Så behandlas man av Greattech

Permalänk
Medlem

Mycket muppiga personer här i forumet. "De gav sig ju efter att du genom en lång process motbevisat dem, och bevisat att de fular med koderna... Och ändå gnäller du". Rätt ska vara rätt, företag ska inte köra över folk... speciellt inte när de inte ha någon som helst koll på sig själva.

Bra företag börjar bli sällsynta nu.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Mycket muppiga personer här i forumet. "De gav sig ju efter att du genom en lång process motbevisat dem, och bevisat att de fular med koderna... Och ändå gnäller du". Rätt ska vara rätt, företag ska inte köra över folk... speciellt inte när de inte ha någon som helst koll på sig själva.

Bra företag börjar bli sällsynta nu.

Hur har dom blivit motbevisade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Förklara gärna vart jag har skrivit att det är vi som aktiverar datorerna? Om du någonsin har installerat Windows 8 på en dator så vet du att man behöver skriva in licensen under installationen men datorn är inte aktiverad innan man har kommit in på skrivbordet och kopplat upp sig mot Internet. Vi kopplar inte datorn upp mot internet och slutför därmed inte aktiveringen utan det måste man som kund göra. Eftersom kundens dator står aktiverad idag så har kunden därför aktiverat den för flera månader sedan. Då skall man klicka på aktivera och skriva in licensen om datorn frågar efter det på nytt. Först då är datorn helt aktiverad. Bilden ts har bifogat är datumet på installationen, tidpunkten vi skrev in licensen för första gången men det är inte slutliga aktiveringen.

// GT

Ja men behöver kunden ta fram skivan och ange någon nyckel för att slutföra aktiveringen i windows?? Så ni kan ha installerat och matat in nyckeln och struntat i att skicka skivan och det funkar ändå för kunden? Eftersom detta har hänt ett flertal gånger bara i detta forum så undrar man om ni verkligen skickat med dessa windowsskivor?

Permalänk
Greattech
Skrivet av coopish:

Ja men behöver kunden ta fram skivan och ange någon nyckel för att slutföra aktiveringen i windows?? Så ni kan ha installerat och matat in nyckeln och struntat i att skicka skivan och det funkar ändå för kunden? Eftersom detta har hänt ett flertal gånger bara i detta forum så undrar man om ni verkligen skickat med dessa windowsskivor?

Ja, licensen kan man behöva ange på sista steget.
Skivan är inte värd mer än 1 kr. Installationen finns att hämta överallt och inget som kostar egentligen. Det är licensen man betalar för egentligen men eftersom licensen låst till datorn man aktiverat på så finns det ingen anledning för oss att spara varken skivan eller licensen. Båda är helt värdelösa efter aktivering. En använd licens (OEM) har inget värde kvar. Skulle vi glömma bort det så tar man kontakt med kunden och skickar det. Vi tjänar ingenting på att behålla det.
Svar på sista meningen hittar du på sida 4 där jag har kommenterat det. (längst upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Skivan är inte värd mer än 1 kr. Installationen finns att hämta överallt och inget som kostar egentligen. Det är licensen man betalar för egentligen men eftersom licensen låst till datorn man aktiverat på så finns det ingen anledning för oss att spara varken skivan eller licensen. Båda är helt värdelösa efter aktivering.
Svar på sista meningen hittar du på sida 4 där jag har kommenterat det. (längst upp)

När jag skriver skivan så fattar nog allla (utom ni?) att man menar licensnyckeln också. Så det funkar utan att man behöver röra skivan eller ange licensnyckel då kan man inte veta om kunden verkligen mottagit detta.

En som har hand om kundkontakt och särskriver inger inte nåt vidare bra intryck bara ett tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Och du borde skämmas som citerar en sån otroligt lång post utan att åtminstone använda spoiler-tags.

Sånt som händer när man postar från mobil...

Permalänk
Medlem

Så GT, skickade ni kund en ny licens eller bara en ny skiva med installation för Windows 8? För tydligen gör ni skillnad på detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men på alla installationer av windows jag gjort (aldrig gjort en windows 8 installation) så räcker det att man skriver in nyckeln under installation men när det är gjort så aktiverar den sig själv när man sen kopplar upp mot internet och då behöver man inte skriva in någon nyckel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Greattech:

Skivan är inte värd mer än 1 kr. Installationen finns att hämta överallt och inget som kostar egentligen. Det är licensen man betalar för egentligen men eftersom licensen låst till datorn man aktiverat på så finns det ingen anledning för oss att spara varken skivan eller licensen. Båda är helt värdelösa efter aktivering. En använd licens (OEM) har inget värde kvar. Skulle vi glömma bort det så tar man kontakt med kunden och skickar det. Vi tjänar ingenting på att behålla det.

