Hjälp, tips och erfarenheter sökes vid datorköp! 20-25tkr
Hej!
Har kollat många trådar här men inte riktigt hittat min setup och dess ändamål.
Är lite rostig på och halvuppdaterad på komponentfronten men ska iaf köpa en ny dator.
Jag spelar inte mycket så det är ingen ren gamingdator, det är viktigare att kunna ha många krävande program igång samtidigt.
Viktiga egenskaper:
- tyst(givetvis genom att hålla den relativt sval)
- lång livslängd(att slippa uppgradera på ett bra tag)
- klara krävande program(rendering, bildbehandling, cad mm.)
- Bör klara spela de nyaste spel med höga inställningar det närmaste året iallafall.
- Intel cpu, inte förhandlingsbart och behöver inte någon "extra kunskap om hur bra/prisvärt AMD är".
Mindre viktiga egenskaper:
- Jag kan inte bry mig mindre om färg, utseende eller annat estetiskt inne i chassit.
- Jag kommer med största sannolikhet inte överklocka den eftersom det inte ligger i mitt intresse(inte just nu iaf).
- Priset(sålänge det inte rinner iväg allt för mycket, runt 20-25 är helt okej).
Har gjort en setup efter bästa förmåga.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3053966/dator-30-07
Har ett par frågetecken som ni gärna får hjälpa med.
PSU - har fått bra omdömen men förslag med motivering om annat tas gärna emot. Har jag "för mycket" kräm. Kanske räcker med 650W? Gillar även att stödja svenska företag. Dock är kvalité och prestanda viktigare.
CPU-kylare - Här är jag helt vilse så valde den efter "sommardator-setupen" Kanske är det bättre med Hydro 100/110? vilka låter minst? kyler bäst? Andra förslag?
GPU - Ser att den inte är i lager. Jag tänkte såhär att ett bra grafikkort kanske inte producerar lika mycket värme som 2 mindre bra? Fördelar med SLI? SLI och Crossfire fanns inte ens på lokalkartan när jag var insatt så här får man gärna ösa på med tips.
Minne - Spelar det någon roll om man kör 4x4 eller 2x8 i ren prestanda? CL9 bättre än CL10? Tror inte jag kommer behöva "fylla på" med mer inom det närmaste så därför valde jag 4x4.
Skärmar - Känns som jag har bra nytta av 16:10 och pga att jag nästan aldrig spelar och aldrig tittar på film så valde jag bort ASUS VG2480Q. Kanske borde jag tänka om? Sen kör jag ju dubbla skärmar(DP och HDMI på Dell) på grafikkortet sitter där dp, hdmi, 2xdvi. Hur kopplar man det. Kör inte eyefinity men hade varit trevligt ibland, någon speciell setup då eller går det bra att köra en på dp och en på hdmi? eller kanske man "splittar" dp kabel? Jag har googlat lite men inte hittat något konkret och jag vet att här sitter folk som har full koll.
Sen är alla andra motiverade tips välkomna.
Vet att det blev rätt långt men ska man ha bra skit får man göra en research på swec
Mvh
Micke