Permalänk
Medlem

Bygglogg: BloodMoon (Första bygget)

Hej alla Sweclockers! Jag heter Ramy och är 17 år gammal. Jag har tidigare spelat på konsol och lite smått på en laptop, men det var inge vidare. Jag läste på en massa och lärde mig snabbt innan sommarlovet om datorer i allmänhet och hur man bygger dem osv. Jag hade pengar sparade och fick lite till ifrån farsan, efter att ha läst på om delarna beställde jag dem den 24 Juni. Meningen med den här tråden är att ni ska få följa med mig när jag bygger min första dator. Jag har planerat att dra ut på detta projekt riktigt länge, jag kommer lägga till ett till grafikkort samt installera vattenkyllning och sleeva. Jag har en lång resa framför mig och jag hoppas att jag ska kunna få massor med insikt och tips på vägen. Jag studerar fortfarande så jag kan inte göra mycket mer än att spara studiebidrag osv, så det kommer kanske att dröja innan jag gör stora updates, men där emot kommer jag posta olika lyckade overclocks osv. Datorn kommer primärt att användas för spelande och inspelning utav gameplay då jag har en liten Youtube kanal som jag inte alls har lagt ut mycket videos på, kanalen är min och min kompis, men det är bara han som har lagt ut test videos.
Kanalen --->

Projektet kommer förmodligen kallas BloodMoon då färgtemat kommer att vara rött/svart/chrome/lite vitt.

Specifikation
CHASSI: NZXT Switch 810 - Matte Black
MOBO: MSI Z87-GD65 GAMING
CPU: Intel Core i7-4770K - 3,5GHz 8MB
RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 1866 MHz
GPU: EVGA GTX 780 3GB
SSD: Corsair Force GT 240GB
HDD: Western Digital Black 2TB 7200RPM 64MB
PSU: Corsair AX860i
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Kylning
CPU: Corsair Hydro H100i
FANS: Corsair SP och AF fläktar i chassit
Vattenkyllning: To Be Continued

MODS

  • Ta bort CD-Drive mount

  • Sleeva

  • Fillports för vattenkyllning

Jag vet att många säger att de är dysleksiker fast än att de inte är det, men jag är verkligen det så jag ursäktar i förväg för stavfel etc.

// RamRoll

Dem första delarna är här, jag är överlycklig. Dem var väldigt försenade så jag har varit i kontakt med Webbhallen och eftersom att hårddisken som jag beställde, WD 1TB Black, fanns hos dem när jag beställde fast den "försvann" när dem skulle paketera så fick jag en 2 terra version för samma pris. Men den beställningen kommer komma imrn eller på onsdag den 9 Juli.

Men idag fick jag iaf mitt PSU, RAM och min SSD.

Paketet och min skoldator med den bästa hemsidan (Y)

Alla delarna i kartongen

860W PSU redo för SLI

Så jävla snyggt RAM

SSD

Jag vet inte riktigt hur det funkar men jag skulle hoppas att jag kanske blir sponsrad utav Aquatuning eller Alphacool för att få fart på projektet för att jag kommer inte ha råd att installera det direkt på egenhand.
Det var allt för mig, jag återkommer när dem andra delarna kommer, kommentera om det är något speciellt ni vill se, vill ni tex. se separat unboxade bilder utav alla komponenterna?

// Mvh RamRoll

Bilderna syntes inte
Permalänk

Modigt att ta dig an första bygget med så dyra komponenter, detta ska följas!

Permalänk

Kan bli trevligt att följa detta Är också 17 och byggde min första dator för ett halvår sedan, gick hur bra som helst. Bara man tar lång tid på sig och kollar upp allting innan Lycka till med bygget!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Kommer bli skitkul att se ditt bygge, jag kommer ihåg mitt första bygge. Enkelt så länge man följer manualen!
Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepeta:

Kommer bli skitkul att se ditt bygge, jag kommer ihåg mitt första bygge. Enkelt så länge man följer manualen!
Lycka till med ditt bygge!

