Hjälp, tips och erfarenheter sökes vid datorköp! 20-25tkr

Permalänk
Medlem

Hjälp, tips och erfarenheter sökes vid datorköp! 20-25tkr

Hej!
Har kollat många trådar här men inte riktigt hittat min setup och dess ändamål.

Är lite rostig på och halvuppdaterad på komponentfronten men ska iaf köpa en ny dator.
Jag spelar inte mycket så det är ingen ren gamingdator, det är viktigare att kunna ha många krävande program igång samtidigt.

Viktiga egenskaper:
- tyst(givetvis genom att hålla den relativt sval)
- lång livslängd(att slippa uppgradera på ett bra tag)
- klara krävande program(rendering, bildbehandling, cad mm.)
- Bör klara spela de nyaste spel med höga inställningar det närmaste året iallafall.
- Intel cpu, inte förhandlingsbart och behöver inte någon "extra kunskap om hur bra/prisvärt AMD är".

Mindre viktiga egenskaper:
- Jag kan inte bry mig mindre om färg, utseende eller annat estetiskt inne i chassit.
- Jag kommer med största sannolikhet inte överklocka den eftersom det inte ligger i mitt intresse(inte just nu iaf).
- Priset(sålänge det inte rinner iväg allt för mycket, runt 20-25 är helt okej).

Har gjort en setup efter bästa förmåga.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3053966/dator-30-07

Har ett par frågetecken som ni gärna får hjälpa med.
PSU - har fått bra omdömen men förslag med motivering om annat tas gärna emot. Har jag "för mycket" kräm. Kanske räcker med 650W? Gillar även att stödja svenska företag. Dock är kvalité och prestanda viktigare.

CPU-kylare - Här är jag helt vilse så valde den efter "sommardator-setupen" Kanske är det bättre med Hydro 100/110? vilka låter minst? kyler bäst? Andra förslag?

GPU - Ser att den inte är i lager. Jag tänkte såhär att ett bra grafikkort kanske inte producerar lika mycket värme som 2 mindre bra? Fördelar med SLI? SLI och Crossfire fanns inte ens på lokalkartan när jag var insatt så här får man gärna ösa på med tips.

Minne - Spelar det någon roll om man kör 4x4 eller 2x8 i ren prestanda? CL9 bättre än CL10? Tror inte jag kommer behöva "fylla på" med mer inom det närmaste så därför valde jag 4x4.

Skärmar - Känns som jag har bra nytta av 16:10 och pga att jag nästan aldrig spelar och aldrig tittar på film så valde jag bort ASUS VG2480Q. Kanske borde jag tänka om? Sen kör jag ju dubbla skärmar(DP och HDMI på Dell) på grafikkortet sitter där dp, hdmi, 2xdvi. Hur kopplar man det. Kör inte eyefinity men hade varit trevligt ibland, någon speciell setup då eller går det bra att köra en på dp och en på hdmi? eller kanske man "splittar" dp kabel? Jag har googlat lite men inte hittat något konkret och jag vet att här sitter folk som har full koll.

Sen är alla andra motiverade tips välkomna.
Vet att det blev rätt långt men ska man ha bra skit får man göra en research på swec

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

1150 är mest effektivt om du kör minnena i Dualchannel, alltså 2x8GB.
Det där nätagget blir bra och du har väldigt mycket svängrum om du ska överklocka, sätta in flera hårddiskar mm.
Den CPU-kylaren är väldigt bra, men topoftheline-towerkylaren är Noctua D-14: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Du kan ta den här, den är tyst och bra: http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...
Du behöver inte fundera på SLI/CF om du inte ska spela

Jag tycker du ska köpa PRO-versionen av SSDn, som är den snabbaste idag för konsumenter: http://www.inet.se/produkt/4304475/samsung-ssd-pro-basic-840-...

Nu ska vi vara realistiska, hur ofta kommer du använda minneskortsläsare och BluRay när du inte ska kolla påfilm?

Permalänk
Medlem

Håller med om 2x8gb minne, sen är det lättare/billigare att uppgradera till 32gb. Och pro disken kan du ta med den budgeten.
Inet monterar bara kylare upp till 650g.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Hjälpsam

Ser man till SweC test av det EVGA kortet nådde man Max 440W från väggen. . . .så ditt 800W är lite i överkant om du inte har planer på Dubbla grafikkort.
ASUS pro moderkortet har WiFi, så behöver du det är kortet ett bra val. . . behöver du inte WiFi betalar du extra för det kortet i onödan.

