Tar bf4 betan endast 50% av gpu'et?

Permalänk

Tar bf4 betan endast 50% av gpu'et?

Titeln säger allt, är det sant?

Visa signatur

CPU: i5 3470 GPU: Gtx 670 directcuII MOBO: MSI B75-ma p45 HDD: WD Blue 500g RAM: 8 gigs Kingston hyperX 1600mhz
Chassi: Cooler master 430 elite CPU Kylare: Antec kuhler H20 620

Permalänk
Medlem

Tar bf4 betan.

Ja.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk

men betyder det att spelet kommer att gå väldans mycket mer smooth när fulla versionen är ute?

Visa signatur

CPU: i5 3470 GPU: Gtx 670 directcuII MOBO: MSI B75-ma p45 HDD: WD Blue 500g RAM: 8 gigs Kingston hyperX 1600mhz
Chassi: Cooler master 430 elite CPU Kylare: Antec kuhler H20 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Somerandomguy:

men betyder det att spelet kommer att gå väldans mycket mer smooth när fulla versionen är ute?

Vi vet inte.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

Min GPU går på 99%

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Somerandomguy:

Titeln säger allt, är det sant?

Min GPU går runt 40% hela tiden, men det är pga min processor som flaskhalsar och aldrig går under 90% när jag spelar.

Builden som betan går på nu är väldigt gammal. Tydligen ska det vara nästan samma build som dom visade på E3 så det bör vara en del förbättringar i det slutgiltiga spelet.

Permalänk

de som köpt en sunkig i5 får snart uppgradera medans de som har i7:or och sockel 2011 sitter säkert ett bra tag till.

kort o gott, snålheten blir dyr i längden. personligen anser jag att sockel 2011 är enda alternativet i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

de som köpt en sunkig i5 får snart uppgradera medans de som har i7:or och sockel 2011 sitter säkert ett bra tag till.

kort o gott, snålheten blir dyr i längden. personligen anser jag att sockel 2011 är enda alternativet i dagens läge.

en i5 kommer inte flaska i BF4 om du tror det

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kanske är tidigt att säga nu, men tror ni min trogna 2500k i5 kommer hålla upp eller kommer det riskera att flaskhalsa i bf4? Betan laggar ju såklart men det är ju inte något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

en i5 kommer inte flaska i BF4 om du tror det

Nähä? Varför tror du det? Själv tror jag att den kommer göra det då (enligt tvelander) en 3570K flaskar medans 3930K inte flaskar. 3930K har då 6 kärnor vilket betyder att Battlefield 4 kommer kunna använda sig av fler än 4 kärnor

Permalänk
Skrivet av hznn:

en i5 kommer inte flaska i BF4 om du tror det

Det kommer den visst göra med rejäla grafikkort. i5 är inte tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

de som köpt en sunkig i5 får snart uppgradera medans de som har i7:or och sockel 2011 sitter säkert ett bra tag till.

kort o gott, snålheten blir dyr i längden. personligen anser jag att sockel 2011 är enda alternativet i dagens läge.

Detta är delvis inte sant. I normal upplösning skiljer det bara enstaka fps mellan i5 och i7, kommer man upp på flerskärmslösningar och SLI/CF så börjar det göra lite mer skillnad. Så det beror alltså helt på vilket grafikkort och upplösning man använder.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Nånting flaskar i min rig, tror det är är min CPU

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hznn:

en i5 kommer inte flaska i BF4 om du tror det

Jodå och det har i5 gjort länge i många spel men sen vid vilken FPS den flaskar är väl det intressanta.

Grejen är ju den att hittills så finns det näst intill inget spel förutom CPU-krävande spel som en i5 inte kan driva runt i över 60FPS men det verkar som att BF4 faktiskt kan få i5;or att gå under 60FPS för en gångs skull och det tyder ju på att tiden med endast 4 trådar börjar gå mot sitt slut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Mina två grafikkort ligger på 50-70% belastning en stor del av tiden, tror dock att det är processorn som håller mig tillbaka och agerar flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Nånting flaskar i min rig, tror det är är min CPU

Kan nog vara så att bf4 betan bara är tungdriven. har du testat att köra med win8 många naser att det går bättre då

Permalänk
Medlem

Bf4 beta har nå problem, bara hoppas det är löst till live.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Nånting flaskar i min rig, tror det är är min CPU

Förmodligen två flaskhalsar, den första är cpun (speciellt oklockad) och den andra är mängden vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Nånting flaskar i min rig, tror det är är min CPU

Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen två flaskhalsar, den första är cpun (speciellt oklockad) och den andra är mängden vram.

