Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ah, så det är det som är skillnaden! Jag kör med två gamla GREEN diskar idag och får ju faktiskt säga att jag är hyfsat nöjd jag med dom. Dom är rätt tysta och svala men en sak jag har stört mig på är faktiskt deras "sleepmode". Jag har vissa program som vill ta en backup vid avslut och när programmet inte hittar HDDn som ligger och slumrar så blir det fel. Hmmm, red kanske är vägen att gå då...

ja green diskarna är la egentligen bara till för att ha till lagring.. program får man ha på en annan disk

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja green diskarna är la egentligen bara till för att ha till lagring.. program får man ha på en annan disk

Kan bara hålla med där. Bara ett förtydligande som eg. inte spelar någon roll men jag kör inga program på greendiskarna utan har bara arbetsfiler samt en å annan backup där och därav att programmen får timeout när de inte hittar den sovande greendisken.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Jag kör SSD sen extern WD Book för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jag kör SSD sen extern WD Book för lagring.

Ok.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter på GPU temat och här kommer lite bilder från testmontering av kort i datorn. Jag var tvungen att se så att mina anslutningar fick plats innanför sidopanelen eftersom detta styr hur jag kommer lösa plexiglasmonteringen. Som som tur är så finns det 1-2mm till godo.

Det blir inte mycket kvar när originalkylaren ryker.

Kejsarens nya kläder.

På sin kommande slutstation. De vinkelanslutningarna jag kör med är ett måste i mitt fall för att kunna få en anslutning som pekar mot radiatorns anslutning, om jag skulle ha kört med EK´s lösning så hade mina anslutningar kommit för högt upp eller pekat rakt upp och så kan jag ju inte ha det. Därav testmonteringen idag för att säkerställa att dessa anslutningar inte bygger för mycket ut åt sidopanelen till och trycker emot den.

Smakprov på hur kort och rak slanganslutning jag strävar efter. Redan nu fick jag en föraning om hur pilligt det kommer bli att slutligen klippa till de perfekta slangbitarna så att de varken drar eller trycker på nästkommande anslutning och hur småjävligt det kommer bli att dra på slangen rätt på anslutningarna så att de slutligen pekar åt rätt håll. "Gör om, gör rätt"-andan kommer vara stark den dagen, hehe.

OBS. Tillsvidare kommer jag köra datorn utan GPU då jag inte orkar montera in vattenkylning provisoriskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nästan så man vill se Crystal-links på dina raka linjer hehe ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

nästan så man vill se Crystal-links på dina raka linjer hehe ;D

Hehe, de skulle va nått. Jag har inte läst på något om crystal links men har ju sett andras byggen och hur stiligt det verkligen är.

Vart köper man dessa rör och anpassade fittings? Vill isåfall ha i krom-finnish. Någon får gärna länka till webbutik och produkt och en eller annan guide om hur man handskas med dessa! (kapning, kantfasning, bocking osv...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.frozencpu.com/products/10744/ex-tub-669/Bitspower_...

Hittade när jag kollade upp vad det var för något

Permalänk
Medlem

http://www.frozencpu.com/products/20517/ex-tub-1870/PrimoChil...

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

längre rör som kan användas till Bitspower Crystal link fittings =D

http://www.frozencpu.com/products/20539/ex-tub-1887/PrimoChil...

http://www.frozencpu.com/products/10741/ex-tub-666/Bitspower_...

Fittings som passar plus lite video om det.

letade lite snabbt, hittade in den CL youtube guiden jag kollade på senast men försöker leta upp den med under helgen =D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Onekligen asgrymt med akrylrör! Känns ju sådär bara att behöva beställa från USA, finns det ingen supplier i europa?

En annan nyhet till loggen, lovar att ni har hört den förut också, jag har nu lämnat filer för skärning...igen=) Denna gången mer genomtänkt, genomförbart och jag har dessutom haft den 8mm tjocka aluplåten i handen och konfirmerat att den existerar på riktigt=) Nu är det bara en liten väntan på att plåtarna ska få möta vattenstrålen och sen är det bara upp till mej att slutföra bygget! (måla, gänga lite hål, borra lite andra hål, sleeva kablar...)

Dedära akryltuberna har ju verkligen satt fart på vill ha begäret så med lite efterforskning så kanske jag byter ut slangen i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att standardstorlek är 12mm (1") vilket säkert är jättebra för alla amerikaner=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kollade du på slöjddetaljer? där verkar de ha 10mm

Art. nr: 1757-2099
Akrylrör-10 mm
Finns i lager
66,00 kr/st

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akryl...

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Proffsmoddare

Kolla in E22. Han (Nate George) huserar i UK. Har både plexirör och tillhörande fittings.
www.e22.biz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

kollade du på slöjddetaljer? där verkar de ha 10mm

Art. nr: 1757-2099
Akrylrör-10 mm
Finns i lager
66,00 kr/st

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akryl...

Japp jag kollade på dessa. Bra pris med tanke på de korta sträckor jag skulle behöva.

