Permalänk
Medlem

Igår fick jag äntligen tid över för att testa passformen på det som snart ska bli nya mellangolvet i chassit där moderkortet ska sättas fast. Min ritning stämde faktiskt så bra att jag inte behöver göra några justeringar på hålbild alls. Jag ska slänga upp lite bilder på det senare så får ni se hur det kommer se ut.

Ni som är ljudkritiska och vill ta bort vibrationer från HDDs, har ni några bra tips på HDD infästning /upphängning? Det är två mekaniska + en SSD som ska fästas snyggt och vibrationsdämpande. För visso har jag en idé på en lösning men det vore intressant att höra hur andra har gjort, så man inte går miste om värsta bra lösningen lixom=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Och nu är chassit rensat på både komponenter och en hel del plåt. Bilder finns och kommer när jag får tid över. Känns gött att ha gjort uppkapningen av chassit nu för det var ändå en av de större momenten i bygget. Det blev inget dremlande alls för er som kanske undrar, här kördes med hydrauliska verktyg till kompressor och vinkelslip, de var gött;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Tid...Ge mig tiiiid! För lite tid för att hinna med allt, har lite bilder som ska ut här som nästa etapp i bygget=)

Oh, en annan grej, helt OT från bygget men ändå datorrelaterat:
När jag kör ut bilden via hdmi till monitor #2 så funkar film jättebra och bilden är som den ska. Men, när jag kör något via en web-browser och kör igång tex youtube, playtv, eller vilket rörligt material som helst så får jag störande tearing i bilden hela tiden. Jag har inte kollat om tearingen finns vid vanligt scrollande på web-sidor men vid uppspelning av filmklipp så uppkommer detta. Är det någon som vart med om liknande och har input om vad som kan vara felet?
GPU: Asus GTX 670
Drivers: kan ej kolla atm men det är som näst senaste, från april.
Båda skärmarna är inställda på den ppdateringsfrekvens som funkar bäst för dom, detta har jag testat fram och tillbaka och fått filmklipp via media player classic att spelas utan tearing på båda skärmarna. Det är nästan som om browsern lever sitt egna liv och att någon inställning ändras när den körs och därmed skapar tearing. V-sync minns jag inte heller vad den står på nu, hur går argumenten kring V-sync Av/På nu igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilddags!

Här kommer en update för att komma ikapp IRL så ni får se lite vad som hänt på senaste tiden. Egentligen inte så mycket men ändå steg mot målet och inga konstigheter alls på vägen.

Återigen på "arbetsbänken". Denna gången är det moderkortsgolvet som ska testas för passform och främst om de hålbilder jag ritat in ser ut att hamna rätt.

Moderkortsinfästning har hamnat precis rätt. Det underlättade mycket när jag hittade fastställda standardmått på ITX/ATX på nätet.

Såhär kommer det sitta i chassit, det gapet som är kvar framtill är lämnat för 230mm fläkten i fronten.

Golvet i sin helhel, här syns även de specialhål som pci-e och atx strömkablarna kommer gå igenom och som senare kommer täckas av en specialtäckbricka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi fortsätter med lite uppkapning av chassit, för att få plats med radiatorn och min egna front och lite annat så krävs det att mycket plåt tas bort. Detta var nog ett av de roligare momenten då det innefattade högljudda verktyg och glödande metallspån som luktade verkstad, finns bara ett ord för det, underbart!

Originalhålet är för litet för min 140x280mm radiator och måste kapas upp.

Precis såhär kommer sakerna sitta när det är färdigt, inget märkvärdigt men det är i slutändan en 280mm radiator på plats precis som jag vill ha det.

Lite utskärning senare så är pappersmallen klar.

Här är distansramen ditlagd för att se så att den passar så att jag inte kapar upp för lite eller för mycket. Att enbart lita på att en okänd printer skriver ut i skala 1:1 vågade jag inte;)

Taket passas in mot hålen för att se så att allt ser rakt ut.

Jag passade även på att lägga dit fläktarna för att bättre se hur det kommer se ut senare.

Fronten kommer även den få en behandling som heter duga, det enda som ska sparas är en tunn ram med infästning för nya fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa två verktyg gjorde det mesta grovjobbet. Vinkelslipen gjorde jobbet snabbt och plåten delade på sig som varmt smör.

