Icke välfungerande GTX 280

Permalänk
Medlem

Icke välfungerande GTX 280

Hej alla vänner där ute, jag köpte ett GTX 280 begagnat och fick hem kortet idag.
Satte in det i burken och allt gick perfekt, tills för en stund sen, då det blev (grafikdrivrutinen har slutat att svara och har återställts.)
Hm jaha skitsamma tänkte jag, det var väl bara tillfälligt.
Och jag önskar att jag hade haft rätt, men icke, för sen blev hela skärmen vit med svarta områden som blinkade värre än en trimmad scanner.
Och efter det blev det artefekter och datorn blev en plåga att sitta vid, ända tills jag pluggade in mitt förra kort, som jag ej vill använda längre.
När jag gick in i enhetshanteraren, så stod det (enheten har rapporterat ett fel och slutat att fungera KOD43)

Så är det någon som har en idé?

Det enda som dyker upp i huvudet, är att klä av kortet och köra in det i ugnen och baka det.
Men har ni andra tips som leder till smidigare vägar så är jag tacksam för dessa.
MVH Jordenxxx

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Bakning är nog enda hoppet :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Japp, skulle chansa på en bakning jag med. En eller 2 ggr för att verkligen vara säker.

200 grader @ 10min. Låt svalna 20-30 min.

Om det inte funkar efter det är kortet troligen kass.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ok då blir det bakning, tack för hjälpen allesammans.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du köpt ett så pass gammalt kort? ;s

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Får jag fråga varför du köpt ett så pass gammalt kort? ;s

Inga problem.
Jag köpte det kortet för att köra det i SLI med mitt nuvarande kort, av samma modell.
Det töliga är ju att om det bara är artefekter, så kan det ju fortfarande arbeta i SLI vad jag har hört, men inte ens det kommer ju att gå för mig, då det där felmeddelandet KOD 43 sitter där och hånflinar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En sista fråga bara, när jag ställer in kortet i ugnen, skall processorn vara uppåt eller nedåt?, så jag vet vilken sida jag ska lägga in det på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En sista fråga bara, när jag ställer in kortet i ugnen, skall processorn vara uppåt eller nedåt?, så jag vet vilken sida jag ska lägga in det på.

Måste bara fråga, är kortet överklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Måste bara fråga, är kortet överklockat?

Jag får erkänna att jag överklockade det med 5MHz, för att komma upp det sista som behövdes för att lira ETS 2 i 1920x1080P i 60 fps i ultra inställningar. Men jag trodde liksom inte att det skulle vara så stenhård kärringstämpel på det. Lite ska väl sakerna tåla innan dom ger upp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ok då blir det bakning, tack för hjälpen allesammans.

Hade ett 8800 GTX med artefakter. Bakning was the answer.

EDIT:

Skrivet av Lifooz:

En sista fråga bara, när jag ställer in kortet i ugnen, skall processorn vara uppåt eller nedåt?, så jag vet vilken sida jag ska lägga in det på.

Uppåt. Gör små bollar 1x1 cm av aluminium som du lägger under varje hörn av kretkortet så du lyfter upp det lite.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hade ett 8800 GTX med artefakter. Bakning was the answer.

EDIT:

Uppåt. Gör små bollar 1x1 cm av aluminium som du lägger under varje hörn av kretkortet så du lyfter upp det lite.

Tack så mycket för hjälpen min vän, nu känner jag mig lite säkrare på att en bakning, förhoppningsvis löser sakerna.
Och tack ni övriga som tipsat om denna metod.
Detta påminner mig om hur grovt sketna lödningar xbox 360´s första verisioner måste ha haft.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag meddela att jag har bakat kortet.
Lagt på Arctic silver 5

OCH DET FUNGERADE
Men är det säkert att överklocka det igen nu efter bakningen eller skall jag låta bli?
Förövrigt ligger kortet på 35 grader i idle, men jämfört med de 71 grader dessförinnan i idle, så är det en grov förbättring.

Dold text
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Nu kan jag meddela att jag har bakat kortet.
Lagt på Arctic silver 5

OCH DET FUNGERADE
Men är det säkert att överklocka det igen nu efter bakningen eller skall jag låta bli?
Förövrigt ligger kortet på 35 grader i idle, men jämfört med de 71 grader dessförinnan i idle, så är det en grov förbättring.

Dold text

Klocka inte kortetm bakning är bara en tillfällig lösning på ett mer eller mindre permanent fel

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Klocka inte kortetm bakning är bara en tillfällig lösning på ett mer eller mindre permanent fel

Ok då får det gå på original-frekvenserna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Var då första gången ja hörde talas om bakning, funkar det på minnen med eller?

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk

Jag provade på ett minne en gång och det fungerade för mig.
Finns ingen garanti dock!

Permalänk
Medlem

ska testa då har 2 minnen som la av efter en transport av dator, så ja antar att lödningarna har spruckit, ska testa detta bums

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

nu ligger dom i ugnen å gosar

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

minne nr 1 FUNKAR ;D ligger i mem test nu, 0 erros än så länge, fick inte ens detta minne till att boota upp. Ska bli kul att se det andra minnet med som inte heller har fungerat alls

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpeus:

minne nr 1 FUNKAR ;D ligger i mem test nu, 0 erros än så länge, fick inte ens detta minne till att boota upp. Ska bli kul att se det andra minnet med som inte heller har fungerat alls

Jag önskar dig all lycka med att få det fungerande, detta med bakning är en bra livsförlängare på komponenter, som annars skulle ha kastats.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Swecookers TM.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Swecookers TM.

Hahah jaa det är precis vad vi är, och fortsätter det i den här takten, så har hela hemsidan fått byta namn inom kort. XD

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

bakning är bara en tillfällig lösning på ett mer eller mindre permanent fel

Nej, "bakning" är en simpel reflow av lödningarna, om felet ligger i en lödning som t.ex. spruckit av ålder eller liknande så gör man en reflow och det funkar så är det ingen tillfällig lösning på något permanent fel.

För mer ingående info om vad som faktiskt sker kan jag rekommendera EEVblog eller liknande och kolla in genomgångarna om SMD (Surface Mount Devices) och hur man löder,re-flowar dessa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, "bakning" är en simpel reflow av lödningarna, om felet ligger i en lödning som t.ex. spruckit av ålder eller liknande så gör man en reflow och det funkar så är det ingen tillfällig lösning på något permanent fel.

För mer ingående info om vad som faktiskt sker kan jag rekommendera EEVblog eller liknande och kolla in genomgångarna om SMD (Surface Mount Devices) och hur man löder,re-flowar dessa.

Ditt inlägg lugnade mig en del, då jag först fick intrycket av att det snart dör igen.
Men det är kanske större risk att nästa döds-stöt blir av utslitna komponenter.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nu har kortet rullat på perfekt efter bakningen, och det resulterar i ett léende då jag sparade 310:-
Tråden får vara död, ända tills någon kanske får för sig att skriva något här.
Hej med er och lycka till med era bakningar fortsättningen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!