QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Skrivet av saddam:

Vad är nyttan med att köra 120Hz eller 96Hz? Är det främst för gaming? Är det stor skillnad i vardaglig användning? Blir inte skärmens livslängd kortare om man klockar den?

Om du inte gamear har du ingen användning för 120Hz eller 96 Hz, du kan köra vidare på 60Hz för vardaglig användning.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av Yorg:

När det gäller spel så kan du behöva (jag var tvungen att göra det) installera en ny drivrutin för skärmen, vilket man bara kan göra i testmode där du kan använda dig av osignerade drivrutiner. Annars kommer spelen inte gå över 60fps.

http://120hz.net/showthread.php?683-Overclocking-Quick-Start-...

Har information om det.

Yes, såg det också och testade. Var efter det som SC2 kunde komma upp i högre FPS. Dishonored var dock opåverkat av det. Spelar inte så mycket och med mitt 570 kommer jag inte komma över 40-50FPS (om ens) i de nya spelen med lagom mycket grafik påslaget. Var bara ett litet test jag körde igår med olika titlar.

Hur som helst, 100ish hz är jag klart nöjd med. Flytet är fantastiskt mycket bättre än vid 60hz. Var mest nyfiken på om det skulle gå att kräma ur mer ur skärmen

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | GeForce GTX3080 | Corsair TX V2 750W |

Permalänk
Medlem

Så, har lyckats packa upp min skärm och kopplat in den. Fungerar bra, den har backlight bleed i båda nedre hörnen, dock stör det inte mig särskilt. Min gamla HP-skärm som en gång i tiden kostade mer än dubbelt har också bleed så. Sen undrar jag om det inte går att fixa enligt de den guide som dök upp på OCN. Har testat att göra en egen upplösning i Nvidia cpanel, den svalde utan vidare 96 Hz. Mitt överklockade 670 orkar dock inte riktigt med 96 FPS alltid, men det fungerar

Så summa summarum är jag väldigt nöjd. Foten är ett skämt förstås, men det var ju ingen hemlighet. Planerar att köpa ett fäste som ska skruvas fast i bordet. Bättre än såhär blir det nog inte för totalt ca 2500 kr, snacka om värde för pengarna. Är så man blir sugen på att köa ett par till för sourround/eyfinity, mendå krävs det ju an smärre uppgradering av grafik-korten med.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

det går att fixa backlight bleed genom att öppna skärmen, ska inte vara så svårt, har själv lite backlight bleeding nere vid hörnen, tänkte fixa det under helgen.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Många verkar ju vara positiva till denna så var också tvungen att beställa en med i hopp om att den kan ersätta min S27A950D.
Har en Yamakasi 60hz också som jag tycker bilden är kanon på, dock är jag en alldeles för dålig förlorare för att kunna spela på 60hz så den används som extraskärm.

Håller tummarna och återkommer

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Sugen på att beställa en men skulle behöva en höj och sänkbar fot för placering på bord, helst inte en som behöver skruvas fast i bordet. Den medföljande gör att skärmen är för hög för att passa på mitt datorbord. Någon som har något bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Sugen på att beställa en men skulle behöva en höj och sänkbar fot för placering på bord, helst inte en som behöver skruvas fast i bordet. Den medföljande gör att skärmen är för hög för att passa på mitt datorbord. Någon som har något bra tips?

http://www.venset.com/Files/Products/Large/DF019_FB000_FBCGSF...

Typ en sådan?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Nja, eldriven är lite overkill för något som endast skall ställas in på en passande höjd. Helt fast fot skulle givetvis också fungera förutsatt att den ger rätt höjd (överkanten på skärmen inte högre än 45 cm över bordsytan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Nja, eldriven är lite overkill för något som endast skall ställas in på en passande höjd. Helt fast fot skulle givetvis också fungera förutsatt att den ger rätt höjd (överkanten på skärmen inte högre än 45 cm över bordsytan).

