Köpråd 5s, Nexus 5 eller Note 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Väldigt underligt.

Jag har alltid tyckt att nexus har haft en otroligt bra touch på sina skärmar. Min nexus 4 har en väldigt bra känsla i touchen.
Mjukt, men inte svampigt och strävt. Sen har det inte hänt att den missar tryck.

Det är ju inte så att det är direkt dåligt på min Nexus 4 men det är ännu bättre på min Iphone 5.
Grymt nöjd med Nexus 4 för övrigt. Den kan en hel del som inte min Iphone kan.
IOS och Android har sina fördelar och nackdelar. Svårt att säga vad som är "bäst".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sten1930:

Den är mindre på gott och ont. Storleken iphone har gör den mycket smidigare att handskas med, däremot blir det mindre bild när man ser på film etc. De andra mobilerna är större, men glider kanske inte ner lika lätt i fikcan och så når man kanske inte hela skärmen om man bara använder en hand utan att byta grepp.

Ja, det är säkert det som är deras tanke med mobilen också, att den ska vara lättare att handskas med. Annars hade väl dem också gjort 5-6 tum skärmar? För det handlar inte om att de inte kan göra större skärmar. De kanske tänker ekonomiskt och för affärsvärlden. Men om man har Netflix så ska man ju snart kunna köra Widescreen, då borde det inte vara några problem?

Det har jag märkt med S4, man måste använda två händer när man ska använda skärmen. Tummen räcker inte upp till vänstra sidan av mobilen, så fettet från tummen tar i skärmen och då blir allt konstigt...

Skrivet av Mars SSX:

Varför skulle Google låta sina konkurrenter göra deras lur?

Tyvärr så har LG och Google ett samarbete.

Skrivet av ozo64:

Det är ju inte så att det är direkt dåligt på min Nexus 4 men det är ännu bättre på min Iphone 5.
Grymt nöjd med Nexus 4 för övrigt. Den kan en hel del som inte min Iphone kan.
IOS och Android har sina fördelar och nackdelar. Svårt att säga vad som är "bäst".

Japp. Det är två helt olika operativsystem. Så det är inte så konstigt. Men om man kollar översiktligt så är nog iPhone "bäst" i dagens läge då Nexus 5 inte har släppts än. Eller vad vet jag, det finns 1 miljon spekulationer kring det här ämnet.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur de har tänkt med Nexus 5. Den har större display och samma effekt på batteriet + den har LTE. Den kommer ha sjukt kass batteritid med LTE igång. Det kan jag säga redan nu.

Permalänk

Kan inte rekommendera något annat än nexus. Once you go nexus, you never go back Annars är note 3 den bästa, så länge du inte tycker att den är för stor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

När ska den lanseras? Har det släppts ett releasedatum än? Jag kan inte vänta för länge då mitt presentkort går ut på Telia snart, samt att det superfina erbjudandet snart är över hos Telia gällande abonnemang och iPhone 5S. Vad är det som gör att stock Android är hästlängder bättre än alla andra OS?

Kommer nog presenteras vilken dag som helst nu, Nexus 4:an presenterades den 29/10-2012 och började säljas den 13/11-2012 i USA.

Fast de första leveranserna kom inte till Sverige förrän ett par dagar innan Jul, jag fick min den 19:e december och den var del av första leveransen, men man kan hoppas att Google och LG sköter släppet bättre i år.

Skrivet av Sir.Snooze:

Jag funderar på att vänta tills Nexus 5 släpps, men jag är lite orolig då det är LG som tillverkat telefonen. Hade varit bättre om dem låtit Nokia, Apple eller något annat bra företag tillverka luren.

De dom flesta klagar på när det gäller LG så är det att mjukvaran är bloatad och att de inte släpper uppdateringar, men i Nexus-telefonerna så sköts all mjukvara av Google och får alla nya Androidversioner direkt i ca 2 år från att enheten släpptes med alla nya funktioner (bortsett från de som kräver särskild hårdvara, tex HDR och Miracast).

Med det sagt så är inte deras telefoner helt felfria, min Nexus 4 hade problem med att den startade om ibland efter jag använt kameran med blixt igång fast det löstes efter en uppdatering.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Kan inte rekommendera något annat än nexus. Once you go nexus, you never go back Annars är note 3 den bästa, så länge du inte tycker att den är för stor!

