Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför ska ALLA straffas för någonting som bara vissa gör? Varför görs ingenting mot detta? Har copyswede fullmakt i detta? Jävligt demokratiskt.

Skrivet av kostfibrer:

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

Denna avgift har ingenting med olaglig fildelning att göra. Den har snarare något att göra med nån obskur lag som betyder att man måste ersätta upphovsmännen om man kopierar för eget användande (därav begrepper privatkopiering). Det är väldigt skumma lagar i min mening; de strider helt mot äganderättslagarna som vi har på andra ställen (som i princip säger att man får göra vad man vill med sin egendom).

Permalänk
Medlem

Den som har vill ha mer!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Avstängd

Ja... sverige, mer efterblivet blir de inte när de gäller saker som handlar om pengar.

Permalänk

väldigt intressant, vet inte när jag började använda min konsol eller iPad till att sprida material, då det börjar komma bra streaming tjänster och du köper konsol / surfplatta för att se på dessa ska du straffas ändå genom Copyswede, vilket skämt

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på detta nu. Det är dags att granska Copyswede som organisation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Har inte tillverkarna något att protestera emot ? och artisterna ? Nej tyvärr Samsung jag har inte råd att köpa er disk... Nej tyvärr Metallica jag kan inte köpa er musik då jag inte har plats på den på datorn... :S ?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Vänta så tex en 840 SSD kommer gå upp i pris av detta??

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

PRIvatkopiering, inte PIRatkopiering. Privatkopiering är lagligt, piratkopiering är olagligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

När du köper en film, skiva, eller liknande, så har du laglig rätt att kopiera den och ge till alla du känner som du räknar som "nära vän". Det är detta den avgiften skall täcka. Det är dock viktigt att tänka på att kopian måste komma från en laglig förlaga, annars är det piratkopiering, inte privatkopiering.

Borde inte spel och andra programvaror inkluderas då? De består ju också av ettor och nollor i grunden...

Känns lite som Radiotjänst-logik...

Permalänk
Medlem

MEN NU FÅR DOM JU GE SIG! HUR KAN DETTA GÅ IGENOM?!

Jag har inte förstått hur Copyswede verkar. På vilken politisk nivå genomförs detta? Vilka är det som legitimerar Copyswede? Är det en statlig instans? Vilka har bestämmt att copyswede ska få finnas överhuvudtaget?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är glad att det inte är mer än 80 spänn iaf.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Att de sedan lägger en avgift på 1 kr/GB och upp till 80 kr som gräns bevisar ju bara att de inte fattar vart utvecklingen står idag. 80GB när hade vi det senast? Det hade nästan varit mer logiskt att lägga 1 öre/GB för det kommer ändå upp i summor med dagens diskar.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det var droppen. Dags att gå till motattack.

Jag föreslår att vi avgiftsbelägger kaffe. Men bara om den som köper det har ett namn som börjar på "C" och slutar på "yswede". Inga namn nämnda.

Pengarna går till en organisation som heter Clockswede. Mer säger vi inte.

Helvete vad smått du tänker. Du måste ju avgiftsbelägga koffein istället. Kaffe, energidrycker, allt! MILJARDER!!! $$$$$

Hur som helst så anser jag personligen fortfarande att Copyswede begår lagbrott genom att tolka lagen som dom själva tycker att den ska vara istället för att faktiskt följa lagen. Att fortsätta hitta på saker att ta ut avgift för är stöld och utpressning.

Men dom lär väl fortsätta med sina maffia metoder, regeringen bryr sig knappast. Om en hårddisk kostar 80kr mer för dom, ger dom sig själva 8000kr mer i lön per månad så stackarna har råd med det.

Permalänk
Medlem

Dags att shoppa i Danmark då?

Permalänk
Medlem

Om jag nu betalar för att folk tankar ner ska jag väl fan ändå ha rätten att tanka ner då jag betalar för det! eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

jag kan helt enkelt inte förstå det här. Känns som om vi lever i det mest röd-kommunistiska landet man kan tänka sig. I själ & hjärta kan jag inte hitta en uns förståelse för denna lag.

Jag som fri medborgare måste väl ändå få köpa en HDD för att på den spara vad jag vill ??? Man är ju med denna lag redan dömd som brottsling. Med denna logik så borde vi alla pröjsa för att vi kanske kör för fort, kanske har skräpat ner på allmän plats etc etc

Usch!