Fan va glad man blir när man ser att folk gillar det redan nu kul att några tänker följa (Y)

Skrivet av jonataan.host:

Kan bli trevligt att följa detta Är också 17 och byggde min första dator för ett halvår sedan, gick hur bra som helst. Bara man tar lång tid på sig och kollar upp allting innan Lycka till med bygget!

Kul att du också ska följa, vad var det svåraste/jobbigaste när du byggde?

Skrivet av Mylifestyle95:

Modigt att ta dig an första bygget med så dyra komponenter, detta ska följas!

Haha Go Hard Or Go Home kul att du också tänker följa

Permalänk
Medlem

Låter som ett roligt projekt RamRoll !
Vi är på samma sida med första riktiga bygget, kommer följas !

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar bara om hur ni tycker att jag ska lägga upp bilderna? Ska jag ta bilder på delarna när dem är i kartongerna, eller ska jag "unboxa" dem? eller ska jag göra både och?

Permalänk
Medlem

Tycker du kan ta kort när dom är i kartong och sen när dom är i datorn

Permalänk

Tycker du borde ta och stänga av adblock för just SweClockers då dom lever på sina annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Tycker du kan ta kort när dom är i kartong och sen när dom är i datorn

Tack för tipset

Skrivet av Flygarfisken:

Tycker du borde ta och stänga av adblock för just SweClockers då dom lever på sina annonser.

Gjort, visste inte att det är de dem lever på och jag har alltid bara haft på adblocker. Men visst ska man stödja hemsidan man hänger mest på.

Permalänk
Skrivet av RamRoll:

Fan va glad man blir när man ser att folk gillar det redan nu kul att några tänker följa (Y)

Kul att du också ska följa, vad var det svåraste/jobbigaste när du byggde?

Haha Go Hard Or Go Home kul att du också tänker följa

Hade jobbat lite i datorer innan men det jobbigaste var kabeldragningen som man vill få så bra som möjligt, där lade jag lite extra tid En annan jobbig sak var att montera processorkylaren, detta var en tornkylare och inte bästa monteringen

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RamRoll:

Jag vet att många säger att dem är dysleksiker fast än att dem inte är det, men jag är verkligen det så jag ursäktar i förväg för stavfel etc.

Jag vet inte hur du ser det men jag som också är "äkta" dyslektiker tar gärna emot feedback på grammatiska fel jag gör. Stavfel brukar inte vara ett problem när man har stavningskontroll i webbläsaren.

Men jag tänkte att jag kunde hjälpa dig lite med vad jag anser är viktigast.

I den citerade meningen så ska "dem" vara "de" i båda fallen

För övrigt är det ett imponerande projekt du tar dig an. Ska blir kul att ser hur det går!
Skulle rekommendera dig att fört köra på luftkylning ett litet tag så att du får kläm på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag vet inte hur du ser det men jag som också är "äkta" dyslektiker tar gärna emot feedback på grammatiska fel jag gör. Stavfel brukar inte vara ett problem när man har stavningskontroll i webbläsaren.

Men jag tänkte att jag kunde hjälpa dig lite med vad jag anser är viktigast.

I den citerade meningen så ska "dem" vara "de" i båda fallen

För övrigt är det ett imponerande projekt du tar dig an. Ska blir kul att ser hur det går!
Skulle rekommendera dig att fört köra på luftkylning ett litet tag så att du får kläm på det

Jag trodde att jag skrev i mitt inlägg att jag gärna ville ha feedback på språket, tack för tipset ska ändra det direkt

Tackar jag är glad att många gillar min lilla tråd här på Sweclockers, jag kommer ju kyla min CPU med en H100i men grafikkortet kommer att luftkylas tills vidare. Men jag kommer vilja skaffa en custom water loop i framtiden

Permalänk
Medlem

Update 2.

