C# XNA 2D MMORPG
Hej alla!
Började för ett tag sedan på ett nytt projekt då jag blev lite sugen på att göra ett multiplayer spel, och jag är ett stort fan av 2D RPG spel som T.ex Tibia, så varför inte försöka skapa mig ett eget!
Jag har inte programmerat något liknande innan, så allt detta är nytt för mig.
Tänkte dela med mig av utvecklingen om det är någon som är intresserad
Kanske kan försöka få lite tips och så också om saker man kanske ska tänka på som man ofta gör fel. Jag har redan fått göra om en del saker, förlorat många timmar på dumma misstag.
Så att, kan berätta lite om hur jag ligger till just nu;
Servern är programmerad, man skapar inloggning genom spelklienten, får en lista över sina Karaktärer och loggar in i spelvärlden.
Servern:

Man kan gå runt, chatta med andra spelare, döda monster och lite annat basic.
Gjort ett system för monstren som jag kan gå igenom om någon undrar hur jag gjort. Monstren bygger nämligen på vad jag kallar "Behaviours".
Man skapar monster genom en editor som jag gjort, där lägger man sedan på valfria "behaviours" på monstret, t.ex "Chase on Sight", "Follow Target" osv. Allt styrs av behaviours. Men nog om det.
Bilder på spelklienten ser ni i inlägget nedan.
Just nu arbetar jag på min Tile Engine, samt en Map Editor för den.
Map Editor Screenshot:

Notera att grafiken jag använder för allt, är bara tagna från google. Jag är verkligen ingen grafiker så kan inte göra mina egna, Jag planerar att ha egna sedan, men måste ha några nu för att programmeringen ska gå framåt. Så om du är en grafiker som vill tänka dig skänka lite av ditt arbete så är jag väldigt tacksam Eller kanske vill du rentav vara med och utveckla. Jag är öppen för förslag!
Lade till 250 nya snygga ground tiles.
Programmerade också in en Randomize funktion, så nu markerar man flera bilder i verktygsfältet, så slumpar editorn ut dessa efter eget behag(Se bild nedan).

Jag kommer fortsätta uppdatera denna tråden när jag har nått nytt att visa
Har ni några frågor så tveka inte att fråga.