte är lika svåra som old school FPS:en var, varför man inte idag ger nya generationens FPS spelare samma känsla och samma utmaningar som en annan fick vara med, vist kan mycket väl vara så att man själv blivit så pass bra att man inte längre känner samma svårighetsgrad eller kan bero på åldern.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Det va ju bättre förr hur många spel dör man i idagen läge? som någon ovan säger, det är ju bara att gömma sig i 2sec så har man fullt liv. är väll igentligen mer imot regenererande hälsa och alla låsa upp saker som alla spel ska ha. Riktigt tris enligt mig det ska va på samma vilkor och det är skillen som avgör, man vill ju gärna ha en fight som vara längre än att den som skjuter först vinner. Sen att man kan "trixa" gör saken ju bara roligare, startar fortfarande q1/q3 bara för att få hoppa runt lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golom:

Det va ju bättre förr hur många spel dör man i idagen läge? som någon ovan säger, det är ju bara att gömma sig i 2sec så har man fullt liv. är väll igentligen mer imot regenererande hälsa och alla låsa upp saker som alla spel ska ha. Riktigt tris enligt mig det ska va på samma vilkor och det är skillen som avgör, genom att man han "trixa", startar fortfarande q1/q3 bara för att få hoppa runt lite.

haha helt sant, satt själv idag med Unreal tournament och Quake 3. lyckades även hitta Quake2 servers.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Haha, den obligatoriska tråden om att allt gammalt var bättre...och folk anklagar gamla gubbar för att vara gaggiga och bakåtsträvande

Det har alltid funnits dåliga och bra FPS spel, och så även idag, att spelen har en annan stil idag betyder inte att de är mindre äkta en vad ni spelade förr. Vill ni ha ett fast pace spel som Quake så kan ni spela Tribes:Ascend.

De flesta spel har idag inte lika hög inlärningskurva som äldre FPS, och om man störs av detta är väl från person till person, känns kanske inte lika coolt om folk kan lära sig att spela snabbt, man får ju inte känna sig lika speciell med sina leet skills då, vilket i och för sig kan vara tråkigt

Tyvärr har ju COD fått en väldigt stor plats på FPS scenen, vilket jag själv kanske inte tycker är det mest förfinade FPS direkt, men det finns ändå många fler spel att välja på.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, den obligatoriska tråden om att allt gammalt var bättre...och folk anklagar gamla gubbar för att vara gaggiga och bakåtsträvande

Det har alltid funnits dåliga och bra FPS spel, och så även idag, att spelen har en annan stil idag betyder inte att de är mindre äkta en vad ni spelade förr. Vill ni ha ett fast pace spel som Quake så kan ni spela Tribes:Ascend.

De flesta spel har idag inte lika hög inlärningskurva som äldre FPS, och om man störs av detta är väl från person till person, känns kanske inte lika coolt om folk kan lära sig att spela snabbt, man får ju inte känna sig lika speciell med sina leet skills då, vilket i och för sig kan vara tråkigt

Tyvärr har ju COD fått en väldigt stor plats på FPS scenen, vilket jag själv kanske inte tycker är det mest förfinade FPS direkt, men det finns ändå många fler spel att välja på.

vänta ett 10tal år till, vi kommer va så odrägliga

Permalänk

Dör man inte får man illusionen om att man är duktig. Om man tror att man är duktig är man glad. Är man glad köper man uppföljaren. Om folk köper uppföljaren tjänar man pengar.
Nu är jag inte jättehemma på gamla spel men jag antar att äldre AI inte försöker simulera ett mänskligt beteende där möjligheten att missa och att suppressive fire är störande inte finns och därför är svårare.

Dock håller jag inte med om att fps-spel är dåliga nuförtiden. Jag slutade spela CoD efter MW2, men tycker att BF3 är ett av de bästa spelen hittills.

Spela multiplayer där alla har samma förutsättningar. Då är det bara svårt om du är dålig.

Permalänk
Entusiast

*Suck* Inte en till pensionärstråd...

Det finns som tidigare nämnts fortfarande spel som verkligen kräver "skill" och är fast-paced men man får väl leta lite. Tribes är som sagt väldigt fast-paced och skillat, spela det gratis!

När det kommer till ren svårighet så spela Halo 4 (Eller tidigare Halo'n men Halo 4 är färskast) på Legendary och aktivera alla "skallar", då jävlar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vill man ha en utmaning i single-player är det ju generellt inte fps-spel man väljer? Rena fps spel har ju i princip alltid varit mer eller mindre linjära.

Med utmaning gissar jag att du menar att man får tänka lite mer o planera sina rörelser, mer taktik? För det går ju att skruva upp svårighetsgraden till max, dock skulle jag ju säga att det då blir mer frustrerande än utmanande.

Permalänk
Medlem

jag växte upp med doom och quake etc, men tycker att spel som arma är betydligt mycket bättre, bf3 och cod kan vara kul för insta-action fix nån gång

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Oftast tycker jag att de gamla fps:en var roligare. Gillar oftast inte väldigt linjära spel där man får tillbaka sin energi automatiskt. Det var roligare när man kunde gå omkring lite som man ville och leta hemligheter, och själv fylla på sin health. Men visst görs det fortfarande bra FPS.

Ang. gammalt eller nytt så ska man väl vara så pass öppen så att man varken blint anammar nya trender bara för att det ska vara så, eller blir fast i det gamla för att man inte vågar en förändring. Ibland är det nya bättre, ibland det gamla.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Spela Red orchestra 2. De spelet tar tid och lära sig och man måste alltid använda hjärnan för att kunna prestera på topp!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

FPS är inte FPS längre, förut var fokus att skjuta andra nu är fokus på att grinda grinda grinda, måste låsa upp nästa sak och få en ny medalj.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

FPS är inte FPS längre, förut var fokus att skjuta andra nu är fokus på att grinda grinda grinda, måste låsa upp nästa sak och få en ny medalj.

haha helt sant, bara kolla på cod och BF serien ju.

haha klockrent ju.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

haha helt sant, bara kolla på cod och BF serien ju.

Så sant, för att inte prata om hur tråkigt det är med realistiska vapen.

Permalänk
Medlem

Att ingen har länkat de, för dessa trådar, obligatoriska youtubeklippen än:

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag tvärt om. Dagens fps är bra mycket bättre än gamla fps spel. Att låsa upp vapen ser jag inte som en nackdel, inte heller att det finns massa olika vapen med olika stats. Det gör att spelet får lite variation. Jag brukar själv ofta köra med det första vapnet man har och inte går det sämre för det. Sluta gnäll och kör den typen av spel du vill köra. Vill du ha fast pace så kör Tribes. Det finns fortfarande den typen av spel, det är bara att leta lite. jag spelar hellre BF3 än quake/doom(aldrig gillat dem) varje dag i veckan. Jag gillar även Natural selection 2 som är väldigt kul och ganska annorlunda. Det är ju inte så att den typen av spel du vill ha inte finns, ta och kör dem istället för att klaga på de spel du inte gillar.

Edit: Måste säga att det låter riktigt pensionärigt att klaga på allt nytt. Det finns som sagt flera spel som liknar old school spelen, men de är inte lika populära så man får helt enkelt leta lite efter dem

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att dagens FPS i allmänhet är mindre skillberoende. Att vara bra med railgun i Q3 eller sätta AK-47sprayen i CS krävde betydligt mycket mer av spelaren än vad många spels gun handling gör idag. Det sista riktigt skillbaserade FPSen jag har lirat är första Modern Warfare.

Visa signatur

Dekadens