Nu har jag visserligen aldrig ägt en iPhone och lär inte göra det heller. Jag uppskattar inte att vara passagerar i min egen båt. Jag vill styra och mecka själv med telefonen, inte levereras halvtaskiga lösningar och vara låst till dessa. Därför kommer jag aldrig köpa apple-produkter i sin nuvarande form.

Däremot, så har jag ägt ett gäng olika Android-lurar och kan delvis hålla med om att en del inte är helt problemfria. MEN, sedan jag började köra Nexus-prdukterna så vet jag inte vad i världen som skulle få mig att lämna konceptet. Jag är fuuullständigt såld på Nexus och lär vara tills konceptet dör. Håller med MmattiasS m.fl; när man väl testat Nexus känns allt annat väääldigt dumt och meningslöst. Jag styr numera mitt eget skepp fullständigt utan begränsningar!

edit: Kan understryka att jag nyttjar en Galaxy Nexus. Köpte aldrig Nexus 4 eftersom den var för lik Galaxy Nexus i sina specar enligt mitt tycke. Konceptet är ju dock identiskt, bara hårdvaran skiljer.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Sitter i samma sits, och väljer mellan Nexus 5 (Återstår att lanseras dock), och iPhone 5s! Hör gärna vad du väljer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Ja, det är säkert det som är deras tanke med mobilen också, att den ska vara lättare att handskas med. Annars hade väl dem också gjort 5-6 tum skärmar? För det handlar inte om att de inte kan göra större skärmar. De kanske tänker ekonomiskt och för affärsvärlden.

Den största anledningen till att Apple inte erbjuder en större variant av iPhone idagsläget är högst sannolikt för att de inte vill öka fragmenteringen av deras produkter.

Till skillnad från Android är ju inte iOS utvecklat för att skala till en mängd olika skärmstorlekar och upplösningar. Det finns för och nackdelar med det, man vet exakt hur en app kommer se ut på en iPhone/iPad men gör det jobbigare att ändra skärmstorlek/upplösning.

Hittills när Apple har ökat upplösningen på sina iPhones/iPads så har de dubblat upplösningen i höj och bredd (bortsätt från iPhone 5 som fick samma bred men fler pixlar på höjden). Alltså iPad gick från 1024x768 till 2048 x 1536 och iPhone från 480x320 till 960x640 (till 1136x640 på 5:an).

Skulle de fortsätta som de hittills gjort och använda en låt säga 5" skärm skulle det betyda 2272 x 1280 om den skulle ha samma ratio som iPhone 5 vilket ger en PPI på 521. Sannolikt är det inte helt enkelt att tillverka sådana skärmar i större mängder än. Och att ha kvar samma upplösning som på dagens skärmar och bara öka ytan till 5" skulle ge en alldeles för låg PPI för att de skulle kunna kalla det "retina".

Jag tror nog att de känner att de måste erbjuda en modell av iPhone med större skärm inom snar framtid (iPhone 6?) så skall bli mycket intressant att se hur de löser detta

Permalänk
Medlem

Stod inför ungefär samma val som du. Jag hade iphone 5 dock. Något som det var dags för, var en större skärm än iPhones 4 tum.

Köpte först Sony z1 men den lämnade jag tillbaka för skärmen kändes inte så bra, så fort man vinklade mobilen lite så var de inte mycket man kunde se. Plus att de var för mycket döyta på den mobilen!

Så de fick bli en Note 3. Supergrym mobil! Mindre låsningar ön iOS och fler alternativ när de gäller utseendet.

Skärmen är fantastisk. Tangentbord med swipe-funktion är grymt! (De flesta android har nog det) . Det enda egentligen som talar emot den är storleken men jag är redan van vid den! Love it.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

En enkel fråga får ett enkelt svar, Google Nexus 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Den största anledningen till att Apple inte erbjuder en större variant av iPhone idagsläget är högst sannolikt för att de inte vill öka fragmenteringen av deras produkter.

Till skillnad från Android är ju inte iOS utvecklat för att skala till en mängd olika skärmstorlekar och upplösningar. Det finns för och nackdelar med det, man vet exakt hur en app kommer se ut på en iPhone/iPad men gör det jobbigare att ändra skärmstorlek/upplösning.