Behöver du verkligen "pro" versionen av Windows?
Minne, ja CL9 är snabbare än CL10. . .o ja ta 2x8Gb
SLI är bra om du jagar höga fps för bra pris. . . .men jag skulle undvika SLI, ditt GTX780 räcker LÅNGT!

Jag föredrar U12/14S kylarna framför D12/14 från Noctua. . . helt enkelt tystare o mindre o skilljer bara nån grad i kylning. . . .MEN som sas ovan..INET monterar inte så tunga kylare, det får du göra själv i efterhand eller köpa en under 650g som dom monterar.
Eller en sluten vattenkylare som tex Corsair som INET kan montera innan lev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Hej!
Har kollat många trådar här men inte riktigt hittat min setup och dess ändamål.

Är lite rostig på och halvuppdaterad på komponentfronten men ska iaf köpa en ny dator.
Jag spelar inte mycket så det är ingen ren gamingdator, det är viktigare att kunna ha många krävande program igång samtidigt.

Viktiga egenskaper:
- tyst(givetvis genom att hålla den relativt sval)
- lång livslängd(att slippa uppgradera på ett bra tag)
- klara krävande program(rendering, bildbehandling, cad mm.)
- Bör klara spela de nyaste spel med höga inställningar det närmaste året iallafall.
- Intel cpu, inte förhandlingsbart och behöver inte någon "extra kunskap om hur bra/prisvärt AMD är".

Mindre viktiga egenskaper:
- Jag kan inte bry mig mindre om färg, utseende eller annat estetiskt inne i chassit.
- Jag kommer med största sannolikhet inte överklocka den eftersom det inte ligger i mitt intresse(inte just nu iaf).
- Priset(sålänge det inte rinner iväg allt för mycket, runt 20-25 är helt okej).

Har gjort en setup efter bästa förmåga.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3053966/dator-30-07

Har ett par frågetecken som ni gärna får hjälpa med.
PSU - har fått bra omdömen men förslag med motivering om annat tas gärna emot. Har jag "för mycket" kräm. Kanske räcker med 650W? Gillar även att stödja svenska företag. Dock är kvalité och prestanda viktigare.

CPU-kylare - Här är jag helt vilse så valde den efter "sommardator-setupen" Kanske är det bättre med Hydro 100/110? vilka låter minst? kyler bäst? Andra förslag?

GPU - Ser att den inte är i lager. Jag tänkte såhär att ett bra grafikkort kanske inte producerar lika mycket värme som 2 mindre bra? Fördelar med SLI? SLI och Crossfire fanns inte ens på lokalkartan när jag var insatt så här får man gärna ösa på med tips.

Minne - Spelar det någon roll om man kör 4x4 eller 2x8 i ren prestanda? CL9 bättre än CL10? Tror inte jag kommer behöva "fylla på" med mer inom det närmaste så därför valde jag 4x4.

Skärmar - Känns som jag har bra nytta av 16:10 och pga att jag nästan aldrig spelar och aldrig tittar på film så valde jag bort ASUS VG2480Q. Kanske borde jag tänka om? Sen kör jag ju dubbla skärmar(DP och HDMI på Dell) på grafikkortet sitter där dp, hdmi, 2xdvi. Hur kopplar man det. Kör inte eyefinity men hade varit trevligt ibland, någon speciell setup då eller går det bra att köra en på dp och en på hdmi? eller kanske man "splittar" dp kabel? Jag har googlat lite men inte hittat något konkret och jag vet att här sitter folk som har full koll.

Sen är alla andra motiverade tips välkomna.
Vet att det blev rätt långt men ska man ha bra skit får man göra en research på swec

Mvh
Micke

Låter som en Ivy Bridge-E på sex kärnor och gtx 770 SLI vore något...blir inte särskilt mycket varmare på GPU-fronten bara för att man pangar på med SLI...se sweclockers tester så kan du skapa dig en egen uppfattning.
Om inet ändå bygger datorn så kan du ju passa på att köra 2st SSD i raid 0 på 120GB vardera istället för en stor 240GB?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Först tack för bra svar!

Skrivet av friskybob:

1150 är mest effektivt om du kör minnena i Dualchannel, alltså 2x8GB.
Det där nätagget blir bra och du har väldigt mycket svängrum om du ska överklocka, sätta in flera hårddiskar mm.
Den CPU-kylaren är väldigt bra, men topoftheline-towerkylaren är Noctua D-14: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Du kan ta den här, den är tyst och bra: http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...
Du behöver inte fundera på SLI/CF om du inte ska spela

Jag tycker du ska köpa PRO-versionen av SSDn, som är den snabbaste idag för konsumenter: http://www.inet.se/produkt/4304475/samsung-ssd-pro-basic-840-...

Nu ska vi vara realistiska, hur ofta kommer du använda minneskortsläsare och BluRay när du inte ska kolla påfilm?

Bra då vet jag att det om minnena och gör ett litet byte.
Angående nätagget, Hur mycket bör man ha till godo utöver GPU? Som någon längre skrev maxar kortet 440W?
Är 600W då rimligt för resterande komponenter + lite extra?
Kanske detta duger bra?
http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6...

Sen det där med bluray, javisst lite onödigt kanske. Får se hur jag gör där. Angående minneskortläsare tycker jag det är smidigt eftersom jag är kabelhatare(och älskare samtidigt ).

Skrivet av Bacca:

Håller med om 2x8gb minne, sen är det lättare/billigare att uppgradera till 32gb. Och pro disken kan du ta med den budgeten.
Inet monterar bara kylare upp till 650g.

Tack för svar, har ändrat minnena och valt pro disken. Är medveten om de 650g men får väl montera den själv. Kan inte vara pilligare än htpc:n jag byggde i våras(streacom evo 8)

Skrivet av thli72:

Ser man till SweC test av det EVGA kortet nådde man Max 440W från väggen. . . .så ditt 800W är lite i överkant om du inte har planer på Dubbla grafikkort.
ASUS pro moderkortet har WiFi, så behöver du det är kortet ett bra val. . . behöver du inte WiFi betalar du extra för det kortet i onödan.

Behöver du verkligen "pro" versionen av Windows?
Minne, ja CL9 är snabbare än CL10. . .o ja ta 2x8Gb
SLI är bra om du jagar höga fps för bra pris. . . .men jag skulle undvika SLI, ditt GTX780 räcker LÅNGT!

Jag föredrar U12/14S kylarna framför D12/14 från Noctua. . . helt enkelt tystare o mindre o skilljer bara nån grad i kylning. . . .MEN som sas ovan..INET monterar inte så tunga kylare, det får du göra själv i efterhand eller köpa en under 650g som dom monterar.
Eller en sluten vattenkylare som tex Corsair som INET kan montera innan lev

Nej har väl egentligen inga planer på dubbla grafikkort. Som jag svarade appel99, hur många W bör man ha till övers? Kanske räcker med det jag länkade längre upp?

Funderade lite mellan ASUS PRO och MSI GAMING, det var mest känslan och egen erfarenhet av märket som gjorde valet, haft ett par asus kort som fungerar riktigt bra, ett msi som fungerade mindre bra. Dock var det längesen. Får ta en funderare där.

Angående win8 pro, så har jag faktiskt inte valt om jag ska ha win7 eller win8. Kör 8 på min htpc och 7 på den vanliga och gillar onekligen 7an även om jag inte pillat så mycket med 8an. Och gillar inte att vara baksträvare och hejja på win98 för det va bra då

Hur är det med ljudnivå i hydro systemen? Har läst testerna här man personliga erfarenheter gillar jag också höra. Har aldrig kört på nån semi-vatten kylning eller riktig vattenkylning förr.
Så då har vi en som gillar U12/14S och en som föredrar D14?

Skrivet av Layon:

Låter som en Ivy Bridge-E på sex kärnor och gtx 770 SLI vore något...blir inte särskilt mycket varmare på GPU-fronten bara för att man pangar på med SLI...se sweclockers tester så kan du skapa dig en egen uppfattning.
Om inet ändå bygger datorn så kan du ju passa på att köra 2st SSD i raid 0 på 120GB vardera istället för en stor 240GB?

Ivy Bridge-E kommer i september va? Har tyvärr inte möjlighet att vänta till dess.
Vad är fördelen med 2diskar med raid0 istället för en disk? Det blir ju dyrare i pris men vad vinner man? Utveckla gärna

Tack för alla svar!
Uppdaterad varukorg
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3660329/2013-07-30

Mvh
Micke

Permalänk
Hjälpsam

Oj det va mycket text hehe

EVGA 780 drog som sagt max 440W i SweC test. . .detta i ett klockat 2011 system o dom 440W va från väggen. . . .så 550-600W räcker bra här.

Noctua U14S är förenklat en halv D14. . . dvs BRAA mycket mindre, o klarar o kyla nästan lika bra (kan inte länka till www.guru3d.com test från jobbet)

Med ASUS pro kortet får du WiFi, behöver du inte det kan du lika gärna ta ASUS Z87-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

EVGA 780 drog som sagt max 440W i SweC test. . .detta i ett klockat 2011 system o dom 440W va från väggen. . . .så 550-600W räcker bra här.

