Permalänk
Medlem

Bör jag skaffa 120hz skärm?

Hallå!

Nu är de så att jag har planerat att införskaffa mej en ny dator-skärm men jag har en fundering som jag hoppas att någon kan hjälpa mej med.

De senaste dagarna har jag surfat runt och tittat på de olika skärmmodellerna (?) alltså TN, IPS, VA osv. och har kommit fram till att IPS är något som verkar passa mej då jag tycker att bra bild och färger är ett stort plus. Men problemet är ju de att IPS skärmar inte finns med 120 hz.

Så de jag undrar är helt enkelt hur "värt" det är med 120 hz? Jag spelar för det mesta MOBA och RPG spel och jag läste någonstans att 120 hz var mer nödvändigt för FPS-spel.

Jag undrar då om det finns någon vänlig själ som kan ge mej lite insikt på mitt problem. Helst någon som har spelat t.ex. LoL, DotA 2 m.m. på både 60hz och 120hz skärmar som då kan jämföra. Förutom spel så ska skärmen även användas till att titta på film/serier och slö-surfa.

Hälsningar - Slashaz

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag välja TN-panel med 120hz än IPS med 60hz.
Jag gillar hellre ett mjukare flyt än bildytan (om jag skulle behöva välja dvs)

Men din värdering verkar vara tvärtom.

Men det finns många bra TN-paneler där ute med mycket bra bild.

Samsung S27A950D har fått mycket bra kritik - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Om du känner att du har dator nog att driva de spel du vill köra i 120 fps så kan det vara värt det. Men jag tror du skulle uppskatta en schysst IPS istället för en 120 Hz TN.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Personligen skulle jag välja TN-panel med 120hz än IPS med 60hz.
Jag gillar hellre ett mjukare flyt än bildytan (om jag skulle behöva välja dvs)

Men din värdering verkar vara tvärtom.

Men det finns många bra TN-paneler där ute med mycket bra bild.

Samsung S27A950D har fått mycket bra kritik - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

Jo det är klart att jag uppskattar bra flyt också! De som jag grunnade över var ju ifall jag märker av så stor skillnad i "flytet" när jag spelar då MOBA-spel t.ex. Eller rättare sagt om det är såpass stor skillnad så det är värt att lägga pengar på ;). Bör även tillägga att jag har en budget på ca 2500kr så den skärmen du länkade är nog lite över min prisklass.

Skrivet av Obolla:

Om du känner att du har dator nog att driva de spel du vill köra i 120 fps så kan det vara värt det. Men jag tror du skulle uppskatta en schysst IPS istället för en 120 Hz TN.

När jag spelar League of Legends så ligger jag runt 120 fps när jag spelar, ibland mer. Kan det då vara smart att fundera på en TN-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashaz:

Jo det är klart att jag uppskattar bra flyt också! De som jag grunnade över var ju ifall jag märker av så stor skillnad i "flytet" när jag spelar då MOBA-spel t.ex. Eller rättare sagt om det är såpass stor skillnad så det är värt att lägga pengar på ;). Bör även tillägga att jag har en budget på ca 2500kr så den skärmen du länkade är nog lite över min prisklass.

När jag spelar League of Legends så ligger jag runt 120 fps när jag spelar, ibland mer. Kan det då vara smart att fundera på en TN-skärm?

Ja det kan det vara. Dock skulle jag nog föredra en bättre panel som ger finare bild över en TN som är 120 Hz.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Bättre bild och betraktningsvinklar när du surfar och bilden står stilla samt när du ser på video som nästan uteslutande maxar i 30 fps. Och när du spelar. Eller mjukare bildrörelser i Windows och de actionspel din dator klarar av att spela så mjukt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashaz:

Jo det är klart att jag uppskattar bra flyt också! De som jag grunnade över var ju ifall jag märker av så stor skillnad i "flytet" när jag spelar då MOBA-spel t.ex. Eller rättare sagt om det är såpass stor skillnad så det är värt att lägga pengar på ;). Bör även tillägga att jag har en budget på ca 2500kr så den skärmen du länkade är nog lite över min prisklass.

När jag spelar League of Legends så ligger jag runt 120 fps när jag spelar, ibland mer. Kan det då vara smart att fundera på en TN-skärm?

