Beställa gaming laptop ikväll.

Permalänk
Medlem

Beställa gaming laptop ikväll.

Jag har lite svårt att bestämma mig vilken laptop jag ska köpa, just nu står det mellan dessa.

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=781360&sku=781358&

Lutar mot MSI GX70 17.3" Full HD

Inte så ofta jag har sett AMD på bärbara datorer, inga större skillnader på dessa burkar endast 0.1GHz på CPU men grafikkortet (amd )verkar snäppet värre enligt notebookcheck.net eller är jag ute helt fel? Samt hur stor skillnad tror ni det blir i batteritid då det skiljer rätt mkt i mAh från den med 9 samt 6 celler?

Måste köpa mig en laptop då jag ska flytta utomlands och inte har möjlighet att ta med den stationära, laptopen ska användas till spel (Diablo 3, BF3, CS:GO) samt musikprogram.

Jag har inga större erfarenheter av laptops då denna blir min första.

Ni kan länka alternativ i prisklass upp till ~12k

var nära på att beställa AMD:n men tänkte kolla här först då jag vet att ni har erfarenheten

EDIT: det är 2st 64gbs SSD inte 1 på 128GB som det stör på specificerade egenskaper.
Kan lägga ut upp till 15k krav då på laptoppen är intel 4700, SSD, GTX765M eller bättre. Länka bara de sexigaste man kan få för 15k enligt er gamers

Permalänk
Inaktiv

AMD har snabbare grafikkort, den kommer kunna spela på häftigare inställningar i BF3. CPU är väl ganska så jämförbara kan jag tycka.

Den med Intel har däremot en SSD, vilket gör så att datorn upplevs snabbare då man gör mer vardagliga saker, som att öppna program och menyer :). Den kommer även starta snabbare.

Du får nog välja vad du vill prioritera, AMD datorn är även billigare, så du kan ju köpa till ett headset eller kanske en bra mus om du behöver det

Permalänk
Medlem

Den till höger helt klart:
3.9kg vs 2.7kg
Bakgrundsbelyst tangentbord om det är din grej
Har själv haft ett helvete med Radeon M drivare
Jag tror intel är strömsnålare än AMD
SSD
Bluetooth

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

skulle vara trevligt med en ssd, har alla kringutrustning som behövs. Är det någon som har någon erfarenhet av hur bra MSI kyler i deras chassin då överhettning är ett stort problem hos många laptops. Samt finns det möjlighet att kasta in en SSD i datorn? utrymme/pallar nätagget ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Den till höger helt klart:
3.9kg vs 2.7kg
Bakgrundsbelyst tangentbord om det är din grej
Har själv haft ett helvete med Radeon M drivare
Jag tror intel är strömsnålare än AMD
SSD
Bluetooth

intels prossesor förbrukar 47watt då amds cpu förbrukar 35watt dock drar AMDs GPU 100watt mot intels gpu 65watt. dock är batteriet grymt mkt större på den vänstra. Bakgrundsbelyst kan vara bra men ytterligare en strömbov. Måste inte vara en av dessa är öppen för förslag

Permalänk
Inaktiv

Kylningen skall vara bra

Det finns inte möjlighet att kasta in mer hårddiskar i datorerna. Tänk på att MSI datorn har 72% större batteri (7800 mAh mot 4400 mAh). De drar nog ungefär lika mycket effext idle, så AMD datorn kommer nog ha avsevärt längre batteritid, men den blir ju även tyngre!

Permalänk
Medlem

Intel-maskinen (den till höger). Processorn är mycket snabbare än i AMD:n. AMD har väl varit omsprungna ett bra tag vad gäller CPU:er? Grafikkort kan jag inget om, kanske är det viktigast i det här fallet? Den till vänster har dock ett större batteri och BluRay.

Visa signatur

JEDR

Permalänk

Den till höger helt klart. Lättare, tunnare, SSD + 1TB lagring, strömsnålare. Dock så är AMD grafikkort aningen bättre som tidigare nämnt. Jämförelse här: http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1762&gid2=1301&c...

Permalänk
Medlem

Nu läste jag lite noggrannare och såg att du vill köra musikprogram. För inspelning? Då kan det ju säkert vara ytterligare en fördel med den högra datorn eftersom den har två hårddiskar.

Visa signatur

JEDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jedr:

Nu läste jag lite noggrannare och såg att du vill köra musikprogram. För inspelning? Då kan det ju säkert vara ytterligare en fördel med den högra datorn eftersom den har två hårddiskar.

Redigering samt skapande av elektroniskt uppbyggd musik. Förvaring av filer kommer nog att ske på en extern server som alla i hushållet där har tillgång av.

verkar som att ni är rätt enliga på denna sida om att den med intel är "bättre" iaf om man ser det på hur det har tänkt till med utformningen av extra utrustning och jag ser själv fördelarna med dassa. lutar mot intel men jag låter tråden ligga kvar ett tag till ifall andra alternativ dycker upp under kvällen.

