Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Det är väl inga aktiebolag då? Lät nästan som att dom startar börsnoterade aktiebolag i den finska skolan...

Steget emellan ett vanligt helägt personligt företag och ett AB är i princip endast ett par papper och en kostnad. Sedan är ju det olika juridiska regler för de två, men steget emellan är som sagt inte speciellt stort.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

När du ändå säger han skall sluta klaga så kan jag tillägga att städa/hjälpa till hemma är inget jobb. Det är naturligt och skall göras för lära sig inför sitt egna liv.
Har aldrig fått en krona för hjälpa hemma.... jag fick mitt rum, mat och kläder.

Till TS, försök förhandla med mor eller far om de nu har möjlighet att lägga till lite så du får en större budget? Om inte ett sommar jobb! Lycka till!

Tyckte annars att han försvarade TS, och menade att denne INTE klagat?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Jodå jag hjälper till hemma, men inte får jag betalt för det. Föräldrarna har lite stram ekonomi så aa... jag får väl den hundringen som blir över i månaden.. heh

Släng ut några lappar i brevlådorna runt där du bor med t ex gräsklippning 100:-, tvätta bilen utvändigt 100:-, utv+inv 200:-.
Så kan du fixa ett enkelt sommarjobb, gör även hänvisning till någon av dina föräldrar.

Några grannbarn har gjort detta och jag kommer anlita dem i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Jodå skulle gärna vilja ha en dator, och tror säkert att det går att få ihop någonting för 5k, men problemet är att jag inte har ett skit. Varken skärm eller tangentbord, det jag är rädd för är att jag kommer behöva köpa ALLT, vilket kommer resultera i att jag har 1000 kronor kvar till burken, och då kommer jag behöva sitta med paint med en burk som låter som en flygplansmotor.

Tack (:

Begagnat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Får man ens starta företag så tidigt?

Tveksamt, man får inte teckna avtal innan man är 16 så...

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Barnbidraget är till föräldrarna, inte säkert att han får ett öre av dessa pengar.

Helt rätt. Barnbidraget är till föräldrarna för kläder och mat. Känner ett par som fick barnbidraget direkt på deras konto men då fick de betala sina egna kläder också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av vinsent10:

jobba du hos en släkting för det är lag att du inte får jobba för ens du är 13 vad jag har hört :/

Nej en auktionskammare, haha då gick det kanske inte lagligt til första året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Steget emellan ett vanligt helägt personligt företag och ett AB är i princip endast ett par papper och en kostnad. Sedan är ju det olika juridiska regler för de två, men steget emellan är som sagt inte speciellt stort.

En kostnad om 50.000 kr. Och det bör vara relevant om man inte har en bra affärsidé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

En kostnad om 50.000 kr. Och det bör vara relevant om man inte har en bra affärsidé.

det är väl snarare en insats på 50.000kr

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Dagens tips lägg pengarna på rätt saker redan från början, dvs moderkort, processor, nätdel, grafikkort, ssd de grejerna får du räkna med en livslängd på 3år om du köper rätt saker, det blir oftast dyrare att handla billigt då man måste byta ut de grejerna snabbare.

Börja med att "farma" gratisgrejer, finns garanterat någon lokal datafirma eller privatperson som kan skänka en datorlåda och en beg dvdbrännare, skitsamma om det är fult bara det fungerar att bygga i.

Klipp gräs/hjälp nån granne med ved, städning, tvätta bilen eller dyl på timlön utöver ev sommarjobb tills du får ihop ca: 3000kr till ett bra grafikkort Fråga närmaste grannarna/släkt/bekanta och tala om att du spar ihop till en dator och fråga om de vill ha hjälp med gräsklippning under sommaren, 50kr/tim skulle jag nog anse att det kan vara värt.

Lägg sedan till dina 5000 och köp en bra grund på dator i höst dvs bra moderkort, processor intel i5 eller dyl (finns ganska ok uppgraderingspaket på inet) lägg till en kvalitetsnätdel typ corsair HX, 120gb SSD som du kan bygga vidare på. tror 5000kr räcker här, snålt tilltaget med 120gb ssd MEN det räcker för att installera ett par spel med operativ på iaf så kan man bygga ut sedan. En beg 22" skärm kan man få för några hundralappar.

