EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Övervakning när det inte finns misstanke är skit och kostar säkert miljarder årligen i skattepengar som skulle kunna investeras i välfärd och annat som minskar risken för terrorism i Sverige.

Exakt! Det man måste fråga sig är: När uppkommer terrorism? Jo, i de flesta fall är det som assymetrisk krigföring, när man känner desperation och hat över hur illa den grupp man tillhör behandlas. Om världen använde pengarna som används till "kriget mot terrorism" för att åtgärda terrorismens orsaker, sociala orättvisor och fattigdom, så hade vi alla antagligen varit mycket säkrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Folk kommer kartläggas beroende på politisk ställning.

Om man är något typ av extremist, ex. Taliban, nazist, galen feminist etc. Som kan orsaka skada för andra, så Ja
Så nojig att man tror att de siktar in sig på "oss" normala som utgör 99,5% av befolkningen är väl att gå över en gräns....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är hur länge man stannar i det här landet alltså... Denna misslyckade invandringspolitik och upptrappade avlyssning är förjävlig.

Piratpartiet 50% och Sverigedemokraterna 50% skulle vara mitt guldval 2014!

PS. Aj då, där kartlades mina politiska åsikter, I'm screwed

Vad fan har detta att göra med topic?

P.s. du är inte ensam...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag skulle absolut tro att alla nationer som KAN övervaka, GÖR det. Varför inte använda makten när man har den liksom?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jo absolut ska man inte göra det, men nu tog jag det som ett exempel. Jag skulle inte göra det för jag vill tyvärr inte vara landsförrädare.

Skrivet av Sushikocken:

fast skjuta och mörda är ju egentligen 2 skilda saker om man ska vara sådan. Han kanske skjuter med vattengevär?

Givetvis, jag poängterade bara att så vitt jag vet så är lagen faktiskt ganska kinkig med sånt här (av förklariga orsaker - det kommer givetvis till stor nytta om ett mord faktiskt utförs, och alla möjliga form av bevis för att binda förrövaren till brottet eftersöks).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag skulle absolut tro att alla nationer som KAN övervaka, GÖR det. Varför inte använda makten när man har den liksom?

Det är högst sannolikt ett väldigt vanligt och utbrett maktmissbruk, ja.

Men; Förstås Fortfarande Fullständigt Förkastligt. FFFFFFFFfffffffffff.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Vad fan har detta att göra med topic?

P.s. du är inte ensam...

Det har att göra med valet om att lämna landet delat med denna avlyssning som topic handlar om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Givetvis, jag poängterade bara att så vitt jag vet så är lagen faktiskt ganska kinkig med sånt här (av förklariga orsaker - det kommer givetvis till stor nytta om ett mord faktiskt utförs, och alla möjliga form av bevis för att binda förrövaren till brottet eftersöks).

Exakt och skulle jag göra det då kommer jag aldrig ut (livstid), och få aldrig se Sweclockers nyhetsuppdateringar varje dag inte ens fredagspanelen. Fy fan jag skulle få panik. Så nej där dra jag gränsen vill ju inte offra Sweclockers de få ju inte bara hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det är enbart nyttigt att diskussionen kring sådana oerhört viktiga frågor ständigt hålls vid liv. Det är då folk slutar att bry sig som det kan gå riktigt illa.

Ändamålet helgar medlen?

Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Vi pratar om helt vanliga människor här som dessutom befinner sig i någon slags maktposition. De är varken robotar eller supermänniskor med extra god vilja.

De gör fel. De influeras av egna motiv. De influeras av andra makthavare och lobbyister. De är ibland för inkompetenta för att ställas till svars för lagbrott (Säpo). De försöker frångå grundläggande rättssäkerhetsprinciper (Justitieminister Ask och oskuldspresumptionen). De bryter medvetet mot lagen (FRAs databasflytter).

Dessa människor ska man definitivt inte lita på mer än vad som är nödvändigt.

