Windows 8.1 får inbyggda guider och tips

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 får inbyggda guider och tips

Gamla vanor sitter långt inne och det nya gränssnittet i Windows 8 förvirrar nya användare. Till nästa version kommer fler tips och guider finnas inbyggda i operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra i det här fallet att guiderna finns. Samtidigt visar det på ett enormt misslyckande från Microsofts sida då ett gränssnitt som behöver förklaras ingående är allt annat än innovativt.

De borde haft det redan i 8.0, men det faktum att de måste ha ingående grundläggande guider till systemet efter att Windows 8 funnits på marknaden i 10 månader säger en del.

Vad blir nästa steg när detta inte hjälper?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om en UI är så dålig att det behövs en hel guide för att man ska förstå det hela är den helt värdelös. Uppsvingen med datorer kom i och med att man gick från DOS-liknande skärmar där man var tvungen att vara nära nog utbildad i ämnet för att förstå något alls, till att det grafiska gränssnittet i Windows och Macintosh gjorde att vem som helst kunde förstå det. Med andra ord, klicka på en ikon så öppnas mappen eller programmet, klicka där det står Meny för att få upp en meny, och så vidare.

Många PC spel sedan 2006 har varit konsolskadade, och nu har vi ett touch-skadat operativsystem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Microsofts designchef Jensen Harris har sagt att deras absolut största misstag med Windows 8 var att inte inkludera mer utförliga guider. De här ser också ut att vara ganska basic, vilket jag tror är bra. Samtidigt är det förinstallerat och synligt direkt på startskärmen för vem som helst att använda när man vill.

Senast Microsoft införde guider i operativsystemet var Windows 3. Då introducerades musen som en ny inmatningsmetod, nu är det pek som är nytt. Då lärde man användarna att dubbelklicka, dra-och-släpp, nu är det gester.

Så här ser guiderna ut, spola till 1:50.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helt otroligt, istället för att fixa grundproblemet med Windows 8 dvs att man slängt på ett Touchgui på ett Laptop/Desktop OS så inkluderar man guider som ska tillrättavisa folk och tvinga in dem i ett trasigt arbetsätt!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha någon guide eller tips, jag vill bara bli av med Modern UI!

Jag skulle inte ha något emot det på en mobil, platta eller TV, jag skulle till och med tycka att det var bra.
Men på en laptop/desktop så vill jag inte ha Modern UI. Även om jag har touch på laptop, så vill jag ändå
inte ha Modern UI.

Permalänk
Medlem

Som Jacob och Emil podcastade: windows 8 är ett experiment. Förhoppningsvis inser dom sina misstag till windows 9.
Och det är ju sen gammalt: Varannat windows-OS suger: .....Xp, vista, win7, win8

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Vad som egentligen behövs är en "Klicka här om du inte vill använda modern UI och aldrig vill se det igen" knapp.
Som XP's möjlighet att stänga av allt "bling" med ett par klick, vilket ju 99% av alla användare gjorde då det bara var slöseri med skärmyta, lite som modern UI mao.

Förresten, nån som minns "active desktop" som dom tryckte på alla i W95 ?
Det var ju samma sak där, vi skulle minsan ha "push media" på skrivbordet vad användarna än tyckte om det.
Det slutade med att MS fick backa helt och numera finns inte ett spår kvar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsofts designchef Jensen Harris har sagt att deras absolut största misstag med Windows 8 var att inte inkludera mer utförliga guider.

Så då har vi ett namn på klåparen som är ansvarig för eländet.
Om inte ens designchefen inser vad felet är så ser framtiden mörk ut för MS...
Det största misstaget är ju (som vilken 3 åring som hellst kan räkna ut) att dom försöker tvinga på användare nånting dom inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Helt otroligt, istället för att fixa grundproblemet med Windows 8 dvs att man slängt på ett Touchgui på ett Laptop/Desktop OS så inkluderar man guider som ska tillrättavisa folk och tvinga in dem i ett trasigt arbetsätt!

Det blir intressant att se vart det leder. Microsoft vet exakt vad problemet är men dansar runt det. Hur länge kan de hålla på?

De har valt att tro att det folk saknar är startknappen och att anledningen till att folk inte gillar modern UI är för att de inte vet hur det skall användas.

Vad gör de då när 8.1 är släppt, och folk, även efter att ha gått igenom guiderna fortfarande inte gillar Modern UI och att det är allderles tydligt att det är startMENYN folk har saknat hela tiden... Vad gör de då? Kommer de fortsätta skylla på att folk inte har skaffat touchskärm än, eller hävda, som en del mindre genomtänkta inlägg här, att folk är bakåtsträvare?

