Permalänk
Medlem

Fläktplacering

Hej!

Vill klargöra en sak! Jag är lite småkorkad när det kommer till fläktplacering så skulle uppskatta om ni sa vilket håll märket (peka utåt eller inåt) ska vara åt så jag fattar lättare!

Köpte mig ett FD Define R4 nyligen och undrar lite hur jag ska placera fläktarna för bästa kylning. Jag satte en i botten (med fläktmärket uppåt), en i taket (märket neråt), en i dörren (märket utåt) sen har jag dom 2 originalfläktarna som kom med orörda.

Så hur bör jag placera fläktarna för bästa kylning? Funderar på att köpa Corsair AF fläktarna som någon annan här gjorde och gav dom ett bra betyg.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Värme stiger uppåt, så kör insug underifrån, insug från sidan, sen blås ut skiten ur toppen och bakåt. Finns säkert någon som inte håller med mig om det, men så har jag gjort i alla år iaf, du vill hellre få ut den varma luften än att trycka in mer som inte kan förflyttas iväg.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av fora:

Hej!

Vill klargöra en sak! Jag är lite småkorkad när det kommer till fläktplacering så skulle uppskatta om ni sa vilket håll märket (peka utåt eller inåt) ska vara åt så jag fattar lättare!

Köpte mig ett FD Define R4 nyligen och undrar lite hur jag ska placera fläktarna för bästa kylning. Jag satte en i botten (med fläktmärket uppåt), en i taket (märket neråt), en i dörren (märket utåt) sen har jag dom 2 originalfläktarna som kom med orörda.

Så hur bör jag placera fläktarna för bästa kylning? Funderar på att köpa Corsair AF fläktarna som någon annan här gjorde och gav dom ett bra betyg.

All hjälp uppskattas!

Brukar finnas pilar på fläkten, som visar vilket håll luften blåser på.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Hej!

Vill klargöra en sak! Jag är lite småkorkad när det kommer till fläktplacering så skulle uppskatta om ni sa vilket håll märket (peka utåt eller inåt) ska vara åt så jag fattar lättare!

Köpte mig ett FD Define R4 nyligen och undrar lite hur jag ska placera fläktarna för bästa kylning. Jag satte en i botten (med fläktmärket uppåt), en i taket (märket neråt), en i dörren (märket utåt) sen har jag dom 2 originalfläktarna som kom med orörda.

Så hur bör jag placera fläktarna för bästa kylning? Funderar på att köpa Corsair AF fläktarna som någon annan här gjorde och gav dom ett bra betyg.

All hjälp uppskattas!

Man vill gärna ha lite mer luft in än ut, så det skapas ett övertryck i chassit. Detta kommer förebygga att damm kommer in igenom springorna där det inte sitter dammfilter.

Jag skulle satt:

Fram -> Insug
Topp -> Utblås
Botten -> Insug
Sidan -> Insug
Bak -> Utblås

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Man vill gärna ha lite mer luft in än ut, så det skapas ett övertryck i chassit. Detta kommer förebygga att damm kommer in igenom springorna där det inte sitter dammfilter.

Jag skulle satt:

Fram -> Insug
Topp -> Utblås
Botten -> Insug
Sidan -> Insug
Bak -> Utblås

Kör på detta TS. En mycket bra och utförlig förklaring.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Angående riktningen på fläktarna så är det klistermärket på "baksidan" av fläkten som den blåser mot. Alltså: Placerar du en fläkt i bak så att du inte kan se klistermärket så kommer den blåsa ut luft.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

tjenare... håller med föregående talare... dock att tänka på kan vara om man har grafikkort som blåser neråt. då skulle jag ändrat botten fläkt till utblås... vilket är synd efter som det motverkar hur annars värme flyttar sig i burken. Men jag har gjort mätningar på min burk, define R3 och ett gtx 670 med windforce. och det var effektivare i alla fall för min del.! TJO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Angående riktningen på fläktarna så är det klistermärket på "baksidan" av fläkten som den blåser mot. Alltså: Placerar du en fläkt i bak så att du inte kan se klistermärket så kommer den blåsa ut luft.