Nu har jag unboxat delarna jag fick igår, precis innan jag ska hämta resterande delarna. Så här är bilderna medan jag gör i ordning resten utav delarna, vi hörs snart!

SSD'N

Paketet känns så lyxigt

Kablarna och min S4 som jämförelse

"Powerd By Corsair"

860i

Permalänk
Medlem

Update 3.

Nu har dem resterande delarna hämtats, lådan dem kom i var lite skadad, det vart inte chassi lådan. Men jag är skit glad att få börja packaupp alla dem här delarna och börja med bygget. Men hitills har jag bara tagit fram alla delarna och testat min CPU, PSU, GPU, RAM och MB och samtliga komponenter fungerar bra

Den skadade kartongen ifrån Webbhallen, oöppnad.

Eyecandy

Alla delarna

CPU - Intel i7 4770K

Kylarfläktarna 4x Corsair SP120

Chassifläktar 3x Corsair AF140 och 1x AF120

HDD WD Black 2TB

GPU - EVGA 780 ACX SC

MOBO - MSI Z87-GD65 GAMING

Wannabe Test-Bench

Tomt chassi som snart ska fyllas med massor utav godsaker

// Mvh RamRoll

Permalänk
Medlem

Ser rätt nice ut! Bara synd att jag har det lite snålt i kassan just nu så det inte blir något helt nytt bygge, inte lika kul att bara göra en lätt uppgradering då och då!

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Update 4.1.

Så jag är helt klar med systemet, och jag är skit nöjd det blev riktigt snyggt ni kommer att älska det
Jag blev klar för exakt 7 minuter sen och jag är riktigt trött, lägger upp bilderna på morgonen. Imrgon blir det setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Update 4.1.

Så jag är helt klar med systemet, och jag är skit nöjd det blev riktigt snyggt ni kommer att älska det
Jag blev klar för exakt 7 minuter sen och jag är riktigt trött, lägger upp bilderna på morgonen. Imrgon blir det setup

Härligt! Finns ingen bättre känsla än att precis bli klar med sitt system och starta upp det för första gången!

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Bra bilder, bra upplagg!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Lego Master

Wah, klockan är ju snart 12, vars är bilderna?!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Wah, klockan är ju snart 12, vars är bilderna?!

Han är 17, vi 17 åringar gillar att vara uppe sent och sova länge <3

Nej men seriöst, han sover nog fortfarande eller så har han bara inte hunnit lägga upp allt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Wah, klockan är ju snart 12, vars är bilderna?!

Haha kul att folk vill se bilderna :D, dem kommer om 3 min mer eller mindre

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Han är 17, vi 17 åringar gillar att vara uppe sent och sova länge <3

Nej men seriöst, han sover nog fortfarande eller så har han bara inte hunnit lägga upp allt.

Haha det är typ sant, jag har städat rummet för att det har sett ut som en svin stia och förresten vem vill vakna i det här vädret

Men som sagt bilderna på den klara builden kommer strax, jag måste bara installera windows osv efter det, sen är jag klar

Permalänk
Medlem

Update 4.2

Så jag blev klar med bygget vid halv 2 på natten idag 10 Juni, jag trodde inte alls det skulle ta så lång tid som det tog. Men jag är glad att jag till slut är klar. Bilderna är tagna under bygget, jag hade tänkt ta mycket fler men jag hade andra saker att tänka på just då haha. Konstigt nog fick jag ganska bra bilder fast än att det var vid midnatt.

Något mer offtopic fick jag otroligt ont i ryggen, när jag lade mig i sängen var det som att ligga på moln... Förutom detta hände en liten rolig sak, jag skulle ta bort min statiska elektricitet igenom att röra på elementet men jag rörde samtidigt mitt PSU som jag använde för samma sak. Det som hände var att jag fick en stöt och kunde inte röra på handen på en stund, min lille bror tycket att det bara såg kul ut.

