Ny speldator Budget 17K (Inklusive skärm)

Permalänk
Medlem

Ny speldator Budget 17K (Inklusive skärm)

Hej, jag ska nu köpa en helt ny spel dator och budgeten ligger mellan 17-18K och detta är dem delar som jag har bestämt mig för ( grafikkort, chassi och skärm ) och jag skulle uppskatta om ni skulle kunna rekommendera vilka andra komponenter som jag ska ha till datorn, rekommendera också en bra SSD hårddisk på 120GB och lägg med den i kundvagnen. Ni få även tipsa om ett annat chassi som ligger runt tusenlappen och gärna om kylning behöv och i så fall vad för kylning därför att själva tanken är att jag ska köra Crossfire med 7970 Ghz Edition.

De krav som ställs på datorn är att den ska kunna klara av spel som Crysis 3 och BF3, och andra kommande spel som kräver mycket.

Här är det som jag har satt ihop nu, min kundvagn. Kritisera gärna dem delar som jag har valt och ge gärna andra exempel som skulle kunna funka bättre. Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa detta och jag hoppas att ni orkar hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna vara snäll och hjälpa? Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på detta istället för AMD korten:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3375299/2013-05-25

Men om du nu måste ha AMD så är det bara att byta ut 780 kortet och ett kraftfullare agg i så fall!

Stod inget om montering också så slängde med det. Bygger du själv väck med den!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Jag skulle satsa på detta istället för AMD korten:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3375299/2013-05-25

Men om du nu måste ha AMD så är det bara att byta ut 780 kortet och ett kraftfullare agg i så fall!

Stod inget om montering också så slängde med det. Bygger du själv väck med den!

Tack, ser bra ut. Men varför ska man köpa ett 780 kort när man lika gärna kan lägga till 1000kr och få två 7970 som presterar mycket bättre än en 780. Kolla bara här Prestandaindex för olika grafikkort. Och speciellt när två 7970 presterar nästan lika bra som två 780. Och ska även bygga den själv glömde skriva med det.

Permalänk
Medlem

Bara en personlig preferens då jag inte klarar av microstuttering. Köper man två kort direkt är man ju också hyfsat låst till just den setupen
Känner du för dubbla 7970 kör på det! Argumenten är bra för bägge setupsen

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3367784/2013-05-22

Iställlet för en 24 tums 1080p skärm bytte jag till 27 tums 1440p skärm. Mycket bättre med större och högre upplösning. Tog ett grafikkort för det räcker fint, att köpa två grafikkort till en 1080p skärm, varför gör man det?

Om du har datorn länge och det visar sig någon gång i framtiden att det dyker upp ett spel som grafikkortet inte kan hantera är det bara att köpa ett till då eller som jag tror, du kommer köpa nytt och byta ut

Permalänk
Medlem

Varför lägga mer ännu mer pengar på en skärm när han är ute efter en gamingdator?
1080p räcker alldeles utmärkt för gaming.
Sen faller ditt argument eftersom nätagget inte räcker för 2 st 7970 i CF så han kan EJ enkelt uppgradera i framtiden.
Och idag är intel mycket bättre på processorfronten.

Gör om gör rätt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3367784/2013-05-22

Iställlet för en 24 tums 1080p skärm bytte jag till 27 tums 1440p skärm. Mycket bättre med större och högre upplösning. Tog ett grafikkort för det räcker fint, att köpa två grafikkort till en 1080p skärm, varför gör man det?

Om du har datorn länge och det visar sig någon gång i framtiden att det dyker upp ett spel som grafikkortet inte kan hantera är det bara att köpa ett till då eller som jag tror, du kommer köpa nytt och byta ut

Om jag i så fall skulle köpa den skärmen, som jag antagligen inte gör för att 27 tum är för stort men om jag skulle det så skulle det vara mer läge med att köra crossfire därför att min FPS kommer sjunka om man spelar på 1440p.

Permalänk
Medlem

Varför tror du att du behöver köra crossfire?

Ta det vanliga spelet BF3, har du större skärm blir det smidigare och sätta högre "field of view", ett alternativ är att köpa flera skärmar men då blir det för brett enligt mig. man kan inte träna in att ha den översikten.
Själv kör jag på 30" skärm (1600p), jämför jag med mindre skärm så är det stor skillnad. Du kommer aldrig gå tillbaka till liten skärm om du testat på större

Enda anledningen till att välja mindre skärm (om ekonomi inte är ett problem) är ifall utrymmet där du sitter är kraftigt begränsat, antingen att du sitter mycket nära skärmen eller det inte finns plats på bredden

En annan anledning till att välja större skärm är att kvaliteten ofta är lite bättre, jag har den skärmen du valt i ditt paket med. Den är något mer vattnig jämfört med dells 27" och 30" (har alla tre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Varför tror du att du behöver köra crossfire?

Ta det vanliga spelet BF3, har du större skärm blir det smidigare och sätta högre "field of view", ett alternativ är att köpa flera skärmar men då blir det för brett enligt mig. man kan inte träna in att ha den översikten.
Själv kör jag på 30" skärm (1600p), jämför jag med mindre skärm så är det stor skillnad. Du kommer aldrig gå tillbaka till liten skärm om du testat på större

Enda anledningen till att välja mindre skärm (om ekonomi inte är ett problem) är ifall utrymmet där du sitter är kraftigt begränsat, antingen att du sitter mycket nära skärmen eller det inte finns plats på bredden

En annan anledning till att välja större skärm är att kvaliteten ofta är lite bättre, jag har den skärmen du valt i ditt paket med. Den är något mer vattnig jämfört med dells 27" och 30" (har alla tre)

Håller på att lägga till några delar nu och jag undrar varför du valde en AMD processor istället för Intel. Ge gärna någon bra anledning så jag förstår vad som skiljer sig mellan AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Här är det jag har lagt till nu, säg gärna vad ni tycker. Jag har ännu inte valt moderkort så det får ni gärna gör åt mig, kom ihåg att jag ska köra crossfire så att moderkortet pallar med det. Här är min kundvagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toompa96:

Håller på att lägga till några delar nu och jag undrar varför du valde en AMD processor istället för Intel. Ge gärna någon bra anledning så jag förstår vad som skiljer sig mellan AMD och Intel.

FX-8320 är den klart mest prisvärda processorn just nu, du får i princip en fx-8350 för den är busenkel att klocka upp. inga problem att klocka den till runt 4,3 GHz utan att påverka volten. Den är också kraftfullare jämfört med 3570 för nyare spel som drar nytta av flera kärnor, det är där man behöver cpu kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toompa96:

Här är det jag har lagt till nu, säg gärna vad ni tycker. Jag har ännu inte valt moderkort så det får ni gärna gör åt mig, kom ihåg att jag ska köra crossfire så att moderkortet pallar med det. Här är min kundvagn

Skulle någon kunna säga ett bra moderkort som passar till denna setup så är ni snälla.

Permalänk
Medlem

Kan någon säga vad ni tycker om denna setup och rekommendera gärna ett moderkort som passar ( det är bara moderkortet som saknas). Säg gärna till om ni ser något som bör bytas ut. Tack så mycket i förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, men vad skiljer mellan korten förutom priset? Och vilken utav dem skulle du rekommenderad till min setup?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/jamfor?compare=1902399&compare=1902256

In och utgångar (sata, usb och dylikt), wifi, utgång för integrerad grafik osv.
Men om man tänker ren gamingprestanda så är det ingen skillnad.

Visa signatur