Visste inte att den var eldriven. Sökte på "Vesa deskmount" Finns ju massor av alternativ. Jag kommer nog köpa ett väggfäste till min.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

kompis, köp skärmen och tänk på det där sen, man vet aldrig om priset på dessa höjs som det gjorde med IPS skärmarna.

edit: kollade nu och priserna höjs sakta men säkert... iofs bara 10USD men ändå.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Vart köper man en sån här fot för liknande pris? De vill inte skicka det till Sverige...

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B005C29QN8/ref=ox_sc_act_image_1?ie=UTF8&m=A1Q5TXAPOS7WLS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prisjakt har en kategori för stativ.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=1639

Edit: Själv funderar jag på att gå förbi Klas i sjön och klämma lite på den sånhär:
http://www.clasohlson.com/se/TV-monitorf%C3%A4ste/38-4117

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Jag har fått hem min skärm nu. Vet inte om jag har en dålig kabel, eller om jag fått värsta fallet av stuck pixels. Typ 800 blå pixlar i en linje :/
http://i.imgur.com/M2JKuWI.jpg

Fy i helvete vad mycket backlightbleed, är det vanligt med så mycket bleeding på dessa skärmar så fattar inte jag att NÅGON överhuvudtaget beställer skiten, men det kanske finns bättre...att vara nöjd med så mycket bleeding tyder bara på att man inte är speciellt noga med bildkvalite! och om detta är vanligt förekommande på just dessa skärmar så förstår jag varför handlarna i sverige/EU skiter i att ta hem dem. själv har jag aldrig haft en skärm med så mycket blödning..inte ens de med TN paneler 60/120Hz.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av White.By.Design:

Fy i helvete vad mycket backlightbleed, är det vanligt med så mycket bleeding på dessa skärmar så fattar inte jag att NÅGON överhuvudtaget beställer skiten, men det kanske finns bättre...att vara nöjd med så mycket bleeding tyder bara på att man inte är speciellt noga med bildkvalite! och om detta är vanligt förekommande på just dessa skärmar så förstår jag varför handlarna i sverige/EU skiter i att ta hem dem. själv har jag aldrig haft en skärm med så mycket blödning..inte ens de med TN paneler 60/120Hz.

Om du hade läst lite trådar före du börja spy galla så hade du vetat att dessa skärmar verkar ha mycket lägre % på backlight bleed än tex dells motsvarande 27" skärmar. De flesta är nöjda med sina skärmar och har knappt någon bleed. De som fått bleed kan lätt åtgärda detta genom att plocka loss panelen från ramen och dra på en liten remsa med eltejp där det blöder.

Med andra ord, dessa skärmar brukar inte ha bleed, och har de bleed så kan man fixa det relativt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om du hade läst lite trådar före du börja spy galla så hade du vetat att dessa skärmar verkar ha mycket lägre % på backlight bleed än tex dells motsvarande 27" skärmar. De flesta är nöjda med sina skärmar och har knappt någon bleed. De som fått bleed kan lätt åtgärda detta genom att plocka loss panelen från ramen och dra på en liten remsa med eltejp där det blöder.

Med andra ord, dessa skärmar brukar inte ha bleed, och har de bleed så kan man fixa det relativt enkelt.

jag tror det vart hans sista inlägg på ett tag, kan ha varit annat som ledde till att han blev portad dock.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Beställde en från hulustar nyss. Bad han skriva verkliga värdet på paketet så får se vad totalen blir. Har inga problem med att betala några hundringar extra om det minskar risken för problem.

Nu måste jag bara lista ut hur fan jag ska få plats med den och koppla in den. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Beställde en från hulustar nyss. Bad han skriva verkliga värdet på paketet så får se vad totalen blir. Har inga problem med att betala några hundringar extra om det minskar risken för problem.

Jag köpte också av honom och han skrev $100 i värde utan att jag bad om det. Fick för övrigt avin för inbetalning av införselmoms+hantering av DHL-killen vid dörren, smidigt. Jag har inga problem att betala skatt, och precis som du säger så är ett korrekt varuvärde en förutsättning för att tex fraktskador ska kunna ersättas.

