Permalänk
Medlem

Datorn död,jag bryter ihop.

Har en I5 2500k,asus sabertooth p67,Samsung 256gb ssd + 4 vanliga diskar och ett msi 660ti pe.
Hittade på annons idag en likadan cpu och bestämmde mig för att köra sli. Åkte o köpte kortet,kom hem,satte i kortet och stoppade sladdarna. När jag startar går det en ( nya) upp på max varv och låter inte bra. Så jag tar i sär kablarna som är 2x6pin i varje kort. då ser jag att en av 6pin som är dragen från en molex bara har fem av sex kontakter i sig. Fibblar lite med kablar och kortetn låter sen som dom ska.
Aktiverar sli i nvidias kontrollpanel och ska dra igång bf4,då kraschar drivrutinerna (senaste från nvidia) Så jag ominstalerar dom,men samma sak igen.
Sen hänger sig datorn och jag trycker av den med power-knappen. Går iväg en stund och när jag sen ska starta är den STEN död.

Fibblar lite och kommer fram till att prova med annat nätagg. Köper ett nytt och nytt chassi. Stoppar in allt och fortfarande STEN död.

Det ända som lyser på mobo är en gröndiod när jag slår på nätagget.

Vad ska jag göra ??? Har provat o koppla ur allt,skifftat minnen osv. Men inget hjälper. Börjar bli lite tomt nu.

Snälla ge mig tips

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Avstängd

SLI brygga på plats ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Clear CMOS. Det gör du genom jumpers längst ner till höger, Google clear cmos sabertooth p67.
Testa det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sli brygga varit på plats. Cmos har jag gjort. Om du menar att man ska flytta byggla om.

Den är som sagt död ,händer inget när man trycker på power-knappen.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Provat med bara ett kort igång.. igen?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Provat med bara ett kort igång.. igen?

Tagit ut båda och inget händer... Provat med ett ,inget händer.
Fan vad surt det är...

Nätagget är det inte,det är nytt för idag. Chasssit nytt. så nåt har hänt med antingen processorn eller mobo. frågan är bara vad. Ingen lust att köpa nytt mobo imorgon, så funkar det endå inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur allt, koppla sen in bara ström till moderkort och cpu.. startar inte den ens då, dvs utan hårddiskar osv så är det väl nätagg eller moderkort som gett sig.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Börja från basic.. processor, moderkort, 1st minne och din disk med OS.
Dubbelkolla alla kablar och att allt sitter i ordentligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Första tipset är att koppla bort alla hårddiskar så de inte tar någon skada. (Koppla inte in dem igen innan du vet att datorn startar, gäller även disken med os).
Kontrollera sladdarna från lådan till moderkortet. Speciellt strömknappen.
Se till så att ström till moderkort samt processor sitter åt ordentligt.
Om inget hjälper så testa vad som händer om du startar datorn helt utan grafikkort inkopplat.

Permalänk
Medlem

Har provat... bara den där gröna lampan som lyser. Får nog köpa nytt mobo imorgon. Nån som kan tipsa om ett som funkar till i5 2500k sli och överklock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bonustest: Koppla ur alla usb-sladdar.

En kortslutning i usb-port har gjort en dator stendöd för mig. Tog ett jäkla tag att komma på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

När du räknar upp dina delar och dessutom har det här felet så är det konstigt att du inte nämner något så viktigt som ditt nätaggs märke modell och ålder. Har du ett nytt så skriver du både gamla och nya.

När man tar bort allt onödigt så behövs INTE OS disk, tangentbord, mus osv. Det mesta kan blockera så att datorn är död tills de tas bort. Också saker/kablar du tror inte spelar roll eller porten de kopplades till är alla ökända för såna här fel.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Börja med de 4 viktigaste delarna och ta bort allt annat ute/inne i chassit. Ingen iden att blanda in bild (grafikkort), Windows (diskar) så länge datorn är död (fläktarna inte snurrar normalt).

Hur du gör med chassit är upp till dig men egentligen kan du ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Den som starta datorn kan du ha kvar om du vill men kan ta bort den också och istället starta datorn med en skruvmejsel.

Sen nollställer du bios ordentligt. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen så att det inte tar en hel evighet. Har du redan nollställt så gör du det IGEN EFTER att du tagit bort allt onödigt. Annars kan nån av dom fortsätta att blockera.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är ett nytt nätagg så är det inte 100% säkert att det är ett fungerande nätagg!
Det finns gott om rapporter att folk fått hem döda "nya" nätagg heller att dom dött första dagen.

För att till 100% kunna utesluta nätagget så behöver du prova det i en annan dator (heller köra det i en testbänk=DYRT) som du vet att alla delar är hela på (dvs allt fungerar med ett annat nätagg).
Problemet är att OM det är fel på nätagget så finns det alltid en risk att den fungerande datorn du testar på kan ta skada av det felaktiga nätagget så det är en risk du får ta med i beräkningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga förslag på lösning bortsett från vad folk redan tagit upp, hoppas det löser sig.

