Permalänk
Medlem

Behöver nytt ljudkort

Hejsan! Jag har ett asrock z77 extreme4 moderkort och logitech z906 högtalare. Just nu verkar det inte som att jag kan få ut riktigt 5.1 ljud till mina högtalare när jag kör spel eller videos. Enda gången som jag får ut riktigt 5.1 är när jag trycker testa på DTS och Dolby ljud i ljudegenskaper för högtalarna på datorn. Jag har kopplat högtalarna till datorn via optisk sladd. 5.1 fungerar bra från mitt PS3. Finns det något bra och billigt ljudkort som kan göra att jag kan få ut riktigt 5.1 ljud från datorn i spel och filmer, och förhoppningsvis förbättra ljudet också från det integrerade i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DGX har jag och det är bra och billigt.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Du borde ju kunna få ut riktigt 5.1 i filmer även om du bara kör med det integrerade oavsett om det kopplas analogt eller optiskt.
Spel är väl lite annorlunda,där ska ljudkortet ha stöd för DD-live eller DTS-connect.
Och nej det förbättrar inte ljudet,om så extremt lite.

Permalänk
Medlem

kolla igenom både drivrutinernas, windows, spelets och högtalarnas inställningar en gång till. Det ska vara möjligt att få 5.1 ljud via optiskt och dessutom påverkar inte ett bättre ljudkort de digitala ut-signalerna, så det känns onödigt att lägga pengar på ett nytt ljudkort om det inte är så att det integrerade lagt av.

Permalänk
Medlem

Du ska 100% kunna få ut 5.1 ljud via spdif från inbyggda.
Köpa nytt ljudkort kommer inte göra ett dugg.

Du kan koppla in 5.1 med analogt också om du så önskar.

Köpa nytt ljudkort om du kör spdif kommer inte förbättra ditt ljud.

Permalänk
Medlem

Skulle jag få bättre ljud om jag körde analogt och köpte nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurfie:

Skulle jag få bättre ljud om jag körde analogt och köpte nytt ljudkort?

En viss skillnad kanske du märker men högtalarna är liksom den svaga länken,byt ut dem mot ett riktig hifi-system om du nu vill ha bättre ljud,ljudkort blir mest som att sminka en gris.