This ^ Kommer själv behöva minst ett 280X för att det ska funka, dock väntar jag på siffror på 290X innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

Det kommer den visst göra med rejäla grafikkort. i5 är inte tillräcklig.

Skrivet av Uzanar:

Jodå och det har i5 gjort länge i många spel men sen vid vilken FPS den flaskar är väl det intressanta.

Grejen är ju den att hittills så finns det näst intill inget spel förutom CPU-krävande spel som en i5 inte kan driva runt i över 60FPS men det verkar som att BF4 faktiskt kan få i5;or att gå under 60FPS för en gångs skull och det tyder ju på att tiden med endast 4 trådar börjar gå mot sitt slut.

Har du en 3570K i minst 4,5Ghz så tror jag inte den flaskar, och jag pratar inte om ULTRA nu med 8xAA osv
Utan kanske High/Mid 1080p

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Har du en 3570K i minst 4,5Ghz så tror jag inte den flaskar, och jag pratar inte om ULTRA nu med 8xAA osv
Utan kanske High/Mid 1080p

Nu är det ju såklart beta men jag testade i7 HT-off i 4.5ghz och det flaskade ett 470 i medium 1080p med fryslagg.

Som sagt, lär vara bra mycket bättre i den skarpa versionen men ifall spelet är fasansfullt dåligt hade det varit kul ifall det kunde pressa på hårdvarutillverkarna lite..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Nu är det ju såklart beta men jag testade i7 HT-off i 4.5ghz och det flaskade ett 470 i medium 1080p med fryslagg.

Som sagt, lär vara bra mycket bättre i den skarpa versionen men ifall spelet är fasansfullt dåligt hade det varit kul ifall det kunde pressa på hårdvarutillverkarna lite..

Men låter de rimligt tycker du att man MÅSTE ha en CPU på MINST 4,5Ghz.. Då stämmer ju inte deras systemkrav ett skit!
+ Jag tror all denna skumma prestanda folk har är pga beta spel/drivers!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

hznn jo de gör det. Recomenderat och maxxa är inte samma sak som alla som är tråtta på, "kan den max crysis" vet.
Recomenderat säger inte att du kan ha 60fps i minimum. Och inte heller på vilka grafik inställningar.

4,5 på din cpu är klart bättre än minna 4,3 men har hög belastning. Så ser inte varför du inte heller skulle ligga på ca 100% cpu. Sen så kan jag be dig testa om ditt grafikkorts minne så du inte har som jag hade för några månader sedan. ECC som håller GDDR5 minnena uppe, förlorade en del prestanda på det.

Edit:
Börjar bli många liknande trådar nu. Om några veckor vet vi. Det är då alla skriver det, var precis släppt och beta drivrutinerna har bara funnits i några månader.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Somerandomguy:

men betyder det att spelet kommer att gå väldans mycket mer smooth när fulla versionen är ute?

Yes... no... Maybe.

Skrivet av azimutvinkel:

de som köpt en sunkig i5 får snart uppgradera medans de som har i7:or och sockel 2011 sitter säkert ett bra tag till.

kort o gott, snålheten blir dyr i längden. personligen anser jag att sockel 2011 är enda alternativet i dagens läge.

Vad får dig att tro det? Sedan sunkig i5? Snälla.. Min i5 2500K hänger bra med i svängarna i BF4 betan och den är ändå två generationer gammal. Tror nog mer du sitter och läser vad mindre kunniga personer har påstått för att sedan tro att det är hela sanningen. Så sunkig? Absolut inte. Kommer BF4 kunna utnyttja den fulla kraften i en 6 kärnig Intel processor? Vem vet? Däremot kommer inte en i5 flaska nämnvärt och i slutändan kommer det antagligen bara handla om ett par FPS här och där. Precis som det skiljer sig mellan Intels och AMDs processorer.

Skrivet av Uzanar:

Jodå och det har i5 gjort länge i många spel men sen vid vilken FPS den flaskar är väl det intressanta.

Grejen är ju den att hittills så finns det näst intill inget spel förutom CPU-krävande spel som en i5 inte kan driva runt i över 60FPS men det verkar som att BF4 faktiskt kan få i5;or att gå under 60FPS för en gångs skull och det tyder ju på att tiden med endast 4 trådar börjar gå mot sitt slut.

