Windows 8 - 32 eller 64 bitar

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Q4Rspwn:

Du borde väl förstå att det är skillnad på 4GB och 12GB? Eller tror du att 8.38-9.2GB extra RAM mot x86 inte gör någon skillnad?

Ironi, min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

I synnerhet inte då TS inte kommer använda särutvecklade 64-bitarsapplikationer, vilket jag hittills aldrig beskådat under min livscykel i PC-världen.

Skrämmande att du "hjälper till" i trådar när du aldrig har hört om program så som Winrar, 7zip, Windows Media Player, Photoshop, Microsoft Office, Firefox, Battlefield 3 etc.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

RAM-minne 4 GB eller mer? = 64 bitar.

Mindre RAM än så? = 32 bitar.

Att du har en 64-bitars kompatibel processor förutsätter jag. Alla desktop-processorer yngre än 7-8 år är det.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Om allt annat än 64-bit vore dumt, skulle nog inte Microsoft tillverka 32-bitars Windows. Tänk igen.
Jag skulle aldrig rekommendera 64-bit till mindre än en PC med <6GB RAM. I synnerhet inte då TS inte kommer använda särutvecklade 64-bitarsapplikationer, vilket jag hittills aldrig beskådat under min livscykel i PC-världen.

Du har aldrig sett en 64-bit version av ett program..wow ok..

bara för att gå igenom en liten lista med foto editerings program.. så hittade jag följande
som finns i 64-bit versioner

Adobe Photoshop
Adobe Lightroom 5
Alien Skin - Eye Candy 7
ArcSoft Panorama Maker 6
Auto FX Plug-in Suite
DxO Film Pack 4 (64-bit sedan version 3)
DxO Optics Pro 8.3 (64-bit sedan v7.5)
Nik Collection by Google
Oloneo PhotoEngine 1.1
PaintShop Pro X6 (64-bit med version X6)
Capture One v7
Photomatix Pro 4.2
Topaz Labs plugins
Xara Designer Pro X9

kan säkert hitta en uppsjö av fler program om man letar lite.
Till och med Microsoft Office 2013 finns numera i 64-bit.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog föreslå att använda Vista på datorn så länge den fungerar. Den dagen det blir nyköp för du väl med största sannolikhet Windows 8.1 (64 bitar) förinstallerat på enheten.

Ser ingen större vits med att uppgradera en gammal burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john65:

Jag skulle nog föreslå att använda Vista på datorn så länge den fungerar. Den dagen det blir nyköp för du väl med största sannolikhet Windows 8.1 (64 bitar) förinstallerat på enheten.

Ser ingen större vits med att uppgradera en gammal burk.

Ingen vits? Den kommer att bli betydligt snabbare kan jag lova efter en ominstallation om detta inte gjorts förut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Skrämmande att du "hjälper till" i trådar när du aldrig har hört om program så som Winrar, 7zip, Windows Media Player, Photoshop, Microsoft Office, Firefox, Battlefield 3 etc.

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag skulle aldrig rekommendera 64-bit till mindre än en PC med <6GB RAM. I synnerhet inte då TS inte kommer använda särutvecklade 64-bitarsapplikationer, vilket jag hittills aldrig beskådat under min livscykel i PC-världen.

Skrämmande att du lyckats surfa till en svensk webbsida utan grundläggande språkkunskaper, än roligare då du försöker briljera med ett paradoxalt argument. Failed!

Skrivet av Alpha77:

Du har aldrig sett en 64-bit version av ett program..wow ok..

bara för att gå igenom en liten lista med foto editerings program.. så hittade jag följande
som finns i 64-bit versioner

(text)

Till och med Microsoft Office 2013 finns numera i 64-bit.

Otroligt. Så det du menar är att existensen av x86 upphört genom att x64 kom till världen? Jag använder både x64 Office och x64 W7. Nog för att nytillkomna programvaror inte alltid är bättre, men går det så långt att man medvetet utesluter en hel plattform funderar man nästan att ta fram sin gamla 486:a igen. Hoppas inte du lamslås av att 16-bitars operativsystem en gång funnits, t ex Windows 3.1, och att även (relativt sett) nyare 32-bitars maskiner klarar av dessa stenåldersprogram.

Att det finns x64-versioner av dagens program gör inte att tillverkarna slutat med x86.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