Permalänk

PC Laptop endast för DJ-ing

Skrivit exakt samma sak i en tidigare tråd, den var död... :'( R.I.P

"Hej!

Får jag sticka in här lite med en snabb fråga?

Jag vill skaffa en laptop (PC) som jag ska ha endast (lägg märke till att jag lagt till fet, kursiv och understruket ) för "DJ-ing". Alltså inte för spel/film/annat stuff utan bara för att köra Traktor (med S2a) på.

Några bra tips i (.. och här svider det ..) billig prisklass, dvs. max 6000? (om 6000 nu räknas som billigt för en basic DJ dator).
Om det finns men billigare datorer, så säg garna till!

Tack så mycket för hjälpen i förhand!

P.S. Jag gillar stora skärmar och behöver minst 15"

"

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Skrivit exakt samma sak i en tidigare tråd, den var död... :'( R.I.P

"Hej!

Får jag sticka in här lite med en snabb fråga?

Jag vill skaffa en laptop (PC) som jag ska ha endast (lägg märke till att jag lagt till fet, kursiv och understruket ) för "DJ-ing". Alltså inte för spel/film/annat stuff utan bara för att köra Traktor (med S2a) på.

Några bra tips i (.. och här svider det ..) billig prisklass, dvs. max 6000? (om 6000 nu räknas som billigt för en basic DJ dator).
Om det finns men billigare datorer, så säg garna till!

Tack så mycket för hjälpen i förhand!

P.S. Jag gillar stora skärmar och behöver minst 15"

"

finns knappt PC-laptops med bra ljudkort,
lösningen heter begangnad Macbook / Macbook pro.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns knappt PC-laptops med bra ljudkort,
lösningen heter begangnad Macbook / Macbook pro.

Behöver inte vara något bra ljudkort. Traktor Kontrol S2 har redan ett integrerat ljudkort.

EDIT:
För att faktiskt bidra lite...
Personligen hade jag valt något med en högupplöst display och en Intel Core processor (helst i5).
En högupplöst display tycker jag är viktigt eftersom när jag har Traktor uppe, vill jag kunna se så mycket som möjligt samtidigt. 2/4 decks och full browser samtidigt får inte riktigt plats på en 1360x768 display.

Här är ett tips på en dator med Full HD skärm. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Dock är det en 17 tummar, och därför inte det mest portabla.

Vill du istället ha något lite mer smidigt hade jag satsat på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781917&cks=ASS&assoc=B99...
Nackdelen är att du då inte får den högupplösta skärmen.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

finns knappt PC-laptops med bra ljudkort,
lösningen heter begangnad Macbook / Macbook pro.

Jag gillar tyvärr inte svaret =/ "avskyr" apple. Detta är inte rätt tråd att dra en diskussion om apple vs. windows i, så vi skippar det.
Men måste man ha bra ljudkort (ev. ext ljudkort) för DJing? Jag har ju ett ext ljudkort Steinberg UR22 när jag proddar.

Vf skulle jag behöva ett bra ljudkort till för DJing? förklara gärna, jag e ny i DJ ämnet.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Behöver inte vara något bra ljudkort. Traktor Kontrol S2 har redan ett integrerat ljudkort.

EDIT:
För att faktiskt bidra lite...
Personligen hade jag valt något med en högupplöst display och en Intel Core processor (helst i5).
En högupplöst display tycker jag är viktigt eftersom när jag har Traktor uppe, vill jag kunna se så mycket som möjligt samtidigt. 2/4 decks och full browser samtidigt får inte riktigt plats på en 1360x768 display.

Här är ett tips på en dator med Full HD skärm. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Dock är det en 17 tummar, och därför inte det mest portabla.

Vill du istället ha något lite mer smidigt hade jag satsat på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781917&cks=ASS&assoc=B99...
Nackdelen är att du då inte får den högupplösta skärmen.

Mycket fint tack för tipset. Köpet kommer bli av förmodligen mot slutet av november, så mycket kan ändras, men vill skaffa mig en uppfattning först.

Någon som har erfarenhet av Traktor + Win 8 förresten?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Men snälla, snälla, snälla...

Han skrev att han tänker använda en Traktor Kontrol S2. Den har redan en DAC/ljudkort.

Ja... asså en Traktor Control S2 + Traktor Program Man kopplar väl högtalarna via S2:an?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Ja... asså en Traktor Control S2 + Traktor Program Man kopplar väl högtalarna via S2:an?

Precis.
Dator med Traktor Pro 2.x -(USB)> Traktor Kontrol S2 -(RCA/TRS)> Högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

1) Som redan skrivits i tråden har redan kontrollern ett ljudkort, dvs det i datorn kommer ALDRIG att användas.

2) Skaffa en dator med högupplöst skärm och lagom stort lagringsutrymme (förutsatt att du inte kör på en extern disk).

3) Lägg in dina kriterier på prisjakt.

4) ????

5) PROFIT

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Precis.
Dator med Traktor Pro 2.x -(USB)> Traktor Kontrol S2 -(RCA/TRS)> Högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Datorn har jag då fått lite tips på, men kan du tipsa om några okej högtalare för att ha hemma för träning o mindre fester? 2000:-?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

1) Som redan skrivits i tråden har redan kontrollern ett ljudkort, dvs det i datorn kommer ALDRIG att användas.

2) Skaffa en dator med högupplöst skärm och lagom stort lagringsutrymme (förutsatt att du inte kör på en extern disk).

3) Lägg in dina kriterier på prisjakt.

4) ????

5) PROFIT

Kort o konsist, tack

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Tack Datorn har jag då fått lite tips på, men kan du tipsa om några okej högtalare för att ha hemma för träning o mindre fester? 2000:-?

Vill du ha små högtalare du kan bära i en väska eller PA som det krävs bil för?

För träning funkar det ganska bra att enbart mixa i lurar tycker jag, känns lite lame men man stör ingen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Vill du ha små högtalare du kan bära i en väska eller PA som det krävs bil för?

För träning funkar det ganska bra att enbart mixa i lurar tycker jag, känns lite lame men man stör ingen.

Lurar ska jag skaffa, ett par billiga för ca. 500:-
Men jag tänkte mig... asså PA, men inte största skiten, utan tänk att du ska fixa hemmafest o vill ha bra ljud liksom. Har ju ett par M-Audio BX5'or till proddandet men de blir väl lite lame om man ska ha hemmafest/fest i 60 kvm lokal.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Lurar ska jag skaffa, ett par billiga för ca. 500:-
Men jag tänkte mig... asså PA, men inte största skiten, utan tänk att du ska fixa hemmafest o vill ha bra ljud liksom. Har ju ett par M-Audio BX5'or till proddandet men de blir väl lite lame om man ska ha hemmafest/fest i 60 kvm lokal.

Allen & Heath XONE XD-40 är nice och ganska billiga. Har dessa själv.

Åk till någon lokal musikaffär, lyssna och känn lite sså kanske du vet ungefär hur stora högtalare du vill ha, sedan kikar du online-reviews.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Allen & Heath XONE XD-40 är nice och ganska billiga. Har dessa själv.

Åk till någon lokal musikaffär, lyssna och känn lite sså kanske du vet ungefär hur stora högtalare du vill ha, sedan kikar du online-reviews.

Japp..det var faktiskt dem jag tänkte skaffa minns ba inte vad de låg på, men de är riktigt populära.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

holy shit vilket fanboy krig. Mac är hyfsat populära hos alla som pysslar med någon form av media. Nu har dock trådskaparen uttryckligen sagt att han avskyr apple, så stånga inte huvudet blodigt mot en vägg ;-]

Ligger budgeten dessutom på 6000kr så finns det många andra laptops som passar ändamålet bättre, är det dessutom en laptop som du ska ha på fester så kanske det t.om kan vara läge att köpa något begagnat som du inte behöver gråta blod över om något skiter sig med.

Letar du efter ett par hörlurar med precision så kanske dessa kan vara något Audio Technica ATH-M50 men annars finns det en hel uppsjö med lurar som är billigare/bättre för att lyssna på musik i.

btw. laptopen i reklamen ser inte helt dum ut ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

holy shit vilket fanboy krig. Mac är hyfsat populära hos alla som pysslar med någon form av media. Nu har dock trådskaparen uttryckligen sagt att han avskyr apple, så stånga inte huvudet blodigt mot en vägg ;-]

Ligger budgeten dessutom på 6000kr så finns det många andra laptops som passar ändamålet bättre, är det dessutom en laptop som du ska ha på fester så kanske det t.om kan vara läge att köpa något begagnat som du inte behöver gråta blod över om något skiter sig med.