Har folk förutspått sedan Intel släppte sin första 6-kärniga processor. Har inte hänt än och kommer inte hända på ett bra tag.

Skrivet av hznn:

Men låter de rimligt tycker du att man MÅSTE ha en CPU på MINST 4,5Ghz.. Då stämmer ju inte deras systemkrav ett skit!
+ Jag tror all denna skumma prestanda folk har är pga beta spel/drivers!

Lite roligt för de som sitter på en Haswell processor som ibland har problem att gå över 4,4Ghz med vettiga temperaturer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror folk överreagerar, DICE har ju själva sagt att CPU loaden i betan är extrem och att de redan gjort massa förbättringar och att de fortfarande håller på.
Med tanke på att kraven är en duo core på under 3Ghz och rekommenderat är 4 core intel/6core AMD vilket jag uppfattat det som sedan även har specificerats ner till 3-3.5Ghz så lär inte en i5 2500 eller högre ha några större problem dock måste de nog klockas om man ska köra högre upplösningar och helt vill undvika även små drops.

Sedan för att maxa ur då kan det bli tungt men klockar man är det nog inga större problem iaf inte i standard upplösningar och när det kommer till Haswell så har de högre prestanda vid samma klock så det går inte att stirra sig blind på Ghz bara, en i5-4 är en ~15% snabbare vid samma clock än en i5-2. När det kommer till i7 vs i5 så är det väl lite strul med HT i betan men de lär fixas så de lär sitta stabilt så länge HT fixas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tror nog i5:or kommer hålla tempot en stund till. Visst som i tidigare inlägg, inte på Ultra@1080p. Utan Medium@1080p 60Hz. Vid OC kanske high@1080p.

Skrivet av Tumnus:

Lite roligt för de som sitter på en Haswell processor som ibland har problem att gå över 4,4Ghz med vettiga temperaturer.

Om jag inte har helt jävla fel, så presterar en Haswell 4670k bättre än 2500k och 3570k i ett prestanda test där alla låg på t.ex 3.4GHz.

T.ex min " gamla " 3570k@4,5GHz presterade som polaren's 2500k i 4,9GHz ( Dock handlar det om Ivy och Sandy )
Men saken är att det blir lite bättre prestanda vid samma klockfrekvens i varje ny generation.

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Har folk förutspått sedan Intel släppte sin första 6-kärniga processor. Har inte hänt än och kommer inte hända på ett bra tag.

Lite roligt för de som sitter på en Haswell processor som ibland har problem att gå över 4,4Ghz med vettiga temperaturer.

Jaja, vi kan bara spekulera om detta men personligen behöver jag en i7:a i alla fal för när man ska nå 120FPS behövs det trådar!

Angående Haswell så har ju de processorerna en cirka 10-15% högre IPC än Sandy Bridge så en Haswell i 4.4GHz är som en Sandy Bridge i 4.9GHz ungefär.
Sen så kan ju Haswell oftast gå högre förutsatt att man gör delid på den.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Uzanar:

Jaja, vi kan bara spekulera om detta men personligen behöver jag en i7:a i alla fal för när man ska nå 120FPS behövs det trådar!

Angående Haswell så har ju de processorerna en cirka 10-15% högre IPC än Sandy Bridge så en Haswell i 4.4GHz är som en Sandy Bridge i 4.9GHz ungefär.
Sen så kan ju Haswell oftast gå högre förutsatt att man gör delid på den.

Själv lirar jag med riggen i sign och min prolle går ca 70% men med bättre optimeringar så kommer det att sjunka tror jag! ultra 1440p med aa avstängd har iaf 60fps+ men det dippar väldigt kraftigt men håller sig över 60 fps så jag påverkas inte så mycket!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 används fullt ut med min i7 2600K @ 5GHz.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Nähä? Varför tror du det? Själv tror jag att den kommer göra det då (enligt tvelander) en 3570K flaskar medans 3930K inte flaskar. 3930K har då 6 kärnor vilket betyder att Battlefield 4 kommer kunna använda sig av fler än 4 kärnor

Vore ju bra om du visste själv varför den kommer flaska, inte bara utgå från vad någon annan säger.
Han säger att den kommer flaska därför kommer den flaska är värt exakt noll.

Skickades från m.sweclockers.com