Köpa 10-20cm IDE kablar?

Permalänk

Köpa 10-20cm IDE kablar?

Vet någon om man kan köpa sådan kablar?
Givetvis ATA100 eller 133.
Räcker med en utag för en hdd.

Skulle vara trevligt att ha istället för vanliga kbalar som är 40-45cm långa. På mitt moderkort så sitter raidkontrollern så nära där hårdiskarna sitter att 10-20cm skulle räcka.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

45 och 90cm är väl de enda som säljs..

det du kan göra med 45cm kablarna är att klippa bort den yttersta kontakten.. så du bara har mitt kontakten + den som går till moderkortet kvar.. funkar fint för mej iaf.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hittade ide-kontakter på elfa men har supit bort art-nr. Borde man inte kunna klippa av sladden just efter mittenkontakten och klämma på en ny mellan de två som blir kvar?

Permalänk
Medlem

Det går att plocka bort kontakten och sätta fast den igen på ett annat ställe. Man får trycka hårt som fan, ett skruvstäd eller liknande är ett måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Det går att plocka bort kontakten och sätta fast den igen på ett annat ställe. Man får trycka hårt som fan, ett skruvstäd eller liknande är ett måste.

hm.. så kan man ju göra.. åsen klippa bort de som blir över..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så köper men en lång 90cm kabel. Får man ut åtminstonde två minikablar av. Bara o klippa

Men det smakar mer än det kostar, när man kan köpa TVÅ vanliga 45or och klippa av moderkortsänden av sladden. Då blir det ju barar 15cm.
Har ungefär samma behov som dig. Har en Lian Li PC65 och diskarna sitter ju precis mobo-kontakerna så jag skulle i princip behöva en kontat som var IDE-kontakt mobo > 3-5 cm kabel> IDE-kontakt disk 1 > 10 cm kabel > IDE-kontakt disk 2 (disk 2 sitter i vaggan ovanför och sladden måste räcka och kunna böjas upp dit - därför den långa änden.

Skule även behöva två "långändar" av IDE-kablarna mellan Raidkortet och diskarna. Har det också men fabriksgjorda vore fint.

Helst ska de vara runda också. Men alla runda kablar har stora gummiblaffor på sig som jag uppfattar som mindre estetiskt tilltalanade.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB