Vikten av kundtjänst vid datorköp - vilken tillverkare är bäst?
Hej!
Jag införskaffade för ca ett år sedan en msi GT780DXR den är i sig riktigt bra. MEN msis support och reparationsförehavande är förkastligt.
Jag har blivit tvungen att skicka in datorn två gånger för samma fel (RAM-minnena blev "spontant" defekta) och det tog en månad per gång! Således är jag nu intresserad av att dels förvarna alla presumtiva msi-köpare och försöka få reda på vilket företag som faktiskt tar ett ordentligt ansvar.
Tilläggas bör att msis support är dansktalande (hört rykten om att det finns någon svensk support också, men jag har aldrig hamnat där) och de gånger jag har försökt få Danskarna att tala engelska har det dessvärre inte fungerat.
Jag gläds därför av följande text i Sweclockers recension utav Dell XPS 12 "
Med XPS 12 ingår Dells NBD-garanti (Next Business Day) även för konsumenter under ett års tid. Det innebär svensk telefonsupport vardagar mellan 09:00–17:00, samt dygnet runt alla dagar i veckan på engelska. Supporten ska vara mer tekniskt kunnig än den vanliga konsumentsupporten och inkluderar även felsökning i mjukvara. Därtill ingår support och reparation på plats nästföljande arbetsdag.
" ( http://www.sweclockers.com/recension/17188-dell-xps-12-konver...)
I mina ögon borde alla företag köra med NBD-garanti, det är i mina ögon ordentlig kundtjänst. Det bör också tilläggas att jag ändå besitter tillräckligt goda kunskaper för att kunna googla till mig den största delen av information jag behöver för att hålla mina vänners datorer fungerande. Så för min egen del är det väll mest gött med en supportavdelning att kunna kontakta. Det viktiga för mig blir istället att jag slipper skicka iväg datorn och sitta väntandes i en månad!
Dell svarar dessutom på Twitter och tydligen även här på Sweclockers om man har tur, det är inte illa. Jag skulle dock vilja veta om det finns något fler företag som ser till att ha NBD-garanti? Eller, något som är väldigt snarlikt, detta mest för att kunna rekommendera fler märken än enbart Dell.