Permalänk
Avstängd

Det absolut västa minnet!

http://www.ocsystem.com/pc46ddr.html

Detta är ett minne från GEIL och har specen pc3700 [DDR466]

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Det finns ju fler...

OCZ EL DDR PC3700

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

När behöver man såna här minnen?

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]

Permalänk
Medlem

Båda minnerna ovan är CLK 2.5, då är ett PC3500 CLK 2 bättre...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

De är CL2,5 om du kör dem i 466 MHz ja. Jag slulle tro att du kan köra dem i CL2 i 433 MHz.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DtS
När behöver man såna här minnen?

Du!! Man har alltid användning av snabba komponenter till datorn. Speciellt minnen som fyller en mycket viktig funktion i en dator. T.ex kan du använda sånt här minne när du har en upplåst athlon prolle.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Du!! Man har alltid användning av snabba komponenter till datorn. Speciellt minnen som fyller en mycket viktig funktion i en dator. T.ex kan du använda sånt här minne när du har en upplåst athlon prolle.

Bra svar , jag skulle svarat "när man ska lira Tetris"

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha! Tack för svaret! Frågade därför att jag inte trodde det fanns något mobo/cpu som kunde dra nytta av ett sånt här minne ännu. Nu vet jag bättre.

(Men en helt obefogad fråga var det väl ändå inte? )

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl inte helt rätt. Man har inte ALLTID användning av snabba komponenter till datorn. Det är väl klart att man alltid vill ha det snabbaste, men man har inte ALLTID användning av det. Jag skulle kunna sträcka mig så långt att dom flesta nästan aldrig har användning av tex. dom snabbaste minnena, just pga att dom flesta använder sin datorkraft i spel. Och i dagens spel så behöver man inte snabbare minnen än tex. mina gamla SDR minnen.

Men ska man däremot använda datorn i krävande 3D/Ritprogram eller andra krävande applikationer så kan jag hålla med om att man behöver minnesbandbredd. Det finns ju alltid undantag.

Så det här snacket om man alltid har användning av snabba komponenter till datorn är bullshit! tycker jag.

Det är ju löjligt när en person har typ en XP1700+ med PC2100 DDR minnen och sen börjar fundera på att uppgradera till en XP2800+ med PC3500 minnen och nForce2 mobo. Såna personer har i dom flesta fall aldrig användning av denna extra prestanda.
Det är som i dom flesta fall bara för att få höga poäng i testprogram och för att "kunna" spela ALLA dom nyaste spelen på full upplösning och MAX grafik, fastän man typ alldrig spelar ett spel i högre upplösning än 1024x768. Det är ju en annan sak om man försöker maxa sitt redan nuvarande system till max. Men inte att byta från ett GF4600 till ett Radeon9700pro bara för att vara med i toppen i 3DMark.

Jag tycker att privatpersoner inte ska jämföra sig (sina datorer)med sponsrade firmor som testar dom nyaste sakerna. Man kan faktiskt annvända pengar till annat än bara datorer. Man kan i alla fall lära sig när och när man inte ska köpa nya saker. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa dom nyaste sakerna. Kanske om man är ekonomiskt oberoende, men som alltid finns det undantag.

Jag vill inte verka tråkig eller så, jag gillar också teknik och datorer som er, men jag vill att folk ska tänka sig för lite ibland. Men behöver inte försöka vara värst jämt, det är bättre att göra smarta köp. Då räcker pengarna till mycket mer. Puh! Det blev långt den här gången.

Synpunkter tack !

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Men du har alltid använding av en snabbare processor i spel. Och då är det bra med snabba minnen för då kan du klocka processorn högre. Har du för dåliga minnen så kan du inte klocka lika högt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det finns gott om dom du beskriver här blade80, folk som tex anser att man måste ha dubbla stickor med minne på ett nForce2 kort, jodå, mellan -1 och 3% ger det i verkliga applikationer...

Om folk kunde räkna på vad som gav mest prestanda per krona istället.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

blade80: Du har helt rätt... Men det handlar om annat än prestanda, nämligen prestige... Varför har man tex så snabba bilar då man ändå inte får köra mer än 110 km/h ???

Självklart är det status att ha snabbast dator av kompisarna...

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtreme-G
blade80: Du har helt rätt... Men det handlar om annat än prestanda, nämligen prestige... Varför har man tex så snabba bilar då man ändå inte får köra mer än 110 km/h ???

Självklart är det status att ha snabbast dator av kompisarna...

Möjligt, men bara för att det ofta är så behöver det väl inte vara bra för det. Alla annorlunda tankar är inte felaktiga.
Enligt mig är det mer prestige att vara så smart att man kan köpa det mest prisvärda (och därmed inte alls sakt dåliga eller lågpresterande - oftast tvärt om), snarare än att vara en statusjagande, dregglande konsumtionsknarkare.

