Permalänk
Medlem

Nybörjarbygge - CPU över 99C

Hej allihopa! Nu är det nämligen så att jag byggt mig min egna dator för första gången dock så fick jag lite hjälp på kraven fast nu har vi stött på lite problem som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med.

Det är nämligen så att min Processor är över 99C vilket ska vara ett problem, Dock det som jag misstänker ligger bakom problemen är att jag tog bort startat upp den första gången och sedan stängs av den tagit bort Processorfläkten och kort därefter sätt tillbaka den. Själv så använder man Intels egna fläkt men ligger problemet hos själva fläkten eller kan möjligen behövas ny kylpasta? Eller ligger problemet någon annanstans! Till övrigt så fungerar det mesta. En sista fråga: Hur länge kan man och hur farligt är det att låta processorn stå på under denna temperatur innan det blir någon skada?

Komponenterna som jag köpt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3684911/version-2-8

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta problem
//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ganska illa skrivet av dig, som jag förstår så har du tagit bort CPU fläkten, startat datorn, stängt av, tagit bort fläkten och satt tillbaka den? Om det är fallet så måste du rengöra CPU:n och fläkten och applicera ny pasta.

Permalänk
Medlem

Börja med att byta kylpasta.

Edit. Hittade en guide:D
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen felmonterad kylare. Läste du instruktionerna eller tittade på instruktionsfilm om montering av Intels originalkylare innan? Väldigt lätt (och vanligt) att man vrider monteringspinnarna fel. Har man monterat bort kylaren behövs ny pasta, men det absolut viktigaste är alltså att veta hur man monterar den rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Ganska illa skrivet av dig, som jag förstår så har du tagit bort CPU fläkten, startat datorn, stängt av, tagit bort fläkten och satt tillbaka den? Om det är fallet så måste du rengöra CPU:n och fläkten och applicera ny pasta.

Tack! Det var den bekräftelsen jag behövde! Och förlåt om jag skrev något aningen slarvigt då jag som minderårig knappt sovit i natt,vilket påverkar på sätt och viss till skillnad från en vuxen.
Ha det gött!
//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hjälpsam

Skillnaden mellan ingen kylpasta och väldigt bra kylpasta är inte så många grader som man kan tro, du behöver inte oroas för den biten.

Den är däremot nästan garanterat felmonterad, pushpinsen behöver tryckas ner diagonalt så du får jämt tryck över processorn. Nu sitter toligen bara benen ordentligt på ena sidan sockeln så att kylflänsen sitter snett och därmed inte har någon kontakt med processorn alls i princip.

Kylpastan är bara finlir för +/- 5 grader eller så.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tack! Det var den bekräftelsen jag behövde! Och förlåt om jag skrev något aningen slarvigt då jag som minderårig knappt sovit i natt,vilket påverkar på sätt och viss till skillnad från en vuxen.
Ha det gött!
//Cenorida

Höhö för vuxna blir inte trötta?

Har du tagit av kylaren en gång och dessutom tänker göra det igen för att sätta den rätt skulle jag rekommendera att byta kylpasta. Hade samma problem med min i5'a och oavsett hur väl jag satte dit kylaren så blev det inte bättre förren jag bytte pasta. Antar att pastan blir felfördelad eller nått efter ett par kylarflyttar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Höhö för vuxna blir inte trötta?

Har du tagit av kylaren en gång och dessutom tänker göra det igen för att sätta den rätt skulle jag rekommendera att byta kylpasta. Hade samma problem med min i5'a och oavsett hur väl jag satte dit kylaren så blev det inte bättre förren jag bytte pasta. Antar att pastan blir felfördelad eller nått efter ett par kylarflyttar.

Hehe, Om det nu visar sig vara så att fläkten sitter fel samt det behövs ny kylpasta, Hur länge klarar processorn att stå på om jag sätter fläkten rätt men väntar med kylpasta tills ikväll. Då jag inte har något möjlighet att köpa förrän ikväll.

Kort sammanfattat: Går det att skippa använda kylpasta en kort period utan att det bidrar till någon större skada?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kolla så fläkten på kylaren är inkopplad och snurrar också

Angående trötthet som vuxen, vänta tills du får barn

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kolla så fläkten på kylaren är inkopplad och snurrar också

Angående trötthet som vuxen, vänta tills du får barn

Japp, Fläkten sitter inkopplad samt snurrar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Hehe, Om det nu visar sig vara så att fläkten sitter fel samt det behövs ny kylpasta, Hur länge klarar processorn att stå på om jag sätter fläkten rätt men väntar med kylpasta tills ikväll. Då jag inte har något möjlighet att köpa förrän ikväll.

Kort sammanfattat: Går det att skippa använda kylpasta en kort period utan att det bidrar till någon större skada?

Tror inte ny kylpasta behövs så länge du inte kladdat ut den gamla för mycket. Eftersom du kör med kylaren som kom med kommer du inte överklocka och behöver inte de här extra 3-5 graderna som en bättre och nyapplicerad pasta ger. Om du ändå vill byta kylpasta så kom ihåg att ta bort så mycket av den gamla som möjligt. Kaffefilter ska vara bra har jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Tror inte ny kylpasta behövs så länge du inte kladdat ut den gamla för mycket. Eftersom du kör med kylaren som kom med kommer du inte överklocka och behöver inte de här extra 3-5 graderna som en bättre och nyapplicerad pasta ger. Om du ändå vill byta kylpasta så kom ihåg att ta bort så mycket av den gamla som möjligt. Kaffefilter ska vara bra har jag hört.