De bortsågade bitarna, tyvärr kommer deras vikt snabbt att ersättas och mer därtill!

Datorhörnan i kaos...ett bra tillfälle att tröttna och lägga ner projektet va...

Skulle aldrig hända!;) Fortsättning kommer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta inlägget blir sista för denna vändan med bilder, här har jag gjort klart uppkapningen helt, slipat, slipat lite till och finslipat och sen även lagt på lite färg på de kapade kanterna så att metallen slipper lysa omålat. Det bästa är att de flesta ytorna inte kommer synas eller iaf synas väldigt lite, vilket gjorde att jag inte behövde vara så noggrann alltid.

Äntligen en första test med radiatorn på plats! Skönt att se att den passar IRL och inte bara i cadden;)

Sett från sidan, mycket luft kvar neråt, värre är det fram och baktill. Den får plats fint men det är dryga 5mm kvar på vardera sida.

Nämen, en fillport! Lite filande till så kommer radiatorns ena port väl till användning.

Ett försök till att visa hur mycket utrymme det finns kvar på sidorna om radiatorn. Gott och väl för att rymma några kablar för fläktarna.

Fötter? W00t!? Detta är en åtgärd för framtiden och fötterna sitter inte där idag. Jag passade ändå på när chassit var tomt att borra upp hål för fötter ifall att jag skulle få för mig att byta ut det vobbliga originalunderredet mot stabila fötter senare. Som datorn är nu så är det ingen fara med vingligheten men jag förmodar att det kommer märkas när alla vattenprylar kommer på plats då det blir några kilon extra på innehållet.

Utrensat till max.

Up and running igen.

Nästa sak att ta tag i är att skära ut golvet, lämna plåtar på pulverlack och kapa skruvar. Känns som jag har pratat om de momenten många gånger tidigare men nu närmar det sig verkligen på riktigt;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, kan inte vänta tills det är klar!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ser riktigt trevligt ut, kan inte vänta tills det är klar!

Inte jag heller snart men vi måste;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Vi fortsätter med lite uppkapning av chassit, för att få plats med radiatorn och min egna front och lite annat så krävs det att mycket plåt tas bort. Detta var nog ett av de roligare momenten då det innefattade högljudda verktyg och glödande metallspån som luktade verkstad, finns bara ett ord för det, underbart!

Håller med! Ser riktigt najs ut! Good job man!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Håller med! Ser riktigt najs ut! Good job man!

Tack!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ju en PWM-fläkt med i leken...illa måste jag tillägga. När jag kopplar Bitfenix Spectre PRO PWM fläkten till Bitfenix Recon fläktkontrollern så har jag bara tre lägen att välja på.
1. FULLFRÄS!!! Manuellt läge och 800rpm ger samma oljud som max på 1900, inget förändras, den går alltså på max.
2. Allt under 800rpm är lika med stendöd och 0rpm. Inget händer.
3. Med programvaran Phoebtria lyckas jag få den att köra i 900rpm men inte helt stabilt, den pendlar upp och ner ibland och jag vill ha den tystare och långsammare än så

Vad göra åt detta? Köpa ny fläkt och se glad ut? Är det verkligen så att denna fläkten inte kan gå lägre än 900rpm?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Fyfan vad snyggt... Ger sjukt med inspiration till mitt bygge i sommar, huehue
Extremt orginellt, well done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jag har ju en PWM-fläkt med i leken...illa måste jag tillägga. När jag kopplar Bitfenix Spectre PRO PWM fläkten till Bitfenix Recon fläktkontrollern så har jag bara tre lägen att välja på.
1. FULLFRÄS!!! Manuellt läge och 800rpm ger samma oljud som max på 1900, inget förändras, den går alltså på max.
2. Allt under 800rpm är lika med stendöd och 0rpm. Inget händer.
3. Med programvaran Phoebtria lyckas jag få den att köra i 900rpm men inte helt stabilt, den pendlar upp och ner ibland och jag vill ha den tystare och långsammare än så

Vad göra åt detta? Köpa ny fläkt och se glad ut? Är det verkligen så att denna fläkten inte kan gå lägre än 900rpm?

Trasig fläkt eller trasig fläktkontroll skulle jag tycka. Fungerar det med någon annan fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Fyfan vad snyggt... Ger sjukt med inspiration till mitt bygge i sommar, huehue
Extremt orginellt, well done!