Det blir inte lätt för dem. Det är lika dumt som om ifall jag hade varit Mac-fantast, och hävdat att enda anledningen till att 90% inte kör Mac, är för att de är BAKÅTSTRÄVARE!

Det intelligenta vore förståss om de anpassade gränssnittet till användarmönstrena, istället för att, som nu, försöka anpassa användarmönstrena efter gränssnittet, men det är väl för enkelt för att de skall förstå.

Edit: Innan jag i vanlig ordning blir påhoppad så vill jag säga att ja, jag är väl medveten om att det finns de som gillar Modern UI och appar, men inlägget handlar om hur de skall lösa det faktum att det finns en stor grupp användare som inte gör det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad som egentligen behövs är en "Klicka här om du inte vill använda modern UI och aldrig vill se det igen" knapp.
Som XP's möjlighet att stänga av allt "bling" med ett par klick, vilket ju 99% av alla användare gjorde då det bara var slöseri med skärmyta, lite som modern UI mao.

Förresten, nån som minns "active desktop" som dom tryckte på alla i W95 ?
Det var ju samma sak där, vi skulle minsan ha "push media" på skrivbordet vad användarna än tyckte om det.
Det slutade med att MS fick backa helt och numera finns inte ett spår kvar av det.

Indeed. Även om MUI är ett oönskat ogenomtänkt härke på majoriteten av alla datorer som finns och skeppas så är det här fortfarande det första steget från Microsoft som ger 8.1 en chans. Men det bevisar också att gentemot föregående windows-versioner är MUI onödigt förvirrande om det behövs så här mycket kursmaterial för att greppa det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag tycker var mest intressant med denna nyhet är beviset att Microsoft nu inte längre klassas som att ha monopol på PC-marknaden. De bundlar med IE och sitt egna program Skype utan att någon längre bryr sig. Jag minns den stora striden angående Internet Explorer och hur de inte längre fick ha den förinstallerad eftersom en del ville ha Netscape etc. Det klassades som att de utnyttjade sin ställning, men nu är det ingen som höjer på ögonbrynen det minsta.

Överlag känns det som att vi går mer och mer åt att ha skilda eko-system i produkterna. Google vill ha sitt i Android/Chrome, Apple i iOS/OSX, Microsoft i Win/RT/WP och det verkar bli mindre och mindre överlappningar. När Windows var dominerande så ville ju alla istället få in sina produkter där men nu känns det inte lika hett längre. Jag antar att det är där i pengarna ligger, reklamintäkter från egen sökmotor etc men jag saknar tiden då Microsoft bara gjorde ett operativsystem som kunde köra det mesta på marknaden och var nöjda med det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Indeed. Även om MUI är ett oönskat ogenomtänkt härke på majoriteten av alla datorer som finns och skeppas så är det här fortfarande det första steget från Microsoft som ger 8.1 en chans. Men det bevisar också att gentemot föregående windows-versioner är MUI onödigt förvirrande om det behövs så här mycket kursmaterial för att greppa det.

Mycket kursmaterial? Har du sett hur enkla guiderna är?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag grymt sugen på att installera Windows 8 i min datorn, då jag börjar bli riktigt trött på Windows 7, men också lite osäker, nåja de kommer jag testa på min old dator först och där igenom ser jag om de är något bra och ha i andra datorn.

Mvh Marcus

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk

Varför tänkte man inte på detta från början? Bra att de lägger till guider i alla fall för de som har problem att navigera runt i det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

nice! ser fram emot releasen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Jag grymt sugen på att installera Windows 8 i min datorn, då jag börjar bli riktigt trött på Windows 7, men också lite osäker, nåja de kommer jag testa på min old dator först och där igenom ser jag om de är något bra och ha i andra datorn.

Mvh Marcus

Testa 8.1 när den kommer! Tycker de små förändringarna gör det mycket mer trivsamt än 8.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Fortfarande ingen skit om UAC och dess "Silentmode" shit ?? eller har jag lässvårigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Testa 8.1 när den kommer! Tycker de små förändringarna gör det mycket mer trivsamt än 8.

Ja de blir nog förmodligen 8.1, då man vill ju ha de senaste nytt typ. Första gången jag testade 8:an då var det betan ja laddade ner till Emachines, visst de funkade men va helt totalt vilsen, men dock små bug som de bruka vara i beta.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Mycket kursmaterial? Har du sett hur enkla guiderna är?

Hur mycket guider behövdes för att folk skulle kunna använda iOS?

