Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Detta har förklarats ett flertal gånger i tråden tidigare, det gäller privatkopiering, inte piratkopiering.

Det jag funderar över är vilka det är som får ta del av dessa pengar? Hur går de tillväga när de delar ut pengarna till artister etc?

Kanske ska försöka övertala dom till en egen liten IAmA á la Reddit här på forumet. Men något säger mig att dom inte skulle ställa upp.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Min! Hela mitt system körs via molnet

Finns tankar om att göra likaså för molnet..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vill gärna veta vilka nissar som tillåter det här, vill nästan börja jobba inom området för att få styr på skiten.

Permalänk
Medlem

Känns som att man tappar rättigheter och frihet för varje dag som går.

Sen kan man ju undra varför man ska förlora pengar på att göra privata kopior.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni ska köpa hårddiskar för att ha på lager...vi snackar om 80 kr extra per disk.
Jag säger absolut inte att copyswede är bra men prisskillnaden känns kanske väl liten för att börja stapla hårddiskar i garderoben

Permalänk

Helvetes jävla idioter de där på Copyswede!!
Vad är det för muppar som jobbar där...

Permalänk
Medlem

Det kommer med andra ord inte dröja speciellt länge innan det kommer läggas en avgift på internet uppkopplingen då man "kan" använda sig av molntjänster och kan lagra privatkopierat material på "internet".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Ni som säger att ni ska köpa hårddiskar för att ha på lager...vi snackar om 80 kr extra per disk.
Jag säger absolut inte att copyswede är bra men prisskillnaden känns kanske väl liten för att börja stapla hårddiskar i garderoben

Köper du 10 hårddiskar blir det 800 kr extra. Det får man ju fan en 2TB HDD för.

Men det är ingen fara för dig? De flesta av oss bryr sig ändå.

Permalänk
Medlem

Asså jag köper inte så mycket att detta påverkar min ekonomi totalt sett. Men vafan REGERINGEN HALLÅ? Tycker det att dags att rösta vad folket vill.

Permalänk
Medlem

Sålänge folk bara sitter och rullar tummarna(mig själv inkluderad) kommer det vara busenkelt för dessa organisationer att driva igenom dessa saker.

Om ni vill ha någon skillnad är det dags att agera, istället för att klaga. Personligen orkar jag inte käbbla om det, trots att det i grunden är en intressant fråga.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Banka:

Ren och skär korruption i allra högsta grad. Surfplattor? Dominerar inte Apple det segmentet? Det är väl mer eller mindre omöjligt att se piratkopierat material på deras surfplattor. Eller åtmistone rena helvetet att ens försöka. Det är egentligen fullkomligt irrelevant. Hur går dessa förslag igenom? Vilka företag står bakom Copyswede och varför får inte detta större uppmärksamhet i media? Vad ger de rätten att driva igenom dessa förslag? Mutor från konglomerat?

välkommen till ett samhälle styrd av illuminati

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av kostfibrer:

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

Skrivet av Ozzed:

När du köper en film, skiva, eller liknande, så har du laglig rätt att kopiera den och ge till alla du känner som du räknar som "nära vän". Det är detta den avgiften skall täcka. Det är dock viktigt att tänka på att kopian måste komma från en laglig förlaga, annars är det piratkopiering, inte privatkopiering.

Sen gäller det ju också att filmen eller skivan du köper inte har kopieringsskydd. För kopieringsskyddet är det olagligt att gå runt.
Tycker vi kan kräva att kopieringsskydd blir olagliga i sverige på film och skivor då vi betalar för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ni som säger att ni ska köpa hårddiskar för att ha på lager...vi snackar om 80 kr extra per disk.
Jag säger absolut inte att copyswede är bra men prisskillnaden känns kanske väl liten för att börja stapla hårddiskar i garderoben

Tror inte det är själva kostnaden som är problemet utan mer själva grejen som är förbannat irriterande, vilket även jag själv tycker.
Sen ifs så ger det 20% prispåslag på 500gb diskar :S är ju ändå en del om man tänker så.

Frågan är hur långt det får gå..? Känns lite samma sak som tv-licens eländet..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Bara att gå till rätten med det istället för skiljedomstolen. Det är inte förenligt med svensk lag som det är. Blir lite onödigt att börja köpa hårddiskar från Tyskland också.

Permalänk
SpelClockers

Vad sägs att sätta upp en grupp på facebook samt en namn insamling?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt! Först betalar man för musiken på skiva/iTunes sen får man betala igen när man köper hårddisk. Även fast man installerat Linux på den, alltså ingen musik eller annan programvara som är skyddad på något sätt. Ändå ska skivbolagen ha pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

HELVETE VAD SUR JAG BLIR!

Nu ska jag fan piratkopiera allt jag kommer över bara för att motarbeta den här jävla "avgiften" så copyswede går back lika många kronor som de stjäl ifrån mig.

Idioter!

