Varför är Processorn så viktig vid Multi-GPU lösningar?
Detta blev ett längre svar än jag trott, kan vara av intresse.
Tjena, sitter på Evga gtx 780 ACX 3gb i SLI och när jag spelar battefield 3 så går inte använding upp mer än till 50-60% per kort, har testat att köra ett kort i taget och då knallar de upp till 98% användning och ger mig samma FPS som 2 kort med 50% usage.
Detta är typ basics 101 som varje person på SweClockers borde veta.
Det finns två mål, 60 och 120, beroende på vad du har för skärm, och vad det är för spel.
Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.
Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.
Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.
Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.
Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.
Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..
Många verkar tro att grafikkorten är det som bestämmer FPS i ett Spel, men det är tvärt om, CPUn är betydligt viktigare, utan CPUn så har Grafikkorten inget jobb, dom bara sitter där och vet inte vad dom ska göra.
I spelet händer det väldigt mycket saker, det är 64 spelare, 20st fordon och väggar och saker som exploderar runt om dig, och du har bara en 2 kärnig processor som kör i 2GHz, men 2st GTX 780 i SLI, processorn hinner då inte med spelet, utan den kämpar för att veta vad den ska göra, den skickar den lilla informationen den kan till grafikkorten så dom kan visa dig vad som händer, men det räcker inte till för att få det att flyta, bara 15% usage på varje GPU, spelet ligger på 20 FPS.
Då är det uppenbarligen CPUn som inte orkar med, vad kan man göra då? Jo köpa en ny processor, vi kör på en 4670k, en 4 kärnig processor och som kör i hela 3.4GHz bashastighet upp från 2GHz och 2 fler CPU kärnor vi hade förut, då måste ju det fungera bättre? Ja det gör det också, processorn jobbar så mycket den orkar och hänger nästan med i svängarna, den hinner med att skicka så pass mycket information att grafikkorten nu kan jobba i 60 FPS upp från 20 FPS, men det är fortfarande för tungt för 4 kärnor i 3.4GHz, grafikkorten vet knappt vad dom ska ta sig till, ligger bara på 35% usage styck.
Det är alltså en lång väg kvar till 120 FPS från 60 FPS, vi får helt enkelt vända oss till överklockning då det knappt finns snabbare processor.
Köper en Corsair Hydro H80i för 700kr så vi kan kyla ner processorn, efter en stunds pillande i BIOS så är processorn nu uppe i hela 4.8GHz upp från 3.4GHz, en ökning på strax över 40%, orkar processorn med Battlefield 3 med 64 spelare nu? Nästan, den hinner med det mesta och skickar så pass mycket information att grafikkorten nu jobbar i 70% och börjar få det svettigt, FPSen närmar sig nästan 100, det räcker inte hela vägen men inte långt ifrån, vad är nästa steg för att nå 120 FPS? Tyvärr går det knappt, spelet är för tungt för dagens processorers hastigheter ska klara av det i 120 FPS med 64 spelare, 20 fordon och destruction runt omkring dig samtidigt.
Alternativet är att sänka inställningar så processorn inte behöver jobba lika mycket, den kan strunta i att arbeta fram extra detaljer m.m.
Sammanfattning Trådskaparens processor orkar inte med att jobba i samma takt som grafikkorten klarar av, aka Flaskhals
Att köpa 1st Processor för 2600kr, sedan köpa 2st Grafikkort för 12.000kr.. är inte så genomtänkt
TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3
Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k.
Ett bra exempel är ArmA, väldigt tungdrivet pga den enorma spelvärlden, processorn måste jobba fruktansvärt hårt för att kunna leverera 60 FPS, vi snackar om 2500 träd och 50 byggnader samtidigt som 20 fordon, allt ska processorn hinna med, vilket resulterar i att 60 FPS är nästan onåbart på högsta inställningar, även med en sex kärnig 3930k i 5.0GHz, det misstaget folk gör är precis som TS, köpa en processor för 2700kr och låter den köra i stock hastighet på 3.4GHz, sedan köper 2st GTX 780 för Tri-SLI i tron om att det ska resultera i 120 FPS i alla spel, men processorn sätter stopp långt innan grafikkorten når sin fulla potential.
4930k 6 Kärnor @ 5.0GHz (5000kr med Kylare) + 1st GTX 660 2GB (1500kr) får 70 FPS i ArmA 3 i 1080p
4770k 4 Kärnor @ 4.4GHz (3000kr med Kylare) + 3st GTX 780 3GB (18.000kr) får 50 FPS i ArmA 3 i 1080p
Så svaret på tråden, för att få valuta för pengarna när man köper 2st GTX 760/770/780/Titan så behöver man en bra processor som kan hantera det viktigaste i spelet, det grafiska är mer som en bonus i spelet, som exempel är Crysis 3 väldigt GPU intensivt pga det har massor med avancerade detaljer som endast kan räknas ut av grafikkorten, därför kan 2st GTX 780 få det väldigt tungt, även om man har en billigare processor, eller om man helt enkelt väljer att spelare i större upplösningar, då får grafikkorten inte nödvändigtvis tyngre jobb, utan dom behöver göra samma sak fler gånger, därav används grafikkorten betydligt mer.
Alltså är det värt i ett fåtal spel att köpa 2st GTX 780 för 1080p, du kan njuta av Crysis 3 även med en 3570k på högsta inställningar, men i Battlefield 3 som inte alls är lika grafiskt krävande, istället för att visa imponerande reflektioner så behöver det rita ut 5st fler fordon, där kommer alltså grafikkorten inte vara värda pengarna, dom är alldeles för bra för 1080p upplösning i ett sådant spel, för enkelt jobb helt enkelt, men är Processorn tillräckligt snabb, så kan den skicka lite extra jobb åt grafikkorten så att det blir mer värt.
Sen så är det faktiskt en väldigt bra lösning för dom som vill ha tystare datorer, att köpa 2 kort även fast man inte behöver det, kommer resultera i att grafikkorten endast används 50% styck istället för ett i 100%, kommer bli betydligt tystare fläkhastighet och temperatur. Men det är såklart en väldigt dyr lösning, betydligre billigare att köpa en bra eftermarknadskylare för en femhundring.
"Typ"
Projektlogg: Vector Qlimax
X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240