Jag säger inte att guider är dåliga, är rätt säker på att det finns en hel del som jag missat i Win8, Android och iOS som jag enkelt skulle lära mig genom en guide. Men de två senare var det i alla fall uppenbart hur man skulle använda de grundläggande funktionerna.

Har verkligen försök att lära mig Win8 då jag, kanske till skillnad från de många andra, fördrar den grafiska designen i Win8 över Win7 vad det gäller desktop-läget. Men jag vill verkligen kunna totalt slippa ModenUI på min dator där jag inte har och inom överskådlig tid aldrig kommer skaffa touchskärm och tycker ModernUI har för låg "information-densitet", något som är en effekt av att "hit-target" måste vara mycket större för touchskärm är för mus/touchpad då den förra inte alls har samma precision.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tycker det ser mycket bättre ut. Speciellt eftersom man kan ha samma bakgrund som man har på desktopen, en av grejerna jag störde mig på. Gillar inte riktigt färgerna i Win8.
Sedan att man kan komma till apps/program istället för Morden UI gör det ännu hetare, en snyggare startmeny helt enkelt. Att man också kan ställa in att den ska bara visa Desktop Apps gör det bättre även det.

Kommer nog bli 8.1 till nya datorn i höst.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bra i det här fallet att guiderna finns. Samtidigt visar det på ett enormt misslyckande från Microsofts sida då ett gränssnitt som behöver förklaras ingående är allt annat än innovativt.

De borde haft det redan i 8.0, men det faktum att de måste ha ingående grundläggande guider till systemet efter att Windows 8 funnits på marknaden i 10 månader säger en del.

Vad blir nästa steg när detta inte hjälper?

Kan vara jag som missförstår dig här nu men om det nu är bra att det finns hjälpdokumentation hur kan det då visa på ett misslyckande? Det klassiska gränssnittet i windows har väl haft hjälpavsnitt hur länge som helst och det UI:t har väl också ansetts vara innovativt eller intuitivt en gång i tiden, i så fall borde väl även det setts som ett misslyckande?

Hur som helst, håller givetvis med om att det borde funnits där från början. Jag förstår inte riktigt hur de resonerade till en början... "Vi byter ut en del av UI:t till något vi vill att folk framöver ska använda till det mesta men låter bli att berätta hur det fungerar"... Verkligen en snilleblixt Fast samtidigt kan jag ju inte neka till att man stört sig på diverse välkomstskärmar genom tiderna men bra att de funnits där för mindre avancerade användare.

Som ytterligare not hade jag önskat att Skype appen inte varit förinstallerad... Finns ingen anledning att nyttja appen om man sitter på en stationär PC när den traditionella skrivbordsapplikationen är så mycket bättre. Inte hela världen då det går snabbt och enkelt att avinstallera från MUI men ändå

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan vara jag som missförstår dig här nu men om det nu är bra att det finns hjälpdokumentation hur kan det då visa på ett misslyckande? Det klassiska gränssnittet i windows har väl haft hjälpavsnitt hur länge som helst och det UI:t har väl också ansetts vara innovativt eller intuitivt en gång i tiden, i så fall borde väl även det setts som ett misslyckande?

Hur som helst, håller givetvis med om att det borde funnits där från början. Jag förstår inte riktigt hur de resonerade till en början... "Vi byter ut en del av UI:t till något vi vill att folk framöver ska använda till det mesta men låter bli att berätta hur det fungerar"... Verkligen en snilleblixt Fast samtidigt kan jag ju inte neka till att man stört sig på diverse välkomstskärmar genom tiderna men bra att de funnits där för mindre avancerade användare.

Som ytterligare not hade jag önskat att Skype appen inte varit förinstallerad... Finns ingen anledning att nyttja appen om man sitter på en stationär PC när den traditionella skrivbordsapplikationen är så mycket bättre. Inte hela världen då det går snabbt och enkelt att avinstallera från MUI men ändå

Det jag menar är väl ungefär "Om de nu envisas med att det är bättre att äta soppa med en gaffel så är det i alla fall bra att de talar om hur man gör det på effektivast möjliga vis". För jag tror inte alls att de handlar om ovana, utan att de flesta helt enkelt upplever det sämre. En viktig detalj som Microsoft tycks ha missat är att i fallet "stationära datorer" och i viss utsträckning laptops, så har man ofta skärmen rakt framför sig, vilket helt enkelt gör det svårjobbat med touch. En surfplatta eller mobil har man oftast vågrätt, eller vinklad, och mera i knät än framför näsan, så touch passar bättre som inmatningsmetod där.

Nu var det i och för sig inte tänkt att jag skulle bli långrandig utan jag ville bara förklara hur jag tänkte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det ska behövas tips och guider hur man använder Windows talar sitt tydliga språk! Lägg tillbaka startmenyn så folk kan använda Windows som Windows ska användas i desktopläget, så blir det inget mer krångel och folk kan börja köpa Windows 8 och få fart på PC försäljningen igen!

När det finns flertalet 3:e parts tillverkare av start8 och de programmen går som smör, så borde MS kunna göra så man kan ladda ner en Start 8 meny från MS, kanske tom för en liten peng, folk skulle betala för det om möjligheten fanns. Just nu upplever användarna bara som envisa och dumma.

Fattar inte varför MS envisas med att göra surfplatte os av Windows desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta faktiskt hjälper. Känns lite som att Microsoft med detta nu greppar efter digitala halmstrån för win 8.

Det jag ser fram emot att få se är om 8.1 ens påverkar fösäljningstakten med tanke på att gemene svensson kanske inte tror det är någon större skillnad då 8.1 från första visuella intrycket ser precis likadant ut som 8 vilket många redan inte vill ha. Start knappens återkommande räddar knappast MUI.

Time will tell så det ska bli intressant att se hur Microsoft dansar vidare.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att Windows 8.1 för Windows 8 att kännas bättre på samma sätt som Windows 7 fick Vista att kännas bättre. Men jag tror det först efter jag själv har testat och är fortfarande ganska skeptisk. Guider kan ju vara ett sätt att bli introducerad så man inte känner sig helt tappad bakom en vagn... Testade Windows 8 på en laptop som min svärfar köpte och jag kände mig helt vilsen och blev aldrig kompis med detta gränssnitt (det var först med 3:e-partstillägget Classic Shell det blev någorlunda användbart). Kanske var det för att jag inte gav det mer än några timmar för att lära mig det nya gränssnittet?

Det är sådana här lägen det känns skönt att ha migrerat till Linux. Började att gå över till Linux när Vista kom (hatade verkligen Vista) och jag är fortfarande inte helt bekväm ens i Windows 7. Testade KDE på Arch Linux igår och det var en skön upplevelse även om jag egentligen tycker om XFCE bättre. Jag har i alla fall möjlighet att välja mellan olika skrivbordsmiljöer. Men då man i vissa fall blir tvingad att jobba med Windows så vore det trevligt att ha möjlighet att välja ett gränssnitt som man känner sig bekant med. Kanske lägga dit ett ett alternativ med klassiskt utseende för sådana bakåtsträvare som jag? Om inte så blir det väl en fortsatt marknad för 3:e-parts tillägg till Windows så man löser det väl på egen hand på något sätt i så fall.

Permalänk

"Hoppsan, vårt GUI är för ogenomtänkt för att användas, låt oss lägga till lite guider som plåster på det avkapade benet.... "

Hoppas att guiderna kommer upp som en clippy reinkarnation nere i högra hörnet: "jag såg att du försökte hitta ett program, låt mig visa dig hur du kan scrolla-sidledes i evighet för att kunna hitta dina ikoner".

Metro är så opraktisk på en stationär dator att jag faktiskt har svårt att ens försöka komma på hur de tänkte när de gjorde de designval som ledde fram till detta helvete.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

"Hoppsan, vårt GUI är för ogenomtänkt för att användas, låt oss lägga till lite guider som plåster på det avkapade benet.... "

Hoppas att guiderna kommer upp som en clippy reinkarnation nere i högra hörnet: "jag såg att du försökte hitta ett program, låt mig visa dig hur du kan scrolla-sidledes i evighet för att kunna hitta dina ikoner".

Metro är så opraktisk på en stationär dator att jag faktiskt har svårt att ens försöka komma på hur de tänkte när de gjorde de designval som ledde fram till detta helvete.

Det är för att metro ser urkul ut i presentationer på stora vägghängda touchskärmar.
Att folk i stort vare sig kan eller vill använda touch i dagligt användande på en desktop var ingenting dom ens ägnade skuggan av en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Tack. Jag skrattade så jag satte kaffet i halsen och har nu fått stämbanden i det där irriterande läget när man låter hes när man försöker prata, oavsett hur mycket man harklar sig.

Dock känns det som att clippy kanske skulle ersättas av handen "pokey" eller något liknande så får de in det här med touch också, och svarar man "jag har inte touchskärm" på någon fråga blir man envist hänvisad till högst betalande butiks dyraste skärm med stöd för toch.

Visa signatur