På det viset slipper du få en sommar framför datorn, du får jobba i solen så kan du slappa i vinter framför din inarbetade dator.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Kan tipsa om SDR (svensk direkt reklam) jobbade där i tre år man tjänar inte några fantasi summor precis men ändå runt 150 kronor i veckan mot ca 3-4 timmars jobb för min del i alla fall, hade ca 300 hushåll varav de flesta var lägenheter. Det blir lite pengar tillslut och det hjälpte mig att få ihop pengar till de saker jag ville ha.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Det är en insats på 50.000 kr - vilket är inte samma sak som kostnad.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Spara/investera

Permalänk

Om du vill ha jobb så sälj tidningen

http://www.saljtidningar.se

Står ca 1200kr/mån. Då har du en fin burk ganska snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan absolut tjäna pengar genom att arbeta även om man är minderårig. Man måste vara på hugget och inte tro att man får saker serverat på silverfat. Sök aktivt själv och jaga de dolda jobben, inte de jobb som lyses ut, jo dom också men inte bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Idleworks:

Om du vill ha jobb så sälj tidningen

http://www.saljtidningar.se

Står ca 1200kr/mån. Då har du en fin burk ganska snart

Kan säga att kvällsposten inte är något vidare att sälja många som vill ha tidning har redan premuration på andra tidningar min kusin sålde kvälsposten tjänade ungefär 100 kronor varje helg vet inte om det har ändrats så mycket men han tjänade 2 kronor per såld tidning plus dricks och var då uppe runt 8 på morgnarna söndagar och lördagar. Så jag skulle inte räkna med att tjäna särskilt mycket på det och de flesta 15 åringar vill inte gå upp så tidigt på helgerna. Om man vill tjäna pengar på att sälja kvällsposten så rekommenderar jag att bara jobba under sommaren och sälja nere på stränder då kan man få ihop rätt mycket pengar och man behöver heller inte gå upp särskilt tidigt heller då många tycker det är mysigt att ligga på stranden och läsa tidningen.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Ge dem till mig

Permalänk
Skrivet av Seithu:

Har vart ute på jakt efter sommarjobb hur länge som helst nu, men eftersom ingen vill ha en liten unge som mig springa runt och hjälpa till har det ju inte gått så bra.. får hoppas på att kommunen lottar ut några jobb till nästa sommar.. tagga, woo...

Du kan be om jobb på dina föräldrars jobb. Vad dom nu jobbar med

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Dagens tips lägg pengarna på rätt saker redan från början, dvs moderkort, processor, nätdel, grafikkort, ssd de grejerna får du räkna med en livslängd på 3år om du köper rätt saker, det blir oftast dyrare att handla billigt då man måste byta ut de grejerna snabbare.

Börja med att "farma" gratisgrejer, finns garanterat någon lokal datafirma eller privatperson som kan skänka en datorlåda och en beg dvdbrännare, skitsamma om det är fult bara det fungerar att bygga i.

Klipp gräs/hjälp nån granne med ved, städning, tvätta bilen eller dyl på timlön utöver ev sommarjobb tills du får ihop ca: 3000kr till ett bra grafikkort Fråga närmaste grannarna/släkt/bekanta och tala om att du spar ihop till en dator och fråga om de vill ha hjälp med gräsklippning under sommaren, 50kr/tim skulle jag nog anse att det kan vara värt.

Lägg sedan till dina 5000 och köp en bra grund på dator i höst dvs bra moderkort, processor intel i5 eller dyl (finns ganska ok uppgraderingspaket på inet) lägg till en kvalitetsnätdel typ corsair HX, 120gb SSD som du kan bygga vidare på. tror 5000kr räcker här, snålt tilltaget med 120gb ssd MEN det räcker för att installera ett par spel med operativ på iaf så kan man bygga ut sedan. En beg 22" skärm kan man få för några hundralappar.

På det viset slipper du få en sommar framför datorn, du får jobba i solen så kan du slappa i vinter framför din inarbetade dator.

håller helt med dig granarna är rena guldgruvorna

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Kan tipsa om SDR (svensk direkt reklam) jobbade där i tre år man tjänar inte några fantasi summor precis men ändå runt 150 kronor i veckan mot ca 3-4 timmars jobb för min del i alla fall, hade ca 300 hushåll varav de flesta var lägenheter. Det blir lite pengar tillslut och det hjälpte mig att få ihop pengar till de saker jag ville ha.

Haha, kan tyvärr inte säga det samma, jobbade hos dem i 6 månader för ca. 200kr veckan och behövde jobba nästan åtta timmar per helg för de pengarna. Jag måste dock haft ett hemskt distrikt, har man så som du hade är det lätt värt det, enkelt och relativt bra betalt!

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance

Permalänk
Skrivet av ghostops:

Haha, kan tyvärr inte säga det samma, jobbade hos dem i 6 månader för ca. 200kr veckan och behövde jobba nästan åtta timmar per helg för de pengarna. Jag måste dock haft ett hemskt distrikt, har man så som du hade är det lätt värt det, enkelt och relativt bra betalt!