Det går inte att rättfärdiga FRAs existens med att det begås brott på Internet. Massövervakning går överhuvudtaget inte att rättfärdigas på enbart sådana lösa grunder.

Fast nu finns det inga belägg för den av upphovsrättsindustrin påhittade skadeverkan av fildelning i icke-förvärvssyfte.

Varför? Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Eller som i fallet med fildelning, inbillade hot

Tack äntligen någon som fattar, man blir ju rädd av alla kappvändare och ja sägare för FRA, NSA med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Nej vi har inte valt det, men vi ha gjord så att de ha kommit. Alltså dom som sitter i häktet som gjord så mycket dumheter såsom planera rån & m,m och övriga medborgare. Den grubben ska vi skylla på de kriminella och de som gör intrång i datasystemet.

Fan att man måste förklara på ett tydligt sätt

Så när bankerna eller regeringen TAR trilljarder av våra skattepengar och använder för att förtrycka folket då är aaaaaaalllt okaaaaaaaay,
men om någon stackars rånare skulle ta något av dom då är det minsann mycket viktigt med att straffa dom för att dom gör en så stooooooooooooooooooooooooooor skada för all andra, nej den logiken går jag inte på alls.

Intrång i datasystemet, NU MÅSTE DU SKOJA VA, Staten får ju tillgång till säkerhets hål och kan fjärrstyra datorer med trojaner med mera för att inte nämna PRISM, vem är det som gör intrång i privata saker nu ?

Folket eller STATEN, man skulle ju kunna tro att du jobbar som lobbyist eller nåt så som du försvarar makten i alla lägen.

Jag kommer iaf alltid stå på folkets sida.

Vart tycker du makten skall sitta då, så centralt och centrerat som möjligt va, så att allt motstånd avvärjas och vi kan behålla status quo.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att man väljer att sälja sin integritet för att försvara sig... Sen när blev vi så rädda av oss i detta land?

Visa signatur

---===<( Phrosen Dream )>===---

Permalänk

Hur många terroristattacker har utförts i Sverige de senaste 200 åren? Inte är det många i alla fall, men ett övervakningssystem med potential att övervaka allt vi gör på internet som kostar miljarder, det måste vi definitivt ha. Att däremot ge mer resurser till utbildning och sjukvård, två saker som bevisligen leder till bättre förhållanden och räddar liv.....näääää!

Om vi nu ser rent statistiskt på vår trackrecord gällande anti-terrorism, så måste vi ha varit grymt bra på det, då det knappt existerat några terrordåd i Sverige i modern tid, varför lägga massa resurser på något vi uppenbarligen redan är jättebra på?

Det är intressant att folk verkar vara så rädda för terrorism att de i princip kan betala hur mycket som helst och ge upp hur mycket friheter som helst för att få åtminstone en känsla av säkerhet. Media har verkligen jobbat bra med att skrämma upp oss (det säljer ju lösnummer) och folk verkar vara dåliga på att läsa vad som skrivs kritiskt.

Återigen rent statistiskt så är risken enormt mycket större att få cancer, hjärtattack, stroke, råka ut för en olycka t.ex. krascha med bilen, ramla/slå sig i hemmet etc. än att som svensk falla offer för en terroristattack (särskilt i Sverige).

Risken att råka ut för en terroristattack i Sverige torde vara någon promille av en promille av en promille. Hur kan man då rättfärdiga att man kränker den personliga integriteten och dessutom slösar upp enorma mängder skattepengar på en övervakningsapparat vars syfte i grunden enbart skulle vara att försöka skydda oss från terrorism? (Något som dessutom är högst osäkert om det faktiskt har effekt)

Skulle inte de pengarna göra sig bättre i samhällsnyttiga tjänster istället, som då utbildning, sjukvård, äldrevård etc.

Ni som kör med argumentet "jag bryr mig inte, jag har inget att dölja", ni kan väl åtminstone fundera på den aspekten av det hela (även om ni inte bryr er om själva intrånget i er egen personliga integritet och inte verkar förstå att vi har skapat en apparat som kan missbrukas och kommer att missbrukas).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Om man är något typ av extremist, ex. Taliban, nazist, galen feminist etc. Som kan orsaka skada för andra, så Ja
Så nojig att man tror att de siktar in sig på "oss" normala som utgör 99,5% av befolkningen är väl att gå över en gräns....