Jag började med att strippa chassit utav lite delar så att det skulle bli enklare att sätta dit fläktar och så.

Så här såg min backplate som snyggast ut, jag gissade att det skulle bli mycket mer "cluster-fuck" och det blev det haha

Front och bak fläktarna är bytta till Corsair AF140

Beställde också en fläkt som drog extra luft över hårddiskarna, men som en idiot köpte jag 120 och inte 140.
Jag skall iaf köpa 3x Corsair AF140 som extra chassi fläktar, 2 nere på botten och 1 på hårddiskarna.

Klar installation med H100i Push/Pull SP120, framifrån är jag skit nöjd med kabeldragningen, det ser riktigt rent ut.
Färgteman är så jävla snyggt enligt mig svart med lite rött och chrome är så snygga (Y)

Varje familj har ett svart får, och mitt svarta får är kablaget där bak. Jag vet inte eller är det okej ändå? kommentera !

Så bygget är klar, jag har satt på det en gång utanför men aldrig i datorn, så vi får se vad som händer kommer med en till update snart, men efter det kommer det att vara ganska glest tills jag skaffa flerfläktar, hårddiskar, ett till 780 och vattenkylning, men jag hoppas att ni alla gillar det hittills. Kommentera nu!

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande förstabygge Efter ett par datorer blir man ganska avtrubbad med hur det ser ut i datorn så min har kabeldragning, men bara så dom är ur vägen. Alltså inte lika snyggt som din

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Varför har du inte vänt nätaggregatet neråt?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande i väntan på mitt Rampage 4 Extreme, XFX 1250W nätagg och 64GB ram samt polykarbonat...Blir så frustrerad när man ser sånt här jag vill ha mina grejer nu nu nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Riktigt imponerande förstabygge Efter ett par datorer blir man ganska avtrubbad med hur det ser ut i datorn så min har kabeldragning, men bara så dom är ur vägen. Alltså inte lika snyggt som din

Tack

Skrivet av Henrikfotograf:

Varför har du inte vänt nätaggregatet neråt?

Det ser helt enkelt snyggare ut

Skrivet av Xiqt:

Sitter fortfarande i väntan på mitt Rampage 4 Extreme, XFX 1250W nätagg och 64GB ram samt polykarbonat...Blir så frustrerad när man ser sånt här jag vill ha mina grejer nu nu nu!

haha det kan jag förstå

Jag har panik just nu, jag har fått två fel koder, 9C och A2 jag vet inte vad det är eller vad jag ska göra. Kan någon snälla hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Tack

Det ser helt enkelt snyggare ut

haha det kan jag förstå

Jag har panik just nu, jag har fått två fel koder, 9C och A2 jag vet inte vad det är eller vad jag ska göra. Kan någon snälla hjälpa mig?

Det är riktigt irriterande :/
Hm, om jag inte minns fel så brukar det finnas en lista över diverse felkoder och vad dom "betyder" i manualen som följer med moderkortet. Kika där ifall du hittar.

Permalänk
Medlem

Men jag kommer in i bios osv, min OS finns på en 8gb USB som är i en utav portarna där fram, när jag startar datorn utan att gå till bio står det: Reboot and Select propor Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key. Jag har lagt så att den ska boota av mitt usb, och jag har windows där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Men jag kommer in i bios osv, min OS finns på en 8gb USB som är i en utav portarna där fram, när jag startar datorn utan att gå till bio står det: Reboot and Select propor Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key. Jag har lagt så att den ska boota av mitt usb, och jag har windows där.

Gjorde du den bootbar med ett program? Använde mig av USB bootmaker eller vad det heter, en gång så failade den och fick meddelandet att det inte fanns någon bootbar device tillgänglig på usb-stickan. När får du felkoderna? Kan du ta ett kort t ex?

I övrigt, otroligt stiligt förstabygge! Hatten av!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2