Klistermärken kan väl sitta på både framsidan och baksidan så det kan missleda att hänvisa till dem...
Jag brukar alltid kolla på stagen som håller uppe själva fläkten. Luften blåser ut det håll som stagen sitter på. (det är liksom "baksidan" på fläkten)

Skrivet av anderjo4:

tjenare... håller med föregående talare... dock att tänka på kan vara om man har grafikkort som blåser neråt. då skulle jag ändrat botten fläkt till utblås... vilket är synd efter som det motverkar hur annars värme flyttar sig i burken. Men jag har gjort mätningar på min burk, define R3 och ett gtx 670 med windforce. och det var effektivare i alla fall för min del.! TJO!

Jag kan ha fel, men jag gissar typ 95% av alla grafikkortfläktar blåser "uppåt" mot kretskortet.
Skulle tro det gäller ditt windforce också... Men ibland funkar ju grejer som verkar bakvänt iallafall (och jag kan som sagt ha fel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla svar Ska köra på det BrutalSwede sa

Permalänk
99:e percentilen

Verkar som att TS inte vet hur man ser vilket håll fläkten blåser åt. Det är väldigt lätt att se. Fläktbladen är utformade för att snurra åt ett håll och pressa luft åt ett håll. Titta på fläkten så ser du det. Om inte, titta på ramen så ser du att det finns två pilar: en som visar vilket håll fläkten snurrar åt och en som visar vilket håll den blåser åt. Men dessa pilar är i regel inte så tydliga, så det är väldigt tids- och arbetsbesparande att kunna se direkt vilket håll en fläkt blåser åt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Brukar finnas pilar på fläkten, som visar vilket håll luften blåser på.

Alla normala fläktar har det. Men fractal design fortsätter att göra en besviken. Kollade precis på mina och de saknar helt pilar. Använder dom inte längre utan dom låg på golvet.

EDIT: eller han hade köpt nya till, då borde det ju vara pilar på. I värsta fall så är det ju bara att starta datorn och känna vilket håll de blåser åt. Dom blåser mot märket iaf.

Skrivet av anderjo4:

tjenare... håller med föregående talare... dock att tänka på kan vara om man har grafikkort som blåser neråt. då skulle jag ändrat botten fläkt till utblås... vilket är synd efter som det motverkar hur annars värme flyttar sig i burken. Men jag har gjort mätningar på min burk, define R3 och ett gtx 670 med windforce. och det var effektivare i alla fall för min del.! TJO!

Eeeeh va? Det finns väl inga grafikkort som blåser nedåt? Windforce gör det inte.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Alla normala fläktar har det. Men fractal design fortsätter att göra en besviken. Kollade precis på mina och de saknar helt pilar. Använder dom inte längre utan dom låg på golvet.

EDIT: eller han hade köpt nya till, då borde det ju vara pilar på. I värsta fall så är det ju bara att starta datorn och känna vilket håll de blåser åt. Dom blåser mot märket iaf.

Eeeeh va? Det finns väl inga grafikkort som blåser nedåt? Windforce gör det inte.

referenskylaren blåser väl ut luften, alla andra blåser väl mot kylflensen?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

referenskylaren blåser väl ut luften, alla andra blåser väl mot kylflensen?

aldrig haft referens så det kan jag inte uttala mig om. men jag vet att windforce som han pratar om absolut inte gör det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Referenskylare drar in luft och blåser sedan ut luften bakom chassit vid i/o panelen på grafikkortet

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

referenskylaren blåser väl ut luften, alla andra blåser väl mot kylflensen?

Precis, blåser mot kylflänsen, men det Anderjo skrev var att vissa grafikkortkylare blåser "neråt" (från kylflänsen), och det stämmer inte på nån GPU-fläkt jag sett. (och det var det som Deadich reagerade på)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Precis, blåser mot kylflänsen, men det Anderjo skrev var att vissa grafikkortkylare blåser "neråt" (från kylflänsen), och det stämmer inte på nån GPU-fläkt jag sett. (och det var det som Deadich reagerade på)

okej, jag trodde det så ni fick rätta mig om jag hade fel

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90