Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Har den bra passform till Y500? Den får inte vara mycket större än själva datorn för då får den inte plats i väskan.

Köpte min idag, datorn är ju lite större än skärmstorleken så den passade perfekt. Dessutom är det ingen förpackning som behöver brytas för att kunna få in datorn, så det är bara köpa och testa, eller ta med datorn till affären.

Permalänk
Skrivet av toptre:

Köpte min idag, datorn är ju lite större än skärmstorleken så den passade perfekt. Dessutom är det ingen förpackning som behöver brytas för att kunna få in datorn, så det är bara köpa och testa, eller ta med datorn till affären.

Även detta passade, men precis.

http://www.clasohlson.com/se/Laptopv%C3%A4ska-15,6%22-Exibel/...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Beställde denna igår och tänkte höra lite med er.

Jag har aldrig använt W8 förut. Ha kvar eller installera W7?
Detta är mitt första köp av laptop, kan jag förvänta mig att den fungerar klockrent "out of the box"? Eller har ni några tips på saker som behöver göras?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusDazE:

Detta är mitt första köp av laptop, kan jag förvänta mig att den fungerar klockrent "out of the box"? Eller har ni några tips på saker som behöver göras?

Win 8 är jobbig utan start-knappen, så jag köpte startisback tycker att den funkar utmärkt. 2 licenser kostar 3 dollar. Det finns massa andra alternativ men läste i en tråd att denna var en av dom bättre. Men så kommer ju win 8.1 och då ska start-knappen vara tillbaka.

Permalänk
Skrivet av toptre:

Win 8 är jobbig utan start-knappen, så jag köpte startisback tycker att den funkar utmärkt. 2 licenser kostar 3 dollar. Det finns massa andra alternativ men läste i en tråd att denna var en av dom bättre. Men så kommer ju win 8.1 och då ska start-knappen vara tillbaka.

Okej, jag får testa W8 lite och se hur det känns.
Men angående laptopen, kan jag förvänta mig att den är klockren out of the box eller har ni några tips på saker som behöver göras?

Permalänk
Skrivet av MarcusDazE:

Rekommenderar att du installerar start8, du kommer inte att sakna win7 efter det. Även gadgets går att installera om du vill ha dom.
Och ja datorn ska fungera klockrent out of the box men glöm inte att installera senaste nvidia drivrutinerna från deras hemsida så du får ut mest prestanda ur dina grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MarcusDazE:

Wp8 suger hårt.
Rekommenderar att du installerar start8, du kommer inte att sakna win7 efter det. Även gadgets går att installera om du vill ha dom.
Och ja datorn ska fungera klockrent out of the box men glöm inte att installera senaste nvidia drivrutinerna från deras hemsida så du får ut mest prestanda ur dina grafikkort

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Start8 får man startmenyn då? Låter så på namnet iaf.
Gagets kvittar. Drivrutiner, check!

Permalänk
Skrivet av MarcusDazE:

Start8 får man startmenyn då? Låter så på namnet iaf.
Gagets kvittar. Drivrutiner, check!

Japp, så här ser det ut med start8, det bästa är att du kommer direkt till skrivbordet varje gång du startar upp datorn, så man slipper se den fula metro UI:n

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Japp, så här ser det ut med start8, det bästa är att du kommer direkt till skrivbordet varje gång du startar upp datorn, så man slipper se den fula metro UI:n
http://i1.minus.com/iifLye0kB9i7y.png

Tummen upp! Men jag ska som sagt prova det "vanlig" Windows 8 först. Men nu har jag ju en Plan B iaf

Permalänk

Y501p GeForce GT755 SLI, Core i7-4700MQ,16GB RAM,1000GB HDD/SSD,Windows 8

ca. 17 sep ^^

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=783805

Permalänk
Medlem

Tja, har precis uppgraderat till 128gb msata ssd. När jag skulle installera win 8 så fick jag aldrig valet att välja msata disken under uefi men med legacy suppory så funkar det. Även efter installationen försökte jag byta till uefi men msata syns ej i valet. Tog ut 2.5" disken men msata syns ej under uefi men syns under legacy. Vad kör ni som har msata som primär?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Själv valde jag att klona windows istället för att göra en clean install, SSDn var inte synlig i BIOS för mig heller.. det var först när jag klonade klart windows till SSDn som den blev synlig i BIOS, så då kunde man ändra boot ordningen.

Har aldrig behövt byta till legacy support, vad jag har läst så ska man inte ändra nånting där utan låta den vara som den är.

Permalänk
Medlem

Har nu kört lite och märker inget dåligt än, får fulla hastigheter. Någon som vet skillnaden mellan uefi och legacy support?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ren installation av w8 på SSD

Har äntligen lyckats göre en clean ominstallation av w8 på min y500 med 128gb SSD. Största problemt var att hitta en orörd ISO som någon nämde tidigare i tråden, men det finns att få tag i om man leta

Men nu är all skit man inte behöver borta, och det flyter på bättre.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Har nu kört lite och märker inget dåligt än, får fulla hastigheter. Någon som vet skillnaden mellan uefi och legacy support?

UEFI låter dig boota via efi-partioner, legacy låter dig boota via bios.
Nu är bios väldigt gammalt och efi en nyare bootnings miljö. För en vanlig användare är det däremot inte mycket skillnad förutom (lite) snabbare starttider.

https://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

• Ability to boot from large disks (over 2 TiB) with a GUID Partition Table, GPT.

• CPU-independent architecture

• CPU-independent drivers

• Flexible pre-OS environment, including network capability

• Modular design

Om du inte kan installera i efi är det antagligen eftersom du inte installerar via en fat32 formaterad enhet. Många som installerar via usb gör det felet att de använder Microsofts usb-verktyg för att göra en iso-fil till en bootbar usb enhet. Det verktyget formaterar enheten till NTFS vilket inte uefi stöder.

För att lösa problemet är det bara att efter man kört verktyget, kopiera alla filer på enheten tillbaka till datorn, formatera enheten till fat32 och kopiera dem till usb-enheten igen. Då bör enheten synas i uefi läget.

Permalänk
Medlem

Någon som testat höga upplösningar (över 1080p) via HDMI ? Blivit sugen på 27-30", 2560x1440 och uppåt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Nån som kan tipsa om en bra router som lirar bra tillsammans med y500? Har en D-link 636 just nu och datorn tappar nätverket hela tiden. Vill ha en router som fungerar bra med fiber 100/100 och som klarar av att ha ett par torrents igång samtidigt som man streamar video/spelar. Ska klara av flera datorer samtidigt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robsch:

Någon som testat höga upplösningar (över 1080p) via HDMI ? Blivit sugen på 27-30", 2560x1440 och uppåt.

Jag har y510p sli och köpte nyss asus pb278q. Jag kan köra 2560x1440 via hdmi men har problem med horisontella linjer som blinkar till då och då som jag inte lyckas bli av med. Ibland funkar skärmen galant nån halvtimma sen börjar det flimmra. Har även problemet vid lägre upplösningar via hdmi även under 1080. Via vga funkar det bra men får ju då bara ut 1080. Har ändrat alla inställningar jag kan hitta på både skärm och dator men ändå inte kunnat påverka problemet åt något håll. Senaste uppdateringen från nvidia har jag. Funderar på annan kabel, funkar ju även med en äldre hdmi 1.3kabel jag har fast det flimrar ju då med på samma sätt som den nya high speed 1.4kabeln. Skulle vilja prova att köra skärmen via usb3 med en USB-DisplayPortadapter men vet inte alls om det funkar eller hur bra det blir. De ligger ju ändå på runt tusenlappen. Teoretisk och enligt specarna ska ju allt funka via hdmi, men å andra sidan är ju hdmi inte skapat för användarens välbehag.

Permalänk

Har läst att det maximala upplösning Hdmi klarar att föra ut är 1080p, det är nog därför du inte kan få det att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Har läst att det maximala upplösning Hdmi klarar att föra ut är 1080p, det är nog därför du inte kan få det att fungera

Det kan väl inte stämma, hur kör andra högre upplösningar via HDMI från andra enheter, Lenovo har inte gjort egen HDMI det är en standard och högre upplösningar bör funka.

