Två stycken Dell U2412M - kraftigt varierande färger

Permalänk
Medlem

Två stycken Dell U2412M - kraftigt varierande färger

Jag blir galen. För något år sedan köpte jag en ny Dell U2412M på Webhallen och jag är helnöjd över den. Nu tänkte jag att det var dags att uppfylla en våt dröm jag har och köpa två stycken. Först köpte jag en av Inet. Problemet var att den nya var mycket mer "avdankad" i färgerna. Jag skickade tillbaka den till Inet för jag att trodde jag fått ett måndagsex. Efter några månader till så köpte jag en till U2412M, denna gång av Dustin. Samma avdankade färger på den nya!

Jag har försökt tweaka ljusstyrka/kontrast/gamma via Nvidias kontrollpanel för att få dem se någorlunda lika ut men jag lyckas inte. Har ni några tips till vad jag kan göra? Måste jag verkligen köpa ett kalibreringsverktyg för att få till det här någorlunda bra? Det känns som ena skärmen är från 2005 och den andra 2010.... Det driver mig till vansinne!

Permalänk
Medlem

Jag är i exakt samma situation, köpte en u2412m i slutet av 2011 som var perfekt, inte en död pixel och jättebra färger, så köper jag en extra i våras men dess färger känns mycket gulare och den hade ett pixelfel, söndags-ex tänkte jag, pratade lite med Dell support men eftersom jag hade köpte den på Swec-marknad så kunde jag inte reklamera till dem för en ny skärm. "Tråkigt" tänkte jag, men var sugen på trippelskärm och var redan balls deep med u2412m så jag köpte en till i sommras från webhallen, även denna led av den gulaktiga skärmen och ett pixelfel (Dell vill ha 5 döda pixlar för reklamation). Så de verkar ha bytt paneltyp i U2412m sedan lanseringen, gissar på att de använder bra grejer i början när skärmarna ska recenserasså byter de ut till en sämre panel något år efteråt, skärmen har ju trots allt gått ner i pris från ca 2800 till ca 2000 sedan lansering.

Det är ju tråkigt eftersom den första skärmen ändrat min bild av Dell lite till det positiva, men nu är det typ tillbaka på noll.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni provat att göra exakt samma inställningar på de båda skärmarna? Även för färgtemp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Jag är i exakt samma situation, köpte en u2412m i slutet av 2011 som var perfekt, inte en död pixel och jättebra färger, så köper jag en extra i våras men dess färger känns mycket gulare och den hade ett pixelfel, söndags-ex tänkte jag, pratade lite med Dell support men eftersom jag hade köpte den på Swec-marknad så kunde jag inte reklamera till dem för en ny skärm. "Tråkigt" tänkte jag, men var sugen på trippelskärm och var redan balls deep med u2412m så jag köpte en till i sommras från webhallen, även denna led av den gulaktiga skärmen och ett pixelfel (Dell vill ha 5 döda pixlar för reklamation). Så de verkar ha bytt paneltyp i U2412m sedan lanseringen, gissar på att de använder bra grejer i början när skärmarna ska recenserasså byter de ut till en sämre panel något år efteråt, skärmen har ju trots allt gått ner i pris från ca 2800 till ca 2000 sedan lansering.

Det är ju tråkigt eftersom den första skärmen ändrat min bild av Dell lite till det positiva, men nu är det typ tillbaka på noll.

Fuck, om det där stämmer är det inge vidare. Sitter på 1 skärm nu men hade gärna haft minst en till men har ingen lust om det ska skifta i kvaliten mellan dom.
Då kanske man får köpa 2 helt nya istället, känns ju surt då jag är nöjd med min nuvarande.

Även om det är fult gjort är det inte förvånande om man i början tillverkar en nice skärm så får bra recensioner för att senare tumma på kvaliten, vem testar en skärm med ett par år på nacken liksom?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har ni provat att göra exakt samma inställningar på de båda skärmarna? Även för färgtemp.

Kör på fabriksinställningar på alla, min första tanke när jag köpte andra skärmen var att jag antagligen hade gjort någon inställning men när inget blev bättre av att tumma på inställningarna på den andra och en factory reset på den första inte ändrade den till något sämre på den, så ingen bugg, feature.

Permalänk
Medlem

burn in?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

På fabriksnya skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

På fabriksnya skärmar?

ja

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan också prova att kalibrera skärmarna. Det ska finnas någon kalibrering man kan göra själv utan verktyg. Annars kan man kolla om man kan låna ett verktyg för kalibrering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testat samma videoutgång på grafikkortet? Hade en kompis med liknande problem. Det var ingen Dell men två likadana skärmar som gav olika färger. Felet var att han körde den ena via DVI och den andra via HDMI som hade RGB Limited och inte Full. Flippade det och det blev samma färger på båda skärmarna.

Edit: Är inte 100% på att ovanstående är exakt rätt, det var nåt med att ändra färgläge iaf som fixade biffen.

