Återlämna konfigurerad Macbook air, möjligt?

Permalänk
Inaktiv

Återlämna konfigurerad Macbook air, möjligt?

Hej, Beställde nyligen en air, med i5, 8gb, 256gb SSD 13 inch, så jag har alltså uppgraderat RAM från 4gb till 8gb. Paketet skickades iväg igår och jag bör få det inom närmaste dagarna, och jag såg precis LIVE eventet för nya macbook pro 13 retina, och jag vill hellre ha en sådan.

Min fråga, kan man byta rakt av, eller betala mellanskillnaden? Eftersom jag har redan betalat via banköverföring, eller bara återlämna och göra ett nytt köp?

Tack

Permalänk
Medlem

Öppna inga emballage bara så har du returrätt inom 14 kalenderdagar. Då får du väl pengarna tillbaka och kan då köpa den nya istället.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Du har ju ångerrätten att utnyttja, 14 dagar...

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnny:

Jo jag är medveten om 14 dagars ångerrätt, en gäller det också när man har konfigurerad varan? Eftersom Original modellen har endast 4gb, men i mitt fall så har jag 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Gäller väl i princip inte för konfigurerade datorer? Rent lagligt alltså.
Sen hur apple hanterar det vet jag inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Jo jag är medveten om 14 dagars ångerrätt, en gäller det också när man har konfigurerad varan? Eftersom Original modellen har endast 4gb, men i mitt fall så har jag 8gb.

Du har 14 dagars ångerrätt i vilket fall som helst - länk till konsumentverket

Permalänk
Medlem

Det hamnar under distansköplagen, oavsett vad du köper så har du 14 dagar returrätt.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

+ att apple är väldigt lättsamma med sånt! inga problem. ring dem bara så hjälper dem dig att retunera varan.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Du kan returnera standardhårdvara eller specialbyggd hårdvara inom 14 kalenderdagar efter leverans.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Inaktiv

Dumt av mig att fråga detta i efterhand, men blir det någon skillnad, eftersom jag beställde datorn via telefonen via deras business store (företags)?

Kommer ringa upp samma kille imorgon, och se vad de kan göra, eftersom jag vill ju köpa en dyrare variant vilket borde vara bra för dom

Edit: Enskild firma = namnet är densamma som min privata information inkl adress.

Permalänk
Skrivet av Flygarfisken:

Du har 14 dagars ångerrätt i vilket fall som helst - länk till konsumentverket

Om man fått varan modifierad är det inte självklart att den gäller, den kan gå som en specialbeställning...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Lagen skiter väl i om varan är "speciell" eller inte, du har returrätt enligt distansköpslagen oavsett.

Problemet här är inte hur datorn är konfigurerad, utan att köpet kanske inte räknas som ett konsumentköp, eftersom du beställde den till firman.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Dumt av mig att fråga detta i efterhand, men blir det någon skillnad, eftersom jag beställde datorn via telefonen via deras business store (företags)?

Kommer ringa upp samma kille imorgon, och se vad de kan göra, eftersom jag vill ju köpa en dyrare variant vilket borde vara bra för dom

Edit: Enskild firma = namnet är densamma som min privata information inkl adress.

Som företagare gäller inte distansköpslagen/14dagars ångerrätt. Sen är det möjligt att apple är snälla, men har du handlat som företag har du ingen lagstadgad rätt att returnera.

Edit: Skrev innan din edit, men det spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara några problem via business store heller. Jag beställde en absolut fullmatad specialkonfigurerad 27" iMac för typ 40 tkr i augusti (åt ett företag) och det var inga problem att häva det köpet när vi lyckades få snabbare leverans från en svensk återförsäljare.

Edit: men ring dom direkt imorgon bitti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Lagen skiter väl i om varan är "speciell" eller inte, du har returrätt enligt distansköpslagen oavsett.

Problemet här är inte hur datorn är konfigurerad, utan att köpet kanske inte räknas som ett konsumentköp, eftersom du beställde den till firman.

Om man lägger till något från standard versionen, då så försvinner tyvärr ångerrätten.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

Tack så hemskt mycket för era svar.

Jag tvekar absolut inte på deras kundtjänst kommer hjälpa mig med detta, man får nästan för sig att Apple betalar dessa på kundtjänst extra för att vara så trevliga .

Men jag hör av mig imorgon till de som också vill veta svaret.

Tack återigen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarW90:

Om man lägger till något från standard versionen, då så försvinner tyvärr ångerrätten.

Nej. Om varan är specialgjord för dig så kan man förhandla bort ångerrätten.

För det första så måste varan vara modifierad på ett vis som är specifikt för dig eller möjligtvis ett fåtal kunder, dvs tillsågad, märkt med ditt namn osv. Även om vissa handlare vill hävda att det även gäller när man stoppar i mer minne så har jag väldigt svårt att tro att ARN skulle gå den vägen om det kom dit. Jag har vid ett tillfälle begärt ut information från ARN angående detta och då gick utslagen i alla fall den vägen. Det hävdades annorlunda i en tråd här för ett tag sedan, men några nya utslag från ARN har inte gått att få tag på så jag tror att det mest var snack.

För det andra så måste ångerrätten aktivt förhandlats bort. Det räcker inte att handlaren skriver någon generell grej på sin sida, för lagen om ångerrätt kräver mer än så. Den kräver att handlaren skickar ut information om ångerrätt till dig och vill han då förhandla bort denna så är det lämpligt att även skicka ut info om det.

Men som sagt så gäller inte ångerrätten alls i detta fall eftersom man har använt en företagstjänst. Konsumentköplagen gäller inte mellan företag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fiffy:

Hur gick det?

Inga som helst problem, så fort jag får hem datorn så behöver jag bara ringa apple, så ordnar dem en gratis retur av datorn. Är otroligt nöjd med deras kundservice, speciellt när man kan hålla kontakten med säljaren man talade med från start. De ringer/skriver upp en och kollar hur det, och ifall man är nöjd osv.

Kommer köpa de nya Macbook retina 13, för mig var det en stor skillnad, och den lär också förmodligen hålla längre

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra, då ska man köpa apple prylar på jobbet via apple alltså!

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Inga som helst problem, så fort jag får hem datorn så behöver jag bara ringa apple, så ordnar dem en gratis retur av datorn. Är otroligt nöjd med deras kundservice, speciellt när man kan hålla kontakten med säljaren man talade med från start. De ringer/skriver upp en och kollar hur det, och ifall man är nöjd osv.

Kommer köpa de nya Macbook retina 13, för mig var det en stor skillnad, och den lär också förmodligen hålla längre

Många klagar på att deras prylar över-prissatta osv. men de tänker inte på vilken service man får!

Kul att de löste sig så smidigt och hoppas du blir nöjd med retinan