Jag tycker ni sköt detta helt okej med att skicka ut nya skivor osv. Men det ni kunde gjort från början är sagt detta :

Skicka koden till kund som uppger alla uppgifter så ni vet att det är rätt kund - Ni borde spara licenser för att se vem som köpt vad osv? så kan denne köra via upgrade assistant där han har tillgång till en klient som sköter allt åt han dvs bränning, ominstallatio, refresh osv osv.

Skickat detta med i installationen - En refresh backup på hårddisken går relativt lätt att annordna om ni gör premade installationsskivor därav kommer den uppsöka refresh funktionen på datorn direkt.

Helt enkelt detta ovan kan ni göra och informera om att kund borde ha kontaktat er direkt när han fick datorn att skivorna saknades - Dvs ni kan utmärka på eran sida en notis att om skivorna inte följer med så kontakta oss ( Kan vara bra att när man betalat en dator att det står ex:

Slutfört köp xxxx

Var nogrann att kontrollera detta när du får datorn:
.
.
.STOR TEXT SÅ FARFAR INTE MISSAR xD
.
Ja ni fattar hoppas ni tar del av denna kritik för det skulle nog ge eran support mycket mindre tid att lösa fall som har med installationer osv att göra.

//Mvh en simpel Sweclockare.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Katastrofal tråd. Normalt sett brukar jag som kund behöva skrika på kundtjänst
att de inte läser vad jag skrivit. Jag har då aldrig varit med om det motsatta som i det här fallet.

Surt läge för TS att komma på detta efter 10 månader, men hans trovärdighet sjönk
när det visade sig att han inte ens läst de svar han fått ordentligt.
Särskilt pinsamt blir det att skapa en tråd när ens ärende redan är löst med goodwill från
företagets sida. Greattech må ha varit otrevliga i sin korrespondens men
jag har ju helt klart hört talas om värre beteende.

Skrivet av Destromath:

Rätta mig om jag har fel men på alla installationer av windows jag gjort (aldrig gjort en windows 8 installation) så räcker det att man skriver in nyckeln under installation men när det är gjort så aktiverar den sig själv när man sen kopplar upp mot internet och då behöver man inte skriva in någon nyckel.

Vill minnas att man inte behöver skriva in produktnyckeln vid själva aktiveringen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Så är det.

Det är det som är det märkliga här. GT menar att kunden aktiverar produkten hemma och således måste skriva in nyckeln igen, vilket inte är fallet. Då GT redan skrivit in nyckel vid installation.

Permalänk
Medlem

Vad är det för spån som handlar på Greattech? De har ju bemött TS alldeles utomordentligt!

Greattech har ju gjort kanonjobb i detta fall. Fel händer alla.

Nej nu får ni fan sluta denna häxjakt och se objektivt på det. Ni som håller med TS alltså.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av coopish:

När jag skriver skivan så fattar nog allla (utom ni?) att man menar licensnyckeln också. Så det funkar utan att man behöver röra skivan eller ange licensnyckel då kan man inte veta om kunden verkligen mottagit detta.

En som har hand om kundkontakt och särskriver inger inte nåt vidare bra intryck bara ett tips.

Skillnad på skiva och licens Vill du göra dig rätt förstådd är det dags att börja skilja på orden:)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men finns väl något program som man kan plocka fram windows koden man har använt.
Isåfall så borde det bara vara att ladda ned en iso fil från Microsoft bränna ut på skiva / USB (om det nu går).. och använda licensen man har fått fram.

Sedan kan man tycka det är dåligt att det inte finns en klisterlapp med licenskoden någonstanns på datorn och en medföljande installations skiva.

Permalänk
Medlem

Nu har ju ändå Greattech ändrat sina rutiner och erkänt att de gjort fel, och inte skickat med licenserna till många kunder om ni läser dess svar. Det är därför de talar om månader och år. De gör fortfarande inte rätt om de inte klistrar på CoA på datorn vid installation däremot, som de använder icke fungerande bortförklaringar för att rättfärdiga.