Hittills när Apple har ökat upplösningen på sina iPhones/iPads så har de dubblat upplösningen i höj och bredd (bortsätt från iPhone 5 som fick samma bred men fler pixlar på höjden). Alltså iPad gick från 1024x768 till 2048 x 1536 och iPhone från 480x320 till 960x640 (till 1136x640 på 5:an).

Skulle de fortsätta som de hittills gjort och använda en låt säga 5" skärm skulle det betyda 2272 x 1280 om den skulle ha samma ratio som iPhone 5 vilket ger en PPI på 521. Sannolikt är det inte helt enkelt att tillverka sådana skärmar i större mängder än. Och att ha kvar samma upplösning som på dagens skärmar och bara öka ytan till 5" skulle ge en alldeles för låg PPI för att de skulle kunna kalla det "retina".

Jag tror nog att de känner att de måste erbjuda en modell av iPhone med större skärm inom snar framtid (iPhone 6?) så skall bli mycket intressant att se hur de löser detta

Sättet de löste det på när de släppte iPad var att de använde samma upplösning som iPhone för appar utan stöd för iPad och lade en svart ram runt appen, och om de ska öka skärmstorleken så kommer de nog att behålla samma pixeltäthet och öka upplösningen så får de göra något liknande det de gjorde med iPad:en och ha en svart ram runt tills utvecklarna uppdaterat sina appar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

LG G2 bildstabilisering, Snapdragon 800 2,26 ghz Quad Core-processor, batteri på 3000 mAh, 5,2 ", True HD-IPS LCD http://www.dustinhome.se/product/5010752358/lg-g2-black-quick...
btw är de bara jag som har vart missnöjd med en Nexus iof hade jag samsung galaxy nexus å den va sämre än min nuvarande HTC oneX

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erkapekka:

Sitter i samma sits, och väljer mellan Nexus 5 (Återstår att lanseras dock), och iPhone 5s! Hör gärna vad du väljer!

Ja. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera. Sjukt svårt att avgöra vilken mobil man ska välja. Jag har alltid gillar Apples koncept med sina lurar, samt att jag alltid har haft svårt för Android OSet eftersom det känns som ett ofärdigt operativsystem. Android slår aldrig rot någonstans känns det som.

Men yes. Du lär se här i tråden vilken lur det blir och varför!

Skrivet av hirsch:

En enkel fråga får ett enkelt svar, Google Nexus 5.

Vad är det som gör att det är ett så enkelt svar? Tänk om Google Nexus inte når upp till sina förväntningar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Ja. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera. Sjukt svårt att avgöra vilken mobil man ska välja. Jag har alltid gillar Apples koncept med sina lurar, samt att jag alltid har haft svårt för Android OSet eftersom det känns som ett ofärdigt operativsystem. Android slår aldrig rot någonstans känns det som.

Men yes. Du lär se här i tråden vilken lur det blir och varför!

Vad är det som gör att det är ett så enkelt svar? Tänk om Google Nexus inte når upp till sina förväntningar?

Dom har alltid nått upp förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Sättet de löste det på när de släppte iPad var att de använde samma upplösning som iPhone för appar utan stöd för iPad och lade en svart ram runt appen, och om de ska öka skärmstorleken så kommer de nog att behålla samma pixeltäthet och öka upplösningen så får de göra något liknande det de gjorde med iPad:en och ha en svart ram runt tills utvecklarna uppdaterat sina appar.

Ja, det är en möjlighet men har dock väldigt svårt att se att de skulle göra en sådan lösning igen, det var ju fan inte vackert! Var ju lite speciellt när iPad lanserades eftersom det var den första av sitt slag och det fanns ju inga appar alls för den när den kom.

När de dubblerar de upplösningen (höjd/bredd) som för iPhone 3 -> 4 såg det allafall ok ut när man skalade upp iPhone 3 apparna i 4:an, om än lite suddigt. Men visst den enklaste lösningen måste vara att fragmentera skärmupplösningarna ytterligare och ta smällen helt enkelt.

Sorry för OT, skall va tyst nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Ja, det är en möjlighet men har dock väldigt svårt att se att de skulle göra en sådan lösning igen, det var ju fan inte vackert! Var ju lite speciellt när iPad lanserades eftersom det var den första av sitt slag och det fanns ju inga appar alls för den när den kom.