Ja jag hade ju bara tretio villor att dela ut till och sen resten lägenheter så det var rätt enkelt sen blev maan ju inte så snabb på att sortera reklam över en dag precis i början kunde man ju hålla på och sortera i 2-3 timmar innan det blev klart i slutet tog det kanske max 1 timme och man visste exakt hur många som ville ha reklam i varje trappuppgång så det underlättade också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AgentDinozzo:

Jag började jobba när jag var tretton, då delade jag ut reklam, man tjänar mellan 150-300kr/helg och distrikt, du kan ansöka om fler distrikt om du vill ha mer betalt. Eller så kan du vänta ett år tills du fyller 16 och söka jobb på typ ica eller liknande, då har du en lön på ca 77kr/tim.

Sjukt bra betalt. Mitt första vita jobb (började när jag var 12 inofficiellt med att städa toaletter och skura golv) när jag var 15 år. Jobbade som elmontör gav mig 35 kr/h. Hade förhandlat till mig detta då jag läst att det var den lön man fick via kommunala sommarjobb. Visste ingenting på den tiden) Året efter gick jag upp till 42 kr/h!

Efter det byggde jag min första egna dator vid 16 års ålder. Hade lusläst Sweclockers och allt jag kom över i hur man byggde dator. Skrev tom ett arbete senare om det i skolan kom jag ihåg.

P3 733Mhz (@800)
128Mb ram (@133mhz)
Ge-Force 2 GTS 32Mb
IBM -Deskstar GXP-75 30Gb

(datorn levererades med defekt ramminne. Försökte installera windows 98 men det krashade konstant på 99%, skapligt förkrossad man var då, innan man provade att byta minne med en vän)

När datorn väl fungerade levererade datorn 333fps i Q3 (om man stirrade in i väggen på Q3DM1)

Till ts: Spara ihop lite mer pengar. Sommarjobba, klipp gräs, fråga föräldrar om du kan hjälpa till (mot betalning) i hemmet etc. Det går!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

En sak alla här har missat är ju att du måste köpa ett operativsystem också, såvida du inte vill köra linux. Och detta gör ju att datorn blir ca1000 kr dyrare för alla datorer som blivit länkade här (kommer inte ihåg vad OS kostar på rak arm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nontA91:

En sak alla här har missat är ju att du måste köpa ett operativsystem också, såvida du inte vill köra linux. Och detta gör ju att datorn blir ca1000 kr dyrare för alla datorer som blivit länkade här (kommer inte ihåg vad OS kostar på rak arm).

Kan angående det som ovanstående (nontA91) nämner tipsa om att studenter på de flesta stora högskolor/universitet har tillgång till många gratis programvaror. Om du antingen känner någon, har en släkting, familjevän eller något annat som är studerande på universitets/högskolenivå kanske du kan få tillgång till ett gratis (och ändå äkta) operativsystem via denne. Själv kör jag ett windows 8 som jag fått på detta sätt. Finns också äldre windows-versioner om man föredrar det. Lycka till!

Permalänk

Jag tänker inte radda förslag för hur du ska tjäna pengar, att döma av dina inlägg är du nog själv egentligen medveten om hur vårt lands kära valuta införskaffas.

Jag tänker dock nämna att du bör spara pengar ett tag till, 5 000 räcker till en OKEJ/medioker dator, med OS och montering (vet inte huruvida om du vet hur detta går till/ej, så jag tänker utgå ifrån att du inte gör det) utanför kostnaden.

Ett par varningens ord om begagnatmarknaden också; Folk har en tendens att generellt överdriva/överprisa allt möjligt, med referenser som "Monsterspeldator", osv, om du hittar en dator/paket du blir intresserad av, länka det gärna i forumet så att vi kan hjälpa dig att undvika en tråkig affär.

Typon och omformuleringar, satans gåva till internetvärlden.
Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk

Vad för jobb? Jobbar med att dela ut reklam och det är pisslön..

Permalänk

Här har du annars!
http://mrpc.se/product_info.php/mrpc-gamer-p-989
Köpte min där väldigt nöjd med den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RavenBlue:

Här har du annars!

Jo visst, GT 630...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenBlue:

Här har du annars!

Lira spel på ett GT 630? Knappast... Möjligen att man kan få igång CoD:Ghost på Ultra men mer än så klarar det inte

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vincentzio:

Vad för jobb? Jobbar med att dela ut reklam och det är pisslön..

Skrivet av RavenBlue:

Här har du annars!

Skrivet av Mars SSX:

Jo visst, GT 630...

Skrivet av BrutalSwede:

Lira spel på ett GT 630? Knappast... Möjligen att man kan få igång CoD:Ghost på Ultra men mer än så klarar det inte

Dold text

Har ni sett när tråden startades?