Roligt att höra! Se till att skapa en logg du med sen.

Skrivet av Hoggaforfan:

Trasig fläkt eller trasig fläktkontroll skulle jag tycka. Fungerar det med någon annan fläkt?

Jag har provat med alla de fläktar som ska in i chassit och det funkar bättre med en icke PWM fläkt helt klart. Just nu är jag faktiskt inne på idén att skippa recon kontrollern och istället köra på min gamla Scythe kaze server kontroller.
Vi får se hur det blir med tidens gång;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gaaahr! Typiskt att man planerar en sak för sig själv och inte kollar upp öppettider innan. Idag var planen att lämna plåtar för pulverlackering, men icke! Det får vänta tills nästa vecka helt enkelt.

Men! I väntan på att plåtar skärs ut eftersom jag äntligen fått tummen ur och lämnat skärfiler så får jag fixa med lite annat och vad passar då bättre än att börja modda fläktkontrollern så den passar både estetiskt och fysiskt.

Här har vi offret som ska få sig en liten omstuvning, en trogen gammal Scythe Kaze server som jag trivdes mycket bra med i förra bygget. Där passade den också in utan problem både till färg och form men i prodigyn får den inte fysiskt plats i originalutförande och färgen måste vi göra något åt också.

Här ser man den borstade ytan ytan lite bättre, den vill jag inte ha här.

Striptease! Frontpanel på egen hand.

Och med några snabba lager plastidip ser den numera ut såhär i färg och yta. Påminner väldigt mycket om chassits originalfärg fast ännu mattare.

Fronten i sin helhet.

Det som ska göras mer innan kontrollerna är färdig är att:
-Kapa av fästena och borra nya hål.
-Slipa ner rattarna som annars blir för långa.
-Bocka till ett nytt fäste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Plåtar lämnade för pulverlackering. Äntligen! Det kanske blir färdig dator tills releasen av GTA V ändå då, hahah. Det var lite av målet från början och sen skjöts ju releasen upp och mitt bygge drog ut på tiden så dom går nog lite hand i hand;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad kommer du ha för ljustema?, eller ljus/led överhuvudtaget. har sett UV i tidigare bilder, planer?

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem

Fan, skulle vilja göra något liknande med mitt Prodigy(Svart), problemet är bara att man inte är särskilt händig plus att jag använder datorn hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Fan, skulle vilja göra något liknande med mitt Prodigy(Svart), problemet är bara att man inte är särskilt händig plus att jag använder datorn hela tiden.

Panelerna går ju att plocka bort utan att datorn blir oanvändbar.
Händighet och tillgång till maskiner brukar vara lite svårare att komma över

Permalänk

Måste säga att det ser riktigt trevligt ut!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

+1 - creds, snyggt som fan
Ska bli kul att se hur den blir när allt är klart. Lycka till så länge och ha en nice helg!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt allting! Ger mig verkligen insperation till att göra ett vattenkylningsprojekt av mitt vita Corsair 600t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VHggstRm:

vad kommer du ha för ljustema?, eller ljus/led överhuvudtaget. har sett UV i tidigare bilder, planer?

Det kommer bli UVljus. Som det ser ut idag så kommer jag att köra med LEDlister med 24led vardera. Om det ger en bra effekt så kommer jag behålla dom men om det visar sig bli för mycket lila och för lite "UV-effekt" så kommer jag leta vidare efter andra alternativ.

Skrivet av Hoggaforfan:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stee_vo

Panelerna går ju att plocka bort utan att datorn blir oanvändbar.
Händighet och tillgång till maskiner brukar vara lite svårare att komma över

Jag har i stort sett använt datorn under hela byggtiden, den längsta tiden den har varit obrubar var när jag gjorde iordning PSUn och det tog lite tid med sleeving och för färgen att torka.
Händigheten kommer med tiden, allt du behöver göra är att sätta igång, man föds inte bra på något, man blir bra på saker man håller på med;)
Sen finns det alltid nån som känner nån som kan hjälpa dej med laser/vattenskärning om du vill göra sånt med.

Skrivet av Patrickpolly:

Måste säga att det ser riktigt trevligt ut!

Tack!;) Kul att höra!

