Formaterade usb får tillbaka filer?

Permalänk
Medlem

Formaterade usb får tillbaka filer?

Hej!

Formaterade mitt USB minne och undrar om det går att få tillbaka alla mina filer på något sätt?

Permalänk
Medlem

Prova med program som t.ex Recuva eller GetDataBack

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Diskdrill

Jag har använt ett program som heter disk drill på Mac. Då var det ett korrupt minneskort som saknade sin FAT (eller motsvarande). Funkade finfint. Det ska även klara hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Prova med program som t.ex Recuva eller GetDataBack

Prövade med Recuva och har fått tillbaka filer osv men när man öppnar dom blir det "helt fel" tex: text dokument bara massa siffror osv? :c

Permalänk
Medlem

Allt verkar vara krypterat eller något? Går det att lösa kanske?

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

Hej!

Formaterade mitt USB minne och undrar om det går att få tillbaka alla mina filer på något sätt?

Skrivet av piccaboo:

Prövade med Recuva och har fått tillbaka filer osv men när man öppnar dom blir det "helt fel" tex: text dokument bara massa siffror osv? :c

Skrivet av piccaboo:

Allt verkar vara krypterat eller något? Går det att lösa kanske?

Du kanske växlade filsystem på den, den var i FAT men du körde formatering i NTFS eller tvärtom..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Du kanske växlade filsystem på den, den var i FAT men du körde formatering i NTFS eller tvärtom..

Går det lösa på något sätt? Har kollat på ett program som heter TrueCrypt tror du det går lösa med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Går det lösa på något sätt? Har kollat på ett program som heter TrueCrypt tror du det går lösa med det?

Du kan ju prova att formatera minnet med det andra alternativet och sedan använda dig av återställnings programmet igen.

Permalänk
Medlem

Blir ju galen på detta :/ Skulle installera Win 8.1 på min USB sticka så var min brors USB sticka i datorn såg inte det tryckte format/Clean install på hans USBn istället för min och så försvann allt på hans USB sticka och sen var Win 8.1 på den. Nu försöker jag på något sätt fixa tillbaka hans grejer som fanns på USBn stickan.

Permalänk
Medlem

Truecrypt krypterar din information, det återställer inte.

Du kan återställa filer med Active Undelete, tycker jag funkar riktigt bra. Kan vara lite klurigt att förstå sig på i början men det är ett riktigt bra program! Där spelar det inte någon roll vad för filsystem du hade innan. Den hittar det automatiskt

Det är viktigt nu att du inte lägger över någonting alls på usb minnet! Då finns risk att du överskriver informationen och data går inte att återställa.

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

tryckte format/Clean install på hans USBn istället för min och så försvann allt på hans USB sticka och sen var Win 8.1 på den.

Skrivet av ninjabeirut:

Det är viktigt nu att du inte lägger över någonting alls på usb minnet! Då finns risk att du överskriver informationen och data går inte att återställa.

Det har han redan gjort, rejält, skrivit över alltså, med Win 8 installern. Så jag tror det är ganska kört...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Det har han redan gjort, rejält, skrivit över alltså, med Win 8 installern. Så jag tror det är ganska kört...

Det var då inte bra :/

TS. Då går det inte att återställa filerna. Tyvärr..

Permalänk
Medlem

Ska prova med testdisk 6.1 och se om det blir någon fram gång :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Ska prova med testdisk 6.1 och se om det blir någon fram gång :/

Hur stort var USB minnet, och hur stort var Win 8.1 installationen?

Om Win 8.1 installationen tog upp nästan allt utrymme på USB minnet så är det lönlöst att försöka återställa, då filerna redan är överskrivna.

Men hade du ett 16GB usb minne och Win 8.1 installationen är 4 eller 8 GB så kanske du har en chans att få fram några filer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Hur stort var USB minnet, och hur stort var Win 8.1 installationen?

Om Win 8.1 installationen tog upp nästan allt utrymme på USB minnet så är det lönlöst att försöka återställa, då filerna redan är överskrivna.

Men hade du ett 16GB usb minne och Win 8.1 installationen är 4 eller 8 GB så kanske du har en chans att få fram några filer iaf.

Det är ett 32GB USB 3.0 Corsair Minne, Win 8.1 var 4GB bara tror det finns någon chans att få tillbaka något alls?

Permalänk
Medlem

Joo, då finns det hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Det är ett 32GB USB 3.0 Corsair Minne, Win 8.1 var 4GB bara tror det finns någon chans att få tillbaka något alls?

Jajamen då finns det chans

Pröva olika program. Recuva, Testdisk, Active Undelete. Men skriv absolut INGET till USB minnet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conan69:

Joo, då finns det hopp.

Hur? :/ Har försökt det mesta känns det som :c Jag får ju tillbaka vissa filer osv men när man öppnar dom så blir det en massa text bara så står det att filen är skadad eller något?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Hur? :/ Har försökt det mesta känns det som :c Jag får ju tillbaka vissa filer osv men när man öppnar dom så blir det en massa text bara så står det att filen är skadad eller något?..

Om jag nu inte har missuppfattat det hela fel så tror jag att han menade att du skulle formatera minnet till det formatet den var i INNAN du körde in windows på den. Fråga din bror om det var FAT32, NTFS eller ExFAT format på stickan innan. Troligtvis var det FAT32. Om så är fallet, formatera då stickan igen till FAT32 och försök igen med ett av programmen någon annan tipsat om

Hoppas du löser det.

/Ozmix

Permalänk
Medlem

Om du kör Active Undelete behöver du inte formatera det till samma filsystem som det var innan. Den hittar alla filer ändå... oavsett filsystem. Även OSX filsystem, Linux, Windows osv.

Permalänk
Medlem

Har fått fram vissa filer tillbaka men när jag försöker öppna dom så kommer det upp att dom är skadade och kan ej läsa/öppna innehållet?
Är det kört då eller vad är frågan om nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Har fått fram vissa filer tillbaka men när jag försöker öppna dom så kommer det upp att dom är skadade och kan ej läsa/öppna innehållet?
Är det kört då eller vad är frågan om nu?

Eftersom du installerade Windows 8 på USB-minnet så skulle jag säga att det är rätt kört