Även de som använder OEM, systembyggarversionerna som säljs via distributörer har villkor att följa. Har de inte separata avtal med Microsoft så får de t ex inte göra en systemavbildning och köra ut på datorerna, utan måste öppna varje kunds licens och använda samma media som kunden får för att installera Windows, sätta på CoA, och skicka med originalmedia då de inte får göra kopior och det är det enda media kunden fått rätt att använda.

Hur mycket det kostar att pressa skivan är inte relevant när Microsoft har upphovsrätten, och inte överlåtit exemplarframställning på någon annan. Utan CoA och nyckel spelar det ingen roll hur du skaffar media heller.

Det enda dumt drabbade användare har gjort är att handla på Greattech. Och jo att de hugger mot kunder och allmänhet är något vi sett många gånger tidigare. De ska givetvis ta reda på om det gått rätt till innan de anklagar kunderna för något, de ska hjälpa kunderna enligt de åtaganden de tagit sig och de tjänar dem att få en lösning på saken då slarv från kunden inte behöver vara anledningen, och som återförsäljare av datorer med OEM så har inte Microsoft något supportansvar mot dig utan det är OEM:en eller den enskilda system byggaren som har detta. Då måste man också kräva att det fungerar på lägsta nivå.

Att de som skriver på Greattechs konto krigar på forumet sådant att både deras och andras foruminlägg tas bort ser inte bra ut. De måste givetvis kunna kommunicera med både allmänhet och kunder. Kan de inte får de såklart kritik, och då är den inte orättfärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Skulle vilja veta varför du sitter och ljuger, har du ens installerat windows själv på en dator någon gång? Då vet du som folk ovanför mig precis sa att man inte behöver ha licensenyckeln för att kunna aktivera för den skriver ni in när ni installerar operativsystemet och ligger därför lagrad när uppkoppling mot internet sker, mao det skulle inte förvåna mig om ni tabbat er flertal gånger därför ni har ju inte ens en aning om hur en windows installation går till.

Otroligt oseriöst företag och skulle hålla mig undan för dom när dom försöker lura konsumenter med hur saker och ting funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad är det för spån som handlar på Greattech? De har ju bemött TS alldeles utomordentligt!

Greattech har ju gjort kanonjobb i detta fall. Fel händer alla.

Nej nu får ni fan sluta denna häxjakt och se objektivt på det. Ni som håller med TS alltså.

Nej dom har inte skött detta rätt, dom ljuger för konsumenter och verkar inte ha en aning om hur en windows installation funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även de som använder OEM, systembyggarversionerna som säljs via distributörer har villkor att följa. Har de inte separata avtal med Microsoft så får de t ex inte göra en systemavbildning och köra ut på datorerna, utan måste öppna varje kunds licens och använda samma media som kunden får för att installera Windows, sätta på CoA, och skicka med originalmedia då de inte får göra kopior och det är det enda media kunden fått rätt att använda.

Visst måste kunden erhålla både orginal skivan och licensnumret.

EDIT
Bra skrivet petterk! Schack matt

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur har dom blivit motbevisade?

Räcker inte det faktum att de inte klistar på COA (Certificate of Authenticity) som bevis på att de inte sköter sitt jobb?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Greattech
Skrivet av muSashi:

Så GT, skickade ni kund en ny licens eller bara en ny skiva med installation för Windows 8? För tydligen gör ni skillnad på detta.

Paketet innehåller både skivan samt licensen.

Skrivet av Alpha77:

Nu har jag inte läst hela tråden, men finns väl något program som man kan plocka fram windows koden man har använt.
Isåfall så borde det bara vara att ladda ned en iso fil från Microsoft bränna ut på skiva / USB (om det nu går).. och använda licensen man har fått fram.

Sedan kan man tycka det är dåligt att det inte finns en klisterlapp med licenskoden någonstanns på datorn och en medföljande installations skiva.

Installationsskivan (Microssoft original) medföljer med licensen som vanligt. Kunden behöver varken bränna det eller försöka hitta det på andra sätt.

