Permalänk
Medlem

LG Nexus 5

Det har varit tyst om Nexus 5:an. Men rykteskvarnen har dragit igång igen.

Sammanfattat så kan man säga att karusellen har gått något så här:

I Maj detta år så uttalade sig LG på ett sådant sätt att det verkade som om de inte ens var intresserade av att göra en uppföljare. Vilket verkade lite lustigt, eftersom Nexus 4 var en sådan succé försäljningsmässigt även om det fanns problem med att få den tillgänglig i många fall.

Många avvaktade dock för att LG har satsat stort på smartphones detta år. LG Optimus G Pro var en mycket gedigen lur och nya LG G2 är en premiumlur som ska tampas med S4 Refresh(med S800 som processor) och Sony Honami med flera.

Anledningen varför många ändå trodde att LG skulle göra Nexus 5:an var därför att om de inte skulle ha gjort det, utan t.ex. någon annan hade haft den uppgfiten så skulle Google troligtvis gått ut med det vid det här laget. Men eftersom att Optimus G Pro kommer ut i många marknader först nu och G2:an är på väg att släppas de närmsta veckorna i de största marknaden framöver så har många antagit att LG/Google har legat lågt för att inte påverka försäljningen av G2:an och G Pro.

Men Vietnam har många tillverkningsfabriker och just hemsidan som ligger bakom det senaste ryktet var först av alla med Moto X(som sedan visade sig stämma) så många tar det på allvar.

Kort sagt så ser det ut som om S800 kan bli processorn och Nexus 5:an skulle bli väldigt lik G2:an förutom t.ex. hur knapparna är placerade. En sak som oroar många är att den glastäckta baksidan skulle göra en comeback trots att Nexus 4:an var notoriskt lätt att skada på baksidan tack vare det.

Men allt detta är logiskt ur LG's synvinkel. Genom att återinföra glas för Nexus 5:an och ta bort saker som de ser som positivt med G2:an(som knapparnas placering) så ger man mer argument att köpa en G2:a. Jag skulle inte heller bli förvånad om vi slutligen ser en S600 istället för en S800 som CPU också.

Tänk er annars: du kan köpa en LG G2:a eller så kan du köpa en telefon som är nästan identisk förutom knapparna, men som är billigare och får Androiduppdateringar snabbare i framtiden. Vilken skulle du välja? Genom att ligga lågt med nya Nexusluren så kan de låta folk köpa G2:an först innan de riskerar allt för mycket kannibalisering.

Som det ryktas nu så ska den släppas Q4, allt ifrån Oktober till December. Skulle den släppas i slutet av Oktober i Korea så kan vi räkna med att få den precis innan jul i Sverige eller t o m strax efter nyår.

Permalänk
Medlem

Det börjar rulla igång ordentligt i rykteskvarnen nu.
Som vanligt, ta det med en näve salt.

http://www.phonearena.com/news/Is-this-the-first-image-of-the...

Många läckor är planterade av företaget själva för att få PR, dessutom så har vissa företag en policy att skicka felaktiga bilder för att på så sätt veta vem som har läckt(de har olika versioner av olika bilder som ges till olika källor). Men även om bilden inte är äkta så är det ändå ett tecken på att LG har en lur på gång och börjar pyra lite i rykteselden. Kanske får vi se Nexus 5:an få premiär på IFA nu i September för att på så sätt stjäla showen lite från Samsung och Sony?
Release skulle då bli först i Oktober vilket skulle vara konsekvent med Q4 release.

Men det vore naturligtvis väldigt optimistiskt om vi fick den så tidigt.

Permalänk
Medlem

Google borde släppa nexus 5 själva utan någon tillverkare. Eller iaf utan någon tillverkare som redan gör egna telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Google borde släppa nexus 5 själva utan någon tillverkare. Eller iaf utan någon tillverkare som redan gör egna telefoner.

Varför?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Det förklarade TS ganska väl tycker jag
Det är rimligt att tillverkaren gör den sämre så deras egna mobiler ska vara mer intressanta.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det blir en Nexus 5, blev skitlack när Google beslutade att inte släppa Motorola Moto X utanför USA.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det förklarade TS ganska väl tycker jag
Det är rimligt att tillverkaren gör den sämre så deras egna mobiler ska vara mer intressanta.