Noctua U14S är förenklat en halv D14. . . dvs BRAA mycket mindre, o klarar o kyla nästan lika bra (kan inte länka till www.guru3d.com test från jobbet)

Med ASUS pro kortet får du WiFi, behöver du inte det kan du lika gärna ta ASUS Z87-A

Om det var 440w från väggen så hade ca 400w funkat i praktiken, eller?...och säkert 100w mindre om man kör ett oklockat haswell
sexkärnig SB-E är väl också den mest strömtörstiga processorn som finns på marknaden...och om inte så är den ppe i den toppen iaf; och detta överklockad dessutom.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Hjälpsam

i praktiken ja...men du vill helst inte belasta PSUn mer än 80% av max. . .så en 20-30% marginal skall man nu minst ha

Vet att dom låg runt 250W (från väggen) i speltester med Sommardatorn med ett GTX760 o en i5-4670K

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

EVGA 780 drog som sagt max 440W i SweC test. . .

hehe, jo det blir ofta mycket och utförligt när jag är igång.

Okej, perfekt. Ser ingen anledning att ha massa extra W som inte används så då kör jag på 600W.
Får läsa på lite och se, har kollat din länk snabbt men ska kika lite mer senare.
Ingen som vet hur Hydro-systemen är?

Låter vettigt med Asus-A kort istället. behöver varken wifi eller BT. Och där är fullt tillräckligt med USB-portar.

Skrivet av Layon:

Om det var 440w från väggen så hade ca 400w funkat i praktiken, eller?...och säkert 100w mindre om man kör ett oklockat haswell
sexkärnig SB-E är väl också den mest strömtörstiga processorn som finns på marknaden...och om inte så är den ppe i den toppen iaf; och detta överklockad dessutom.

Tack för tipsen.

----

Någon som vet hur det fungerar med multidisplay och display-port som jag skrev om i första inlägget?

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Kom på en fråga till.

Hur är R4ans chassifläktar? tysta och bra eller borde man byta ut dem mot bättre? Isåfall vilka?
Räcker det med 1 fram och 1 bak som är inkluderat i chassit?

Permalänk
Hjälpsam

Sitter 2st Fractal Design 140mm Silent Series R2 som är en riktigt bra fläkt, chassit har en controller för tre fläktar inbyggt. .

Man kan ju köpa en till fläkt men inte direkt nödvändigt

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.
Då ska jag bara bestämma mig för vilken cpu-fläkt jag ska köra på.

Är det någon som har mer att inflika är alla välkomna!

Permalänk
Medlem

Bumpar min tråd lite innan sista kollen.

Någon som har något att inflika med innan jag lägger en beställning?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3662919/2013-07-30

Jag vet hur det är med montering av cpu fläkten hos inet.
Jag vet att nättagget ligger lite överkant men kör lite framtidssäkert.
Tillbehören som mus, streacom, cardreader är med av en anledning
Jag kommer med största sannolikhet inte överklocka.

tack igen

Permalänk
Hjälpsam

Brutalt!! Ser bra ut. . .FD R4 kommer med 2st bra fläktar o en fläktkontroller för 3st. . . .så jag tror om det va min dator hade jag lagt till en 140mm chassifläkt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Brutalt!! Ser bra ut. . .FD R4 kommer med 2st bra fläktar o en fläktkontroller för 3st. . . .så jag tror om det va min dator hade jag lagt till en 140mm chassifläkt till

Gott. Något speciellt att tänka på? behöver inte pwm gissar jag eftersom där e fläktkontroller?
Är det även smart att köra på en fläkt som har samma rpm som de som redan sitter där? Såg att de R2 fläktarna var slut i lager så..

Permalänk
Hjälpsam

Du kan ju ha dom två standardfläktarna som insug o köpa en extra som utsug, behöver inte va pwm. . .

Behöver inte va samma varvtal men kan ju va i närheten så är det lättare . . .nån av dessa kanske https://www.inet.se/jamfor?compare=5322147&compare=5322116&co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Bumpar min tråd lite innan sista kollen.

Någon som har något att inflika med innan jag lägger en beställning?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3662919/2013-07-30

Jag vet hur det är med montering av cpu fläkten hos inet.
Jag vet att nättagget ligger lite överkant men kör lite framtidssäkert.
Tillbehören som mus, streacom, cardreader är med av en anledning
Jag kommer med största sannolikhet inte överklocka.

tack igen

https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

ååh, tusen tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Du kan ju ha dom två standardfläktarna som insug o köpa en extra som utsug, behöver inte va pwm. . .

Behöver inte va samma varvtal men kan ju va i närheten så är det lättare . . .nån av dessa kanske https://www.inet.se/jamfor?compare=5322147&compare=5322116&co...

Okej. tack! ska kika på dem