Kylpastan var när vi tog bort den helt i fast form, Något som är normalt eller har den blivit torr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kylpastan var när vi tog bort den helt i fast form, Något som är normalt eller har den blivit torr?

Den ska inte vara i fast form.. en bra kylpasta är/förblir ganska kladdig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den är torr då. Du ska INTE köra datorn på det!! Vänta på ny kylpasta, gör rent både kylare och CPU och applicera lika mycket som ETT riskorn i mitten på CPU och montera kylaren på det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Skillnaden mellan ingen kylpasta och väldigt bra kylpasta är inte så många grader som man kan tro, du behöver inte oroas för den biten.

Den är däremot nästan garanterat felmonterad, pushpinsen behöver tryckas ner diagonalt så du får jämt tryck över processorn. Nu sitter toligen bara benen ordentligt på ena sidan sockeln så att kylflänsen sitter snett och därmed inte har någon kontakt med processorn alls i princip.

Har man pushpinsen felvridna som många verkar ha hjälper det inte om man trycker diagonalt tills man blir blå i fingrarna.

Jag har (som vanligt) inte fått någon reaktion på mitt inlägg, därför skriver jag igen.

Övrig kommentar angående tidigare inlägg: Phase Change material som ofta används på fabrikskylare är fast i formen innan det värms upp av processorvärmen. Helt normalt och inget fel. Det finns mycket högpresterande sådan material, bl a från Shin-Etzu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

...

Skojar du? Att köra helt utan kylpasta kan innebära tempdiffar på typ 30 grader. Se siffrorna här tex:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

... att återanvända gamla pastan vid en återmontering kan väl kanske duga för stunden om man har lite tur och den inte får för mycket luftfickor, men att skippa den helt är ingen bra idé.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har inte ännu installerat Windows, Men kan det vara så att temperaturen i BIOS är felaktig eller att fläkten tar tid på sig att komma igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den dagen jag har en dator över att prova majonäs på.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om det är orginalpastan som satt på processorn är det mer eller mindre normalt - Den är väldigt fast.

Det är inte PGA kylpasta som din CPU drar upp till 99c - Det är att kylaren sitter felmonterad.

Du bör utan fara för hårdvaran kunna sätta dit processorkylaren korrekt och kunna använda den utan att skrapa bort och sätta på ny kylpasta, även om det givetvis är bäst att applicera ny, men i händelseförloppet du beskrivit så har pastan inte bränt ännu och jag gissar att samtlig pasta ligger fortfarande kvar på kylaren i en halvmåneform?

Permalänk
Medlem

Tog du bort CPU-kylaren och satte på igen utan att varken rengöra och ta bort gamla kylpasta och sedan applicera ny? Då är det ju klart att det blir massa små (och stora) luftbubblor som förstör hela funktionen som kylpasta ska fylla. Då är det nog bättre, men definitivt inte att rekommendera, att inte ha någon kylpasta på öht skulle jag gissa då det inte skulle bli så mycket luft mellan så länge IHS:en inte är konvex eller konkav.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om det är orginalpastan som satt på processorn är det mer eller mindre normalt - Den är väldigt fast.

Det är inte PGA kylpasta som din CPU drar upp till 99c - Det är att kylaren sitter felmonterad.

Du bör utan fara för hårdvaran kunna sätta dit processorkylaren korrekt och kunna använda den utan att skrapa bort och sätta på ny kylpasta, även om det givetvis är bäst att applicera ny, men i händelseförloppet du beskrivit så har pastan inte bränt ännu och jag gissar att samtlig pasta ligger fortfarande kvar på kylaren i en halvmåneform?

Har tagit bort CPU fläkten nu, Finns det någon rekommenderad video för hur man lätt monterar den rätt. Och pastan ligger snarare i en fullmåneform men det är nog inget fel där.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cenorida:

Har tagit bort CPU fläkten nu, Finns det någon rekommenderad video för hur man lätt monterar den rätt. Och pastan ligger snarare i en fullmåneform men det är nog inget fel där.

Om du vet vad det är för processor så sök på youtube, finns massa där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du vet vad det är för processor så sök på youtube, finns massa där

Självklart, Fast har ett nytt problem, Ena foten som man kan kalla det har gått snett utåt, Hoppas ni förstår vad jag menar

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cenorida:

Självklart, Fast har ett nytt problem, Ena foten som man kan kalla det har gått snett utåt, Hoppas ni förstår vad jag menar

Ta ett foto och posta här

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Yes det är det bästa om vi kan se det. Använd gärna img-taggar samt direktlänk så att an enkelt kan kolla på mobilen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har (som vanligt) inte fått någon reaktion på mitt inlägg, därför skriver jag igen.

Inget att ta personligt. Det är därför att du är moderator, man blir lite skräckinjagande då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

SÅ HÄR SER DET UT:
http://imgur.com/hHUlaZW,0vlfN83

SÅ HÄR VILL JAG ATT DET SKA SE UT:
http://i.imgur.com/0vlfN83.jpg

Hoppas ni förstår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

SÅ HÄR SER DET UT:

Hoppas ni förstår

Värm lite och tryck ihop med fingrarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

SÅ HÄR SER DET UT:

Hoppas ni förstår

Titta på hela videon så förstår du hur du rättar till felet.

Absolut ingen värme eller annat, jisses! Pushpinnen är låst, vrid rätt enligt videon och dra låsningen uppåt.

Visa signatur