När de dubblerar de upplösningen (höjd/bredd) som för iPhone 3 -> 4 såg det allafall ok ut när man skalade upp iPhone 3 apparna i 4:an, om än lite suddigt. Men visst den enklaste lösningen måste vara att fragmentera skärmupplösningarna ytterligare och ta smällen helt enkelt.

Sorry för OT, skall va tyst nu

Nej fortsätt. Det du skriver är intressant. Som sagt så är det en tråd då jag och många andra behöver hjälp med att ta beslut om vilken mobil som ska väljas. Skriv allt du vet och känner till. Även rykten uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Nej fortsätt. Det du skriver är intressant. Som sagt så är det en tråd då jag och många andra behöver hjälp med att ta beslut om vilken mobil som ska väljas. Skriv allt du vet och känner till. Även rykten uppskattas.

Det han menar är att iOS är byggt för tre olika upplösningar, den i iPhone 4 och 4s, den för 5 och 5s, och den för iPad Air och iPad Mini 2.
De äldre enheterna (utan retina-skärmar) använder nedskalning av delar eller hela bilden till 1/4 av upplösningen, dvs att en pixel täcker fyra pixlar på retina-skärmen.
Om de ska lägga till en ny upplösning (tex 4,5 tums iPhone) så måste de öka upplösningen lite för att ha kvar minst samma pixeltäthet, men då blir det problem med gamla appar så därför körs de kvar i den gamla upplösningen och antingen visas på mitten av skärmen i native upplösning med en svart ram runt eller så skalas de upp till fullskärm, men då blir alla knappar och all text större och kan även bli suddigt i vissa fall.
Ett exempel på dessa problemen är i iPad Mini där den visar exakt samma bild som en vanlig iPad hade gjort fast på en mindre skärm som gör att alla knappar och all text blir lite mindre på iPad Minin, även när iPhone 5 släpptes så var det svarta lister ovanför och under apparna för att de hade ökat upplösningen på höjden.

Medan i Android så är operativsystemet byggt så att allt ska skalas till att använda hela skärmen och alla knappar och all text ska vara exakt lika stor oavsett upplösning och skärmstorlek så länge de inte programmeras till att använda en viss andel av skärmytan (videoklipp).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ponanmsi:

Det han menar är att iOS är byggt för tre olika upplösningar, den i iPhone 4 och 4s, den för 5 och 5s, och den för iPad Air och iPad Mini 2.
De äldre enheterna (utan retina-skärmar) använder nedskalning av delar eller hela bilden till 1/4 av upplösningen, dvs att en pixel täcker fyra pixlar på retina-skärmen.
Om de ska lägga till en ny upplösning (tex 4,5 tums iPhone) så måste de öka upplösningen lite för att ha kvar minst samma pixeltäthet, men då blir det problem med gamla appar så därför körs de kvar i den gamla upplösningen och antingen visas på mitten av skärmen i native upplösning med en svart ram runt eller så skalas de upp till fullskärm, men då blir alla knappar och all text större och kan även bli suddigt i vissa fall.
Ett exempel på dessa problemen är i iPad Mini där den visar exakt samma bild som en vanlig iPad hade gjort fast på en mindre skärm som gör att alla knappar och all text blir lite mindre på iPad Minin.

Medan i Android så är operativsystemet byggt så att allt ska skalas till att använda hela skärmen och alla knappar och all text ska vara exakt lika stor oavsett upplösning och skärmstorlek så länge de inte programmeras till att använda en viss andel av skärmytan (videoklipp).

Varför har de då inte gjort ett sånt effektivt system med Appstore och Apples appar för? Verkar helt idiotiskt faktiskt. De vet ju att de ska släppa en ny modell varje år. De har förberedande tankar om att skärmen måste bli större och att pixlarna ändras. Varför inte gör appar som går automatiskt efter skärmens storlek och pixlar, precis som Android har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Varför har de då inte gjort ett sånt effektivt system med Appstore och Apples appar för? Verkar helt idiotiskt faktiskt. De vet ju att de ska släppa en ny modell varje år. De har förberedande tankar om att skärmen måste bli större och att pixlarna ändras. Varför inte gör appar som går automatiskt efter skärmens storlek och pixlar, precis som Android har.