Det är alla dessa extremister som håller landet demokratiskt. Skulle inte dom tala ut skulle vi leva igen diktatur.
Det finns inget en ledare gillar mer än slavar som accepterar läget och håller käften.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag tippar på 100% sannolikhet att bland andra FRA bedriver olaglig trafikövervakning inom Sverige gränser. Skulle även tippa på 100% sannolikhet att USA åtminstone delvis ligger bakom det.

Tramset om "skydd mot terrorister" är så överdrivet och extremt löjligt att.. tja.. finns det verkligen någon som tror på det skitsnacket? FUD, FUD och åter FUD.

Håller med, och även om USA kanske inte ligger bakom det så får dom garanterat ta del av informationen genom något utbytesprogram.

En annan tanke slog mig, kanske var det så att signalspaningen redan var i full fart redan innan lagen? Och lagen var ett sätt att antingen få någon kontroll på den, eller för att enkelt kunna utöka spaningen att gälla andra myndigheter? Från början var det FRA, och det skulle stanna där. Kritikerna varnade för att "sätt stopp för detta nu, linjerna kommer att flyttas fram". Politikerna sa nej det gör vi inte. Därefter har vi fått läsa att både SÄPO och Rikspolisen har åtkomst till detta, och vi har den gamla lagen IPRED samt datalgringsdirektivet i full effekt. Vad är nästa steg?

Övervakning mot brottslingar och misstänkta anser jag vara ok, och troligen ett måste, men nu har man det då troligen över alla medborgare, och litar på att informationen i efterhand ska raderas. Något man dessutom direkt bryter mot genom att flytta denna data till en annan databas och slipper således radera informationen inom den tid som lagen föreskriver.

Vi har ju detta problem, för dom som läste länken jag postade tidigare, FRA sjävla berättar:
(http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-stoppar-fra-lackor/)
"Han berättar att trafik mellan personer som båda bor i Sverige ska filtreras bort, men att det inte alltid lyckas.
– Då har analytikern skyldighet att förstöra den informationen, säger han."

Känner ju här att informationen inte borde ha funnits från början.

Fatta att vi har minst tre myndigheter som övervakar oss på nätet FRA, NSA och brittiska GCHQ.

NSA: Spanar på internet, har bland annat bakdörrar och hemliga avtal med alla de stora internetgiganterna, MS, Google, Apple, Facebook, Aol etc etc. Dvs mer eller mindre alla. Detta utöver vanlig signalspaning.

FRA: Inom sveriges gränser och utanför, internet och telefontrafik.

GCHQ: Direktinkopplade till atlantkabeln, allt sparas och analyseras, all inhemsk trafik och allt annat som åker däröver, inklusive Svensk trafik.

En annan oroväckande tanke är, hur många Snowdens finns det som istället för att vara en visselblåsare, har ont uppsåt? Som säljer informationen till företag eller andra länder? Dom hör vi aldrig något om, tvekar på att Snowden var den första som tänkte tanken att ta med sig lite info.

Och bara för ett par månader sedan skrattade både jag och andra åt dessa foliehattar och deras övervakningsteorier....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Så när bankerna eller regeringen TAR trilljarder av våra skattepengar och använder för att förtrycka folket då är aaaaaaalllt okaaaaaaaay,
men om någon stackars rånare skulle ta något av dom då är det minsann mycket viktigt med att straffa dom för att dom gör en så stooooooooooooooooooooooooooor skada för all andra, nej den logiken går jag inte på alls.

Intrång i datasystemet, NU MÅSTE DU SKOJA VA, Staten får ju tillgång till säkerhets hål och kan fjärrstyra datorer med trojaner med mera för att inte nämna PRISM, vem är det som gör intrång i privata saker nu ?

