Permalänk
Medlem

Laggfri plattskärm

Tjenare!

Har ett uråldrigt problem då jag letar efter en plattskärm med en del krav:

- Måste ha scart/komponent ingång
- Måste supporta PAL 60hz
- Får knappt förekomma något input lag alls

Tänkte höra efter om någon här har sett/hört något, ber om ursäkt i förväg då det förmodligen har postats tidigare.

Permalänk
Medlem

Budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Spelar ingen roll, jag kan betala bra för en skärm med de kraven uppfyllda.

Permalänk
Skrivet av Lolex:

Spelar ingen roll, jag kan betala bra för en skärm med de kraven uppfyllda.

Får man fråga vad du ska ha den till?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lolex:

Tjenare!

Har ett uråldrigt problem då jag letar efter en plattskärm med en del krav:

- Måste ha scart/komponent ingång
- Måste supporta PAL 60hz
- Får knappt förekomma något input lag alls

Tänkte höra efter om någon här har sett/hört något, ber om ursäkt i förväg då det förmodligen har postats tidigare.

Du snackar om TV nu antar jag?

Här har du Input Lag för både senaste LED-LCD och Plasma apparaterna.
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57587317-221/game-mode-o....

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KDL-42W807ASN (Nordic) 9 995:- med frakt.

Den heter 802 i USA och 805/807 i Europa.

1 Scart ingång.

16ms med Nya test instrumentet Leo Bodnar Lag Tester. 6ms med gamla mätmetoden. TV´n för den riktige hardcore gamern. Har själv 55 tums varianten.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Permalänk
Medlem

Jag ska ha den till Super Smash Bros. Melee till Gamecube. Folk i min krets är väldigt petiga gällande lagg och vi brukar köra på tjock-tvs, men nu behöver jag en plattskärm och letar därför efter den med minst lagg just nu.

Tack för alla svar, uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolex:

Jag ska ha den till Super Smash Bros. Melee till Gamecube. Folk i min krets är väldigt petiga gällande lagg och vi brukar köra på tjock-tvs, men nu behöver jag en plattskärm och letar därför efter den med minst lagg just nu.

Tack för alla svar, uppskattar all hjälp jag kan få!

Tv'n som jag beskrev har lägst lagg av alla. Den kostar dock. Annars får du gå upp till 28ms om du vill ha en billig Spel tv för runt 4 tusen i 42 tum.

Den dyra TV'n nämns sä här på hdtvtest

Citat:

For us, if there’s one overwhelming reason to buy the Sony W8, it must be for its unrivalled suitability for video gaming. With [Game Mode] enabled, our KDL47W805A sample not only registered the lowest input lag we have on record, but also was capable of 4:4:4 chroma reproduction. And unlike plasmas, there’s absolutely no risk of image retention or permanent screenburn. Sony has been on a roll with brilliant gaming displays from its 2013 Bravia TV range, and this will surely go down a treat with all gamers including future owners of the Japanese manufacturer’s next-generation PlayStation 4 (PS4) console.

Permalänk

Gulligt att upscaling och annan bildförfinande postprocessing inte ens nämnts i tråden när det handlar om att spela spel via SCART.
Game Mode är riktigt jävla relevant i det här sammanhanget. Verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeHaggarKJ:

Gulligt att upscaling och annan bildförfinande postprocessing inte ens nämnts i tråden när det handlar om att spela spel via SCART.

Det står tydligt att han vill ha en platt-tv med helst ingen input lag. Även förtydligats att det är "input lag" som helst inte skall existera.

Det står inte, jag vill ha en tv som skalar sig fint från lägre upplösning och som lägger till en massa "lulllull" som ger en massa skön hög input lag. Gärna runt 180ms då motion flow är så jäkla skönt.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Det står tydligt att han vill ha en platt-tv med helst ingen input lag. Även förtydligats att det är "input lag" som helst inte skall existera.

Det står inte, jag vill ha en tv som skalar sig fint från lägre upplösning och som lägger till en massa "lulllull" som ger en massa skön hög input lag. Gärna runt 180ms då motion flow är så jäkla skönt.

Allt du sa nu reinforcar hela min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeHaggarKJ:

Allt du sa nu reinforcar hela min poäng.

Kan du vara tydlig, istället spydig? Vill du säga att TS skall fixa en tjock tv, för Scart har 0 ms på en tjock TV. som med VGA på en hdtv så ligger de fortfarande på 16/35ms. Där hdmi ger detsamma med game mode, alternativt om man döper om hdmi ingången till PC. Kan du förklara vad du vill påpeka. Vill gärna lära mig magin bakom Scart uppdaterat efter den nya mätmetoden kontra 2013 TV-apparater som till största del har väldigt högt input lag oavsett vilken koppling eller läge på TVn. Det skulle vara bra för TS om vilken Apparat som helst fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att det inte går att få bort input lagget helt, men jag letar efter en lösning som gör det möjligt för mig att ha en plattskärm som går att spela på.

Tjock tvs har jag redan en 20 stycken, i detta fallet måste den dock vara platt.

Permalänk
Medlem

http://www.nintendolife.com/news/2011/04/guides_upscaling_you...

Där har du en gammal guide för uppskattning av uppskalning. Scart tar inte bort input lag.

Skrivet av Lolex:

Jag är medveten om att det inte går att få bort input lagget helt, men jag letar efter en lösning som gör det möjligt för mig att ha en plattskärm som går att spela på.

Tjock tvs har jag redan en 20 stycken, i detta fallet måste den dock vara platt.

Det är som med allt annat, man måste välja på vad som skall prioriteras.

Permalänk
Skrivet av MikeHaggarKJ:

http://www.tested.com/tech/gaming/456719-best-crt-retro-games... Framemeister XRGB-Mini

Han kan köpa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av transkript:

Ah och fokusera på en TV med absolut lägsta input lag, för att inte få en för stor fördröjning.

Edit, eller koppla in konsolen direkt till TVn för att få lägsta lagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Edit, eller koppla in konsolen direkt till TVn för att få lägsta lagget.

Hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Lolex:

Hur menar du?

När bilden skalar upp från 480p till 1080p blir den blurrig och då måste du använda XRGB-Mini eller någon liknande för att minska blurret och få en bättre hd-bild. Men XRGB-Mini fördröjer input laget pga att den måste ändra signalen den får från konsollen innan den skickar den till tvn. Om du inte använder xrgb-mini får du mindre input lag men bilden blir extremt mycket sämre.

Det är i alla fall min uppfattning av det hela någon får gärna bekräfta det.

Permalänk
Medlem

Hur förhåller sig allt detta med ett emulerat spel som går genom hdmi kabel?

Permalänk
Skrivet av transkript:

När bilden skalar upp från 480p till 1080p blir den blurrig och då måste du använda XRGB-Mini eller någon liknande för att minska blurret och få en bättre hd-bild. Men XRGB-Mini fördröjer input laget pga att den måste ändra signalen den får från konsollen innan den skickar den till tvn. Om du inte använder xrgb-mini får du mindre input lag men bilden blir extremt mycket sämre.

Kan inte detta bero på tv:n med? tex min tv har "brusreducering" m.m. eller är jag ute och cyklar nu?

Annars blir väl bilden anpassad till 480p och det blir svarta linjer runt omkring?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av transkript:

Det stämmer av vad jag läst, men den skall också ställa HDTV´n i game mode eller pc mode eftersom genom XRGB-Mini kopplas genom hdmi som en dator för TV´n

(även en äldre HDTV, som kanske saknar ett spel läge, kör automatiskt ett pc läge. Det betyder fortfarande att den går efter lägsta "ms" för den TV´n som med nya modeller kan vara riktigt hög, 40/50+ms beroende modell)

I en test som jag sett verkar testaren själv inte veta om att det finns ett "PC-mode" eller "Game-mode" på en HDTV av nyare modell, utan jämför xrgb-mini som en "fix för input lag".

Så den input lag som kommer in är minimal om TV´n man spelar på har en väldigt låg input lag i "Game mode" eller "PC-mode". Därför handlar det bara om att ha den TV som är låg i input lag för att få det att bli så bra som möjligt i "CRT känsla".

En CRT har visst ha en input lag, den är dock väldigt låg (och ligger inte på 0 som många tror "10-12ms"). Så det är lika bra att skaffa en HDTV som är gjord för HC-gamern om man vill ha samma upplevelse, fast med XRGB-Mini för att få en fin klar bild som är uppskalad före den sänds till TV´n.

Exempel på fördröjning mellan CRT "som jag antar ligger runt 10ms" och HDTV där HDTV antagligen ligger på "20/30ms". Känns rätt ok(vet ej dock vilken TV det är och kan inte bekräfta ms, men det känns nästan video test på 35ms på Panasonics ST60 mot PC-Monitor.

Review

Vill gärna dock se rakt på med Scart på en HDTV i game mode eller pc mode, som ställer av allt "lulllull" som skalar om och suddar ut bilden.

Edit *fix*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolex:

Hur förhåller sig allt detta med ett emulerat spel som går genom hdmi kabel?

Från dator? det skulle jag vilja se, särskilt när det finns HDTV´s som har 4:4:4 chroma reproduction i PC-läge som, om det gör skillnad i 480p betyder att en Scart med PC-läge aktiverat gör detsamma. "Inte suddar ut pixlarna", men kan skala upp bilden och samtidigt göra den klarare?

Någon som är intresserad kan fördjupa sig här.

http://www.avsforum.com/t/1381724/official-4-4-4-chroma-subsa...