Permalänk
Medlem

Sweclockers sommmadator startar inte?

Hej alla, köpte delarna till Sweclockers sommardator, den billiga då. Jag har kopplat in allt men den startar inte, LED lampan på moderkortet lyser och LED lampan på grafikkortet lyser, men när jag trycker på powerknappen så startar inget. Inga fläktar drar igång eller något. Vad kan vara felet här?

Detta köpte jag :
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3743359/2013-08-19

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av andenn91:

Hej alla, köpte delarna till Sweclockers sommardator, den billiga då. Jag har kopplat in allt men den startar inte, LED lampan på moderkortet lyser och LED lampan på grafikkortet lyser, men när jag trycker på powerknappen så startar inget. Inga fläktar drar igång eller något. Vad kan vara felet här?

Detta köpte jag :
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3743359/2013-08-19

Kan vara en massa saker.
Det bästa är att ta ett foto på innanmätet så vi kan se hur allt är kopplat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att du inte kopplat in alla kablar eller satt dom på rätt ställe. Svårt att svara på, men kan du ta ett kort på hur allt sitter kopplat på moderkortet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg som inte var hjälpsamt.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Distanser? Kopplat powerknappen rätt?

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra är ju att kolla så att power-knappen är inkopplad i moderkort. Det kan vara lite svårt att veta hur det ska sitta då det är många pins på just de anslutningarna.

Kom också ihåg att kolla så att alla kablar är inkopplade, som de andra säger: lägg upp en bild.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Har du satt i moderkorts distanserna?

Permalänk
Medlem

Kolla så att kablarna från frontpanelen är korrekt inkopplade (finns i manualen för ditt moderkort), att nätagget är påslaget och att kablarna är anslutna till moderkortet. Detta är det enklaste att börja med och är du osäker så kan du alltid posta en bild här så ska du se att det löser sig om det skulle vara något som är felkopplat!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

blir väl gannska svårt att få en bra bild där man ser allt? men de delarna jag länkade ska fungera tillsammans eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

blir väl gannska svårt att få en bra bild där man ser allt? men de delarna jag länkade ska fungera tillsammans eller?

De ska fungera tillsammans. Öppna bara chassit och kör en bild framifrån, så man ser moderkort rakt på, så att säga.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Det ska funka. Som sagt har du kollat att alla kablar är rätt kopplade? Även 4/8-pin för CPU? Powerknappen kopplad på rätt ställe? Har du använt distanser?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska funka. Som sagt har du kollat att alla kablar är rätt kopplade? Även 4/8-pin för CPU? Powerknappen kopplad på rätt ställe? Har du använt distanser?

ja cpun är kopplad, ser inte ut så på bilden men det en annan 4 pin som satt ihop med den 4 pin som är ikopplad, jag har använt distanser

Permalänk

Ram-minnerna sitter fel, båda ska vara på svart eller gul, inte varannan.

Permalänk
Hjälpsam

Inte med saken o göra men sitter inte minnena fel?

Båda i gula eller båda i svarta slots. . inte en av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Inte med saken o göra men sitter inte minnena fel?

Båda i gula eller båda i svarta slots. . inte en av varje

är detta orsaken till att den inte startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

ja cpun är kopplad, ser inte ut så på bilden men det en annan 4 pin som satt ihop med den 4 pin som är ikopplad, jag har använt distanser

Tycker det ser ut som att du har glömt moderkortdistanserna.

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem

hej du har troligen kopplat power från chassit till fel ingång på moderkortet. kolla där och noga så att den sitterrätt, är markerad både i manual och på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Tycker det ser ut som att du har glömt moderkortdistanserna.

nej jag har dem guldiga skruvarna undertill som höjer upp moderkortet

Permalänk
Medlem

strömmen till cpu ser inte inkopplad ut? ser bara ut att hänga i luften över där den skall kopplas in.

eller ser jag fel?

däremot bör den försöka boota även utan den inkopplad, så power knappen är nog inte helt rätt kopplad heller

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

strömmen till cpu ser inte inkopplad ut? ser bara ut att hänga i luften över där den skall kopplas in.

eller ser jag fel?

jo det är den, är en 4pinnars som sitter i, den som kom med va 2st 4 pin som satt ihop som man kunde dela, därför hänger den andra i luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

eller ser jag fel?

däremot bör den försöka boota även utan den inkopplad, så power knappen är nog inte helt rätt kopplad heller

Det är en 4+4-pins kontakt varav bara ena 4-pin används.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Ta ut CMOS batteriet och lägg in den igen. Har haft samma problem och detta hjälpte

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren är felmonterad och kommer lossna förr eller senare om den inte redan sitter löst.

Varför inte bara titta i en manual eller instruktionsvideo på Youtube? Många gör samma fel och har pushpinsen felvridna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Ta ut CMOS batteriet och lägg in den igen. Har haft samma problem och detta hjälpte

Om du försöker med detta, fingra inte på framsidan av batteriet.

Permalänk
Medlem

har tagit ut och satt i batteriet, fungerade inte

kan det ha med att jag glömde distanserna när jag testade första gången?

eller att jag la moderkortet på köksbordet och kopplade in lite?

Permalänk
Hjälpsam

Om du inte hade distanser o satte moderkortet mot den rena plåten o satte på ström har du troligen kortslutit moderkortet . . .du har hundratals löd punkter på baksidan kortet o att lägga dessa mot plåt är rena döden

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Om du inte hade distanser o satte moderkortet mot den rena plåten o satte på ström har du troligen kortslutit moderkortet . . .du har hundratals löd punkter på baksidan kortet o att lägga dessa mot plåt är rena döden

nytt moderkort då ? graffekort och sånt borde ha klarat sig väl?

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna alla inlägg. Helt felmonterad kylare gör inte det hela bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

nytt moderkort då ? graffekort och sånt borde ha klarat sig väl?

Har du flyttat minnena så de sitter rätt?