Orkade aldrig läsa hela första inlägget

Nja, det är dumt att välja en tillverkare som inte gör några telefoner. Kan ju bara sluta på ett sätt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Google borde släppa nexus 5 själva utan någon tillverkare. Eller iaf utan någon tillverkare som redan gör egna telefoner.

Och vem hade du tänkt skulle tillverka den i så fall?
Google har ju knappast egen tillverkning.

Skrivet av foxzox7:

Det förklarade TS ganska väl tycker jag
Det är rimligt att tillverkaren gör den sämre så deras egna mobiler ska vara mer intressanta.

Inte alls eftersom det är Google som bestämmer specifikationerna, är dom inte nöjda så blir telefonen inte en Nexus.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Google har ju knappast egen tillverkning.

Okej, vad tillverkar Motorola och vem äger dem?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Okej, vad tillverkar Motorola och vem äger dem?

Om du nu missat det så är Motorola fortfarande ett eget företag trotts att det är Google som är ägare.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om du nu missat det så är Motorola fortfarande ett eget företag trotts att det är Google som är ägare.

Det måste jag ha missat, hur fungerar det menar du? kanske Google saknar mobilpatent också då eftersom det är Motorola som tagit fram dem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det måste jag ha missat, hur fungerar det menar du? kanske Google saknar mobilpatent också då eftersom det är Motorola som tagit fram dem.

Men va kul, då har du lärt dig något nytt i dag också..

Permalänk

Hoppas att den bygger på G2an. Det är framför allt batteriet som lockar med sina 3000mAh! Har tröttnat på min nuvarande Hox och dess 1800mAh ganska rejält. Sen är inte Tegra 3 något att hänga i granen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Hoppas att den bygger på G2an. Det är framför allt batteriet som lockar med sina 3000mAh! Har tröttnat på min nuvarande Hox och dess 1800mAh ganska rejält. Sen är inte Tegra 3 något att hänga i granen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig att G2 hade varit nice som förebild, ryktas dock om att dom isf byter soc till 600:an.
600:an i sig räcker väl prestandamässigt men skall enligt vissa uppgifter ta mer ström trotts lägre klock, sen är väl gpu kretsen betydligt bättre i 800:an

Tummar dom på hårdvaran i Nexus modellen denna gången också får man väl hoppas på en Vanilla variant av G2 i stället.

Permalänk
Medlem

Jo, just nu ser det ut som om det blir en S600 som processor, vilket jag också misstänkte i mitt första inlägg. Att bara byta knapparnas placering och återinföra glasbunden baksida hade inte riktigt räckt som argument för G2:an utan LG känner antagligen att det måste till mer än så. Dessutom så är tanken att Nexus-serien ska säljas till hyffsat billigt pris som gemene man & kvinna ska ha råd med, så S600 har den fördelen att det blir enklare att nå den nivån.

En sak som däremot talar emot glasbunden baksida är att plast är billigare än att glasbehandla en yta. Men igen, nu är det optimisten i mig som talar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jo, just nu ser det ut som om det blir en S600 som processor, vilket jag också misstänkte i mitt första inlägg. Att bara byta knapparnas placering och återinföra glasbunden baksida hade inte riktigt räckt som argument för G2:an utan LG känner antagligen att det måste till mer än så. Dessutom så är tanken att Nexus-serien ska säljas till hyffsat billigt pris som gemene man & kvinna ska ha råd med, så S600 har den fördelen att det blir enklare att nå den nivån.

En sak som däremot talar emot glasbunden baksida är att plast är billigare än att glasbehandla en yta. Men igen, nu är det optimisten i mig som talar.

Tyvärr är det synd. Hoppas ändå på något bra! Inte för att jag tänker byta från min Nexus 4 men kul att se var nexus är påväg!

Permalänk
Datavetare

Man kan ju hoppas att man "bara" stoppar i en dual-core version av Krait300 i Nexus 5 för att spara några kronor. Var rätt många som förfärade sig över att Motorola Moto X bara hade en dual core CPU, "då kan det ju inte vara en high-end telefon".

Men när man sedan läser hur batteritid står sig mot quad-varianterna och framförallt att den i många benchmarks som inte är löjligt skalbara (jämfört med riktiga program, typ GeekBench) så visar det sig att Moto X i flera fall är snabbare än Galaxy S4, "trots" två kärnor och faktiskt även lägre klockfrekvens. Är framförallt förvånad över Octane och Kraken då dessa benchmarks faktiskt kan använda många CPU-kärnor, är ju i stor sätt samma resultat på Galaxy S4 och Moto X. Tittar man på Sunspider, som bara kan använda en CPU-kärna, är ju Moto X runt 20% snabbare (trots 1.7Ghz mot S4:ans 1.9Ghz, tror detta stavas thermal throtteling och det blir värre på en quad-core även i fallen att bara en CPU-kärna används).

http://arstechnica.com/gadgets/2013/08/performance-preview-the-moto-x-sports-a-great-gpu-respectable-cpu/

Just Moto X borde få folk att inse att när man trycker in fler CPU-kärnor än någon app kan använda så är det ändå en kostnad, de resurser som i andra telefoner går till att få "ohh det är en quad" kan i stället faktiskt läggas på saker som ger en bättre upplevelse idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För övrigt, LG-relaterade nyheter:
http://www.androidcentral.com/lg-announces-world-s-first-2560...

Jag tror själv vi kommer se 4K tablets nästa år. Vi har redan idag 3200 x 1800 uplösning på notebooks så 4K notebooks kommer. Telefoner har släpat efter lite(dock inte lika mycket som desktop monitorer).

Noterbart är att LG G2's skärm är redan idag riktigt bra och kommer vi få se samma skärm i Nexus 5 så vore det extremt bra. Och det är samma sak med skärmar som med processorer, det finns fler saker att titta på än ren upplösning även om det också är viktigt.

Men denna är alltså redan idag 12% tunnare och har en högre nits än LG G2:ans redan utmärkta skärm.
Satan var snabbt det går nu, jag gilla'rt

Edit:

Och ett ord om "men ögat kan inte se mer än 275'ish ppi!!!1". Eh, det är mer komplext än så. Ögat har olika gränser för olika saker. Det handlar inte bara om man kan se pixlar eller inte. Det handlar hur pass verklighetstroget det man ser på skärmen är. De som har sett en 8K-TV har sagt att det är som att titta genom ett fönster, medan du kan se direkt annars om det är TV när du tittar på 1080p skärmar fast du är på ett avstånd som inte visar pixlar.
4K är inte riktigt där men är klart närmare där än 1080p. 1440p kommer inte göra en enorm skillnad men det är ändå ett steg på vägen. Dessutom är den tunnare profilen och den högre ljuskonstrasten i nits välkommen.
Hade ändå hoppats på lite högre upplösning nästa år för smartphones än 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan ju hoppas att man "bara" stoppar i en dual-core version av Krait300 i Nexus 5 för att spara några kronor. Var rätt många som förfärade sig över att Motorola Moto X bara hade en dual core CPU, "då kan det ju inte vara en high-end telefon".

Men när man sedan läser hur batteritid står sig mot quad-varianterna och framförallt att den i många benchmarks som inte är löjligt skalbara (jämfört med riktiga program, typ GeekBench) så visar det sig att Moto X i flera fall är snabbare än Galaxy S4, "trots" två kärnor och faktiskt även lägre klockfrekvens. Är framförallt förvånad över Octane och Kraken då dessa benchmarks faktiskt kan använda många CPU-kärnor, är ju i stor sätt samma resultat på Galaxy S4 och Moto X. Tittar man på Sunspider, som bara kan använda en CPU-kärna, är ju Moto X runt 20% snabbare (trots 1.7Ghz mot S4:ans 1.9Ghz, tror detta stavas thermal throtteling och det blir värre på en quad-core även i fallen att bara en CPU-kärna används).

http://arstechnica.com/gadgets/2013/08/performance-preview-the-moto-x-sports-a-great-gpu-respectable-cpu/

Just Moto X borde få folk att inse att när man trycker in fler CPU-kärnor än någon app kan använda så är det ändå en kostnad, de resurser som i andra telefoner går till att få "ohh det är en quad" kan i stället faktiskt läggas på saker som ger en bättre upplevelse idag.

Fast det beror mer på att så få program idag är optimerade för 4 kärnor snarare än att Moto X har en snabbare CPU. Dessutom är benchmarks idag en enda röra. Det är känt att företag optimerar för specifika benchmarks(senast ute var Samsung), inte bara genom att dra på maximal nominell hastighet men även andra funktioner för att få så hög score som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sen med det här ryktet, men CNET är en så pass stor sajt att de tenderar att filtrera bort mycket otrovärdigt.
Plus att skribenten har ett bra trackrecord när det gäller rykten som senare blivit sanning.

http://news.cnet.com/8301-17938_105-57598016-1/will-motorola-...

