Extern hårddisk (Iomega 1TB) går inte öppna

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk (Iomega 1TB) går inte öppna

Hej,

Har en extern hårddisk med viktiga dokument jag behöver komma åt. Jag kan se hårddisken under datorer men när jag klickar på den för att öppna och se filerna säger den, "fel parametrar" eller "hårddisken är skadad och kan inte läsas". Har matat ut hårddisken varje gång och den är relativt ny.

Har inte heller satt lösenord på den eller fifflat med den medföljande krypteringsmjukvaran som medföljer. Kypteringsmjukvaran ligger separat som ni ser i bilden under.

Så här ser det ut för mig under "dator": (den gul markerade tillhör den externa hårddisken jag har problem med)

I den medföljande krypteringsmjukvaran jag inte använt som ligger på hårddisken:

Permalänk
Vila i frid

Kör CHKDSK/CheckDisk på enhet F:

Det är ett vanligt problem om man inte använder "säker borttagning". Dvs, använd alltid säker borttagning på anslutet lagringsmedia.

Permalänk
Medlem

Med F: så högerklicka på den, välj egenskaper, klicka på flik Verktyg, välj Kontrollera nu knappen under Felkontroll.
Låt default inställningarna vara som dom är, + sen starta, du får sen frågan om du vill starta om datorn, gör det och kontrollen startar.

EDIT: hasenfrasen hann före men vi menar samma sak .

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kör CHKDSK/CheckDisk på enhet F:

Det är ett vanligt problem om man inte använder "säker borttagning". Dvs, använd alltid säker borttagning på anslutet lagringsmedia.

Skrivet av ggustavsson:

Med F: så högerklicka på den, välj egenskaper, klicka på flik Verktyg, välj Kontrollera nu knappen under Felkontroll.
Låt default inställningarna vara som dom är, + sen starta, du får sen frågan om du vill starta om datorn, gör det och kontrollen startar.

EDIT: hasenfrasen hann före men vi menar samma sak .

Tack för era snabba svar!!=)

Tyvärr går det inte klicka där kommer upp såhär då:

Skulle jag formatera disken får jag tillgång till den igen, men då försvinner all data på den också...