Har nog mycket att göra med att de inte hade planerat att släppa någon annan storlek än 3,5 tum när de släppte första iPhonen och inte kände behov av att höja upplösningen något mer efter iPhone 4 (där de enkelt kunde lösa problemet genom att fördubbla upplösningen både på bredden och höjden).
Det stora utbudet med appar har lett till att det är svårt att ändra systemet nu utan att förstöra bakåtkompatibiliteten.

Google var ju tvungna att göra så att OS:et kunde skalas eftersom det skulle köras på så många enheter samtidigt med olika upplösningar och olika skärmstorlekar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Varför har de då inte gjort ett sånt effektivt system med Appstore och Apples appar för? Verkar helt idiotiskt faktiskt. De vet ju att de ska släppa en ny modell varje år. De har förberedande tankar om att skärmen måste bli större och att pixlarna ändras. Varför inte gör appar som går automatiskt efter skärmens storlek och pixlar, precis som Android har.

Det finns ju även fördelar med Apples lösning. Det är ju enklare att utveckla när du har en fast upplösning att förhålla dig till, du vet exakt hur dina appar kommer se ut på en iPhone.

Det är ju generellt enklare att utveckla för iOS eftersom hårdvaruspektrumet (i allt från skärmar/upplösning till CPU/GPUer och minne mm) är så mycket smalare än det är till Android där din app helst skall se schysst ut och fungera bra på allt från high-end telefoner med 5" 1080P skärmar eller ändå större och snabb SoC (CPU/GPU) till low-end telefoner med små lågupplösta skärmar och svag SoC... och allt däremellan.

Det är många konfigurationer att testa om man vill stödja så många enheter som möjligt

Permalänk
Medlem

Det går rykten om att folk inte känner någon skillnad mellan iPhone 5 och iPhone 5S.

Permalänk

nexus

Permalänk
Skrivet av Sir.Snooze:

Det verkar som att varje lur har en hel del negativa sidor. Så du tyckte att LG G2 var för klumpig? Var den snabb och så då?

Av mina erfarenheter gällande HTC så är batteritiden väldigt dålig och mycket buggar i systemet. Hade en HTC Desire förut kom jag på nu. Den var riktigt urkass. Min pappa har haft några HTC lurar också vilket inte har gått så bra för heller. Han verkligen ogillar HTC.

Det kanske blir en iPhone 5s. Det verkar inte vara så mycket "hurrande" för Nexus nya lur. Hört en hel del om att den ska ömtålig, vilket jag inte vill ha. Det ska vara en gedigen lur. Hatar när det är plastigt och när det knarrar och låter om prylarna. Det är nog det värsta som finns. Det är samma sak med gaming tillbehör till datorn. Det får inte komma några ljud ifrån prylarna, då blir jag galen.

Alltså valet blir ganska enkelt om du kan svara på några få frågor:

Vill du ha så stor skärm det bara går? Om du svarar ja så är det bara Android som gäller. Vill du ha en av de bäst presterande telefonerna i 4" format? Isf är det iPhone som gäller.

Är det krav för dig att kunna ändra helt hur systemet ser ut och byta ut ikoner m.m.? Isf är det Android som gäller?
Stör du dig inte på att det ser likadant ut utan föredrar att allt fungerar som det ska och flyter på som smör (nej, jag pratar inte om project butter ) Isf är det iOS du ska satsa på.

Att du tycker spel är viktigt talar för iOS då betydligt mkt mer fokus på utveckling av appar ligger där. iPhone 5S har även en utmärkt kamera.

Sen min personliga åsikt: många av telefonerna som kör Android är utmärkta, speciellt HTC ONE är en högkvalitetsprodukt som nästan når upp till iPhone 5S när det kommer till byggkvalitet och Nexus 5 verkar bli en utmärkt telefon. Däremot tycker jag fortfarande Android känns som en beta-produkt. Jag kommer ge det en chans till om några år (kanske lagom till Android 5.0 lanseras beroende på vad den innehåller).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Det går rykten om att folk inte känner någon skillnad mellan iPhone 5 och iPhone 5S.

är det samma folk som använder kompositkablar till sin Xbox?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Alltså valet blir ganska enkelt om du kan svara på några få frågor:

Vill du ha så stor skärm det bara går? Om du svarar ja så är det bara Android som gäller. Vill du ha en av de bäst presterande telefonerna i 4" format? Isf är det iPhone som gäller.