Fast det är inte piratkopiering det handlar om, det handlar om PRIVATkopiering

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den andra hyllningstråden till Copyswede:

Skrivet av Yrch:

En självklar utveckling eftersom de summor Copyswede drar in på VHS- och kassettband i dagsläget inte ens räcker till Copyswedes lönekostnader på cirka 3 miljoner årligen (Källa Copyswedes årsredovisning från 2012 http://viewer.zmags.com/publication/20bd6326#/20bd6326/10 )

Interna hårddiskar kommer bli en guldgruva för Copyswede.

Edit: Det verkar vara lite oklart hur stora omkostnaderna är för Copyswede, på sidan 10 i årsredovisningen kan man läsa
Personalkostnader: 3 miljoner
Övriga kostnader: 3,8 miljoner

Medan det på sidan 22 står att "lön och andra ersättningar" uppgår till 7,7 miljoner samt ytterligare 4,1 miljoner i sociala avgifter och pensionsavsättningar.

"Övriga kostnader" är enligt sidan 10 på 3,8 miljoner medan man på sidan 22 kan utläsa att de uppgår till 8,7 miljoner.

Med de kostnaderna blir det såklart svårt att upprätthålla verksamheten när man drar in cirka en miljon på VHS och kassettband så då är ju Copyswede tvungna att skaffa intäkter från annat håll, och när Copyswede själva kan avgöra vilka lagringsmedier som är "särskilt anpassade för privatkopiering" är det såklart inga problem att upprätthålla intäktsnivån och även öka den i framtiden.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på siffrorna? Om de förut tog ut avgift på externa hårddiskar, usb-minnen och cd/dvd och nu ska ta ut avgift på varje hårddisk i någon form av dator, borde detta inte iaf öka deras inkomster med 30%? Speciellt när nästa generations spelkonsoler snart släpps.

Permalänk
Medlem

Handla utomlands, vet jag!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Som vanligt så kan folk inte förstå skillnaden på pirat- och privatkopiering. Inte så konstigt att de har lätt att driva igenom sånt här när gemene man inte ens förstår varför avgiften finns till.
Det blir väldigt svårt att formulera bra argument och övertyga motståndet när man inte ens förstått frågan. Om allmänheten kunde sluta vara så jävla ignoranta så kanske vi som samhälle kunde sätta stopp för sådana här löjligheter.

Du kanske ska fundera på att själv upplysa folket efter att du sagt att dom inte förstår något.

Jag kritiserar inte eller något liknande, jag bara säger att det skulla vara bra om du inkluderat det i din kommentar

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen skit. Att interna hårddiskar och surfplattor ska ha avgiften, men minneskort behöver inte det?
Vem fan använder sin surfplatta med 8 gig till kopiering? Är inte minneskort lite mer logiskt?

Företag har "undantag" och behöver inte betala, någon som vill starta ett företag?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Vad ger Copyswede rätten att tjäna pengar på andras produkter? Jag kan ju lika gärna starta ett företag och säga "Om du köper något som du kan surfa med så ska du betala för då kan du se min hemsida"

*host* SVT *host*

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

1 kr per gigabyte? finns det något tak? Det blir annars rätt så saftigt för diskar i flera terabytes storlek.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur detta fungerar... Finns de en snäll liten ängel här på sweclockers som kan förklara?

Permalänk
Inaktiv

Artister lider verkligen ekonomiskt. Nu senast spenderade ju Rihanna en kvarts miljon dollar på strippor, eller är hon ett solklart fall för Lyxfällan? Om nu alla artister lider så hårt ekonomiskt, hur kommer det sig att så många av dom äger flera lyxvillor, snordyra bilar och smycken för miljoner dollar?

CopySwede, ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem

Men kyss mig i arslet copyswede!
Grrr.........

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

En fundering: jag har åstadkommit både ett och annat, såväl musik som bilder, som jag vet säkert att folk har uppskattat och lagrat på sina hårddiskar. Jag bör således vara berättigad till en del av Copyswedekakan. Kan jag ens få min del, och hur går jag tillväga med det? Eller är Copyswede bara en klubb för inbördes beundran för de som uppnått tillräckliga försäljningssiffror med hjälp av marknadsföring, och därmed anser sitt kulturella bidrag vara värt mer?

Jaja, hur som helst, vi som inte lånar filmer och skivor av kompisar för att privatkopiera har ju nu i alla fall en moralisk, om än ej juridisk, ursäkt att piratkopiera bäst fan vi vill. Artisterna har ju fått betalt i och med våra inköp av lagringsmedia

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lite kul och se alla irriterade kommentarer till den här nyheten. Också hur mycket folk hycklar, skrämmande faktist. Den som påstår att han köper 2-3 3Tb diskar enbart för att lagra semesterfilmer/semester foton vill jag påstår ljuger. Kom igen nu rannsaka er själva lite....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

1 kr per gigabyte? finns det något tak? Det blir annars rätt så saftigt för diskar i flera terabytes storlek.

Taket ligger på 80 kronor.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |