Vilket RAID-kort ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket RAID-kort ska man välja?

Vilket RAID-kort ska man köpa? Har lite funderingar på HighPoint RocketRAID 133, HighPoint RocketRAID 404 och Promise FastTrak-TX2000.
Funderade ett tag på ett EIO AP1680 ATA133, fast sen hörde man att det var kasst.
Vad tycker ni att jag ska köpa. Något annat kort än ovan nämda?

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Håll dej til Mylex om du har SCSI-diskar.. har positiv erfarenhet med dem.

Men du kanske vil ha ett juniorkort, dvs ett kort för IDE-diskar, så kan du köpa ett Promise SuperTrak SX6000. Har ett sådant sjelv, och är mkt nöjd. Inte så dyrt heller, 3-4 tusen ungefär.

http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?product...

Finns å köpa på Komplett.se
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=18102&t=897&l=2...

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, vissa studerar ju fortfarande och har inte pengar till sånna überkort. Dock väldigt lockande.
Tänkte dock ändå på ett SX4000, fast det är ju också dyrt, men prisvärt.
Jag tänkte mig ett max-pris på 1500 spänn, kanske lite mer. Så är det när man inte har pengar.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Okej väljer också raid-kort nu och jag måste köpa mera diskar först.

Funderar på ett TX2000 (1st Raid1 1st Raid0 OS)
Och sedan lösa diskar.

Annars är ju TX4000 och 6000 mycket bra val om man ska köra raid5 annars är dom dyra.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett HighPoint RocketRAID 1520 S-ATA....... och det medföljer ATA adapters!!!

Kortet är ju bara för RAID 0 eller 1 (2 kanaler)... men jag hade bara tänkt att ha RAID 0 på två WD80GbSE hårddiskar, så det uppfyller mina krav...

Köpte det på Komplett.se för 1150:-

De hade även ett 4kanals raid kort som heter HighPoint RocketRAID 1540 S-ATA kostade väl 1800:- eller nått liknande...

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Köp ett kort som klarar RAID5 (t.ex. Promise SX4000/6000). Det är dyrare, men regerar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag borde kanske ha nämnt att det är 2 st "Western Digital 80 GB 8mb cache"-diskar jag ska köra i RAID 0, kanske uppgradera till fler diskar senare.
Är det nån som vet var man kan köpa ett SX4000 billigt? Komplett.se är det billigaste jag sett hittills.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk

kortet kanske är billigast på komplett men med frakt så är Dustin billigare, om jag räknat rätt dvs..

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt 36 spänn dyrare på Dustin. Frakten är ju också ex. moms.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

själv kör jag me ett Promise Raid FastTrack100TX2 UltraATA100 o det funkar prima bara o stoppa in o boota så funkar det, sen kör jag me ett HighPoint ata 133 kort, men det var drygt o installera för man var tvugen o flasha om bioset, så jag skulle köpt ett som man slipper flasha om bioset