Citat:

Nu måste jag bara lista ut hur fan jag ska få plats med den och koppla in den. ^^

Angenäma problem Har man haft en 24-tum 16:10 så är faktiskt en 27-tum 16:9 inte så mycket större. Den är lite högre, men främst bredare.

Angående bleed så har min skärm det mest i högra nedre hörnet, det som är märkbart när skärmen är mörk. Som tidigare påpekats i tråden så brukar det ganska lätt gå att fixa. Eltejp powah

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag köpte också av honom och han skrev $100 i värde utan att jag bad om det. Fick för övrigt avin för inbetalning av införselmoms+hantering av DHL-killen vid dörren, smidigt. Jag har inga problem att betala skatt, och precis som du säger så är ett korrekt varuvärde en förutsättning för att tex fraktskador ska kunna ersättas.

Angenäma problem Har man haft en 24-tum 16:10 så är faktiskt en 27-tum 16:9 inte så mycket större. Den är lite högre, men främst bredare.

Angående bleed så har min skärm det mest i högra nedre hörnet, det som är märkbart när skärmen är mörk. Som tidigare påpekats i tråden så brukar det ganska lätt gå att fixa. Eltejp powah

Fick meddelande att den kommer skickas på måndag. Hoppas på tur i kvalitetslotteriet.

Själva skärmens storlek är inget problem utan det är foten som ställer till det. Jag har ca 48 cm till hyllan ovanför bordsskivan och vill gärna ha 5cm marginal upp för optimal ventilation. Exakt hur hög denna skärmen är vet jag inte, på något ställe stod det 19.9" (~50.5cm) och på ett annat 48cm. I vilket fall är det för högt för att jag ska få in den med orginalfoten så jag får leta efter en annan lösning när jag har fått hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har ca 48 cm till hyllan ovanför bordsskivan och vill gärna ha 5cm marginal upp för optimal ventilation. Exakt hur hög denna skärmen är vet jag inte, på något ställe stod det 19.9" (~50.5cm) och på ett annat 48cm.

Jag har strax under 48 cm ifrån bordsskivan upp till en hylla, och min X-star får inte plats under med den medföljande foten. Med fot är skärmen omkring 48-50 cm hög, det beror ju på hur mycket man vinklar den o så. Jag har precis skruvat på fästet ifrån clasohlson, och då går den under min hylla då foten bygger ca 8 cm. Höjdmått utan fot är ganska precis 40 cm. För att få bort hela fästet för foten måste man plocka bort bakstycket av skärmen, har inte fått gjort det än.

Fästet clasohlson har var nåt i hästväg, grov metall galore. Tungt, står att det ska klara 10 kg, och det känns nästan om det väger det också. Sicken pjäs.

Visa signatur

--

Permalänk

Hur funkar det att lira spel i 1920 x 1080-upplösning på dessa skärmar? Har inte köpt en ny skärm på fem år och på den tiden verkade det enligt de kunniga ett helgerån att inte spela i native-upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag har strax under 48 cm ifrån bordsskivan upp till en hylla, och min X-star får inte plats under med den medföljande foten. Med fot är skärmen omkring 48-50 cm hög, det beror ju på hur mycket man vinklar den o så. Jag har precis skruvat på fästet ifrån clasohlson, och då går den under min hylla då foten bygger ca 8 cm. Höjdmått utan fot är ganska precis 40 cm. För att få bort hela fästet för foten måste man plocka bort bakstycket av skärmen, har inte fått gjort det än.

Fästet clasohlson har var nåt i hästväg, grov metall galore. Tungt, står att det ska klara 10 kg, och det känns nästan om det väger det också. Sicken pjäs.

Tack för informationen. Verkar som ett fäste från Clas Ohlson samt plocka bort orginalfästet helt verkar vara den bästa lösningen. Får se exakt hur det ser ut när skärmen har anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

Hur funkar det att lira spel i 1920 x 1080-upplösning på dessa skärmar? Har inte köpt en ny skärm på fem år och på den tiden verkade det enligt de kunniga ett helgerån att inte spela i native-upplösning.

