Skickat tillbax IBM Deskstar til Holland?

Permalänk

Angående garantiärenden så kanske det varierar beroende på var man köpt varan? Letar man ex. hos Datorbutiken (där disken är köpt) så hittar man följande sida: http://www.datorbutiken.com/se/returb/servicecomp.php

De flesta varor skall alltså INTE returneras till DB. Tiden då man skickade tillbaka prylen till ÅF är förbi. Tyvärr. Egentligen borde det inte spela någon roll, men bara en så enkel sak som frakt kan ju bli svår när det gäller utrikes försändelser. En förbetald fraktlapp hade löst det lätt.

Permalänk
Medlem

hmm... värkar som ja inte är ensam om problemet.
hadde en 46 gigare som hosta & hadde sig pajja typ skit mycket kluster =(
skicka in den fick en 60 gigare
men men... den har börja hosta den me =(

PS: ska ALLDRIG köpa IBM mer...

Visa signatur

Signatur raderad, max 2 färger (svart är en färg!). Se reglerna för mer information.

Permalänk
Medlem

samtycker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av proximuz
hmm... värkar som ja inte är ensam om problemet.
hadde en 46 gigare som hosta & hadde sig pajja typ skit mycket kluster =(
skicka in den fick en 60 gigare
men men... den har börja hosta den me =(

PS: ska ALLDRIG köpa IBM mer...

JAg håller fulständigt med på den pungten om att ALDRIG köpa någon IBM hdd allså.

nu ska jag skicka in min hdd till ibm får se hur det går.. det är en gammal 30 gigare.

Permalänk

Uppdatering: Skickade in disken (en 1.5 år gammal 40GB 60GXP) den 27:e november. Tog nästan exakt en månad innan jag idag fick en ny disk hemskickad med UPS.
Dock ska jag väl inte klaga då det trots allt var en 60GB 180GXP som låg i lådan. