Japan Display gör 4K-upplösning på 12,1 tum

Permalänk
Melding Plague

Japan Display gör 4K-upplösning på 12,1 tum

Högre upplösning är en av de hetaste trenderna på skärmfronten och nu tar Japan Display ytterligare ett steg i den riktningen med 4K på endast 12,1 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sluta med denna terror snart har de väl gjort 4k skärmar i alla storlekar utom 21-27".

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Sluta med denna terror snart har de väl gjort 4k skärmar i alla storlekar utom 21-27".

haha, typ så ja, 4k skärmar finns i typ 4"-15" och sen från 32" och uppåt.. samtidigt som det enbart är intervallet där de inte finns där de faktiskt hade varit intressanta som produkter..

Permalänk

Okej, det är bra med högupplösta skärmar men vem ska köpa dem utan material att spela upp? Finns knappt verken utbud eller uppspelningsenheter. Snälla, det måste till en bred front om det ska fungera!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Haha, jag diggar timingen på denna nyhet då den dyker upp direkt efter att alla klagar på 4k @ 50 tum i den förra

Permalänk
Medlem

iPad Air?

EDIT: Applefan som jag är så hade jag tydligen missat något..

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Åfan, trevligt att har något man kan använda sitt förstoringsglas iallafall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Snart är det väl inte längre möjligt att urskilja pixlarna med blotta ögat?
Det har ju alltid varit pixelhysteri, men snart måste väl tillverkarna komma på något nytt.

Permalänk
Medlem

haha, helt vansinnigt att det inte dyker upp till hyfsade priser till datorskärmar i 24-32 där 4k kan behövas utan antingen till tv-apparater där det inte ens finns ngt material att se eller på mini-skärmar där man ändå inte kan se någon större skillnad mot skärmar med lägre upplösning..=)

Permalänk
Medlem

Om man fortsätter göra större och större mobiler, så kan panelerna snart användas i datorskärmar, det blir väl bra?

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på att ha så hög upplösning på så liten skärm? Känns onödigt.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

De kan istället gör det till datorskärmar. Börja på 13 tum och inte gör de mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

De kan istället gör det till datorskärmar. Börja på 13 tum och inte gör de mindre...

Jag håller inte med, jag hade gärna haft 4k i min laptop, som råkar ha 12 tums skärm. Laptop sitter man dessutom nära, vilket inte är ett nödvänigt krav för stationära skärmar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Vilket slöseri med batteritid. Gör det till laptops och stationära skärmar! Kom igen nuuu dåååå...!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

160 graders betraktningsvinkel är inget vidare.Har den här tekniken samma problem som TN?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har länge jobbat på ett sidoprojekt på att pilla ihop en flerskärmsuppsättning där jag använder ett antal lösa 5-10" paneler som en enda stor skärm, för det verkar trögt på skärmfronten för oss som vill ha 24-27" högupplösta skärmar för vettiga priser. Kommer fortsätta koda på den tekniska biten för det är ett flertal bi-effekter på mina nuvarande lösningar för 10+ skärmar via en skärmutgång.

Illa att man skall behöva hitta på egna lösningar, det tillverkas pytteskärmar i hög upplösning och stora TV-apparater men för stationära datorer som ligger i storleken imellan verkar det vara svårt...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Okej, det är bra med högupplösta skärmar men vem ska köpa dem utan material att spela upp? Finns knappt verken utbud eller uppspelningsenheter. Snälla, det måste till en bred front om det ska fungera!

I och med att alla filmer spelas in i 4K så tror jag inte att bristen på utbud är nått problem...snarare bristen på skärmar...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Och ingen producerar materialet om inte skärmarna finns.. så det är nog bra att det börjar bli lite prisras osv här, SEN kommer materialet att komma!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det här är precis lika efterblivet som jakten på megapixlar i kompakta digitalkameror var förr i tiden!
Seriöst, det har inte urartat lite nu. Var är skärmarna 20-27" med högre upplösningar och förbättringar till stationära datorer?!?

Vi lever i en minst sagt konstig värld...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Förut sa man 720p och 1080p.
Men nu säger man 4K, vilket är konstigt.
Egentligen bör man ju säga 2160p.

Permalänk

Nice...

... ge mig Xperia Tablet Z1 med 4K-display

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Förut sa man 720p och 1080p.
Men nu säger man 4K, vilket är konstigt.
Egentligen bör man ju säga 2160p.

HD-ready och Full-HD sa man väll snarare förut. 4K heter även Ultra-HD, men förstår din poäng

Permalänk
Medlem

Why not 22-30", why why whyyy?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Inaktiv

För stort eller för litet - vad håller dom på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

För stort eller för litet - vad håller dom på med?

Förmodligen för att mobiler, plattor, laptops och TV säljer mer idag än datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

22.2" 3840x2400 skärm tillverkades 2001 av ett joint venture mellan IBM och Chi-mei. Det krävdes dock speciellt grafikkort och 4 st DVI-kontakter vid det tillfället som slogs ihop till en bild, senare kom en modell som kunde drivas av två DVI-D dual-link. Efter att Sony köpte upp IDTechs utrustning/anläggning så tillverkades inte längre dessa monitorer/paneler. Även bärbara datorer gick ofta ner i upplösning efter detta då en del bärbara datorer körde IDTechskärmar bland annat ThinkPads.

LTPS tillverkas inte i monitorstorlek överhuvudtaget, men även de som gör a-Si-paneler för bärbart bruk gör helt enkelt inte skärmar i klassen 22-30" eller är de tillverkarna som gör IPS, PLS eller MVA-paneler i de storlekarna redan och delar upp de olika skärmstorlekarna mellan olika fabriker och utvecklingsteam. Det översätts inte till andra skärmar bara för att de gör framsteg bland små paneler alltså. Både pga teknik och organisation.

Nu kan man o andra sidan driva en Sharp ~32-tum IGZO LCD/TFT monitor från en bärbar dator idag (DisplayPort 1.2 60Hz MST). Så det finns andra fördelar när tekniken utvecklas även om annat går upp och ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wenazen:

Vad vinner man på att ha så hög upplösning på så liten skärm? Känns onödigt.

Skarpare text. Alla andra anledningar är i princip PR spinn. Men skärpan på texten kan gå upp långt förbi det som kallas för optiskgräns för mänskliga ögon.

Permalänk
Medlem

iPad Mini (retina)
2048 x 1536 pixlar
Skärm: 16.05cm × 12.04cm = 193.27cm² ger 324.05 PPI

Ganska nära ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

22.2" 3840x2400 skärm tillverkades 2001 av ett joint venture mellan IBM och Chi-mei. Det krävdes dock speciellt grafikkort och 4 st DVI-kontakter vid det tillfället som slogs ihop till en bild, senare kom en modell som kunde drivas av två DVI-D dual-link. Efter att Sony köpte upp IDTechs utrustning/anläggning så tillverkades inte längre dessa monitorer/paneler.

Nu kommenterar jag mig själv här, kan tillägga att jag upptäckte att anläggningen idag ägs av Kyocera och gör små paneler för telefoner och liknande upp till 15" som jag såg efter att jag misstänkte när jag inte kände igen platsen som en av JDisplays anläggningar att den inte hängde med SMD enda vägen fram till att Sonys verksamhet uppgick i Japan Display. Det är samma trend som i större delen av den industrin som gäller där.

Permalänk
Medlem

En kinesisk OEM släpper en 2K lur i slutet av detta år. Troligen får vi se 4K till iPad Air 2 nästa år.

4K-laptops nästa år är mer eller mindre en garanti vid det här laget.
Det skulle ske väldigt mycket till om vi inte får se några high end modeller av ultrabooks nästa år med 4K, eller MacBook Retina Pro för den delen.

Däremot när det gäller lurar så är jag mer tveksam. Tror själv vi lär se 2K/1440p lurar först och sedan 4K i början av 2015, men den som lever får se!