Skrivet av C4B12:

Kolla in E22. Han (Nate George) huserar i UK. Har både plexirör och tillhörande fittings.
www.e22.biz

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, denna ska kollas in, har ju helt glömt bort den sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt bygge. Kollade igenom sen inlägg ett till hit, och detta är ett helt klart vackert och snyggt bygge. Snyggt gjort med fronten, och övrig utskuren plåt vid fläkthålen, och vid radiatorn. Ser helt enkelt perfekt ut.
Följer denna tråden tills du blir helt klar, helt klart.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Har precis kollat igenom hela tråden. Galet snyggt och vilket tålamod du har. Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Grymt snyggt bygge. Kollade igenom sen inlägg ett till hit, och detta är ett helt klart vackert och snyggt bygge. Snyggt gjort med fronten, och övrig utskuren plåt vid fläkthålen, och vid radiatorn. Ser helt enkelt perfekt ut.
Följer denna tråden tills du blir helt klar, helt klart.

Tack! Kul att du vill följa med på min resa. Som jag har sagt till andra så kommer detta verkligen bli färdigt. Allt är just nu bara segt för att jag väntar på andra som ska skära plåtar åt mej och jag kan inget göra åt tiden där.

Skrivet av Homie:

Har precis kollat igenom hela tråden. Galet snyggt och vilket tålamod du har. Imponerande!

Tack! Envishet och tålamod är det jag har mest av faktiskt.

Det känns som det vore på sin höjd med lite nya bilder men jag har faktiskt inget nytt att visa just nu. Jag har tagit beslutet att måla om fronten själv för pulverlacken som gjordes diffar för mycket och sänker faktiskt helheten. Tråkigt men sant. Istället blir det en halvblank vit spray från hagmans som kommer dras på. Denna exakta nyans kör jag med på PSU och Radiator fast där helblank. Hatar när det diffar;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur går det med Klipp o Klistrandet?

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Status just nu är att skärfiler har kommit till rätt kille som ska utföra skärjobbet. Sen vet jag inte mer men ska undersöka saken under dagen. När det lasset kommer så kan jag börja sätta ihop saker och det känns najs!!!
Ja menar, grafikkortet är ju redan gammalt vid detta laget .... eller så väljer jag att se det som "väl beprövat" och kör vidare ett tag till;)

Ps.
Vad är det för klipp å klistrande du tänkte på? Nått jag missat/glömt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hahaha menade mest hur går det med allt moddande och fixande =D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Ah, den biten;)
Jag fick idag besked om att de vattenskurna bitarna förväntas bli färdiga fredag den 18 denna månad. Sen om det blir så är ju såklart svårt att säga med tanke på hur upptagna alla är med diverse saker idag. Det positiva är att det är det närmsta beskedet jag fått hittills!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten update:
Jag har anmält mig till en moddningstävling som Johan på Minimalistic PC anordnar, kika gärna in på hans sida! http://www.minimalisticpc.com/contests/

Övrigt så närmar det sig fredag och hoppet är högt om att få några nya plåtarbeten att jobba med! Om inte så har jag saker att måla och nu med tävlingen igång så fick jag lite extra motivation att sätta fart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Teaser:
Har precis fått nya saker att göra iordning, efter att ha konstaterat att moderkortsdistanser inte har vanlig metrisk gänga, löst det ändå, dragit av en skruv i ena hållet, löst det med, så passar nu moderkortet på nya golvet

I bakgrunden syns det som ska bli hddrack och hållare för fläktkontroll. Stay Tuned!

https://db.tt/J8tZiGBM
Ursäkta den crappiga länken, ska fixa bättre när jag har dator att sitta vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Teaser:
Har precis fått nya saker att göra iordning, efter att ha konstaterat att moderkortsdistanser inte har vanlig metrisk gänga, löst det ändå, dragit av en skruv i ena hållet, löst det med, så passar nu moderkortet på nya golvet

I bakgrunden syns det som ska bli hddrack och hållare för fläktkontroll. Stay Tuned!

Damn de va en tjock MB-plåt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Teaser:

NICE!! tjock röv på den mitxbrädan haha ;D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Ja den är i fetaste laget med gör sitt både funktionellt och estetiskt... Och emotionellt också tydligen haha.! "WTF är det där eller!?" jag har bara 4 hål kvar att borra å gänga i den och sen lite slipning (å polering) så ytan blir skön.

Idag ska jag se om jag kan få hddrack och fläktkontroll hållaren bockade också. Lite småpilligt får ja säga när man inte har tillgång till riktig bockningsmaskin och operatör till den.

Här kommer dagens crappiga länk med en fin bild på cpublockets nya hem:
https://db.tt/n5ZzXRRn

Mer bilder tagna med riktiga kameran tas under resans gång och nu kommer få se allt tids nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då var HDDrack bockat och funktionstestat, allt i sin ordning! Det laddas upp inför en större update med bilder här men just nu är det svårt att fixa med sånt när datorn ligger i delar över ett helt rum...skön känsla det med iofs=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hjälp!
Vart hittar jag snygga skruvar? Jag behöver M3x6 (och även 8mm) och deras dito i UNC som heter "UNC 6-32 1/4" (6,35mm långa)
Jag vill ha försänkt skalle och helst i svart men omålad går fint också. Behöver runt 10 M3 och 20 UNC så är jag på den säkra sidan.

Kjell & co har standard men hur kul är det när man väl håller på?: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ett företag som heter typ skruvbutiken eller liknande där man kan beställa närapå vafasen som helst.
Kommer inte åt mina bokmärken right now så kan inte länka, någon annan kanske vet annars klistrar jag in sen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!