Permalänk
Medlem

i5 760 blir för varm?

Hejsan, Har nu uppgraderat datorn lite inför framtiden. Köpte mig ett Asus GTX 770 , Corsair TX 750 W , Och 2 8GB Corsair Vengence minnen.

Men sitter nu och kollar lite på temperaturerna och börjar bli lite orolig. Jag sitter på ett Asus P7H55-M moderkort och en i5 760 8 MB prolle.

Och nu när jag sitter och spelar BF3 på Ultra så kommer tempen upp i 75-80 Grader enligt Probe och ligger ännu högre i real temp. Är det för mycket ? Sen Idlar den på runt 45-50 grader.

Är inte så jätte insatt så därför ställer jag nu frågan till er där ute

Chassit är ett Cooler Master Storm scout.

Tacksam för svar! Mvh Victor

Bilder på real temp och cpu-z och probe tempsen.

Permalänk
Medlem

Det känns lite högt tycker jag. Har du intels original-CPU kylare? Eller har du en egen monterad? 45-50c i idle är för högt imo.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Kör med stock kylaren. Har bara kunnat spela laggfritt för på low. Och har då inte kollat tempsen på prollen så har inget att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorBF:

Kör med stock kylaren. Har bara kunnat spela laggfritt för på low. Och har då inte kollat tempsen på prollen så har inget att jämföra med.

Är din processor klockad något eller är det originalklock? En bov här är ju din kylare, den är inte direkt jättebra. Men tycker ändå inte att det borde bli så varmt. Är det mycket damm i kylflänsarna? Har du cirkulation i datorn? Kolla så kylaren inte har lossnat någonstans också.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Är det stockkylaren så inga direkt onormala tempraturer.
Sen beror det ju på vad man har för chassi och hur dess kylning är också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den är stock har inte turbo boosten på. Och när jag satt ihop dom nya grejorna idag så dammsög jag hela chassit. Har kollat om kylaren sitter som den ska och den sitter som den ska. Den sitter fast hårt dvs. Angående cirkulationen så har jag två 120 mm fläktar som sitter på fönster sidan av chassit som blåser in luft och de är bara dom som jag har satt dit själv. sen en 120 mm fram och en uppe bak på chassit och en större fläkt i taket i chassit. Det är bara dom på fönster sidan som jag har monterat själv. Dom andra sitter orginal i chassit.

Permalänk
Medlem

Men om ni kollar på cpu-z bilden så ser ni att det står 9-25 på multipliern. Är det normalt? vad jag har förstått när jag har läst lite så ska bus speeden ligga på 133 och multipliern på 21 max. så det blir nästan 2,8 ghz. Men jag kanske har förstått fel också.

Permalänk
Medlem

En tredjeparts bättre kylare kommer att minska värmen en hel del, och också tilllåta att du kan överklocka om du vill.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har du någon som du rekommenderar? Nu ligger moderkorts tempen på 26 grader. Kan man då säga att luft cirkulationen är bra?

Permalänk
Medlem

Allt du sa angående damm, fläktar och CPU montering lät bra. Det verkar som att om du vill sänka dina temps på CPUn så bör du köpa en ny kylare. Beroende på hur mycket du vill sänka och klocka är upp till dig, det finns en uppsjö av olika kylare. Kommer du att överklocka? Vet du hur man gör? Eller vill du bara sänka tempsen helt enkelt? Vill du ha vattenkylning eller luft, båda är bra lösningar.

En värstingkylare luft, är t.ex. noctua NH-d14, jag har den personligen, har haft en hel del varianter tidigare men aldrig varit nöjd förens nu. Jag har min processor i 4,3Ghz och mina idle temps är 29-31c och load 55-60c.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för tipset. Dock så verkar den väldigt stor så jag vet inte om jag får plats med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorBF:

Okej, tack så mycket för tipset. Dock så verkar den väldigt stor så jag vet inte om jag får plats med den.

Finns såklart mindre varianter. De flesta som ser den kylaren säger alltid samma sak, den är stor. Jag har fått plats med den i mid-tower. Måste bara se till att ram-minnena går under fläkten ordentligt. Du får leta runt på vad du tycker ser okej ut så kan du ju länka här och kolla med folk.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret! Nu när jag spelade så fick jag dessa tempsen. Vilka ska jag gå efter ? Realtemps eller asus programmen?

mvh Victor

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser allt i tråden och ser att realtemp visar upp till 97c så är det för varmt, att det kan bli upp till 80c med stockkylare är ganska normalt, men över 90c tyder på att nått är galet.

Du bör rätta dig efter realtemp, den brukar visa rätt, probe mäter inte kärntemp som realtemp gör.

Når tempen ca 95c + eller kanske något mindre så börjar CPU trottla för att skydda sig själv, och följden blir att prestandan kan bli väsäntligt lägre.

Tempen säger att nått är galet, antingen felmonterad kylare, eller att du har överklockat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har inte överklockat. har stängt av boosten i bios med. Men tycker att det är konstigt på cpu-z så står det 9-25 på multiplier. Men jag tänkte plocka lös kylaren och göra rent den en gång till. Kan jag göra det eller måste det på ny kylpasta på samma gång?.

Mvh Victor

Permalänk
Medlem

Har du något tips på något bra program som jag kan använda så jag kan se tempsen i spelet också?

mvh Victor

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en ny cpu fläkt. vart en Noctua NH-U9B. Och artic silver 5 pasta. och den ligger nu på 30-35 idle.

Permalänk
Medlem

54 grader fick jag som max i bf3 på ultra. nu är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorBF:

54 grader fick jag som max i bf3 på ultra. nu är jag nöjd

Din förra kylare va antagligen inte korrekt monterad. Det verkar också som att du inte stängde av turbon.

Nu bör det gå att klocka iaf.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska använda HWmonitor samt istället.
Temps i idle säger ingenting, vad får du i load dvs när du kör prime95 eller liknande?

EDIT: helt ok temps!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorBF:

Okej, tack för svaret! Nu när jag spelade så fick jag dessa tempsen. Vilka ska jag gå efter ? Realtemps eller asus programmen?

mvh Victor

http://imageshack.com/scaled/large/266/g5dv.png

realtemp visar kärnorna och det är den du ska gå efter. Det där är på tok för varmt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jo , Men nu ser det bra ut tycker jag iaf. Första gången som jag bytte kylare och kylpasta osv. Men det verkar som att jag har gjort ett ok jobb iaf.

Permalänk
Skrivet av VictorBF:

har inte överklockat. har stängt av boosten i bios med. Men tycker att det är konstigt på cpu-z så står det 9-25 på multiplier. Men jag tänkte plocka lös kylaren och göra rent den en gång till. Kan jag göra det eller måste det på ny kylpasta på samma gång?.

Mvh Victor

9-25 är intervallet du kan ställa multipliern på. 20.5 är vad den är inställd på.
Bra att det löste sig med ny kylare. Både Lynnfield och Bloomfield har vissa ex som går väldigt högt i temp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

yes, nu är det bara ram minnena jag är fundersam över http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1232974-ram-okorrek...