Vikten av kundtjänst vid datorköp - vilken tillverkare är bäst?

Permalänk

Vikten av kundtjänst vid datorköp - vilken tillverkare är bäst?

Hej!

Jag införskaffade för ca ett år sedan en msi GT780DXR den är i sig riktigt bra. MEN msis support och reparationsförehavande är förkastligt.
Jag har blivit tvungen att skicka in datorn två gånger för samma fel (RAM-minnena blev "spontant" defekta) och det tog en månad per gång! Således är jag nu intresserad av att dels förvarna alla presumtiva msi-köpare och försöka få reda på vilket företag som faktiskt tar ett ordentligt ansvar.
Tilläggas bör att msis support är dansktalande (hört rykten om att det finns någon svensk support också, men jag har aldrig hamnat där) och de gånger jag har försökt få Danskarna att tala engelska har det dessvärre inte fungerat.

Jag gläds därför av följande text i Sweclockers recension utav Dell XPS 12 "

Citat:

Med XPS 12 ingår Dells NBD-garanti (Next Business Day) även för konsumenter under ett års tid. Det innebär svensk telefonsupport vardagar mellan 09:00–17:00, samt dygnet runt alla dagar i veckan på engelska. Supporten ska vara mer tekniskt kunnig än den vanliga konsumentsupporten och inkluderar även felsökning i mjukvara. Därtill ingår support och reparation på plats nästföljande arbetsdag.

" ( http://www.sweclockers.com/recension/17188-dell-xps-12-konver...)

I mina ögon borde alla företag köra med NBD-garanti, det är i mina ögon ordentlig kundtjänst. Det bör också tilläggas att jag ändå besitter tillräckligt goda kunskaper för att kunna googla till mig den största delen av information jag behöver för att hålla mina vänners datorer fungerande. Så för min egen del är det väll mest gött med en supportavdelning att kunna kontakta. Det viktiga för mig blir istället att jag slipper skicka iväg datorn och sitta väntandes i en månad!

Dell svarar dessutom på Twitter och tydligen även här på Sweclockers om man har tur, det är inte illa. Jag skulle dock vilja veta om det finns något fler företag som ser till att ha NBD-garanti? Eller, något som är väldigt snarlikt, detta mest för att kunna rekommendera fler märken än enbart Dell.

Permalänk
Medlem

Tänk på att reparationen är i mån av reservdelar, så det är inte alltid de kommer nästa arbetsdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Tänk på att reparationen är i mån av reservdelar, så det är inte alltid de kommer nästa arbetsdag.

Nä, det är förstås sant. Men det gäller förvisso även när jag postar datorn till Infocare och den får ligga i deras marinad 14 dagar innan de tar i tu med problemet. Sedan på den 15 dagen upptäcker de att de måste beställa delar och då tar det 10 dagar till..

Tack för din inflikning där Aenarian, men jag är fortfarande mestadels intresserad av vilka andra tillverkare som är på samma nivå som Dell gällande NBD och sociala medier.

Permalänk
Avstängd

jag hade gått o köpt nya ram minnen o inte brytt mig hellre betala par hundra än va utan datorn en månad

Permalänk
Medlem

Asus har en halvrepresentant här (Asus.David), men det är samma gamla skicka-iväg-och-be-till-gud-support. Vad jag vet har ingen annan tillverkare lika bra kontakt som Dell här i Sverige, men jag tror att Clevoåterförsäljarna är bättre än medel.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

I Sverige vänder man sig ju i första hand till återförsäljaren och inte till tillverkaren.

Permalänk
Citat:

I Sverige vänder man sig ju i första hand till återförsäljaren och inte till tillverkaren.

Det stämmer mycket väl! Men återförsäljaren kan oftast mindre om datorn i fråga än vad jag kan. Således ringer åtminstone jag supporten vid suspekta fel. Exempelvis BSOD, då kunde ju dessvärre inte den danska msi-supporten hjälpa mig så det blev till att goggla på en annan dator. Men det är ju just det här jag inte ska behöva göra på en dator med tre års garanti. Den ska i mina ögon fungera problemfritt i tre år. Jag anser att en dator idag är lika mycket om inte mer en tjänst än vad det är en produkt. Har väll inget vattentätt argument för detta men det krävs oftast minst en kontakt med just återförsäljare eller tillverkare under ditt ägande av datorn. Sedan kan vi diskutera om det bör vara så eller inte. Det viktiga för mig är att min dator fungerar under de tre garantiåren. För att underlätta detta är saker som NBD-garanti och många kontaktvägar (sociala medier, forum, chatt, telefon med flera) A och O.

Citat:

Asus har en halvrepresentant här (Asus.David), men det är samma gamla skicka-iväg-och-be-till-gud-support. Vad jag vet har ingen annan tillverkare lika bra kontakt som Dell här i Sverige, men jag tror att Clevoåterförsäljarna är bättre än medel.

Ahh ok då är det som jag antog. Dell har i mina ögon gjort ett bra jobb sedan min bekantskap med supporten år 2006. Då fick jag ett ATI Radeon X850XT Platinum editon till dörren, då det första hade gått sönder. Hade ingen NBD-garanti på den datorn bara vanlig support och garanti.

Citat:

jag hade gått o köpt nya ram minnen o inte brytt mig hellre betala par hundra än va utan datorn en månad

Jag förstår den tanken, men det gör det också för enkelt för tillverkare och återförsäljare att leverera undermålig support, undermåliga varor samt inte göra åtaganden. Det är i mina ögon inte hållbart att man skall köpa en vara för över 10 000 kr och sedan behöva köpa nya delar till ett belopp av 500 kr en månad efter att man fått den, när den går sönder av sig själv.

Fortfarande intresserad av att höra om någon annan tillverkare når upp till Dells nivå eller om det tyvärr bara är de som erbjuder denna tjänst. För det kan väll inte vara så illa att det bara är Dell som levererar detta?