Permalänk
Medlem

Surfplatta till morfar

Halloj,

familjen tänkte köpa en surfplatta till morfar. Men är lite osäker på vilken, just nu funderar jag på Doro eller bara en vanlig iPad (senaste antar jag).

http://www.doro.se/experience/produkter/surfplatta/

Känner mig dock rätt lost, ingen aning om Doro är bra, bara att han ingår i deras målgrupp. Morfar har använt en PC med Windows Vista i snart fem år, men är fortfarande rätt så mycket nybörjare. Han fick också en Doro Android-telefon nyligen, men han tycker det är lite liten skärm.

Någon som har koll?

Har ingen speciell budget just nu så ni får gärna föreslå både billiga och mindre billiga alternativ.

Tack,

Trick

Permalänk
Inaktiv

En Doro är väl bra, då han redan har en sådan telefon!

Permalänk
Medlem

Här har du två andra surfplattor som kanske är intressanta?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2082717

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1742199

Visa signatur

CPU: 3770k @ 4.2GHz GPU: MSI 7870 Twin Frozr Crossfire Moderkort: MSI Z77a GD65 PSU: Corsair AX 760W RAM: Corsair Vengance LP 8GB 1600Mhz CL7 CPU Kylare: Noctua NH-U12P Se2 Systemdisk: Samsung 830 128GB Lagringsdisk: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, 2x 1TB Samsung Spinpoint F3 Ljudkort: Creative Sound Blaster Z Chassi: Corsair 600T Tangentbord: Ducky Shine Brown Skärm: Asus VG248QE

Permalänk
Medlem

Ipad mini

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Tycker han om sin dorotelefon bortsett från att den är för liten? Isåfall kan det systemet kanske vara något att fortsätta på om han redan kan det.

Om han nu inte gillar doro skulle jag rekommendera en iPad, blir inte mycket enklare för vardagliga uppgifter imo.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

En iPad-------> Min far har en, min mor, min fars bror, hans gäng, hans jaktlags-polare.

Enkelheten, utan lagg och att de kan känna sig säkra mot Virus infektioner samt tonvis med appar gör den tidlös i åldershavet. Jag märkte tidigt att en iPad var bra för den äldre generationen då jag genom mitt arbete fick åka ut till en tant för att fixa hennes TV. Medan jag höll på med hennes TV satt gammel-tanten i en gungstol bredvid mig och facebookade på en iPad som hon fått av sina barnbarn.

En iPad 2 duger bra. Behövs ingen Retina.

Permalänk
Medlem

jag köpte för ganska exakt ett år sedan en ipad mini till morfar som då fyllde 86. Jag tyckte att det var vettigt med en lite lättare surfplatta då han inte är lika stark som han en gång var..

han har köpt till automatiska blodtrycksmätare, en våg som skickar resultatet till plattan osv osv..

men sen har han en S3a, en ny dator, en ny elektrisk säng, en ny Ac, ny micro, ny kaffemaskin osv..

så han kanske inte är som alla andra.. men vem är det

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

En iPad-------> Min far har en, min mor, min fars bror, hans gäng, hans jaktlags-polare.

Enkelheten, utan lagg och att de kan känna sig säkra mot Virus infektioner samt tonvis med appar gör den tidlös i åldershavet. Jag märkte tidigt att en iPad var bra för den äldre generationen då jag genom mitt arbete fick åka ut till en tant för att fixa hennes TV. Medan jag höll på med hennes TV satt gammel-tanten i en gungstol bredvid mig och facebookade på en iPad som hon fått av sina barnbarn.

En iPad 2 duger bra. Behövs ingen Retina.

+1

Mina far- och morföräldrar använder sig av iPad. Att man inte kan göra fel var det absolut största argumentet för att de överhuvudtaget skulle våga sig på att använda något nytt.

Det tog dem 3 resp. 2 år att förstå hur en PC fungerar och "det det där med internet eller vad det heter". iPad hajjade de allihop på mindre än en månad. Sätt på barnlåset först bara så de verkligen känner sig säkra. Sen är det bara att ta bort stödhjulen när de känner sig mogna

Permalänk
Medlem

Inlärnings kurvan på Android är nog lägre än vad många i denna tråden tror.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

+1

Mina far- och morföräldrar använder sig av iPad. Att man inte kan göra fel var det absolut största argumentet för att de överhuvudtaget skulle våga sig på att använda något nytt.

Det tog dem 3 resp. 2 år att förstå hur en PC fungerar och "det det där med internet eller vad det heter". iPad hajjade de allihop på mindre än en månad. Sätt på barnlåset först bara så de verkligen känner sig säkra. Sen är det bara att ta bort stödhjulen när de känner sig mogna

Exakt och det bästa är att de allihopa är mer än nöjda