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DjSweetBazz:

Det stämmer inte. Senaste hdmistandarden klarar som max 4k upplösning i 30 hz. Då menar jag inte hdmi 2.0 om den nu har kommit ut än.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problemet med att när man tabbar ur spel "bf3" så slutar drivrutinen fungera? Jag hade det hela tiden till jag läste om att man ska inte ha physx på auto i ndivida kontroll panel under 2d inställningar, utan om man väljer 1 av korten där så fungerar det utan att det kraschar vid tab.

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hej, min y500sli har funkat mer eller mindre prima fram tills för någon vecka sedan, då mitt internett har blivit segt som bara den, jag har 100/10 lina men har fått ut <10/1 och ibland mindre men aldrig mer nerströms dock har jag vid enstaka tillfälle fått 8/20+ vilket känns helt fel.

Kan det vara mitt nätverkskort som har ballat ur eller?
Har för mig att jag har läst något om att det har varit problem med wifin men har inte sett något om några problem vid användandet av nätverkssladd.

Mvh Oscar

Permalänk

Hej
är det nån av er som upplever eran ideapad y500 som om det vore en pentium 150 eller dylikt dvs att den blir som sirap så fort den får jobba lite typ flytta filer osv?
min är så trodde att i7 8gb ram var en bra dator men denna beter sig som en skitgammal dator från 90talet.
ingen annan som upplevt detta?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altec:

Hej, min y500sli har funkat mer eller mindre prima fram tills för någon vecka sedan, då mitt internett har blivit segt som bara den, jag har 100/10 lina men har fått ut <10/1 och ibland mindre men aldrig mer nerströms dock har jag vid enstaka tillfälle fått 8/20+ vilket känns helt fel.

Kan det vara mitt nätverkskort som har ballat ur eller?
Har för mig att jag har läst något om att det har varit problem med wifin men har inte sett något om några problem vid användandet av nätverkssladd.

Mvh Oscar

Det är wifin som har krånglat på y-serien. Du får helt enkelt felsöka. Låna en annan dator och testa med så får du veta om det är din dator eller ditt nät som strular. Alternativt du tar med din dator till ett annat nät och prövar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legopappa:

Hej
är det nån av er som upplever eran ideapad y500 som om det vore en pentium 150 eller dylikt dvs att den blir som sirap så fort den får jobba lite typ flytta filer osv?
min är så trodde att i7 8gb ram var en bra dator men denna beter sig som en skitgammal dator från 90talet.
ingen annan som upplevt detta?

Det är väl känt att hddn är en svag länk i dessa datorer men så seg skall den väl ändå inte vara. Se till att du inte har massa processer som ligger och kör i bakgrunden när du kopierar, sen kan du kolla på recensioner på nätet där brukar en del som är grundliga ha med hastigheter och tider på att skyffla data.

Permalänk

Har börjat luta åt en Lenovo efter lite sökande. Känns som 1TB till y510p är onödigt. Går det att byta ut den mot 128/256 ssd?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_1...

Väger 2 stycken GT-kort upp ett GTX?

Permalänk
Skrivet av MR-orutin:

Har börjat luta åt en Lenovo efter lite sökande. Känns som 1TB till y510p är onödigt. Går det att byta ut den mot 128/256 ssd?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_1...

Väger 2 stycken GT-kort upp ett GTX?

jag kommer byta ut HDD´n i min Y500 som har 2x gt750m som jag tycker fungerar bra men om de är lika kraftfull som ett GTX770M vet jag inte men ska slänga in en 256-500gb ssd för 1tb disken är lååångsam men det är min personliga åsikt efter att haft den i över 2 månader spelar BF3 med high i 1920x1080 med bra flyt WOW funkar bra mm.

EDIT insåg just att 256gb ssd blir för litet alla spel ajg har installerat uppgår till 218gb WIndwos mappen i sig ligger på 26gb så det blir snålt med 256gb SSD

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden så tänkte fråga och se om Lenovo någonsin löste problemet med den dampiga touch-padden? Länk till lösning uppskattas

Cheers!

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p