Skrivet av Petterk:

Nu har ju ändå Greattech ändrat sina rutiner och erkänt att de gjort fel, och inte skickat med licenserna till många kunder om ni läser dess svar. Det är därför de talar om månader och år. De gör fortfarande inte rätt om de inte klistrar på CoA på datorn vid installation däremot, som de använder icke fungerande bortförklaringar för att rättfärdiga.

Hur mycket det kostar att pressa skivan är inte relevant när Microsoft har upphovsrätten, och inte överlåtit exemplarframställning på någon annan. Utan CoA och nyckel spelar det ingen roll hur du skaffar media heller.

Bra skrivet, förutom att jag ser inte riktigt förstår hur du kunde läsa dig fram till detta och dra dessa slutsatser utifrån mina svar? Har jag skrivit fler inlägg som jag inte känner till?

För att klar göra ett par saker
- Nej, vi har inte erkänt något eller ändrat några rutiner på grund av denna tråd.

- Alla kunder som köper datorn med operativsystem får det installerad, skivan samt licensen medföljer som vanligt (riktiga skivan) Enda skillnaden här är att vi inte klistrar på datorn utan det får kunden göra om han/hon vill göra det.

- Tidigare skickade vi operativsystemet (skivan/licensen) tillsammans med datorn. Efter flera månader frågar kunden efter skivan (precis som det är nu) eftersom han vill installera om sitt operativsystem som vi redan har skickat till kunden med datorn. Det kan finns flera orsaker till varför kunden inte hittar skivan med licensen efter 10 månader. 1) Han har tappat bort det 2) Något har hänt under transporten 3) Vi har helt enkelt glömt att skicka det till kunden.

Oavsett vad orsaken är så kan vi inte undersöka det efter nästan 1 år. Skulle kunden meddelat oss inom ett par veckor efter leverans så hade vi då kunnat undersöka detta och löst det på ett mycket enklare sätt. Tar man kontakt med oss efter 1 år och säger att han inte hittar sin skiva med licens så kan vi inte skicka ut en ny rakt av. (I detta fallet valde vi att skicka ut ett nytt till kunden).

- Vi har under året gjort ett par ändringar och skickar numera datorn samt operativsystemet separat. Datorn skickas till kunden med DHL/Posten (med kolli-nr) och operativsystemet skickas på samma sätt inom 2 veckor till kunden genom separat kolli-nr. Då kan vi efter månader/år kolla upp om kunden verkligen har mottagit skivan/licensen eller inte. När vi skickade operativsystemet med datorn tidigare så kunde vi inte lägga fram bevis på att operativsystemet verkligen till 110% var levererad men nu kan vi det genom att spåra leveransen.

- Ta vilken återförsäljare som helst, om du köper 10 st olika komponenter (ett paket) och säger att du inte har mottagit RAM-minnen i leveransen (trots att du har det). Väntar med att meddela företaget om att du saknar minnen som du har har betalat men tar sedan kontakt med företaget efter 1år om att du inte har mottagit dina minnen. Vad tror du att företaget kommer göra efter 1 år? Skicka ut nya minnen till dig? Inte skickar väl någon återförsäljare dessa 10 komponenter i 10 olika paket med separat kolli-nr? Lögner, misstag, fel.. Finns i varje scenario oavsett bransch. Vi har skapat en egen lösning genom att dela upp leveransen av operativsystemet och datorn för att undvika dessa frågor för alltid men kunder som glömmer/ljuger och företag som gör fel/glömmer kommer alltid finnas. Ni kommer mycket väl se fler trådar om oss här på Sweclockers om allt möjligt men vi kommer aldrig komma med en sämre lösningar än det ni förväntar er av ett företag.

- Innan jag avslutar inlägget. Jag skrev aldrig att man måste aktivera sin dator (sista steget) utan det händer ofta att kunden behöver göra det. Det är inte första gången kunden tar kontakt med oss och säger att han behöver hjälp med att aktivera sin dator då det står att det är några dagar kvar för aktivering. Vi förklarar sedan för kunden hur han ska aktivera sin dator med hjälp av skivan och licensen som han skriver in på nytt trots att vi redan har gjort det.
Alla mina svar är utifrån mina erfarenheter i bolaget inte fakta från Microsoft eller ifrån en sajt ni kopierar några rader ifrån. Därför är mitt svar återigen, ja. Kunden kan behöva skriva in sin licens trots att vi redan har gjort det inom dessa 30 dagar från installation när han har kopplat upp sig mot Internet (vi kopplar inte upp datorerna mot internet).

// GT

Permalänk
Greattech
Skrivet av grabben!:

Visst måste kunden erhålla både orginal skivan och licensnumret.

EDIT
Bra skrivet petterk! Schack matt

Jag kan inte läsa någonstans i mina svar där jag har skrivit att kunden inte får original skivan och licensen? Citera gärna.
Lite för tidigt för Schack matt?

Skrivet av Jink:

Räcker inte det faktum att de inte klistar på COA (Certificate of Authenticity) som bevis på att de inte sköter sitt jobb?

Förklara gärna, hur kom du fram till denna slutsats? På vilket sätt sköter vi vårt jobb bättre genom att klistra på datorn? Du bör kanske ställa om frågan och fråga oss " varför vi inte gör det " när det i princip är en fördel för oss att göra eller hitta svaret på din fråga genom att läsa mina tidigare svar i tråden?

Nämn gärna ett par exempel, nackdelar samt fördelar med att klistra licensen på datorn eller att vi skickar det separat till kunden.

Permalänk
Medlem

Åter igen, hade ni klistrat licensen på datorn hade kunden varit ansvarig för skivan, ni hade aldrig fått ersätta den skivan eftersom ni inte givits någon sådan rätt av Microsoft. De hade fått vända sig till Microsoft för att få ersättning för borttappade systembyggar-skivor. Ni har byggt denna konstruktion som inte fungerar, för att gardera er mot något som inte borde förekomma men som istället gör det möjligt att komma med krav långt efter. Ni säger dessutom att det är för att gardera er mot system som kommer tillbaka, dessutom går ni inte efter de regler för distanshandel vad det gäller ångerrätt som finns, som gäller montering av datorsystem, nämligen att den gäller såvida det inte är specialtillverkad och ni kommit överens med kunden om att den inte gäller. Ni kan inte förhandla bort er ångerrätten utan att just förhandla bort den med kunden i förväg, nu är ju däremot konfiguration av datorsystem inget som någon i landet förhandlar bort ångerrätten för eller innehåller några specialbyggda delar utan det kommer från hyllan. Att man väljer ett operativsystem är knappast anledning till att ångerrätten upphör. Är ni oroliga för att skicka system mot faktura/kredit är det väl en helt annan sak. Men det är inte så att ni inte får byta ut minnet på en redan byggd maskin som åkt med posten fram och tillbaka utan att hämtats ut.

Nu med Windows 8 (eller 8.1 som faktiskt finns i retail-version) kan ni faktiskt leverera mjukvaran separat och låta slutanvändaren installera denna om ni nu är så oroliga. Windows 7s OEM-villkor är inte från någon text från någon obskyr hemsida och ingen har i denna tråd vad jag vet refererat till något sådant. Utan det står i EULA, den texten följer med produkten. Licensvillkoren gäller just sådana som ni, små systembyggare utan avtal. Att hemmabyggare gjort fel tidigare (med Windows 7, XP) betyder inte att det är fritt fram för andra att göra fel med dessa produkter. Säljer man datorer med OEM-installation är man också ansvarig för support på dessa dessutom.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Petterk:

Åter igen, hade ni klistrat licensen på datorn hade kunden varit ansvarig för skivan, ni hade aldrig fått ersätta den skivan eftersom ni inte givits någon sådan rätt av Microsoft. De hade fått vända sig till Microsoft för att få ersättning för borttappade systembyggar-skivor. Ni har byggt denna konstruktion som inte fungerar, för att gardera er mot något som inte borde förekomma men som istället gör det möjligt att komma med krav långt efter. Ni säger dessutom att det är för att gardera er mot system som kommer tillbaka, dessutom går ni inte efter de regler för distanshandel vad det gäller ångerrätt som finns, som gäller montering av datorsystem, nämligen att den gäller såvida det inte är specialtillverkad och ni kommit överens med kunden om att den inte gäller. Ni kan inte förhandla bort er ångerrätten utan att just förhandla bort den med kunden i förväg, nu är ju däremot konfiguration av datorsystem inget som någon i landet förhandlar bort ångerrätten för eller innehåller några specialbyggda delar utan det kommer från hyllan. Att man väljer ett operativsystem är knappast anledning till att ångerrätten upphör. Är ni oroliga för att skicka system mot faktura/kredit är det väl en helt annan sak. Men det är inte så att ni inte får byta ut minnet på en redan byggd maskin som åkt med posten fram och tillbaka utan att hämtats ut.