I spelen du spelar och vanlig användning kommer en 120hz skärm inte ge samma WOW effekt som en skärm med bättre bild, är du inte överdrivet seriös och vill ha alla hjälpmedel som får dig att spela bättre så tycker jag du ska fokusera på ips och VA.
VA har i regel lite sämre färger än ips men bättre svärta. En Dell ultrasharp har väldigt hög byggkvalité, alla ergonomiska inställningsmöjligheter man kan önska, lägre inputlag än många "gaming" 120hz skärmar och är skärmen jag rekommenderar så fort någon frågar om råd.
https://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312h...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

I spelen du spelar och vanlig användning kommer en 120hz skärm inte ge samma WOW effekt som en skärm med bättre bild, är du inte överdrivet seriös och vill ha alla hjälpmedel som får dig att spela bättre så tycker jag du ska fokusera på ips och VA.
VA har i regel lite sämre färger än ips men bättre svärta. En Dell ultrasharp har väldigt hög byggkvalité, alla ergonomiska inställningsmöjligheter man kan önska, lägre inputlag än många "gaming" 120hz skärmar och är skärmen jag rekommenderar så fort någon frågar om råd.
https://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312h...

Ja jag tycker att bra bild är ett stort plus som sagt. Jag sitter ju också på en 60hz skärm just nu och har aldrig upplevt att jag har oflyt i bilden eller så. Det kan ju också vara för att jag aldrig testat en 120 hz skärm :D. Men ja om 120hz inte spelar så stor roll i de spel jag spelar, och jag är ju inte jätte hardcore gamer heller, då låter ju IPS bättre helt klart.

Skärmen du länkade ser förövrigt mycket bra ut. Läste här http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm att den har 0.6ms input lag vilket låter oerhört bra :O. Funderade bara på det att den är en e-IPS, jag läste någonstans att de skulle vara sämre än vanlig IPS är det något du har koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashaz:

Funderade bara på det att den är en e-IPS, jag läste någonstans att de skulle vara sämre än vanlig IPS är det något du har koll på?

Helt rätt, men det är inget vi som inte jobbar med foto/film behöver bry oss om. Bättre IPS paneler kostar mer och för vanligt folk är den bättre bilden inte värd priset, e-ips är fortfarande bättre än alla TN paneler.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag klockade upp min korean i 100 och 110 hz, och även om en ips inte är samma sak som en tn i den hastigheten så var det banne mig riktigt läckert, men jag provade bara windows 8 skrivbordsmijön där jag drog runt fönster och sc II tutorialen lite. Man kan faktiskt följa fönster och muspekaren på skärmen utan att det känns jobbigt eller hackigt, så jag hoppas att när de flesta skärmarna är minst 4k och igzo/ips artade i färg och betraktningsvinklar så får de gärna stödja 120 hz om det finns kapacitet för det.

Edit: att scrolla i chrome och firefox är goare i 110 hz! Jag kunde läsa medan jag scrollade :') glädjetårar

Jag tror dock att 120hz gaming är onödigt, såvida du inte ska spela cs, quake, hidden source, natural selection etc.

När jag testade sc II i 110 hz på min pls qnix såg jag inte skillnaden mot 60 hz, men det kan hända att jag spelat bättre utan att faktiskt se skillnaden. I shooters händer det mer på skärmen så det känns nog relevantare där tycker jag.

Hade jag köpt en ny idag hade det hellre blivit en schysst ips/pls än en tn, gärna med högre upplösning än 1080/1200 och gärna över 24''.

ursäkta alla edits jag gör på min post, men jag kom att tänka på så mkt

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010601425/dell-u2412m-ultra... Hur är med denna då? Är det värt att lägga till lite pengar för att få den här istället eller är den inte speciellt mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashaz:

http://www.dustinhome.se/product/5010601425/dell-u2412m-ultra... Hur är med denna då? Är det värt att lägga till lite pengar för att få den här istället eller är den inte speciellt mycket bättre?

Ojdå, missade fullständigt att det var rea på den. Dustin brukar ha rea på ultrasharp skärmarna så jag kollar alltid där först men eftersom att de inte hade rea på 23" brydde jag mig inte ens om att kolla 24".
Ett helt klart bättre köp.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Bra pris, och säkert en ok skärm. Jag har sett skärmar med e-ips få goda omdömen på prisjakt, och på skolan har några NEC skärmar e-ips tror jag. De är ok. Mycket bättre än TN. Köp inte en billig BenQ TN iaf, jag gjorde det och hade hellre köpt en e-ips.

Om den här bilen stämmer, så är e-ips helt ok.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt kritiskt med korrekta färger hade jag valt 120hz alla dagar i veckan. Ett krav helt enkelt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

När jag testade sc II i 110 hz på min pls qnix såg jag inte skillnaden mot 60 hz, men det kan hända att jag spelat bättre utan att faktiskt se skillnaden. I shooters händer det mer på skärmen så det känns nog relevantare där tycker jag.

