Dyrare SSD för lägre fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jo, för jag tyckte nog att BF3 tog lite väl lång tid på sig att ladda nya banor med min HDD, med min SSD går det rejält mycket snabbare att ladda nya banor

I vissa spel känner man också etti lite bättre flyt men det är oftast bara PC exklusiva titlar och mestadels MMORPG, det jag märkte det tydligast i var i WoW under cataclysm, körde ultraxion 25 manna i lfr med WoW på hdd vs ssd och glodde på fps mätaren..

På hdd droppade fpsen mellan 15 till 60 fps

På ssd gick den aldrig under 25 fps och höll sig närmare 50-60fps hela fighten

Detta testet gjordes på

i5 2500k @ 4,8ghz
8gb ddr3
Gtx 570 @ 930mhz GPU 4800mhz minne
120gb corsair P3 x2 RAID 0 med TRIM på
1tb WD green 5400rpm
750w Corsair TX (seasonic plattformen)

Alla inställningar var på ultra i 1920 x 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det jag inte förstår är din underliga kommentar. Jag känner inte till varför Samsungs disk har denna nackdel, har inget med förståelse att göra.
Sitter du med denna information kan du dela med dig, precis som jag skrev i mitt inlägg.
Problemet är att Samsung inte har lyckat med varken en inbyggd automatisk trim-funktion i kretsen eller manuell trim efter anrop från OS, baserad på testerna och dess symptom.

Det är inte säkert att TS eller andra som tar till denna tråds information, förstår om man name dropp:ar en massa tekniska termer. Räcker med att kalla Trim eller andra liknande funktioner/termer som står för "förberedelse för ny skrivning genom planerad radering på använda minnes-celler" till "prestanda över tid", vilket är upplevelsen för användaren. Keep it simple st....

Du får nu ta och skriva anledningen eftersom du så kaxigt skriver detta svar. Om du så bestämt vill att jag ska hålla tyst måste du ha något att backa upp din anledning med.

Uppenbart har du inte förstått om du tror att tortyrtestet simulerar vanlig användning under längre tid. Det gör det inte.

TRIM fungerar utmärkt, men det utförs bara vid sekventiell skrivning. Så skriver man slumpmässiga block jättelänge så kommer prestandan gå ner. TRIM kommer inte återställa det (och det är felaktigt att förvänta sig det också, TRIM talar om för disken vilka celler som är lediga, det är inte ett allmänt fixa-till-disken-nu-kommando). När man börjar skriva filer på vanligt sätt kommer "TRIM att kicka in" och prestandan går upp igen.

Så detta är inget som helst problem för vanliga användare, inte över tid eller något annat heller. Skriver man bara slumpmässiga blocks konstant om och om igen så bör man ha en annan disk, antagligen en SLC-disk för servrar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Uppenbart har du inte förstått om du tror att tortyrtestet simulerar vanlig användning under längre tid. Det gör det inte.

TRIM fungerar utmärkt, men det utförs bara vid sekventiell skrivning. Så skriver man slumpmässiga block jättelänge så kommer prestandan gå ner. TRIM kommer inte återställa det (och det är felaktigt att förvänta sig det också, TRIM talar om för disken vilka celler som är lediga, det är inte ett allmänt fixa-till-disken-nu-kommando). När man börjar skriva filer på vanligt sätt kommer "TRIM att kicka in" och prestandan går upp igen.

Så detta är inget som helst problem för vanliga användare, inte över tid eller något annat heller. Skriver man bara slumpmässiga blocks konstant om och om igen så bör man ha en annan disk, antagligen en SLC-disk för servrar.

TRIM är ett verktyg som kan visst återställa diskar även vid slumpmässiga skrivningar, inte bara sekventiella. Det är upp till disktillverkarna att implementera funktionen så att goda resultat kan skapas.
Ta och titta på bl.a. Plextor m5 pro (Toshiba MLC 19 nm, Toggle NAND), den har ingen märkbara prestanda-förluster även efter slumpmässiga skrivningar. Denna MLC-disk fungerar väldigt bra på att återhämta sig helt. Plextor har implementerat TRIM kanonbra! (bl.a. Corsair) Dina argument fallerar helt om vi ska lita på Sweclocker test, vilket jag har länkat till.

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Citat:

Mer överraskande är att både Samsung 840 och 840 Pro beter sig ytterst märkligt. Där fjolårets Samsung 830 klarar testet bra drabbas nykomlingarna rejält, med kraftigt försämrad prestanda och tveksam återhämtning. För att bekräfta resultaten kördes testet flera gånger, och enheterna fick extra vilotid.

Hur kan du påstå att TRIM fungerar utmärkt på samsung 840 serien? Vad har du för underlag? Läser du ens tester eller hittar du på?
Jag ser fram emot fakta från dig eftersom du verkar vara så säker på din sak.