Nu med Windows 8 (eller 8.1 som faktiskt finns i retail-version) kan ni faktiskt leverera mjukvaran separat och låta slutanvändaren installera denna om ni nu är så oroliga. Windows 7s OEM-villkor är inte från någon text från någon obskyr hemsida och ingen har i denna tråd vad jag vet refererat till något sådant. Utan det står i EULA, den texten följer med produkten. Licensvillkoren gäller just sådana som ni, små systembyggare utan avtal. Att hemmabyggare gjort fel tidigare (med Windows 7, XP) betyder inte att det är fritt fram för andra att göra fel med dessa produkter. Säljer man datorer med OEM-installation är man också ansvarig för support på dessa dessutom.

Jag vet inte riktigt vad det är jag ska svara på, allt du gång på gång skriver om hittar du svaret på om du går igenom tråden. Resten hör inte hemma i denna tråd. Eftersom du inte riktigt läser mina svar (kan vara lite långa, det förstår jag) så får jag helt enkelt dela upp och svara under varje mening.

Åter igen, hade ni klistrat licensen på datorn hade kunden varit ansvarig för skivan, ni hade aldrig fått ersätta den skivan eftersom ni inte givits någon sådan rätt av Microsoft. De hade fått vända sig till Microsoft för att få ersättning för borttappade systembyggar-skivor.
- Svar: Varför skulle kunden efter 10 månader inte skapa en tråd på Sweclockers och klaga på han inte har mottagit skivan trots att licensen står fastklistrad på datorn? Ingenting går att lösa till 110%, det finns alltid några procent av dessa kunder som alltid kommer klaga. Det räknar vi även med och försöker lösa det så gott vi kan.

dessutom går ni inte efter de regler för distanshandel vad det gäller ångerrätt som finns, som gäller montering av datorsystem, nämligen att den gäller såvida det inte är specialtillverkad och ni kommit överens med kunden om att den inte gäller.
- Svar: Detta diskuterades i en annan tråd och inget som hör hit. Vill du starta en ny diskussion om detta så får du gärna skapa en ny tråd så svarar jag mer än gärna.

Nu med Windows 8 (eller 8.1 som faktiskt finns i retail-version) kan ni faktiskt leverera mjukvaran separat och låta slutanvändaren installera denna om ni nu är så oroliga. Windows 7s OEM-villkor är inte från någon text från någon obskyr hemsida och ingen har i denna tråd vad jag vet refererat till något sådant. Utan det står i EULA, den texten följer med produkten.
- Svar: Återigen drar du egna slutsatser för något jag inte har sagt eller skrivit om. Om jag skulle räkna upp topp 10 ärenden vi jobbar med varje år så finns inte detta Windows problemet med i listan. Visst kan vi leverera operativsystemet utan att installera det men vem är det som går vinnaren då? Vi eller kunden? Extremt stor andel av våra kunder föredrar en dator som är nästan körklar med operativsystemet installerad. Ska vi ta bort denna möjlighet bara för att ett par kunder klagar på han/hon inte har fått sin skiva? Nej, vi tänker långsiktigt och straffar inte alla kunder för några skivor per år. Vi tar hellre den extra kostnaden än att straffa alla. Installationen av en dator tar längre tid än att montera det vilket betyder att vi skulle kunna spara in hälften av tiden på en beställning och sänka våra kostnader kraftigt men detta ledar till ett nytt problem. Kunder som inte kan installera operativsystemet kommer söka hjälp genom supporten och forums som Sweclockers där vårt namn återigen dyker upp. Vi har därmed skapat ett stort problem av något extremt litet.

När det gäller policyn Microsoft har som du gång på gång hänvisar till får du ta med Microsoft och klaga. Vad för typ av avtal vi har med Microsoft eller om vi ens har det är mellan oss och våra partners.
Väljer vi att bryta mot någon policy våra partners eller leverantörer har så är det fortfarande mellan oss och inget om påverkar kunden negativt. Kunden är kund hos oss och inte Microsoft. Har kunden problem med sin dator eller annat som har med oss att göra så löser vi det med kunden!