Folket eller STATEN, man skulle ju kunna tro att du jobbar som lobbyist eller nåt så som du försvarar makten i alla lägen.

Jag kommer iaf alltid stå på folkets sida.

Vart tycker du makten skall sitta då, så centralt och centrerat som möjligt va, så att allt motstånd avvärjas och vi kan behålla status quo.

(Innan FRA-lagen KOM/UPPFANN i Sverige) Så va det helt fritt för datahackerna och övriga för att försöka komma t,ex råna/bedrägeri mot oss folk på Internet. Regeringen måste ha en anledning till för att skapa FRA-lagen och få idén och de fick de genom dom som gjorde/gör dessa rån/bedrägeri på Internet mot oss vanliga medborgare. Så ja de som håller på med rån/bedrägeri mot oss vanliga medborgare. Så FRA-lagen är ju inte så dum idé för att skydda oss på Internet mot bedrägeri/rån.

"De är så lätt att skylla på regeringen idag"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Macke074:

(Innan FRA-lagen KOM/UPPFANN i Sverige) Så va det helt fritt för datahackerna och övriga för att försöka komma t,ex råna/bedrägeri mot oss folk på Internet. Regeringen måste ha en anledning till för att skapa FRA-lagen och få idén och de fick de genom dom som gjorde/gör dessa rån/bedrägeri på Internet mot oss vanliga medborgare. Så ja de som håller på med rån/bedrägeri mot oss vanliga medborgare. Så FRA-lagen är ju inte så dum idé för att skydda oss på Internet mot bedrägeri/rån.

"De är så lätt att skylla på regeringen idag"

Nej, det är inte alls fallet. Innan FRA var det lika olagligt att utföra rån och bedrägeri på nätet och det fanns/finns myndigheter och avdelningar inom polisstyrkan som hade/har som uppgift att stävja dessa brott.

FRA lagen tillkom av helt andra skäl, dvs att skydda oss mot terrorism (för att senare utökas, men då inte i huvudsak angående brott på nätet).
Ide'n med något slags övervakningsapparat som kan kolla all kommunikation har ju varit alla underättelsetjänsters våta dröm länge, dock har inte de tekniska resurserna riktigt funnits för det (särskilt för ett så pass litet land som Sverige). Nu har vi hårdvaran och algoritmerna för att analysera trafiken och då kommer lagförslaget. Att tro att det här är något som regeringen kommit på på egen hand är mer än lovligt naivt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Terrorister med lite bakom pannbenet använder inte okrypterad kommunikation över internet. Du behöver ju inte ens använda kryptering, det går att använda samma Webmail och föra kommunikation genom att bara skriva "drafts"...

glider lite OT , men även om du använder drafts så skickas ju trafiken mellan klienterna och webservern så det måste krypteras ändå, och mailservern är fortfarande lydande under de lagar vars land den står i och i molnsammanhang det land företaget hör till.

Skrivet av Campaigner:

Ja precis. Och man kan ju tillochmed säga att länder måste ha skydd och underrättelsetjänster och om man är en sådan myndighet och har möjlighet att inhämta information vore det närmast tjänstefel att inte utnyttja det.

Ansvaret därför blir för tjänsteföretag och användare att skydda sin egen integritet så att övervakningen blir så svår som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skillnad på massavlyssning och avlyssning av misstänkta personer där polisen har bevis att personen eller personerna som ingår i avlyssningen gör nåogt olagligt och att en domstol sedan kan besluta om detta.

Istället för att avlyssna ALLA och sedan hota att om detta inte görs så kommer det finnas terrorister höger och vänster om som försöker störta staten.