Hade jag köpt en ny idag hade det hellre blivit en schysst ips/pls än en tn, gärna med högre upplösning än 1080/1200 och gärna över 24''.

ursäkta alla edits jag gör på min post, men jag kom att tänka på så mkt

Ja jag är ganska inne på att skaffa mej en IPS istället för TN just nu :). Men hur är de med 27" det känns som det skulle bli väldigt stort. Den skärmen jag sitter på nu är väldigt gammal och är kanske 18" eller något sådant och då känns det som att 27" skulle bli alldeles för stort eftersom att jag fortfarande kommer sitta på samma avstånd från skärmen ungefär. 27" skärmar är väl även dyrare så kanske inte finnsnågon bra i min prisklass :P.

Permalänk
Medlem

27'' känns väldigt stort om man kommer från 22'' iaf.

Men man vänjer sig på 1-2 veckor

När jag ställde upp den på skrivbordet kändes det som en TV, och lite så är det för jag kan sitta på håll och kolla på film nu utan att böja mig fram
Dessutom rör jag omedvetet mer på nacken och huvudet än tidigare när jag sitter 1 m ifrån.

Jag kan inte säga att 27'' och större skärmar är något för alla, mest kul är det om man ska sitta en lite längre bit från skärmen. Om du inte har en högre upplösning än 1080/1200 tror jag 27'' kan bli illa som en del säger. Det blir som en tv som inte är tänkt att du ska sitta < 1-2m från.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

27" 1080p skärm är ingen höjdare, blir en aning pixligt

spelar du mycket skulle jag köpt en 120hz skärm

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

27" 1080p skärm är ingen höjdare, blir en aning pixligt

spelar du mycket skulle jag köpt en 120hz skärm

Jag spelar ju en hel del men det är inte super seriöst på nått sätt utan mer casual. Men precis som jag nämnde i första inlägget så är jag ju osäker på ifall 120hz är värt att lägga pengar på när jag mest spelar MOBA och RPG spela och knappt några FPS-spel.

Skrivet av Luminous:

27'' känns väldigt stort om man kommer från 22'' iaf.

Men man vänjer sig på 1-2 veckor

När jag ställde upp den på skrivbordet kändes det som en TV, och lite så är det för jag kan sitta på håll och kolla på film nu utan att böja mig fram
Dessutom rör jag omedvetet mer på nacken och huvudet än tidigare när jag sitter 1 m ifrån.

Jag kan inte säga att 27'' och större skärmar är något för alla, mest kul är det om man ska sitta en lite längre bit från skärmen. Om du inte har en högre upplösning än 1080/1200 tror jag 27'' kan bli illa som en del säger. Det blir som en tv som inte är tänkt att du ska sitta < 1-2m från.

Hmm tror nog att att 24" är bättre för mej då jag inte brukar sitta såppas långt ifrån skärmen. Och vill jag sitta i soffa eller säng så använder jag TV istället ^^.

Permalänk
Medlem

Ja, jag gillar 27'' även om jag sitter nära, men jag vet inte om alla skulle göra det bara :S
Men notera att jag har vant mig. Det känns inte så konstigt nu längre.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Dom som säger att 120hz är "för fps" är idioter. Punkt.

Skulle aldrig lämna ifrån mig 120hz, jag spelar nästan aldrig FPS.
Finns inget skönare i moba, rts med 120hz. Musen flyttas så mjukt och exakt.

Inget sirapsdragande med muspekaren som det blir i 60hz.

120hz kommer alltid vara prio nr1 hos mig.

Hell bara sitta i windows och ratta runt med musen, dra fönster osv är en mardröm med 60hz när man är van vid 120hz flytet.

Permalänk
Medlem

Jag märker absolut ingen skillnad alls i rörlig bild och färg kan man ändra i inställningarna. Enda sättet jag ser skillnad i bildkvalitet på mina två skärmar är om jag tittar på en högupplöst bra STILLBILD.

Enda praktiska fördelen med min IPS är betraktningsvinkeln. Och det är en mycket stor grej om man tittar på mycket film och serier, speciellt om man ligger ner eller något.

120hz är rätt onödigt, visst när du har haft 120hz ett tag så märker man jävligt stor skillnad om man sänker till 60hz och kör på vsync och man tycker att det är omöjligt att spela på 60fps. Det är precis som dyra hörlurar, när man vant sig så kan man inte använda billigt skit, däremot när man använder skit och är van vid det så märker man inget fel med det så om du tittar mycket film osv och inte spelar supermycket och superseriöst så kan du likagärna köra en IPS.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595