Permalänk

Tur man har emigrerat redan, det här börjar bli lite löjligt trots allt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av denna tråd:

*insert angry comment in a hunt for likes*

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Om jag nu betalar för att folk tankar ner ska jag väl fan ändå ha rätten att tanka ner då jag betalar för det! eller?

Detta handlar om privatkopiering, inte piratkopiering.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gs242:

Detta har förklarats ett flertal gånger i tråden tidigare, det gäller privatkopiering, inte piratkopiering.

Det jag funderar över är vilka det är som får ta del av dessa pengar? Hur går de tillväga när de delar ut pengarna till artister etc?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas något sätt att stoppa denna idiotin, visst, det är en skitsumma men ändå, principen, helt sinnessjukt...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

EU-domstolen har i några uppmärksammade fall klargjort hur infosoc-direktivet, som implementerades i svensk lagstiftning 2005 och bland annat innehöll nya regler för kompensation vid privatkopiering, ska tolkas. I den så kallade Padawan-domen i oktober 2010 slår EU-domstolen fast att det i sig är tillräckligt att det är möjligt att använda lagringsmedia för att göra kopior för privat bruk för att tillämpningen av privatkopieringsersättningen på sådana media ska vara motiverad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning

Ajaj, snart har vi väl en avgift för ssddiskar med.

Permalänk
Medlem

Att detta får fortgå är sinnesjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkoTigern:

"Det rör sig om datorer med inbyggt minne, lösa interna hårddiskar, surfplattor och spelkonsoler med inbyggt minne. "

Det här är ju lika galet som tv-licensen som innefattar alla som har en telefon modell nyare än en 3310... Hur många datorer är det som inte har inbyggt minne?

Min! Hela mitt system körs via molnet

Permalänk
Medlem

När det här nu händer, hur berättigas kopieringsskydd i den svenska marknaden? Schysst paradox; Betala för att få privatkopiera men vi har skydd för kopiering som helst vi vill ska vara olagliga att gå runt. Wait what?

Permalänk
Medlem

Världen går bara utför

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Kollektiv bestraffning, trodde detta var ett brott i Sverige?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Helvete vad smått du tänker. Du måste ju avgiftsbelägga koffein istället. Kaffe, energidrycker, allt! MILJARDER!!! $$$$$

Hur som helst så anser jag personligen fortfarande att Copyswede begår lagbrott genom att tolka lagen som dom själva tycker att den ska vara istället för att faktiskt följa lagen. Att fortsätta hitta på saker att ta ut avgift för är stöld och utpressning.

Men dom lär väl fortsätta med sina maffia metoder, regeringen bryr sig knappast. Om en hårddisk kostar 80kr mer för dom, ger dom sig själva 8000kr mer i lön per månad så stackarna har råd med det.

Jo det låter vettigt. Sängmarknaden tar ju mycket stryk av allt koffein som vi får i oss.

Intag av koffein --> Blir piggare --> Sover mindre --> Använder sängen mindre --> Sängen slits inte lika mycket --> Vi behöver inte köpa ny säng lika ofta och därför håller hela sängmarknaden att kollapsa.

JÄKLAR!!! VI MÅSTE GÖR NÅGOT åt DETTA!!

Permalänk
Medlem

Som vanligt så kan folk inte förstå skillnaden på pirat- och privatkopiering. Inte så konstigt att de har lätt att driva igenom sånt här när gemene man inte ens förstår varför avgiften finns till.
Det blir väldigt svårt att formulera bra argument och övertyga motståndet när man inte ens förstått frågan. Om allmänheten kunde sluta vara så jävla ignoranta så kanske vi som samhälle kunde sätta stopp för sådana här löjligheter.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Nu har ja googlat lite men blev inte speciellt mkt klokare. Hur kan en vanlig förening har rättigheten att lägga på en avgift som berör alla konsumenter i hela Sverige? Då kan väl bönderna som klagat på mjöllkpriset också bilda en förening och sen lägga på 1 kr extra på all mjölk?

Kan nån förklara hur detta fungerar eller måste man kanske vara mera juridiskt påläst för att förstå?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm