Permalänk

Nu är det kokta fläsket stekt.

Nu har den 4 år gamla burken nog gjort sitt. Får CPU over temp error och datorn stänger av sig hela tiden. Orkar inte pilla dit en ny CPU-kylare så jag tänker att det är lika bra att slå till på en ny dator på en gång.

Sitter på en ganska tajt budget just nu. Helst inte över 8000 :-. Kan möjligtvis sträcka mig till 8500:- om det är värt det. Bygger gärna själv.

Det jag behöver är:

- Chassi (Gärna Fractal Design Define-serien)
- Processor (Haswell)
- Moderkort (SLI, SATA 6gb)
- Grafikkort (Gtx 760 eller bättre)
- PSU (Tillräckligt kraftigt för gtx 760 SLI. Gärna tyst)
- RAM (4gb)
- SSD (minst 120 gb)

Har plockat ihop en lista på Prisjakt som jag gärna tar emot kommentarer på. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2361638&view=l. Föredrar om grejerna finns hos Netonnet då jag planerar springa dit och ta allt på "krita" (retroaktiv lön pls..).

Det enda jag personligen har dålig koll på är moderkort. Står i valet och kvalet mellan att uppgradera till ett MS Z87 G45 Gaming, men är osäker på om det är värt de extra slantarna.

Hittade även http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak... på netonnet som jag förmodligen kör på om det inte visar sig att de fruktansvärda fula minnena är värdelösa.

Ser gärna förslag på både ATX och mATX-byggen. Det enda kravet där är att jag kan ha bra kylning i chassit och kunna köra SLI i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Hjälpsam

Kan tyvärr inte se din prisjakts lista då jobbets brandvägg hindrar mig...

Men spontant ser din kravlista ut att vara SweC sommardator 2013. . . .o den kostar 9999:- i delar
Byter man ner till 120Gb SSD sparar man 500:- , tar bort den vanliga HDD (om du har en du kan använda) sparar man 550:- till

Sen blir det svårare att kapa mer om man skall klara dina krav

Permalänk
Skrivet av thli72:

Kan tyvärr inte se din prisjakts lista då jobbets brandvägg hindrar mig...

Men spontant ser din kravlista ut att vara SweC sommardator 2013. . . .o den kostar 9999:- i delar
Byter man ner till 120Gb SSD sparar man 500:- , tar bort den vanliga HDD (om du har en du kan använda) sparar man 550:- till

Sen blir det svårare att kapa mer om man skall klara dina krav

Är i princip denna korg http://www.inet.se/kundvagn/visa/3671080/2013-08-01 som jag lagt ihop på netonnet. Enda skillnaden är att jag hittade ett paket på netonnet där man får SSD (128gb) + RAM (8gb) för 1249:-. Så det blir liiiite billigare.

Landar väl på ca 100-150 kr billigare på netonnet. Dock är jag osäker på de minnena man fick i det paketet.. http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Hjälpsam

Ser helt ok ut. . .netonnet minnena är 1,65V men dom funkar ändå

Permalänk
Medlem

Här är en kundvagn på webhallen om du vill beställa därifrån!
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/67817/

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av thli72:

Ser helt ok ut. . .netonnet minnena är 1,65V men dom funkar ändå

Vad spelar det för roll om det är 1.5v eller 1.65v? Är det helt enkelt så att 1.65v bara drar mer ström och producerar mer värme eller finns det andra nackdelar också?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Vad spelar det för roll om det är 1.5v eller 1.65v? Är det helt enkelt så att 1.65v bara drar mer ström och producerar mer värme eller finns det andra nackdelar också?

Intels minneskontroller är spec:ade till 1.5V och ska ryktas ta skada av att köras på spänningar högre än 1.65V.

Spelar i slutändan mer eller mindre noll roll om man inte ska kötta på med extrem överklockning.

Tycker paketet såg riktigt trevligt ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Intels minneskontroller är spec:ade till 1.5V och ska ryktas ta skada av att köras på spänningar högre än 1.65V.

Spelar i slutändan mer eller mindre noll roll om man inte ska kötta på med extrem överklockning.

Tycker paketet såg riktigt trevligt ut.

Funderar väl på att köpa en kylare och börja överklocka lite grann. Bör jag då hellre leta efter 1.5v och kanske lägga en hundring till på minnena? Nu snackar vi inte extrem överklockning men kanske upp till 4.4 iaf..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Funderar väl på att köpa en kylare och börja överklocka lite grann. Bör jag då hellre leta efter 1.5v och kanske lägga en hundring till på minnena? Nu snackar vi inte extrem överklockning men kanske upp till 4.4 iaf..

Äh, det tar väl 5-6år innan minneskontrollern tar så pass stryk att den inte vill längre med minnen som kör i 1.65V. Och jag pratade mer om överklockning på minnen än processor.

Nu har jag dock inga som helst vetenskapliga källor att styrka detta med så ta det med en nypa salt.
Jag har både 1.5V och 1.65V och har testat att köra de med varandra, och på var för sig. Ingen direkt skillnad i värme eller prestanda oavsett.

I värsta fall så får du väl köpa de lite billigare 1.65V minnen och köra i 1333MHz och på så sätt kunna rulla i 1.5V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Äh, det tar väl 5-6år innan minneskontrollern tar så pass stryk att den inte vill längre med minnen som kör i 1.65V. Och jag pratade mer om överklockning på minnen än processor.

Nu har jag dock inga som helst vetenskapliga källor att styrka detta med så ta det med en nypa salt.
Jag har både 1.5V och 1.65V och har testat att köra de med varandra, och på var för sig. Ingen direkt skillnad i värme eller prestanda oavsett.

I värsta fall så får du väl köpa de lite billigare 1.65V minnen och köra i 1333MHz och på så sätt kunna rulla i 1.5V.

Ah, förstås. Tack för förklaringen lär nog bli det där paketet. Ska bara forska lite mer i moderkortet först... Några tips på moderkort runt. 1000-1300 som är lätta att överklocka och att använda generellt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelssonen:

Ah, förstås. Tack för förklaringen lär nog bli det där paketet. Ska bara forska lite mer i moderkortet först... Några tips på moderkort runt. 1000-1300 som är lätta att överklocka och att använda generellt?

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...
Valfritt Z87 därifrån.

Asrock har endast 1år garanti.
Gigabyte ger dig 4år om du regristrerar dig.
MSI och Asus har 3års garanti på den prisklassen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...
Valfritt Z87 därifrån.

Asrock har endast 1år garanti.
Gigabyte ger dig 4år om du regristrerar dig.
MSI och Asus har 3års garanti på den prisklassen.

Då blir det ett Asus Z87-A som jag funderar på nu är det bara att vänta på brytdatumet för kreditkortet haha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX