Permalänk
Medlem

Hjälp med skärm, xorg.conf

Hej, har en monitor som man behövde fixa en xorg.conf fil för att få fungera under Linux. Frågade på forumet där jag köpte skärmen och fick en färdig xorg.conf fil som gjorde att skärmen fungerar bra. Det enda problemt är att den är gjord för att köra skärmen i 100hz istället för 60 som jag måste köra min i. Har försökt och googlat runt och ändrat men får det inte att fungera, skulle vara tacksam om någon här kunnde hjälpa mig.

xorg.conf:

Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
Option "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "X270OC"
VendorName "Overlord"
ModelName "Tempest"
HorizSync 31.0 - 160.0
VertRefresh 50.0 - 120.0
ModeLine "2560x1440_100" 400.0 2560 2608 2640 2704 1440 1444 1450 1480 +hsync +vsync

Option "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 660 Ti"
Option "Coolbits" "1"
Option "UseEDID" "true"
Option "ExactModeTimingsDVI" "True"
Option "ModeValidation" "NoVertRefreshCheck, NoHorizSyncCheck, NoDFPNativeResolutionCheck, NoMaxSizeCheck, NoMaxPClkCheck, NoEdidMaxPClkCheck"
Option "DPI" "108x108"
EndSection

Section "Screen"

Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "X270OC"
DefaultDepth 24
Option "TwinView" "1"
Option "TwinViewOrientation" "RightOf"
Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "Stereo" "0"
Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "metamodes" "DFP-0: 2560x1440_100+0+0, DFP-3: 1920x1200+2560+0"
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60-60"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "2560x1440_100" "1920x1200_60"
EndSubSection
EndSection

Dold text
Permalänk

Nu är jag inte så bra på just xorg men det borde bara vara att ersätta alla "2560x1440_100" till "2560x1440_60" ?

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEmissary:

Nu är jag inte så bra på just xorg men det borde bara vara att ersätta alla "2560x1440_100" till "2560x1440_60" ?

Tyvärr inte Var det första som jag testade.

Permalänk
Medlem

En chansning. Testa att ändra "VertRefresh 50.0 - 120.0" till "VertRefresh 60.0".

Permalänk
Entusiast

Ett par detaljer med din xorg.conf:
Section "Monitor":
HorizSync 31.0 - 160.0
VertRefresh 50.0 - 120.0

Prova att utelämna dessa värden helt och se vad som händer.

Section "Device":
UseEDID "true"

Om det första tipset med att ta bort de två Sync/Refresh-raderna inte fungerar: Ändra UseEDID till "false". Men se till att ha med Sync/Refresh-raderna istället.

Problemet här tror jag är att du försöker ställa in skärmen i monitor-sektionen, men samtidigt talar du om för grafikkortet att använda sig av EDID-värdena... Det krockar. och jag tror att UseEDID har prioritet över manuellt angivna värden.

Något mer desperat att försöka, är att tömma hela .org och därmed låta hela PnP systemet få spela sin roll. Dagens X.org är rätt kompetent att fixa till de rätta drivarna med de rätta skärminställningarna för nativ upplösning.

Det är ju nVidia-kort du har.
Använd nVidias kompetenta kontrollpanel och justera värdena. Spara konfigurationen som xorg.conf i /etc/X11/ .
Kommando: nvidia-settings

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du har nvidia och editerar xorg mano?

Starta nvidia-settings med gksu eller kdesu för att ställa in skärmen som normala människor och sedan spara configen. Ta också en titt i native display managern för din distro så allt är rätt där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med min skärm. Jag vill kunna välja 60Hz och 100Hz.
Ska testa pilla med din config när jag får tid.

Min skärm fungerar inte utan custom EDID (ingen bild) som jag hittade här:
http://learnitwithme.com/?p=342
Då fungerar skärmen på 60Hz

Skärm: Yamakasi Catleap 2B Extreme
Har ingen inbyggd omskalning så jag får ingen bild om inte grafikkortet skickar 2560x1440.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ett par detaljer med din xorg.conf:
Section "Monitor":
HorizSync 31.0 - 160.0
VertRefresh 50.0 - 120.0

Prova att utelämna dessa värden helt och se vad som händer.

Section "Device":
UseEDID "true"

Om det första tipset med att ta bort de två Sync/Refresh-raderna inte fungerar: Ändra UseEDID till "false". Men se till att ha med Sync/Refresh-raderna istället.

Problemet här tror jag är att du försöker ställa in skärmen i monitor-sektionen, men samtidigt talar du om för grafikkortet att använda sig av EDID-värdena... Det krockar. och jag tror att UseEDID har prioritet över manuellt angivna värden.

Något mer desperat att försöka, är att tömma hela .org och därmed låta hela PnP systemet få spela sin roll. Dagens X.org är rätt kompetent att fixa till de rätta drivarna med de rätta skärminställningarna för nativ upplösning.

Det är ju nVidia-kort du har.
Använd nVidias kompetenta kontrollpanel och justera värdena. Spara konfigurationen som xorg.conf i /etc/X11/ .
Kommando: nvidia-settings

Fick det att fungera, behövde sänka pixel clock. tack för hjälpen iaf!

Skrivet av Commander:

Du har nvidia och editerar xorg mano?

Starta nvidia-settings med gksu eller kdesu för att ställa in skärmen som normala människor och sedan spara configen. Ta också en titt i native display managern för din distro så allt är rätt där.

Måste ha en custom edid fil för att skärmen ska fungera...

Skrivet av Lembritt:

Jag har liknande problem med min skärm. Jag vill kunna välja 60Hz och 100Hz.
Ska testa pilla med din config när jag får tid.

Min skärm fungerar inte utan custom EDID (ingen bild) som jag hittade här:
http://learnitwithme.com/?p=342
Då fungerar skärmen på 60Hz

Skärm: Yamakasi Catleap 2B Extreme
Har ingen inbyggd omskalning så jag får ingen bild om inte grafikkortet skickar 2560x1440.

Var precis en som postade på Achieva Shimian tråden att det är en bug i Nvidias drivrutiner som gör att skärmen inte fungerar.

http://neogregious.blogspot.se/2013/05/korean-ips-monitors-and-nvidia-under.html

Hoppas att de fixar det nu, många som haft problem med sina korea skärmar och Linux.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det ska vara så men när jag kör dual monitor i twinview och ska dra musen över till min andra skärm så fastnar musen lite i kanten så man måste fortsätt dra musen tills den hoppar över till den andra skärmen.

Har ni det så? Säkert någonting med xorg filen annars, men orkar inte pilla mer på den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nispro:

Vet inte om det ska vara så men när jag kör dual monitor i twinview och ska dra musen över till min andra skärm så fastnar musen lite i kanten så man måste fortsätt dra musen tills den hoppar över till den andra skärmen.

Har ni det så? Säkert någonting med xorg filen annars, men orkar inte pilla mer på den nu.

Vilken fönsterhanterare kör du?
Om jag inte minns fel, så kan du välja det i din fönsterhanterare (ubuntu med unity).
Kanske måste lägga in unity tweak tool eller motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vilken fönsterhanterare kör du?
Om jag inte minns fel, så kan du välja det i din fönsterhanterare (ubuntu med unity).
Kanske måste lägga in unity tweak tool eller motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt Missade det helt i display manager.