Tänk så många så kallade vänsteraktivister som SÄPO misstänkte och avlyssnade i hemlighet som gjorde att dessa personer inte fick vissa arbeten de sökte. Sedan har vi ju närmare i tiden de "terrorister" som SÄPO avlyssnade i Göteborg och som sedan polisen hämtade in med rätt brutala metoder. "Terroristerna" kunde ju ha några bomber liggande i farstun och AK47 i sängen.
Sedan har vi ju spioneriet hos sjukvården eller polisen eller alla andra ställen som har personuppgifter på data. Polisen spionerar för egen del på grannar eller säljer hemliga utredningsuppgifter till tidningar. Sjukvården personal spionerar på inlagda, kanske också på sina vänner, grannar eller gud vet vad de kollar upp. Bankanställda kollar upp folk de undrar över i sina register o.s.v.
Ja, jag höll ju på att glömma alla hackers eller vad de nu vill kalla sig som själ uppgifter.
Jag tror inte att alla dessa har fått tillstånd utav en domstol.
När du sökte visum till USA var du tvungen att ange ditt personnummer och om du var eller hade varit kommunist. Om du hade varit kommunist var det ju bara till att ljuga, likaså om du varit straffad men problemet här var ju att USA hade tillgång till alla register och kontrollerade om det du angett var sant. Hur hade de fått tag i alla dessa svenska register. Inte var det någon domstol som lämnat ut det.
Slutligen, det finns flertalet register bara här i landet som på ett eller annat sätt kan påverka ditt liv men du har ingen aning om det som står i dem verkligen är sant.
Men ändå, jag är inte dugg emot avlyssning och registrering men frågan är ju hur materialet hanteras och vem som kontrollera det hela.
Svenska folket har ju inte valt FRA. Vad är det för dummeter. Här i Sverige röstar vi på partier men det behöver ju inte innebära att vi håller med om allt. Dessutom var ju Riksdagen nästan helt överens. Det var bara MP och V som röstade nej. Så då borde ju alla som inte gillar FRA röstat på något av dessa partier i valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Fast fortfarande är det inte regeringens: FEL

Du kör längs en väg. Det är 110km/h i hastighetsgräns. Du kör i 160 och krashar. Det du säger när du säger att det inte är regeringens fel utan medborgarnas är detsamma som att säga att det inte är förarns fel utan killarna som byggde vägen.

Medborgarna har inte tvingat fram det. Medborgarna har inget behov av det. Medborgarna vill av alla signaler som framkommit INTE ha det. Men ändå genomfördes det. Varför det skulle införas var tydligt, det var för att bekämpa brottslighet av olika slag. Trotts detta sade så gott som alla som yttrade sig nej. Alltså tar folk hellre chansen gällande brottsligheten än inför övervakningen. Men ändå infördes det.

Hur du får det hela till befolkningens fel är så skevt att det går baklänges. Det är samma ogrundade och ogenomtänkta dumheter som att hävda att det är offrets fel att de blev våldtagna eller rånade. Folket sade sitt i det offentliga utrymmet och politikerna lyssnade inte. Förklara hur du får det till folkets fel, för hittills har du inte ett enda giltigt belägg för ditt påstående så vitt jag sett.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Finns det något sätt att ta reda på vad FRA har lyckats med? Man hävdar att man bekämpar organiserad brottslighet och yttre hot. Är nyfiken på vad dom har gjort fram till nu och om dom är värda skattepengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är alla dessa extremister som håller landet demokratiskt.

Internsant uttalande, jag är benägen att hålla med. Jag skulle dock vilja tillägga/förtydliga att de är två krafter som tar ut sig själva, håller du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Man ska väl inte räkna bort en sak bara för att det finns en annan sak som är farligare?!? Då skulle ju mänskligheten bara kunna arbeta med en risk åt gången!

Även om man inte tar så många så kan det avskräcka vissa från att göra något dumt.... ungefär som att ha en fartkamera vid vägen.

Fast nu handlade det faktiskt om massövervakning av befolkningen som lösning på ett litet problem som skördar mindre dödsoffer än bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskador, eller olyckor när du krossar gatan. Man kan helt enkelt inte rättfärdiga ett nedmonterande av våra mänskliga rättigheter för ett sådant litet problem.

Du skrev att ifall världen bara lyckades ta fast en terrorist extra på hundra år så skulle all denna massövervakning vara värt det. Låt oss då ta ett välbekant terrordåd som exempel, 9/11, och några ungefärliga världen att arbeta med.