Skrivet av Stacks:

+1 - creds, snyggt som fan
Ska bli kul att se hur den blir när allt är klart. Lycka till så länge och ha en nice helg!

Tack ska du ha!
Jag kan ju säga att helgen har varit ap-najs och det finns en självklar anledning till att jag varit ifrån denna tråden sedan i tisdags. Monday Bar -Black & White cruise. Behöver jag säga mer;)? (ja lite...) Rejva bör man annars dör man!

Skrivet av KTM2t:

Sjukt snyggt allting! Ger mig verkligen insperation till att göra ett vattenkylningsprojekt av mitt vita Corsair 600t.

Tack=)! Det är bara att ta för sig, det är bara roligt om man kan inspirera andra med sina idéer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge och detta bygget följer trenden helt och hållet. Inga direkta hinder som dykt upp men när man lämnar bort jobb vet man ju aldrig när nästa steg blir klart. Datorn kommer bli klar så småningom men just nu kommer den ta lite sommarlov. De målade plåtarna bör bli klara i veckan men de nya som ska skäras vet jag inget om status på.

I väntan kan man ju alltid skaffa sig lite kunskap om ett senare moment som är överklockning. Om just du sitter på en bra guide för överklockning av i5 3570k och gtx 670 så posta gärna en länk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur gåre med Byggandet? är det klart?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

hur pass bra färgnyans har plastidippen jämförelsevis med prodigys ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

hur gåre med Byggandet? är det klart?

Bygget är inte klart än tyvärr. Det som har dragit ut på det är semestertider. Jag har lejt bort både pulverlackering och en sista vattenskärning och det har vart mycket annat innan semestern som gjort att det stannat av lite. Om jag har tur så är lackeringen färdig imorgon iaf!

Skrivet av KoSoVaR:

hur pass bra färgnyans har plastidippen jämförelsevis med prodigys ?

Hmm, jag får ta och jämföra det lite mer noggrant snart och kan ta det i samband med lite nya uppdateringsbilder. Spontant så tycker jag nog att plastidippen är lite mer ren vit och sen är den mer strukturerar och matt i ytan än prodigy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Have i got news for you? Japp!!!
Håll till godo med lite bilder på hur plåtarbetet blev;) Det enda största som saknas nu är att min vän ska få klart vattenskärningen av moderkortsplåten, efter det kan jag på allvar sätta igång med vattenkylning, sleeving och slutmontering. Sen kommer det sista som jag faktiskt inte ser fram emot alls att göra, nämligen att göra fönster på sidoplåtarna. Det ska göra och kommer bli gjort men jag kan inte tyckas hitta några bra lister att täcka skärkanterna med. Nån som har sett några små smidiga kantlister i vitt eller har några alternativa lösningar??

Här kommer bilder:

Radiatorfästet läggs ut och mäts in för att sitta perfekt centrerat, sedan satte jag dit lite tejp för att hålla koll på positionen. Denna del sitter sedan fast med dubbelhäftande tejp och hålls fasttryckt ytterligare med hjälp av vikten från radiatorn.

Här sitter den fast.

Här sitter min port som är tänkt att användas för tömmning av vattnet.

280mm radiator på plats, notera "tvåhundraåttio", inte standard 240mm...och den fick plats! Men det var på det berömda;)

Nästa del för montering blir de två 150mm fläktarna på toppen.

De sitter fast med M4 skruv som är gängade i radiatorfästplåten.

Med fläktgaller monterat och klart. Det enda som ska på ytterligare är ett lager med damm-skydds-nät.

140mm utsugsfläkt baktill fick sig ett galler den med.

Sist med inte minst så har vi fronten på plats. Här får ni ha hänsyn med att det saknas ett lager av fronten. Det gap som idag bildar en skugga mellan de två lagrena ska sedan fyllas med en 4mm plexiskiva som enbart har öppning för 230mm fläkten. Denna kommer även att målas vit på baksidan för att se riktigt blankpolerad ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

https://dl.dropbox.com/u/39367418/Dator%20Bitfenix%20Prodigy%...

Liten teaser.
Att 90gradersböjjar drar ner flödet är jag väl medveten om men i detta fallet går form före funktion.

Skröna. Martinsliquidlab har testat, han fick köra mer än 10 90-graders böjar för att få en mätbar skillnad i flöde...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.