Det enda jag är fundersam om är grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av plupp92:

Redigering samt skapande av elektroniskt uppbyggd musik. Förvaring av filer kommer nog att ske på en extern server som alla i hushållet där har tillgång av.

verkar som att ni är rätt enliga på denna sida om att den med intel är "bättre" iaf om man ser det på hur det har tänkt till med utformningen av extra utrustning och jag ser själv fördelarna med dassa. lutar mot intel men jag låter tråden ligga kvar ett tag till ifall andra alternativ dycker upp under kvällen.

Det enda jag är fundersam om är grafikkortet

8970M är helt klart snabbare än 765M, kan dock inte säga exakt hur mycket, men efter att ha skummat igenom lite tester ser det ut att vara sisådär 10-20%, så det är en skillnad, men frågan är hur mycket det kommer märkas egentligen. Den högra är ju bättre i typ alla andra kategorier.
Tror inte du blir missnöjd hur du än gör, singla slant vettja!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart valt den till GE70.
AMD drivers har jag inga goda erfarenheter av så jag kanske är lite färgad där.
Men största grejen är att GE70 kommer gå kallare. Och risken är att pga detta så kommer den med AMD kortet gå så varm att den klockar ner sig själv och/eller låter som ett jetplan pga värmen. Och då spelar det ingen roll om 8970m är lite snabbare i vissa tester.
Den väger avsevärt mindre.
Den har både 1tb lagring och SSD. (och du vill inte köra utan en SSD i dagsläget. Det är bara = att gimpa datorn totalt)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783805 kanske denna? Fått relativ bra betyg överallt

Permalänk
Medlem

skulle kunna lägga ut upp till 15k också. Skillnad mellan intel 4700HQ och MQ?
GTX765M samt GTX770M?

Förslag:
ASUS G750JX 17.3" Full HD
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781754

MSI GT70 17.3" Full HD
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781356

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plupp92:

skulle kunna lägga ut upp till 15k också. Skillnad mellan intel 4700HQ och MQ?

Tror det bara är frekvensen på den integrerade grafiken som skiljer sig, så spelar ingen större roll vilken du väljer.

Angående AMD vs Nvidia GPU så måste jag hålla med dom andra att nvidia har bättre mobila drivrutiner. Har kört med bägge och AMDs switchable graphics har strulat otroligt mycket medans Nvidias "optimus" har fungerat riktigt bra.

Själv gillar jag verkligen inte 17" på laptops så jag hade kört på Lenovo Y510P http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_1... annars hade jag kört på Asus G750JW då den har bättre kylning än MSI datorn och känns betydligt mindre plastig. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781756&cks=ASS&assoc=B99...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Själv gillar jag verkligen inte 17" på laptops så jag hade kört på Lenovo Y510P http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_1... annars hade jag kört på Asus G750JW då den har bättre kylning än MSI datorn och känns betydligt mindre plastig. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781756&cks=ASS&assoc=B99...

Aldrig hört talas om Lenovo tidiagre, varför ASUS G750JW över ASUS G750JX ? är ingen SSD på dem hlr

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen. Lagt en beställning nu

Permalänk

Varför inte spara pengarna och bygga ihop en maffig stationär när du kommit fram vart du nu ska? Om det är ett alternativ.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plupp92:

Aldrig hört talas om Lenovo tidiagre, varför ASUS G750JW över ASUS G750JX ? är ingen SSD på dem hlr

Lenovo är världens störta PC tillverkare Tror man måste punga ut typ 15k för en G750 med SSD så är betydligt mer värt att köpa en samsung 840 250GB för 1400kr och sätta i den själv ist (finns till å med plats för två diskar så du kan ha kvar den som följer med som lagringsdisk). G750JW vs G750JX beror helt på om du tycker att det är värt att betala 1500kr extra för 770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Varför inte spara pengarna och bygga ihop en maffig stationär när du kommit fram vart du nu ska? Om det är ett alternativ.

har redan en fet burk, kommer inte att kunna ta den dit ner då jag flyttar och kan ej åka hem på 4-5månader pga arbetsvisum. samt att jag kommer behöva laptoppen, känns onödigt att sitta på två stationära då jag kommer ta ner min nuvarande burk nästa gång jag åker tillbaka dit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plupp92:

Tack alla för hjälpen. Lagt en beställning nu

Vilken blev det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kylningen skall vara bra

Stämmer verkligen detta? Har googlat runt lite och verkar som att de MSI-laptops som ligger i prisklassen 10-12k har problem med just kylningen, iaf om man läser reviews.

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Lenovo är världens störta PC tillverkare Tror man måste punga ut typ 15k för en G750 med SSD så är betydligt mer värt att köpa en samsung 840 250GB för 1400kr och sätta i den själv ist (finns till å med plats för två diskar så du kan ha kvar den som följer med som lagringsdisk). G750JW vs G750JX beror helt på om du tycker att det är värt att betala 1500kr extra för 770.

Har också kollat på Lenovon. Dock har den haft problem med sin wi-fi, att turbo boosten inte kommer igång och att batteritiden är under all kritik. Så den känns ju lite riskabel, eller?