Nybyggd dator och ger bluescreen och återställer sig.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator och ger bluescreen och återställer sig.

Hej.

Har en nybyggd dator som ger bluescreen och återställer sig om den har varit avstängd en längre tid, typ över natten. Händer ibland att när den försöker återställa sig att den får bluescreen och startar om, detta kan upprepas ett antal gånger.
När den är igång och jag är inloggad så funkar den utan problem. Om jag stänger av den efter jag har varit inloggad och startar upp den de närmsta timmarna så startar den utan problem.
Även om jag låter strömmen gå ur nättagget genom att dra ut sladden så alla lampor slocknar och sedan kopplar in den igen så startar den utan problem.

Det jag har gjort:
Har kört stresstest på grafikkortet, processorn och inget märkvärdigt där.
Har ominstallerat datorn ett antal gånger, fortfarande samma problem.
Har testat att montera ramminnet på de olika platserna i modekortet, även var för sig.
Har testat köra på integrerade grafikkortet, och givetvis tagit ut grafikkortet.
Har tagit ut bios-batteriet en stund och stoppat in igen.

Bluescreen informationen som ges är: System_Exeption och ibland page_fault_in_nonpaged_area

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problemet, eller vilken komponent som är sönder så jag vet vilken som ska skickas in.

Komponenter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3206833/minkenkomplett

Permalänk
Vila i frid

page_fault_in_nonpaged_area är minnesfel eller trasig hårddisk. Ha i åtanke att minnesfel kan vara all mellan cpun och minneskretsen och för hårddisken är det allt från cpu, minne, sydbryggan, sata-kablage till själva hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

page_fault_in_nonpaged_area är minnesfel eller trasig hårddisk. Ha i åtanke att minnesfel kan vara all mellan cpun och minneskretsen och för hårddisken är det allt från cpu, minne, sydbryggan, sata-kablage till själva hårddisken.

Ofan, kan Page_fault vara hårddisken med, men har testat att installera om på en annan hårddisk(med en annan sata-kabel) och det är samma problem.
Kan det vara modekortet som spökar?
Har varit inne ett tag på att det är biosbatteriet som är dåligt, men den borde inte ge page_fault bluescreen?

Permalänk
Vila i frid

...prova sen med annat nätagg - och sist moderkortet. Vad säger MEMTEST86+ (bootad från CD/USB) om ditt internminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofie:

Ofan, kan Page_fault vara hårddisken med, men har testat att installera om på en annan hårddisk(med en annan sata-kabel) och det är samma problem.
Kan det vara modekortet som spökar?
Har varit inne ett tag på att det är biosbatteriet som är dåligt, men den borde inte ge page_fault bluescreen?

Jag hoppas att du bara hade 1 disk kopplad när du installerade om så att du undvek massor av andra fel och för att utesluta att det var nån lagrings disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...prova sen med annat nätagg - och sist moderkortet. Vad säger MEMTEST86+ (bootad från CD/USB) om ditt internminne?

Har tyvärr inte möjligheten att prova ett annat nätagg, memetest säger att minnerna passerade testet utan error, eller är det några andra värden du är ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att du bara hade 1 disk kopplad när du installerade om så att du undvek massor av andra fel och för att utesluta att det var nån lagrings disk.

Yes, hade bara en disk inkopplad.

Permalänk
Medlem

Lyft Cpun o kolla så du inte råkat böja pinnar det kan ge allsköns fel

Permalänk
Medlem

Sitter minnena i ordentligt. Det hände mig när en av stickorna inte var helt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

Lyft Cpun o kolla så du inte råkat böja pinnar det kan ge allsköns fel

Inga pinnar är böjda

Skrivet av matnojje:

Sitter minnena i ordentligt. Det hände mig när en av stickorna inte var helt i.

Kollat flertal gånger:P ja stickorna sitter i ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofie:

Har tyvärr inte möjligheten att prova ett annat nätagg, memetest säger att minnerna passerade testet utan error, eller är det några andra värden du är ute efter?

Hur länge kör du memtest då?
Låt den loopa minst över natten men gärna i 24timmar så dina minnen testas ordentligt.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Hur länge kör du memtest då?
Låt den loopa minst över natten men gärna i 24timmar så dina minnen testas ordentligt.

Det ska testas, jag körde bara 2, 2.5 timme senast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofie:

Det ska testas, jag körde bara 2, 2.5 timme senast

Ok gör så själv hade jag en dator som gav mej blåskärm och låste sej titt som tätt i just idle.
Den gav fel i memtest86 först efter drygt 6 timmar...

Men hör av dej i tråden om du inte får några minnesfel så fortsätter vi felsöka!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Ok gör så själv hade jag en dator som gav mej blåskärm och låste sej titt som tätt i just idle.
Den gav fel i memtest86 först efter drygt 6 timmar...

Men hör av dej i tråden om du inte får några minnesfel så fortsätter vi felsöka!

Hade den igång över natten, men datorn var avstängd när jag vaknade. Kan det ha hänt att den blåskärmat när den kör memtest, även om den kör i felsäkert läge?
Jag ringde inets support och kollade med dem, för jag antar att det är hårdvarufel. Efter jag förklarat problemet sa de utan att ställa några frågor att det är bara att skicka in modekortet.

Edit: Tack för all hjälp btw:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofie:

Hade den igång över natten, men datorn var avstängd när jag vaknade. Kan det ha hänt att den blåskärmat när den kör memtest, även om den kör i felsäkert läge?
Jag ringde inets support och kollade med dem, för jag antar att det är hårdvarufel. Efter jag förklarat problemet sa de utan att ställa några frågor att det är bara att skicka in modekortet.

Edit: Tack för all hjälp btw:P

Kör du memtest genom windows?
Tanka ner memtest86 på bootbar skiva/usb minne så du kommer in i datorn innan windows.
Annars så är det stor risk för att datorn har blåskärmat av helt andra anledningar också.

Och np jag är här för att hjälpa till!

En länk till memtest86: http://www.memtest86.com/download.htm

Visa signatur

Permalänk

Såg att du inte hade tillgång till annat nätaggregat men kolla om du kan låna av en polare eller nåt.
Är de fel på nätaggregatet och de ger fel spänning så kan de visa den felkod du har.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Kör du memtest genom windows?
Tanka ner memtest86 på bootbar skiva/usb minne så du kommer in i datorn innan windows.
Annars så är det stor risk för att datorn har blåskärmat av helt andra anledningar också.

Och np jag är här för att hjälpa till!

En länk till memtest86: http://www.memtest86.com/download.htm

Jag körde memtest från usb när den hade stängt av sig under natten, kan ju ha varit strömavbrott:P

Skrivet av KaptenSea:

Såg att du inte hade tillgång till annat nätaggregat men kolla om du kan låna av en polare eller nåt.
Är de fel på nätaggregatet och de ger fel spänning så kan de visa den felkod du har.

Fick resultat från inet, några av stiften till sockeln var böjda. Inet tror att detta var felet då modekortet inte ger blåskärm längre.
Kan verkligen böjda sitft ge fel relaterade till minnes hantering? Jag vet att processorn hantar adressering och skrivning i minnerna, men tycker att den borde ge annat error för sådant.
Känner mig lite dum som inte kollade det när jag skickade in modekortet och att jag tydligen lyckats böja stiften.

Då böjda pins inte täcks av garatin trodde jag att det skulle få en liten räkning på felsökning + frakt, men det bjöd Inet på:D