Hjälp med prestanda till Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Mina bilder ligger mellan 250-500MB.
När man arbetar i 240DPI så är runt 200Mb vanligt, som störst har jag haft 1,5GB per fil(beroende på projekt)
51Mb är ingenting, däremot kanske det tar lite extratid att spara filen, men så länge du arbetar med den ligger allt på RAM-minnet, så en SSD skulle inte göra någon skillnad prestandamässigt.

Healing Brush är ett tungt verktyg, den förbrukar ganska mycket CPU kraft när den kalkylerar hur den nya ytan ska se ut, det är helt normalt att den "laggar" medan den arbetar. Har jag missuppfattat så får du förtydliga.
Hur många DPi arbetar du i?

Hur ser man hur många DPI man arbetar i.

Vad är DPI för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Hur ser man hur många DPI man arbetar i.

Vad är DPI för något?

Det står för Dots Per Inch och har eg inget som helst med att göra när man arbetar med bilden i datorn. I datorn har bilden sina pixlar kort och gott.
När man väl skriver ut bilden så är något som heter PPI, Pixels Per Inch, intressant. Detta talar om hur stor bilden blir vid utskrift eller hur många pixlar som krävs för att skriva up bilden i en viss storlek.

DPI, kan man säga, är ett mått på hur bra skrivaren kan blanda färger. Varje pixel (PPI) består av flera punkter (DPI).
Man brukar printa högkvalitativa saker i 300PPI, men en skrivare har ofta mycket högre upplösning (DPI), för att klara blanda färgerna och ändå skriva ut 300PPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Y+G+L=14 har inte något med X att göra

A+B=C Y+G+L=14 X+C+P=A

X= A-C-P
X= A-A+(-B)-P
X= -B-P

Du glömde f ljudet i din oomm i din signatur

(offtopic as fuck jag vet)

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Jag kan själv inget om PS, men jag sökte lite snabbt på ditt problem och hittade en tråd om healing brush och där kom man fram till att man kan behöva dissabla "Profile Corrections" när du skall använda det verktyget. Fråga mig dock inte vad det är:D

I övrigt när det gäller performance så verkar en SSD som scratchdisc vara det enda du har kvar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

51MB tycker jag är mkt för en bild..så den lär vara fullsmetadad med filter o målat mm för att komma upp idet..elr väldans stor upplösning..mina bilder ligger mellan 6-15MB i jpg.. raw filerna ligger på runt 12MB men men..jag fotograferar bara o redigerar mina bilder, gör inte egna bilder så..

Jobbar jag med panoramabilder med ca 5-6 bilder(80-100Mpix), blir det redan där typ 700MB på den slutliga bildfilen.

HDR 5 bilder typ 270MB.

Tyvärr för OP är jag fortfaranda totalt amatör o nybörjare, så kan inte hjälpa till med frågan, själv kör jag med Et par SSD i arbetsdatorn, men alla bildfiler (raw) ligger på filserver(mekanisk HDD).

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

tack så hemsk mycket för alla svar.! Vill nu meddela att problemet är löst!!

Tack för att ni tog er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

tack så hemsk mycket för alla svar.! Vill nu meddela att problemet är löst!!

Tack för att ni tog er tid!

Trevligt att det löst sig för dig.

Men som alltid, skriv gärna hur du löste problemet, så andra som söker på samma problem kan få hjälp.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]