USAs befolknining: 300 000 000 st
Antalet döda i dådet: 3 000 st
Livslängd: 78 år

Låt oss därefter anta att terroristerna skulle lyckas utföra ett dåd per år i den storleksordningen. Oddset för att en amerikan under sin livstid skulle dö i en sådan attack skulle då bli:

300 000 000 % 3000 / 78 = 1282 ~1300

Eller med andra ord 1 på 1300, under sin livstid och detta förutsatt att det sker ett sådant dåd per år. Detta är absolut inget skäl till att börja montera ner de mänskliga rättigheterna och rätten till ett privatliv. Chansen att drabbas är så oerhört liten så att folk har större skäl att vara rädd för motåtgärderna från deras folkvalda än själva terrordåden i sig, och detta är ett stort problem.

I ditt exempel var du beredd att skära in på våra mänskliga rättigheter för att spara in på något i storleksordningen 1 på 100 000. Är du fortfarande av den uppfattningen?

Permalänk

PS, för de som fortfarande tror att svenska Vänsterpartiet är kommunister och inte ett modernt svenskt parti (dvs de som vägrar tänka..)
"

Citat:

Vi måste kunna kommunicera med varandra utan att staten tar sig rätten att kolla oss utan anledning. Det är inte vilken teknisk lösning vi använder för att kommunicera som är det viktiga. Vänsterpartiet vill därför ha en samlad lag om allmän kommunikationshemlighet.

"

Känns som att det är det enda riktiga partiet som har bra lösningar på problemen vi står inför och som vågar utmana EU, USA, företagens makt, osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Tror inte EU kan göra så mycket, de är ju mer eller mindre styrda av USA.

Källa?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Den enda källan han har för det är uppenbart hans ändalykt.

Vad gäller artikelns innehåll... Sverige är internationellt framstående på signalspaning, och har varit det under lång tid. Sverige har säkert ingenting liknande USA:s kapacitet att automatiskt övervaka all mobil och den mesta vanliga teletrafik, FRA har liksom inte tiotals miljarder att spendera per år som USA:s Homeland Security och NSA har, men Sverige gör säkert så gott vi kan.

Jag tycker ändå att det är mindre farligt att FRA övervakar trafik än att polisen, privata påtryckningsgrupper eller veckans-moralpanik-grupp (TÄNK PÅ BARNEN!) gör det - FRA är militärt och jag förväntar mig inte att de bryr sig om någonting annat än spioneri, militära hot, och terrorhot. Alltså riktiga, reella hot. Så länge de bara bryr sig om sånt är det för min del helt OK att de övervakar så mycket de bara orkar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne:

Finns det något sätt att ta reda på vad FRA har lyckats med?

Visst, bli riksdagsman och skaffa dig en plats i Försvarsutskottet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Äh, allt är ett spel för gallerian.
Man är ganska naiv om man inte alls har insett tidigare att det pågår en digital lek mellan nationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Statliga media pratar om SD som att det vore en liten grupp extremister, och att dom extremisterna måste kartläggas och "hållas tillbaka".
Det handlar knappast om en liten del av befolkningen, men dom som styr har bestämt att...

Ett av många exempel, tål att tänkas på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Du är tyvärr för hjärntvättad för att fatta varför folk gnäller på att vi håller på att bli fråntagen våra konstituella rättigheter och integritet. Du säger ju det själv; du vill att "onda typer" ska åka fast och har inget problem med att vara övervakad om onda typer åker dit.

Tänker man på det sättet så är man som sagt hjärntvättad.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Skön nyhet!
Fan va skönt det vore om sverige faktiskt redan håller på med sådan massövervakning.
Annars hoppas jag vi iaf kan börja massövervaka illa kvickt.
Förutom att det gör livet lite farligare för illasinnade, så blir det mer spänning i alla vanliga människor o hackers tillvaro .. vilket alltid uppskattas

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!