Kontentan i ryktet är alltså att Motorola ska göra nya Nexus-luren istället för LG, vilket skulle vara ganska logiskt från Googles synvinkel då de äger företaget.

Frågan är dock om Motorola har samma distributionsnät som t.ex. LG har, och hur det skulle påverka leveranstider/tillgänglighet om ryktet nu skulle stämma.
Motorola är dessutom notoriskt USA-centriska i sitt fokus(case in point, Moto X kommer inte ens till Europa).

Permalänk
Medlem

Mer spekulationer.

Google prissänker Nexus 4 med 100 dollar, vilket gör att telefonen kostar 199 dollar för den billigaste varianten(8 gigabyte).
Det är 1290 riksdaler(dock ska man lägga till 25% moms, importtull etc).

Spontan prissänkning? Njae. Förra Nexus 4 annonserades ut i Oktober så med lite tur är vi snart där. Och en aggressiv prissänkning kan behövas för att rensa ut lagren.

Permalänk

Jag blir galen, vill ha en Nexus men kan verkligen inte bestämma mig om man ska köpa 4:an eller vänta på nästa!

Permalänk
Medlem

Meh... Ser ut som en iphone 5 för mig....

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Jag vet att du är väldigt duktig på processorer osv, men enligt Brian Klug verkar det som att färre kärnor i själva verket inte alls översätts till bättre batteritid. Då jämför vi alltså en quad-core Krait 300 mot en dual-core Krait 300.

"Battery life on the Moto X doesn't turn out to be all that much different from the other flagships based on APQ8064 on LTE. In fact, it's about par. That's not too surprising for me considering compared to the HTC One and SGS4 it's the same CPU (Krait 300) and process (28nm LP). For better battery life we'll need better efficiency, which will come either through newer process (28nm HK-MG variants at TSMC) or even more efficient CPU architecture.

In reality, having fewer cores here means in something multithreaded like our battery test (Chrome is very multithreaded) it needs to send the Moto X's two cores to a higher frequency and voltage state than the four on the other devices. I'm not surprised at all to see invalidation of the "fewer cores translates to better battery life" narrative others have crafted. The only validation is that having two fewer cores does translate to less dynamic range in power use. It all becomes a matter of how you're using the device at that point, however. On WiFi the Moto X does do pretty well, and Motorola has always had very good talk time."

http://www.anandtech.com/show/7235/moto-x-review/6

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

www.androidcentral.com/nexus-4-8gb-sells-out-reportedly-won-t...

Efter de nya prissänkingarna så kommer 8 gigabyte's varianten inte att återinföras alls. Den produceras helt enkelt inte. Det är lite luddigt vad gäller 16 gigabytes varianten men det är ett rimligt antagande att det finns mycket mer av den i lager så ingen har något behov att uttala sig något.

Vad betyder allt det här? Att lagren rensas ut inför släppet av Nexus 5.
Det är inte långt nu.

Permalänk
Medlem

Det börjar mer eller mindre bli officiellt nu.

Google's senaste Androidversion, 4.4 KitKat, släpptes häromdagen. I samband med det så släpptes även en PR-film. Nu rasar spekulationerna om de 'råkade' läcka den nya Nexus-luren på film.

Det som hände därefter är klassiska PR-taktiker. Google tar direkt bort bort videon(genom att göra den oåtkomligt för i princip alla som vill se den), bara för att späda på ryktesfloran.
När LG direkt efteråt får en fråga om det är den nya Nexus-luren så vägrar de att bekräfta eller förneka.

Om luren redan finns tillverkad finns chansen att den utannonseras i slutet av September redan.

Här är en bild.

Det bör alltså då vara den till vänster.

Permalänk

Suck, alldeles för stor ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Suck, alldeles för stor ju...

Nämen gud nej Stort är fint och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Suck, alldeles för stor ju...

Nja, det är väl runt 5" mobil. Ser ut som den har vissa drag från Sonys Z1 som presenterades idag.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill ha en mobil som inte känns och syns alltför mycket när den ligger i fickan?

synd att det inte görs små flagship/high-end telefoner