Letar du efter ett par hörlurar med precision så kanske dessa kan vara något Audio Technica ATH-M50 men annars finns det en hel uppsjö med lurar som är billigare/bättre för att lyssna på musik i.

btw. laptopen i reklamen ser inte helt dum ut ;-]

Tack, såg den reklamen oxå.
Jag checkade spec. för Traktor S2:

SYSTEM REQUIREMENTS
Windows 7 or 8 (latest Service Pack, 32/64 Bit), 2.0 GHz Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM (4 GB recommended)

General: Monitor with 1024 x 768 screen resolution, USB 2.0, 1 GB free disc space, high-speed internet required

Hur stor märkbar skillnad blir det med en i5 processor som kör på cirka 3.2 GHz, 8 GB RAM, 1080 HD skärm? BTW, varför måste man ha "high-speed" internet? E det för att registrera sin Traktor pro 2?

Har kollat dessa datorer, någon som kan tipsa vilken som e bäst?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181832-acer_v3-571g_1...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790146&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte lägga in en fot här då jag själv kör med S4:an. Jag använder en Acer TimeLineX 3820TG. Detta funkar mycket bra, har slängt in en OCZ SSD också för att snabba upp allt något.

Det jag kan nämna som är en svårt sak att tampas med är latencyn och få ljudet att inte hacka när man spelar, detta hände mig i början helt random och förstod inte vad det var men kom sedan fram till att det är Windows inbyggda funktion för att övervaka batteriet ACPI (http://forum.djtechtools.com/showthread.php?t=67651). Detta stänger du av, samt nätverkskortet som du inte behöver, wifi eller LAN.

Men för att komma till saken. ACERS datorer är mycket bättre nu än vad de var tidigare, jag såg dem i alla fall som plast och skit men det är faktiskt riktigt bra datorer för mycket lite pengar. Satsa på Acern skulle jag säga. Notera också att den datorn jag har, har mycket sämre specs än de du kollar på så du behöver inte oroa dig över prestandan.

Kan också poängtera att jag kör Windows 7, har inte vågat uppdatera till Windows 8 ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Tack, såg den reklamen oxå.
Jag checkade spec. för Traktor S2:

[SPOILER]SYSTEM REQUIREMENTS
Windows 7 or 8 (latest Service Pack, 32/64 Bit), 2.0 GHz Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM (4 GB recommended)

General: Monitor with 1024 x 768 screen resolution, USB 2.0, 1 GB free disc space, high-speed internet required

Hur stor märkbar skillnad blir det med en i5 processor som kör på cirka 3.2 GHz, 8 GB RAM, 1080 HD skärm? BTW, varför måste man ha "high-speed" internet? E det för att registrera sin Traktor pro 2?

Har kollat dessa datorer, någon som kan tipsa vilken som e bäst?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181832-acer_v3-571g_1...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790146&cks=ASS&assoc=B99...

[/SPOILER]

Jag skulle ta laptopen från Asus.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2159957
Då har du även utrymme för att kanske slänga in en billig SSD?

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som var ett sidospår och något som TS inte förfrågat. Se forumreglerna § 1.3 och 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av jocke89:

Hej,

Tänkte lägga in en fot här då jag själv kör med S4:an. Jag använder en Acer TimeLineX 3820TG. Detta funkar mycket bra, har slängt in en OCZ SSD också för att snabba upp allt något.

Det jag kan nämna som är en svårt sak att tampas med är latencyn och få ljudet att inte hacka när man spelar, detta hände mig i början helt random och förstod inte vad det var men kom sedan fram till att det är Windows inbyggda funktion för att övervaka batteriet ACPI (http://forum.djtechtools.com/showthread.php?t=67651). Detta stänger du av, samt nätverkskortet som du inte behöver, wifi eller LAN.

Men för att komma till saken. ACERS datorer är mycket bättre nu än vad de var tidigare, jag såg dem i alla fall som plast och skit men det är faktiskt riktigt bra datorer för mycket lite pengar. Satsa på Acern skulle jag säga. Notera också att den datorn jag har, har mycket sämre specs än de du kollar på så du behöver inte oroa dig över prestandan.