Din titel dock, usch va fantastisk.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Osannolikt fel eftersom du verkar har såpass koll, men eftersom ingen skrivit det än: Ta ut allt ur lådan och kör separat, helt utan chassi, för att utesluta kortslutningar den vägen. Dubbelkolla samtidigt att distanserna sitter ordentligt. Kör som det föreslås med absolut minimum, kolla bara så att CPU-fläkten startar (moderkortet får någon form av ström).
Om du har en voltmeter så kolla lite linor från nätagget. Får du då igång den utanför lådan så är ju steg för steg återinkoppling som gäller. Tänk på att köra PC-speaker från chassit för att få felkoder om inte ditt moderkort har nog lampor för det

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Det där med kortslutning i USB port har även hänt mig, höll på att bryta ihop ett tag men det löste sig genom en polare.
Prova att koppla ur de FRÄMRE USB PORTARNA i chassit om du nu har såna, de kan glappa och kortsluta sig mot chassit.
Helt sjukt konstigt, men inte så ovanligt.

Permalänk
Medlem

På Asus moderbrädor följer det med en quick-connect till powerknapp och liknande - Den gör att power etc knapparnas sladdar sticker ut för långt och kan trassla in sig i det undre kortets fläktar och lossna antingen av fläktarna, eller så bara när man trycker in kortet - Kontrollera att powerknappen faktiskt sitter ikopplad helt korrekt.

Lyser det grön lampa "ska" det hänta iallafall någonting när du trycker på powerknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Har en I5 2500k,asus sabertooth p67,Samsung 256gb ssd + 4 vanliga diskar och ett msi 660ti pe.
Hittade på annons idag en likadan cpu och bestämmde mig för att köra sli. Åkte o köpte kortet,kom hem,satte i kortet och stoppade sladdarna. När jag startar går det en ( nya) upp på max varv och låter inte bra. Så jag tar i sär kablarna som är 2x6pin i varje kort. då ser jag att en av 6pin som är dragen från en molex bara har fem av sex kontakter i sig. Fibblar lite med kablar och kortetn låter sen som dom ska.
Aktiverar sli i nvidias kontrollpanel och ska dra igång bf4,då kraschar drivrutinerna (senaste från nvidia) Så jag ominstalerar dom,men samma sak igen.
Sen hänger sig datorn och jag trycker av den med power-knappen. Går iväg en stund och när jag sen ska starta är den STEN död.

Fibblar lite och kommer fram till att prova med annat nätagg. Köper ett nytt och nytt chassi. Stoppar in allt och fortfarande STEN död.

Det ända som lyser på mobo är en gröndiod när jag slår på nätagget.

Vad ska jag göra ??? Har provat o koppla ur allt,skifftat minnen osv. Men inget hjälper. Börjar bli lite tomt nu.

Snälla ge mig tips

Dum fråga, men kolla powerknappen om det har lossnat någon kabel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

När du räknar upp dina delar och dessutom har det här felet så är det konstigt att du inte nämner något så viktigt som ditt nätaggs märke modell och ålder. Har du ett nytt så skriver du både gamla och nya.

När man tar bort allt onödigt så behövs INTE OS disk, tangentbord, mus osv. Det mesta kan blockera så att datorn är död tills de tas bort. Också saker/kablar du tror inte spelar roll eller porten de kopplades till är alla ökända för såna här fel.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Börja med de 4 viktigaste delarna och ta bort allt annat ute/inne i chassit. Ingen iden att blanda in bild (grafikkort), Windows (diskar) så länge datorn är död (fläktarna inte snurrar normalt).

Hur du gör med chassit är upp till dig men egentligen kan du ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Den som starta datorn kan du ha kvar om du vill men kan ta bort den också och istället starta datorn med en skruvmejsel.

Sen nollställer du bios ordentligt. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen så att det inte tar en hel evighet. Har du redan nollställt så gör du det IGEN EFTER att du tagit bort allt onödigt. Annars kan nån av dom fortsätta att blockera.

Ok,va trött och uppe i vararv igår. Därför jag kanske glömmde en del viktigt info. Problemet började som först med mitt gammla agg som va ett OCZ power 600w. Cpu kylare är en Antec h2o kyler 620. Chassiet va ett r3.

Nya nättagget köpt igår är ett corsair ax 860, chassi är r4 ,köptes oxå igår.

Har provat att ha allt urkopplat. Tagit ur båda gpu,tagit ur en gpu. Tagit ur minnen ,flyttat runt en sticka. Testat starta med mejsel istället för power knapp. tagit bort usb kontakt på mobo. kopplat ur alla diskar.

Vid första startförsök så provade jag med minimalt med saker i,efter som jag ville se att den funkade och sen skulle koppla in resten och fixa en bra kabeldragning.