Är det krav för dig att kunna ändra helt hur systemet ser ut och byta ut ikoner m.m.? Isf är det Android som gäller?
Stör du dig inte på att det ser likadant ut utan föredrar att allt fungerar som det ska och flyter på som smör (nej, jag pratar inte om project butter ) Isf är det iOS du ska satsa på.

Att du tycker spel är viktigt talar för iOS då betydligt mkt mer fokus på utveckling av appar ligger där. iPhone 5S har även en utmärkt kamera.

Sen min personliga åsikt: många av telefonerna som kör Android är utmärkta, speciellt HTC ONE är en högkvalitetsprodukt som nästan når upp till iPhone 5S när det kommer till byggkvalitet och Nexus 5 verkar bli en utmärkt telefon. Däremot tycker jag fortfarande Android känns som en beta-produkt. Jag kommer ge det en chans till om några år (kanske lagom till Android 5.0 lanseras beroende på vad den innehåller).

Precis, det känns inte som att Android är riktigt moget än, det är fortfarande under uppbyggnad. Däremot iOS känns som ett färdigt operativsystem, där endast förbättringar skulle kunna ske med programmen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Problemet är att WP uppdaterar appar sjukt långsamt i vissa fall.
Wordfeud ex låg många versioner bakom IOS,Android.

WP känns inte riktigt moget ännu, även om det är betydligt bättre nu än tidigare.

Åh nej, Wordfeud! Doom!
Vad kommer härnäst, ingen tic-tac toe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Precis, det känns inte som att Android är riktigt moget än, det är fortfarande under uppbyggnad. Däremot iOS känns som ett färdigt operativsystem, där endast förbättringar skulle kunna ske med programmen som finns.

En fördel med iOS och WP8 är att båda kan optimeras till en mycket mindre mängd telefoner.

Detta är speciellt fallet med iOS som dessutom har en mycket mer mogen appstruktur(även om jag skrivit tidigare att detta är för de allra flesta ingen enorm grej längre för WP8, för ett-två år sedan var det mycket värre, men folk dömer fortfarande LG t.ex. för deras lurar som gjordes för 2-3 år sedan. Människors minne tar tid att uppdatera)

Detta är speciellt fallet med lagg/stutter. Apple har fokuserat på att optimera för deras GPU:er. Folk undrar varför deras lurar fortfarande bara har 1 gigabyte RAM och svaret är att de inte behöver mer eftersom mjukvaruoptimeringar ligger så nära hårdvaran. Du kan göra en liknande jämförelse med konsoler och PC. Du kan klämma ut mycket mer genom optimeringar när du har väldigt specifik hårdvara att jobba med medan på PC så finns det en sådan stor spridning att man måste skjuta över vad man egentligen borde ha för att få hög prestanda.

Sen är fallet naturligtvis att Apple uppdaterar sin lur varje år, istället för var 7:e eller var 10:e som konsolerna.
Sen är det ett plus att Apple har slutat traggla med för få uppdateringar till iOS också, vilket är skönt. Så du har bestämt dig för en iPhone 5S?

Permalänk
Medlem

Om du kollat länken jag gav dig så har även den killen gjort recensioner på de flesta av de telefoner du listade i första posten som du kan kolla på. Fördelen med honom är ju att han, förutom att han verkar vara väldigt objektiv, faktiskt har testat just de telefoner du är intresserad av och även i vissa fall gjort direkt jämförelser mellan dom, och det utan att vara Apple, Android eller Windows fanboy.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte uppdatera tråden lite. Jag måste skaffa ett nytt abonnemang senast på torsdag, eftersom min bindningstid tar slut och mitt presentkort går ut. Så... Jag har lite beslutsångest över vilken lur jag ska välja. Jag har snöat in mig på Sony Z1, är det en bra lur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Tänkte uppdatera tråden lite. Jag måste skaffa ett nytt abonnemang senast på torsdag, eftersom min bindningstid tar slut och mitt presentkort går ut. Så... Jag har lite beslutsångest över vilken lur jag ska välja. Jag har snöat in mig på Sony Z1, är det en bra lur?

Om du gillar fingeravtryck.