Skrivet av muSashi:
Så GT, skickade ni kund en ny licens eller bara en ny skiva med installation för Windows 8? För tydligen gör ni skillnad på detta.
Paketet innehåller både skivan samt licensen.
Skrivet av Alpha77:
Nu har jag inte läst hela tråden, men finns väl något program som man kan plocka fram windows koden man har använt.
Isåfall så borde det bara vara att ladda ned en iso fil från Microsoft bränna ut på skiva / USB (om det nu går).. och använda licensen man har fått fram.
Sedan kan man tycka det är dåligt att det inte finns en klisterlapp med licenskoden någonstanns på datorn och en medföljande installations skiva.
Installationsskivan (Microssoft original) medföljer med licensen som vanligt. Kunden behöver varken bränna det eller försöka hitta det på andra sätt.
Skrivet av Petterk:
Nu har ju ändå Greattech ändrat sina rutiner och erkänt att de gjort fel, och inte skickat med licenserna till många kunder om ni läser dess svar. Det är därför de talar om månader och år. De gör fortfarande inte rätt om de inte klistrar på CoA på datorn vid installation däremot, som de använder icke fungerande bortförklaringar för att rättfärdiga.
Även de som använder OEM, systembyggarversionerna som säljs via distributörer har villkor att följa. Har de inte separata avtal med Microsoft så får de t ex inte göra en systemavbildning och köra ut på datorerna, utan måste öppna varje kunds licens och använda samma media som kunden får för att installera Windows, sätta på CoA, och skicka med originalmedia då de inte får göra kopior och det är det enda media kunden fått rätt att använda.
Hur mycket det kostar att pressa skivan är inte relevant när Microsoft har upphovsrätten, och inte överlåtit exemplarframställning på någon annan. Utan CoA och nyckel spelar det ingen roll hur du skaffar media heller.
Bra skrivet, förutom att jag ser inte riktigt förstår hur du kunde läsa dig fram till detta och dra dessa slutsatser utifrån mina svar? Har jag skrivit fler inlägg som jag inte känner till?
För att klar göra ett par saker
- Nej, vi har inte erkänt något eller ändrat några rutiner på grund av denna tråd.
- Alla kunder som köper datorn med operativsystem får det installerad, skivan samt licensen medföljer som vanligt (riktiga skivan) Enda skillnaden här är att vi inte klistrar på datorn utan det får kunden göra om han/hon vill göra det.
- Tidigare skickade vi operativsystemet (skivan/licensen) tillsammans med datorn. Efter flera månader frågar kunden efter skivan (precis som det är nu) eftersom han vill installera om sitt operativsystem som vi redan har skickat till kunden med datorn. Det kan finns flera orsaker till varför kunden inte hittar skivan med licensen efter 10 månader. 1) Han har tappat bort det 2) Något har hänt under transporten 3) Vi har helt enkelt glömt att skicka det till kunden.
Oavsett vad orsaken är så kan vi inte undersöka det efter nästan 1 år. Skulle kunden meddelat oss inom ett par veckor efter leverans så hade vi då kunnat undersöka detta och löst det på ett mycket enklare sätt. Tar man kontakt med oss efter 1 år och säger att han inte hittar sin skiva med licens så kan vi inte skicka ut en ny rakt av. (I detta fallet valde vi att skicka ut ett nytt till kunden).
- Vi har under året gjort ett par ändringar och skickar numera datorn samt operativsystemet separat. Datorn skickas till kunden med DHL/Posten (med kolli-nr) och operativsystemet skickas på samma sätt inom 2 veckor till kunden genom separat kolli-nr. Då kan vi efter månader/år kolla upp om kunden verkligen har mottagit skivan/licensen eller inte. När vi skickade operativsystemet med datorn tidigare så kunde vi inte lägga fram bevis på att operativsystemet verkligen till 110% var levererad men nu kan vi det genom att spåra leveransen.
- Ta vilken återförsäljare som helst, om du köper 10 st olika komponenter (ett paket) och säger att du inte har mottagit RAM-minnen i leveransen (trots att du har det). Väntar med att meddela företaget om att du saknar minnen som du har har betalat men tar sedan kontakt med företaget efter 1år om att du inte har mottagit dina minnen. Vad tror du att företaget kommer göra efter 1 år? Skicka ut nya minnen till dig? Inte skickar väl någon återförsäljare dessa 10 komponenter i 10 olika paket med separat kolli-nr? Lögner, misstag, fel.. Finns i varje scenario oavsett bransch. Vi har skapat en egen lösning genom att dela upp leveransen av operativsystemet och datorn för att undvika dessa frågor för alltid men kunder som glömmer/ljuger och företag som gör fel/glömmer kommer alltid finnas. Ni kommer mycket väl se fler trådar om oss här på Sweclockers om allt möjligt men vi kommer aldrig komma med en sämre lösningar än det ni förväntar er av ett företag.
- Innan jag avslutar inlägget. Jag skrev aldrig att man måste aktivera sin dator (sista steget) utan det händer ofta att kunden behöver göra det. Det är inte första gången kunden tar kontakt med oss och säger att han behöver hjälp med att aktivera sin dator då det står att det är några dagar kvar för aktivering. Vi förklarar sedan för kunden hur han ska aktivera sin dator med hjälp av skivan och licensen som han skriver in på nytt trots att vi redan har gjort det.
Alla mina svar är utifrån mina erfarenheter i bolaget inte fakta från Microsoft eller ifrån en sajt ni kopierar några rader ifrån. Därför är mitt svar återigen, ja. Kunden kan behöva skriva in sin licens trots att vi redan har gjort det inom dessa 30 dagar från installation när han har kopplat upp sig mot Internet (vi kopplar inte upp datorerna mot internet).
// GT