Vi tar gärna emot förslag, konstruktivt kritik och förbättringar vi kan göra utifrån sättet vi jobbar. Inte några inlägg där några läser ett par texter på nätet och skriver det i tråden. Vill du att vi förbättrar något så är det även viktigt att du vet hur det fungerar i verkligen. Detta är inget man kan läsa om på forums.

// GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

- Vi har under året gjort ett par ändringar och skickar numera datorn samt operativsystemet separat. Datorn skickas till kunden med DHL/Posten (med kolli-nr) och operativsystemet skickas på samma sätt inom 2 veckor till kunden genom separat kolli-nr. Då kan vi efter månader/år kolla upp om kunden verkligen har mottagit skivan/licensen eller inte. När vi skickade operativsystemet med datorn tidigare så kunde vi inte lägga fram bevis på att operativsystemet verkligen till 110% var levererad men nu kan vi det genom att spåra leveransen.
// GT

Detta skulle du nämnt i post ett, så hade saken varit utagerad nu. Företaget har ju gjort en ändring, av rutiner, och kan nu spåra levererade komponenter, och i synnerhet operativsystemet. Exakt så som ni agerat, skall företag agera. Ni har gjort helt rätt, och justerat en rutin som hade en brist.

Greattech skulle svarat exakts som ni gjort i ert ovanstående inlägg.

"Greattech har ändrat sina leveransrutiner, och kunden (TS) har som goodwill kompenserats med en ny licens/skiva"

mer hade inte behövts!

Det var inte förrän petterk tryckte till en aning, som Greattech insåg att man var schack matt!

Ni har ju ett välskött företag- datorena är säkert bra också... en smärre formalitet gällande operativsystemet är nu löst. Kommande kunder behöver inte vara oroliga.

Good Luck!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Nja det är bra eftersom 2 dar innan jag plockade ut datan från posten så hade nån aktiverat min kod, enligt microsoft så är det väll lag på om man aktiverar en nyckel kod så måste man klistra koden på datan eftersom det blir bindande nyckel till datan.
om den koden var aktiverad 2 dar innan jag fick datan så är det väll nån som har slarvat med licensen. då är det inte min skyldighet och ta reda på den det ska den som aktiverade koden ha.

De borde ha satt klisterlappen med din nyckel på chassi sidan (som det enl instruktioner från Microsoft SKA göras).
Men det datumet du har på din kontrollpanel är första gången nyckeln skrevs in i installationen, inte "aktiveringsdatum" hur dumt det än är så går det inte att se när man har verifierat koden via internet, om man inte ringer upp Microsoft själva!

Brukade få göra detta med kunder, när jag jobbade med försäljning typ 8-9 år sedan.

Var glad att Greattech skickade ut allt, för du hade troligtvis inte fått rätt hos ARN.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inga frågor och ni anklagar mig fortfarande för att inte läsa när alla inlägg baseras på kritik mot ståndpunkterna ni tar i inläggen jag visst inte läser, när det är omöjligt för er att ta till er att det fungerar annorlunda hos andra. Era svar på kritiken är inga svar utan bara en repetering av eran ståndpunkt att ni inte behöver följa praxis och att ni har rätt att vara hur spydiga som helst. Allt ska ledas bort och ni angriper de som vill belysa hur situationen ser ut överlag så väl som era kunder, hur kan någon som inte förstår argumentation gång på gång välja att attackera alla och alltid reflexivt säga att de inte behöver höra om hur det fungerar eller läxas upp, utomstående tycker bara det ser konstigt ut med en support som inte är tillmötesgående. Tror många ser det som att ni är osäkra och det skadar givetvis er, inte forumsmedlemmar. Jag förstår att ni är 90-talister, men jag har alltid diskuterat sakfrågan inte om ni kan göra rätt för er eller inte.

Nej ni behöver inte ta bort möjligheten att förinstallera operativsystemet åt kunderna, men samtidigt räcker det med att klistra på licensen (CoA) som kunden och Microsoft förväntar sig. Det räcker att säga att de är ansvariga för skivan som skickas med datorn. Är de informerade om det från början så kommer det inga missförstånd när de sedan vill installera om (alltså månader senare). Men ni har ju ändrat till dessa rutiner att skicka det separat av en anledning, dessutom hade kunden haft ångerrätt om ni inte installerat något operativsystem enligt de egna villkoren ni har. Erat agerande och era förklaringar hur ni kan allt är inget svar på varför ni måste ha så annorlunda villkor mot alla andra, man kan fortfarande avskräcka mot att lämna tillbaka något utan att helt avtala bort rätten. Hur som helst brukar diskussioner på erat konto bli konstiga, då det inte framgår vem som skriver och flera brukar kunna svara i samma tråd, från samma konto. Nu svarar ni visst två på morgonen också. I verkligheten försöker man följa de åtaganden man gjort, eller så är man inte seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej ni behöver inte ta bort möjligheten att förinstallera operativsystemet åt kunderna, men samtidigt räcker det med att klistra på licensen (CoA) som kunden och Microsoft förväntar sig. Det räcker att säga att de är ansvariga för skivan som skickas med datorn. Är de informerade om det från början så kommer det inga missförstånd när de sedan vill installera om (alltså månader senare).

Jag tycker att det är väldigt märkligt att vissa personer behöver en lapp där det står: "du är ansvarig för grejerna som vi nu har skickat till dig". Det är väll självklart att man ansvarar för dom produkter som man har tagit emot?

Om licens samt skiva dessutom kommer i en separat försändelse så borde man ju fatta att man kanske inte skall kasta det i närmaste papperskorg utan att det kanske är bättre att kontrollera vad det är för grejer som man har fått skickade till sig.

Problemet i detta fall är att kunden har en möjlighet att skylla ifrån sig på Greatetech och det problemet blir ju löst med att genom att dom nu skickar licens i ett separat brev. Att vissa personer inte klarar av att hålla ordning på sina grejer är endast deras egna fel och att skylla ifrån sig på dom som man har köpt datorn av tycker jag känns ganska svagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.X:

Jag tycker att det är väldigt märkligt att vissa personer behöver en lapp där det står: "du är ansvarig för grejerna som vi nu har skickat till dig". Det är väll självklart att man ansvarar för dom produkter som man har tagit emot?

Om licens samt skiva dessutom kommer i en separat försändelse så borde man ju fatta att man kanske inte skall kasta det i närmaste papperskorg utan att det kanske är bättre att kontrollera vad det är för grejer som man har fått skickade till sig.

Problemet i detta fall är att kunden har en möjlighet att skylla ifrån sig på Greatetech och det problemet blir ju löst med att genom att dom nu skickar licens i ett separat brev. Att vissa personer inte klarar av att hålla ordning på sina grejer är endast deras egna fel och att skylla ifrån sig på dom som man har köpt datorn av tycker jag känns ganska svagt.

Det problemet har ingen annan, du ser inte folk säga samma sak om Komplett och Inet eller någon annan trotts att de månader eller år efter att de fick hem burken installerar om den, utan problemet verkar manifesterat sig efter att de glömt skicka med licenserna och att de därför ändrat sina rutiner. Vilket tyder på problem hos företaget inte kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

För att klar göra ett par saker
- Nej, vi har inte erkänt något eller ändrat några rutiner
// GT

Jo, det har ni.
-----

-----
När ni berättar här om era rutiner så borde ni skilja på före och efter ni ändrade rutinerna. TS och många andra klandrar ju leveranser som skett före ändringen.

Det kanske fungerar nu? Men tittar man på er hemsida så är info som rör operativsystemet dunkelt (fortfarande).

*Det framgår inte exakt att det är OEM.
*Länkar till microsoft från er hemsida när man klickar på OP ger ingen klarhet.

I ovanstående kursiva citat, så framgår det att ni numer skickar OP separat, inom 2 veckor. Hoppas ni inte medvetet därmed eliminerat kundens ångerrätt.

Precis som petterk säger, så är det underligt att Dustin, Inet, Komplett, och alla andra kan leverera OEM utan fördröjning. Har ni ovanligt hög procent som ångrar sig?

Att ni berättar att ni vidtagit åtgärder sedan föregående trådar här i forumet är bra. Den stora frågan är varför ni inte berättade det direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man nu har beställt en dator och förväntas få en OS-skiva, borde man inte reagera när man öppnar paketet och den inte finns med? Även om OS är förinstallerad, så kan HDD krascha osv. Hursomhelst, GT har tydligen ändrat sina rutiner och detta lär inte komma upp igen...Kunde GT hantera detta smidigare-absolut, men nu har du fått en ny licens - släpp taget.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200