Permalänk
Medlem

stoppade ett 512Mb PC2700 i burken nedan fast med upplåst 1800+ och körde 340 bus. gav 180 poäng mer i 3D mark och jag märkte då inge skillnad.
Sedan fick jag fel minnesticka ändå så kickade tillbaks det... fins bättre grejor att lägga 2000Kr på än att käna några % när man redan sitter som jag på 768Mb PC2100.
Blir klart nya minnen när det blir ett helt nytt system men ett GeForce FX tex ger mig mycket mer.

Permalänk
Medlem

Blade, antligen nagon som resonerar som jag. Kul att andra haller med. Denna jakt efter hogre benchmark-poang som finns idag ar urlojlig och patetisk. Ingen tanker langre pa vad man ska anvanda datorn till, bara den ar snabbare an personen X dator.

Stripklubbar e fan det basta som finns, en ol och en f*tta i nyllet tack!

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens

Möjligt, men bara för att det ofta är så behöver det väl inte vara bra för det. Alla annorlunda tankar är inte felaktiga.
Enligt mig är det mer prestige att vara så smart att man kan köpa det mest prisvärda (och därmed inte alls sakt dåliga eller lågpresterande - oftast tvärt om), snarare än att vara en statusjagande, dregglande konsumtionsknarkare.

Jag instämmer helt !!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

stoppade ett 512Mb PC2700 i burken nedan fast med upplåst 1800+ och körde 340 bus. gav 180 poäng mer i 3D mark och jag märkte då inge skillnad.
Sedan fick jag fel minnesticka ändå så kickade tillbaks det... fins bättre grejor att lägga 2000Kr på än att käna några % när man redan sitter som jag på 768Mb PC2100.
Blir klart nya minnen när det blir ett helt nytt system men ett GeForce FX tex ger mig mycket mer.

Här instämmer jag också helt.

Jag tycker att man lurar folk med alla testprogram som visar si och så mycket. Sen är ju klart att företagen säger att datorn blir mycket snabbare med nya minnen, dom tjänar ju pengar på det.

Sen tror ju också dom på alla som skriver om minnen och minnesbandbredd och allt som står. Dom testar ju säkert inte själva om det blir så mycket snabbare med tex. nya minnen kontra gamla minnen. Dom kollar på ett diagram som visar en dubbelt så hög stapel på det nya minnet mot det gamla minnet. Och sen gör sin bedömning av det. Man skall alltid granska diagram noga, kolla skalor mm. (det är lätt att manipulera diagram). Men om det nu skulle vara så att det nya minnet är dubbelt så snabbt som det gamla minnet. Vad är det som säger att datorn blir så mycket snabbare än så.

Men det är som med allt som står tryckt. Alla tror ju att allt som står tryckt eller bara för att det är en person på en känd tidning eller internetsida som skriver det så måste det vara så. Det är ju bara att öppna en skvallerblaska och läsa. Dom flesta människor tror så slaviskt på allt. Man måste lära sig att kritiskt granska saker. Speciellt i dessa tider, där allt går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Köp nya saker!
Men låt inte ert begär för NYA datorgrejer göra er till lätta offer för företagen. Handla med hjärnan nästa gång ni tänker införskaffa någonting.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Det är väl inte helt rätt. Man har inte ALLTID användning av snabba komponenter till datorn. Det är väl klart att man alltid vill ha det snabbaste, men man har inte ALLTID användning av det. Jag skulle kunna sträcka mig så långt att dom flesta nästan aldrig har användning av tex. dom snabbaste minnena, just pga att dom flesta använder sin datorkraft i spel. Och i dagens spel så behöver man inte snabbare minnen än tex. mina gamla SDR minnen.

Men ska man däremot använda datorn i krävande 3D/Ritprogram eller andra krävande applikationer så kan jag hålla med om att man behöver minnesbandbredd. Det finns ju alltid undantag.

Så det här snacket om man alltid har användning av snabba komponenter till datorn är bullshit! tycker jag.

Det är ju löjligt när en person har typ en XP1700+ med PC2100 DDR minnen och sen börjar fundera på att uppgradera till en XP2800+ med PC3500 minnen och nForce2 mobo. Såna personer har i dom flesta fall aldrig användning av denna extra prestanda.
Det är som i dom flesta fall bara för att få höga poäng i testprogram och för att "kunna" spela ALLA dom nyaste spelen på full upplösning och MAX grafik, fastän man typ alldrig spelar ett spel i högre upplösning än 1024x768. Det är ju en annan sak om man försöker maxa sitt redan nuvarande system till max. Men inte att byta från ett GF4600 till ett Radeon9700pro bara för att vara med i toppen i 3DMark.

Jag tycker att privatpersoner inte ska jämföra sig (sina datorer)med sponsrade firmor som testar dom nyaste sakerna. Man kan faktiskt annvända pengar till annat än bara datorer. Man kan i alla fall lära sig när och när man inte ska köpa nya saker. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa dom nyaste sakerna. Kanske om man är ekonomiskt oberoende, men som alltid finns det undantag.

Jag vill inte verka tråkig eller så, jag gillar också teknik och datorer som er, men jag vill att folk ska tänka sig för lite ibland. Men behöver inte försöka vara värst jämt, det är bättre att göra smarta köp. Då räcker pengarna till mycket mer. Puh! Det blev långt den här gången.

Synpunkter tack !

Blade80 du låter värkligen precis som min pappa.........

Visa signatur

Xp2100+@2506 Mhz (AIUHB 0301MPMV)|Gf4 ti4200@370/666|Epox 8rda+|Codegen 400w|2x256mb twinmos pc3200 m/winbond|120gb IBM|Wxp|16507 3dmark2001se|ska bygga vatten kylning snart också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [L Click] Goofy

Blade80 du låter värkligen precis som min pappa.........

Precis
Att ingen kan förstå att det är det senaste som gäller..
Visst, antagligen behöver man inte det där minnet, men visst är det kul att ha det. Om det sedan leder till att man spöar resten av världen i bench-program är det ju bara ännu bättre

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

*Suckar*
Hur kan man tycka att det kan vara värt att byta tex. en GF4 4600 mot en Radeon 9700 bara för att ge ett till exempel. Det finns dom som gör det!

Fler som tycker som mig tack.
Jag orkar inte argumentera längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
*Suckar*
Hur kan man tycka att det kan vara värt att byta tex. en GF4 4600 mot en Radeon 9700 bara för att ge ett till exempel. Det finns dom som gör det!

Fler som tycker som mig tack.
Jag orkar inte argumentera längre.

Jag skulle kunna tänka mig att göra det. Men inte för fler 3DMark utan för att det är Directx9 kompatibelt. Och jag skulle bara göra det om det fanns spel som använde DX 9 funktioner.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk

Sedan finns de dem som har datorer som hobby och tycker det är kul att
"mecka" med datorn, bara för att bygg om den lite, och ska man göra det kan man ju samtidigt skaffa snabbare saker.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Aj fan..jag som hadde för mej att DDR minnen gav en rejäl "kick" i spel jämfört med SDRAM....så fel man kan ha...

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk

DDR _ger_ en rejäl kick jämfört med sdram.. bla eftersom de kan klockas så mkt högre. bl.a för att du då kan höja FSB så mkt högre..

Ykalon om du kan tänka dej att byta från 4600 till 9500 säger ja en sak..
-du har helt klart för mkt pengar.. gör nåt roligare för dem istället. åk på resa. ;D

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Hehe, jag köpte ett GF4 Ti4600 för ett par dagar sen. Inte helt oväntat ger det ingen som helst prestandavinst, då min ruttna cpu förmodligen inte klarade att maxa mitt Ti4200 heller. Å andra sidan fick jag det för 800, så det är en stabil framtidsinvestering.

Det viktigaste är väl inte att ha det värsta, se på mig t.ex., ett riktigt bra gfx som inte alls kommer till sin fulla rätt. man ska ha en balanserad burk, lyckas man med det så slipper man ångesten över att allt skulle flyta så mycket bättre om man bara hade snabbare cpu/mer RAM/snabbare RAM/bättre gfx/blablabla.

Visa signatur

blä

Permalänk

skulle hellre köpa kingstons hyperx pc3500.

Permalänk

Jag som sysslar mycket med 3D och 2D program som t.ex. Maya, 3D Studio Max och Photoshop vill ha en bra presterande maskin och minne är oftast nyckel i dessa program.
Sen hör man de som ändast spelar på sin dator klaga när de kör en xp2000+ med 512DDR PC2700 oc hett GF4 klaga när de inte konstant kan köra 100fps och påstår att det laggar fruktansvärt. Jo så är det har man kollat på Grafik och spelforumet är det oftast så att alla måste ligga över 80fps verkar det som.
Ni klockar och byter grafikkort stup i kvarten.

Det som ni använder minnet till är nästan som att kasta bort pegarna på onödiga saker för så stor prestandaökning ger det inte i spel som ni tror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju bara ett GeForce 3 Ti200, men jag funderar på att köpa nåt bättre. Det går ju alltid sälja sitt gamla kort på köp & sälj här.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk

Men var inte redan RD ram som sitter i exempelvis dell på 800 mhz? därmed avsevärt mycket snabbare. Så dessa minnen borde ju i så fall inte vara någon större revolution.

Visa signatur

Soltek Qbic 3705 | XP2800+ | 1024DDR333 | MSI NX 6600GT | Maxtor 160 gb | Hyundai Q17S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spockeroid
Men var inte redan RD ram som sitter i exempelvis dell på 800 mhz? därmed avsevärt mycket snabbare. Så dessa minnen borde ju i så fall inte vara någon större revolution.

RDRAM börjar typ lacka efter nu DDR blir snabbare och kommer så småning om att ta över. Kör man sen ett nForce2 kort med två sådana här minnen i så lär inte 800MHz RDRAM ha någon chans mera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Det som ni använder minnet till är nästan som att kasta bort pegarna på onödiga saker för så stor prestandaökning ger det inte i spel som ni tror.

Precis !

Det är nog ingen idé att försöka få folk att inse det, men vi kan ju försöka.

Man kan tex. använda pengarna på flickvännen istället kanske.
Mycket lyckad satsning, tro mig =).

Eller så kan man använda dom till att hitta en kanske !

Visa signatur