Varför vill du spela i 1920 x 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

Det fungerar, men ser förstås sämre ut än i native. Sånahär billiga skärmar som bara har en Dual-DVI-ingång har ingen inbyggd scaler, så allt får skötas av grafik-kortet. Jag har ett 670, och spela i 1080p går bra i fullskärm. Ser "suddigare" ut och vissa ljuseffekter verkar få "gloria".

Edit: Glöm vad jag sa om "gloria". Det var jag som röjde runt i inställningarna, det enda skillnaden jag kan se när jag inte kör i native är att skärpan blir sämre. Det blir lite suddigare, som det burkar kunna bli. Har aldrig haft nån skärm med nån riktigt bra scaler, den HP jag har kan skala om, men det ser inte bättre ut när jag låter skärmen göra det än om jag låter GPU:n göra det.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Varför vill du spela i 1920 x 1080?

Kommer använda mitt 6950 2GB ett tag till och gissar att det kommer bli ganska tungrott att spela i 1440p med godtagbar fps.

Skrivet av Pholostan:

Det fungerar, men ser förstås sämre ut än i native. Sånahär billiga skärmar som bara har en Dual-DVI-ingång har ingen inbyggd scaler, så allt får skötas av grafik-kortet. Jag har ett 670, och spela i 1080p går bra i fullskärm. Ser "suddigare" ut och vissa ljuseffekter verkar få "gloria".

Hmm. Okej, tack för svaret!
Edit: såg din edit nu. Att det inte blir riktigt samma skärpa hade jag räknat med. Det kanske får bli en Korea-skärm ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

Kommer använda mitt 6950 2GB ett tag till och gissar att det kommer bli ganska tungrott att spela i 1440p med godtagbar fps

Jag testade att överklocka till 120 Hz nu, och det funkar prima. Dock har jag som sagt ett 670, och det orkar inte riktigt med 120 FPS in 1440p alltid. Testade att ställa ned inställningarna, och det blev ju bättre, men att konstant hålla 120 FPS i tex Borderlands 2? Näe, får ställa ned rejält, och då känns det lite fånigt. Adaptive V-sync fungerar väldigt bra ändå, det gör inget att jag inte kan få konstant 120 FPS, och jag gillar högupplöst

Visa signatur

--

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Om du hade läst lite trådar före du börja spy galla så hade du vetat att dessa skärmar verkar ha mycket lägre % på backlight bleed än tex dells motsvarande 27" skärmar.

Instämmer med detta. Nu har jag inte en 27" utan en dell u2311h och den har ganska hemsk backlight bleed. Alla hörn förutom 1 är drabbade och då var ändå denna skärmen betydligt dyrare än den Qnix ja har beställt.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Instämmer med detta. Nu har jag inte en 27" utan en dell u2311h och den har ganska hemsk backlight bleed. Alla hörn förutom 1 är drabbade och då var ändå denna skärmen betydligt dyrare än den Qnix ja har beställt.

Hej llrobbanll

Ked af at høre, at du har så meget BLB på din skærm.

Hvis du sender mig et Dell ordrenummer+billede i en privat besked, ser jeg gerne om der evt. er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen købt igennem en reseller, kan du få Dell ordrenummer af dem.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Inaktiv

Har precis fått hem min skärm nu. Beställde den i tisdags natt och fick den idag fredag morgon. Snabbt jobbat av både säljaren och DHL måste jag säga. Tycker bilden är riktigt bra och verkar som jag fått ett bra ex för jag hittar inga döda pixlar. Ingen direkt backlight bleed heller. Ska kolla senare hur bra den överlockar.

Permalänk
Medlem

Jag fick min Qnix idag, jag är mycket imponerad än så länge.
Nya färgprofiler är inlagda och överklockningen till 120Hz gick bra.
Nu funderar jag på om man kan spela 3D spel på monitorn och vad behöver jag i så fall? Räcker det med ett Nvidia grafikkort och deras glasögon om nu skärmen klarar 120Hz?

Permalänk
Medlem

det går inte att spela med 3D med denna skärm.

Visa signatur

GAMING
MEDIA