SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Funderingar på dubbelskärm

Hej, jag har funderat på att köpa en dator skärm till min bärbara dator så att jag kan ha 2 skärmar.

Det jag undrar är om man kan göra så att den köpta datorskärmen är ''main'' skärm och den bärbara datorns skärm är ''second'' skärm med skype och spotify på osv, isåfall hur gör man? (Har windows 8)

Tack på förhand!
//Addeuz

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem

Klart du kan göra det, Bara gå in på skärminställningar och sen välja den nya och tryck på "använd som primär" så blir den huvudskärmen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

Klart du kan göra det, Bara gå in på skärminställningar och sen välja den nya och tryck på "använd som primär" så blir den huvudskärmen.

Okej, vet du om det finns något sätt man kan ha en bärbar dator som andra skärm?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem

Har inte testat det på min Laptop med w8 men det ska inte vara några problem alls

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

Har inte testat det på min Laptop med w8 men det ska inte vara några problem alls

Menar att man har en bärbar som första skärm och en annan bärbar som andra skärm..

Visa signatur

Datorn:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Menar att man har en bärbar som första skärm och en annan bärbar som andra skärm..

Nej går tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Det man kan göra är att köra fjärrskivbord på ett speciellt sätt, så att när man drar musen utanför kanten på huvudskärmen, så hoppar den över till en virtuell skärm som inte syns, men som motsvarar skärmen på den andra laptopen via fjärr.

Nåt specialprogram ihop med VNC har jag för mig det var. Provade på jobbet och funkade rätt bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Det går på sätt och vis. Du kan köra ett program som heter synergy. Det gör så att datorerna delar mus och tangentbord över nätverket. Även utklipp av tex delas. Så du kan chatta, surfa och lyssna musik på slav-datorn med du spelar på main-datorn dit du även har mus och tangentbord anslutet. Datorerna jobbar separat så du kan inte bara dra över fönster och program emellan. Du vill inte spela på slav-datorn då nätverket har en liten delay som man lätt märker när man spelar seriöst.

Köper du bara en extra skärm har du inga begränsningar. Vilken som helst av skärmarna kan vara primär och sekundär.