Antingen har du inte berättat de fakta som du håller för dig själv (vilket jag har bett dig dela med dig), eller så är det ignorans från din sida och läser inte Sweclockers tester i samband med envis fånig stolthet och vägrar erkänna att du kan ha fel. Jag hoppas på de första att du har något att dela med dig. Att vara ego och ha rätt eller fel intresserar mig inte, att veta vad som är rätt och fel är intressant.

Eller så är du ett troll, denna möjlighet ser inte helt omöjlig ut nu

Till TS: sorry för argumentationen, hoppas att detta klaras upp så att du och andra som läser detta får korrekt info inför SSD-köp, vilket du har önskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

TRIM är ett verktyg som kan visst återställa diskar även vid slumpmässiga skrivningar, inte bara sekventiella. Det är upp till disktillverkarna att implementera funktionen så att goda resultat kan skapas.
Ta och titta på bl.a. Plextor m5 pro (Toshiba MLC 19 nm, Toggle NAND), den har ingen märkbara prestanda-förluster även efter slumpmässiga skrivningar. Denna MLC-disk fungerar väldigt bra på att återhämta sig helt. Plextor har implementerat TRIM kanonbra! (bl.a. Corsair) Dina argument fallerar helt om vi ska lita på Sweclocker test, vilket jag har länkat till.

Hur kan du påstå att TRIM fungerar utmärkt på samsung 840 serien? Vad har du för underlag? Läser du ens tester eller hittar du på?

Antingen har du inte berättat de fakta som du håller för dig själv (vilket jag har bett dig dela med dig), eller så är det ignorans från din sida och läser inte Sweclockers tester i samband med envis fånig stolthet och vägrar erkänna att du kan ha fel. Jag hoppas på de första att du har något att dela med dig. Att vara ego och ha rätt eller fel intresserar mig inte, att veta vad som är rätt och fel är intressant.

Till TS: sorry för argumentationen, hoppas att detta klaras upp så att du och andra som läser detta får korrekt info inför SSD-köp, vilket du har önskat.

Men suck, jo jag trollar nog bara för att du inte riktigt förstår vad du pratar om...

TRIM är inte "ett verktyg för att återställa diskar" utan det används för att tala om för disken vilka block som är lediga. Hur disken sedan använder denna information är förstås upp till disken. Nu använder 840 bara TRIM-informationen när den skriver sekventiell data. Det är heller inget problem så länge man inte fyller disken om och om med bara slumpmässiga skrivningar, så för vanliga användare spelar det ingen roll. Det är faktiskt ganska dåligt av Sweclockers att det inte står explicit i arikeln, för nu blir många nybörjare lurade när de inte kan ta sig till informationen korrekt. Dock finns det kommentarer till artikeln som talar om hur det ligger till.

Även om Plextor-disken återställer sig snabbare så finns det andra problem med detta upplägg (som att MLC-cellerna kommer att hålla kortare än med andra diskar).

Om du vill lära dig mer så läs Anandtechs test av 840-diskarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men suck, jo jag trollar nog bara för att du inte riktigt förstår vad du pratar om...

TRIM är inte "ett verktyg för att återställa diskar" utan det används för att tala om för disken vilka block som är lediga. Hur disken sedan använder denna information är förstås upp till disken. Nu använder 840 bara TRIM-informationen när den skriver sekventiell data. Det är heller inget problem så länge man inte fyller disken om och om med bara slumpmässiga skrivningar, så för vanliga användare spelar det ingen roll. Det är faktiskt ganska dåligt av Sweclockers att det inte står explicit i arikeln, för nu blir många nybörjare lurade när de inte kan ta sig till informationen korrekt. Dock finns det kommentarer till artikeln som talar om hur det ligger till.

Även om Plextor-disken återställer sig snabbare så finns det andra problem med detta upplägg (som att MLC-cellerna kommer att hålla kortare än med andra diskar).

Om du vill lära dig mer så läs Anandtechs test av 840-diskarna.

Tack för att du delade med dig! Tog bara 3 försök för att få dig att dela med dig av dina kunskaper dock med halvtaskig attityd... vilket i sig är "suck"
Men ändå, tack, då vet jag lite mer.

Dock föredrar jag Plextor:s TRIM implementering än Samsung, då med ett kortare livslängd. Livslängden som den är mer än tillräcklig för min del.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Jo jag försöker ta ut det viktigaste ur varje argument men det gör det bara svårare att välja en ssd

Permalänk

Köp Samsung-diskarna, de är bättre. Jag har råkat ut för Corsair-grejerna, de är inte så bra som man tror.
Det är alllmänt känt att Samsung tillverkar de bästa(mest prisvärda) SSD:erna

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör att det är "Alllmänt känt att Samsung tillverkar de bästa(mest prisvärda) SSD:erna"

Men folk har så olika åsikter om allt.

Har inte använt någon SSD förutom Intel själv, har 4,st av 2 olika serier som tickar i både 3,st stationära och 1,st bärbar.
Aldrig något problem, snabb som attans, och ja aldrig strulat.

Kan inte begära något mer än så

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Detta är ju no-brainer.. Samsung 840 EVO 250GB.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”