Permalänk
Medlem

hittar bara om full/limited om videouppspelning i nvidia-kontrollpanelen, men eftersom jag kör nvidia surround så kalibreras väl inte skärmarna för sig även om man aktiverar detta? Skillnaden uppstod på både mitt gamla GTX560 (med två skärmar, båda genom DVI-I/D) såväl som på mitt nuvarande gtx670 med den bra skärmen på en av DVI-portarna (är inte säker på om det är I eller D, men tror det är den som räknas som "först"), som förut den första "dåliga skärmen på en andra DVI-porten och den andra "dåliga" på display-port.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du samma revision på skärmarna? Låter som om du inte har det. När Dell byter revision så byter de Firmware och "Factory Settings" behöver inte vara desamma. Samma sak med allt man köper med mjukvara i. Grafikkort kan ha olika firmware, olika drivrutiner osv som exempel.

Jag googlade lite snabbt om problemet och hittade följande tråd:
http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/352...

Testa följa instruktionerna i inlägget i botten. TFT-central är ju riktigt seriösa. Där hämtade jag mina grundinställningar till monitorn innan jag tweakade en aning så den passar det jag tycker om.

Lycka till!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nå när jag handlade mina HP's LP2475w så lånade jag inställningar från Prad.de, har jag för mig. Två stycken blev ganska snarlika, ena hade ett blåare tint.

Kört så till nyligen då jag köpte mig en X-rite i1Display Pro, som kalibrerade alla skärmar till och vara i princip identiska. Så det är nog inga problem med skärmarna. Snarare så skiljer det sig några belysta månfaser i mellan dem två och kanske någon revision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Hej!
Har du samma revision på skärmarna? Låter som om du inte har det. När Dell byter revision så byter de Firmware och "Factory Settings" behöver inte vara desamma. Samma sak med allt man köper med mjukvara i. Grafikkort kan ha olika firmware, olika drivrutiner osv som exempel.

Jag googlade lite snabbt om problemet och hittade följande tråd:
http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/352...

Testa följa instruktionerna i inlägget i botten. TFT-central är ju riktigt seriösa. Där hämtade jag mina grundinställningar till monitorn innan jag tweakade en aning så den passar det jag tycker om.

Lycka till!

Nej, det var inte samma revision på skärmarna. Min gamla har REV04 varpå min nya REV00. Den där tråden beskriver exakt samma problem jag har, hans bild ser ut exakt som för mig. Så otroligt stor skillnad i färg är det. Jag testade alla profiler som fanns för U2412M på TFT-central och försökte få matchande färger på de båda skärmarna genom att använda olika profiler på olika skärmar. Tyvärr fanns det ingen profil för REV04 på TFT-central.

Det känns som att det är som någon skrev i tråden, det verkar som de dragit ner på kvalitén avsevärt på de nyare revisionerna. Om det är sant... tämligen upprörd man blir.

Skrivet av BME:

Tråkigt att höra att du gjorde samma misstag som mig.

Skrivet av giplet:

Första jag testade. Har spenderat en timme eller två med att försöka få dem bli lika genom att skruva på inställningarna på OSD samt i Nvidias kontrollpanel.

Skrivet av Sweede:

Fuck, om det där stämmer är det inge vidare. Sitter på 1 skärm nu men hade gärna haft minst en till men har ingen lust om det ska skifta i kvaliten mellan dom.
Då kanske man får köpa 2 helt nya istället, känns ju surt då jag är nöjd med min nuvarande.

Även om det är fult gjort är det inte förvånande om man i början tillverkar en nice skärm så får bra recensioner för att senare tumma på kvaliten, vem testar en skärm med ett par år på nacken liksom?

Jag rekommenderar att du köper två stycken nya, helst av en annan tillverkare. Har inget förtroende för Dell längre. Den första skärmen jag köpte är ju hur smutt som helst men det här är ju helt oacceptabelt.

Skrivet av Frux:

Testat samma videoutgång på grafikkortet? Hade en kompis med liknande problem. Det var ingen Dell men två likadana skärmar som gav olika färger. Felet var att han körde den ena via DVI och den andra via HDMI som hade RGB Limited och inte Full. Flippade det och det blev samma färger på båda skärmarna.

Edit: Är inte 100% på att ovanstående är exakt rätt, det var nåt med att ändra färgläge iaf som fixade biffen.

Jag har ett Nvidia 660GTX med två DVI-utgångar. Jag har testat byta kablar/utgångar utan lycka. Har även testat två olika operativsystem (Windows/Linux), samma problem.

Permalänk
Medlem

Ska ta en liten titt på det där med ICC-profiler senare, orkar inte konfigurera om surround till 3 enskilda skärmar ju nu, men är inte så hoppfull. Alla skärmar var dock Rev A00 konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Jag hade samma problem fast med U2311H. När jag tittade på baksidan av skärmarna, så är 2 av dom rev1 (dem matchar perfekt) och en av dom rev3 (mycket gulare ton) fick skruva som fan för att få den skärmen att matcha med dom rev 1 skärmarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Sitter också i exakt samma sits, har en rev05 som jag är supernöjd med, perfekta färger o svärta men den nya rev00 har en slags gul tint som jag inte riktigt blir av med, har tweakat så mycket jag kunnat men det är ju inte perfekt...