Så det känns nu som att det är mobot som är paj. Får nog åka till webhallen och investera i ett nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Sli brygga varit på plats. Cmos har jag gjort. Om du menar att man ska flytta byggla om.

Den är som sagt död ,händer inget när man trycker på power-knappen.

Ta bort batteriet, vänta en minut, sätt tillbaka. Ha inga externa tillbehör inkopplade utom skärm och tangentbord.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Osannolikt fel eftersom du verkar har såpass koll, men eftersom ingen skrivit det än: Ta ut allt ur lådan och kör separat, helt utan chassi, för att utesluta kortslutningar den vägen. Dubbelkolla samtidigt att distanserna sitter ordentligt. Kör som det föreslås med absolut minimum, kolla bara så att CPU-fläkten startar (moderkortet får någon form av ström).
Om du har en voltmeter så kolla lite linor från nätagget. Får du då igång den utanför lådan så är ju steg för steg återinkoppling som gäller. Tänk på att köra PC-speaker från chassit för att få felkoder om inte ditt moderkort har nog lampor för det

Att nätaggen,att det nya o gamla skulle vara paj känns osanolikt. Äger tyvär ingen voltmätare,men är nog läge att köpa en.

Vad menar du med pc speaker??

Ska göra ett sista försök och skruva ur mobot och köra utanför datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ta bort batteriet, vänta en minut, sätt tillbaka. Ha inga externa tillbehör inkopplade utom skärm och tangentbord.

Kan du förklara vart batteriet sitter på mitt kort?? Kan inte hitta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är en runt batteri stort som en enkrona fast tjockare, bara att leta.
om du hittar en batteri sockel utan batteri vet vi vart ditt problem sitter....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Att nätaggen,att det nya o gamla skulle vara paj känns osanolikt. Äger tyvär ingen voltmätare,men är nog läge att köpa en.

Vad menar du med pc speaker??

Ska göra ett sista försök och skruva ur mobot och köra utanför datorn.

Nu har inte jag monterat i ett nyare chassi än Antecs Sonata 3, men jag tror väl fortfarande att lådor har en speaker, dvs enkel liten högtalare. Den kopplas in på moderkortet och kan ge ljud när ljudkortet inte kan, såsom i startup etc. Det den då gör är att ge ljudkoder för olika fel. Koderna skiljer sig om man har AWARD bios eller annat, men det skall stå i moderkortsmanualen.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbwu:

är en runt batteri stort som en enkrona fast tjockare, bara att leta.
om du hittar en batteri sockel utan batteri vet vi vart ditt problem sitter....

Batteriet sparar information såsom tid, bios settings osv. Du kan fortfarande starta en dator utan batteri.

Skrivet av Ayla666:

Så det känns nu som att det är mobot som är paj. Får nog åka till webhallen och investera i ett nytt

Jag rekommenderar STARKT ett mobo med debug-LCD.

Jag har enbart kört på ROG av denna orsaken. Nu finns det billigare moderkort med debug-lcd också dock.

Permalänk
Medlem

Batteriet sitter under skölden, nedanför den övre PCI-e porten

http://cache.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/201...

Borde dock funka med clear CMOS switchen:

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Permalänk
Medlem

Ok stort tack för era tips. Har provat allt.
Kan ni ge mig tipps på ett nytt kort,som är likvärdigt med det jag har. Ska finnas på webhallen eller butik i stockholm.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayla666:

Ok stort tack för era tips. Har provat allt.
Kan ni ge mig tipps på ett nytt kort,som är likvärdigt med det jag har. Ska finnas på webhallen eller butik i stockholm.

Pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

SLI brygga på plats ?

Behöver man SLI brygga nu för tiden ??
här har du artikel från 2005 att det redan då fungerade utan brygga.

Citat:

Publicerad 2005-06-23

nu har det visat sig att SLI-stödet rent tekniskt bara är mjukvarubaserat och 6600-korten kan användas i en SLI-konfiguration trots att de saknar SLI-brygga. Faktum är att alla GeForce 6xxx kort och den nylanserade 7800-serien kan utnyttja SLI även utan SLI-bryggan monterad. Det enda som behövs är NVIDIAs senaste drivrutiner som gör detta möjligt. På OC Workbench har man testat detta på två 6600GT-kort och jämfört prestanda med och utan SLI-brygga.

Som väntat är det en viss prestandaförlust när man plockar bort SLI-bryggan men i OCWs tester som baseras på 3Dmark03 och 3Dmark05 handlar det endast om en skillnad på drygt 5%.

http://www.nordichardware.se/Arkiv/nvidia-sli-utan-sli-brygga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Helst under 1500. Tänkte använda min i5 2500k. Så 77 mobo funkar då va? Ska ha sli. och funka bra till klockning

Visa signatur