Kan också poängtera att jag kör Windows 7, har inte vågat uppdatera till Windows 8 ännu

Mycket bra tips, tusen tack
Ang Win 8, jag förstår dig, hatar skiten, men pallar inte payya över 100:- för att få en legit win 7 med, så ska nog satsa på det.
Vad heter windows inbyggda funktion som jag ska stänga av, o du menar att jag ska disconnecta från nätet när jag mixar eller?

Hur e det förresten med att connecta traktor controllern via usb 3.0, hört att det e lite strul på den planen, men man kke inte tjänar så otrolig tmkt på det ändå?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av selago:

Detta kanske kan vara något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2159957
Då har du även utrymme för att kanske slänga in en billig SSD?

Behövs verkligen SSD för en laptop jag ska ha endast för offline sj-ing i hemmet?
Kmr inte ha några andra program på den.
1,6 GHz känns lite svagt?
Har jag rätt?

tack ändå för tipset, uppskattas.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Behövs verkligen SSD för en laptop jag ska ha endast för offline sj-ing i hemmet?
Kmr inte ha några andra program på den.
1,6 GHz känns lite svagt?
Har jag rätt?

tack ändå för tipset, uppskattas.

SSD för hastighet... Vid uppstart av dator och program.

Med tanke på att en liten SSD går att få under tusenlappen och datorn fanns ju att köpa för 4990:- och din budget var på 6000:-
Att köra på en SSD och en något svagare processor, tänkte jag mest på Jocke89s post.

Skrivet av jocke89:

Hej,

Tänkte lägga in en fot här då jag själv kör med S4:an. Jag använder en Acer TimeLineX 3820TG. Detta funkar mycket bra, har slängt in en OCZ SSD också för att snabba upp allt något.

-snip-

Men för att komma till saken. ACERS datorer är mycket bättre nu än vad de var tidigare, jag såg dem i alla fall som plast och skit men det är faktiskt riktigt bra datorer för mycket lite pengar. Satsa på Acern skulle jag säga. Notera också att den datorn jag har, har mycket sämre specs än de du kollar på så du behöver inte oroa dig över prestandan.
-snip-

Bara en tanke.

Lycka till!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Detta kanske kan vara något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2159957
Då har du även utrymme för att kanske slänga in en billig SSD?

Mina föräldrar köpte en sådan för 4k på elgiganten för ett par veckor sedan. Funkar riktigt bra. Jag har då inte märkt av den lägre processorklockningen, det är nog mest för att få en lägre strömförbrukning. Rätt så slimmad också då den inte har någon optisk läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Vad heter windows inbyggda funktion som jag ska stänga av, o du menar att jag ska disconnecta från nätet när jag mixar eller?

Hur e det förresten med att connecta traktor controllern via usb 3.0, hört att det e lite strul på den planen, men man kke inte tjänar så otrolig tmkt på det ändå?

Jag skrev i posten att det heter ACPI :), du stänger av detta i Enhetshanteraren. Högerklicka på dator och välj Hantera, så kommer du till nedan bild. Där stänger du av det som är markerat på bilden. Datorn kommer visa att "du inte har ett anslutet batteri" men det är bara att skita i.

"http://cdn.windows7themes.net/pics/disable-microsoft%20-acpi-..."

Vad gäller USB 3.0 så vet jag inte det, har hört samma dock. Har bara 2.0 på min dator. Kolla NI's forum så hittar du säkert massa info om 3.0.

Permalänk
Skrivet av jocke89:

Jag skrev i posten att det heter ACPI :), du stänger av detta i Enhetshanteraren. Högerklicka på dator och välj Hantera, så kommer du till nedan bild. Där stänger du av det som är markerat på bilden. Datorn kommer visa att "du inte har ett anslutet batteri" men det är bara att skita i.

"http://cdn.windows7themes.net/pics/disable-microsoft%20-acpi-..."

Vad gäller USB 3.0 så vet jag inte det, har hört samma dock. Har bara 2.0 på min dator. Kolla NI's forum så hittar du säkert massa info om 3.0.

Tack ska läsa detta i december när jag har pengarna o har köpt allt

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II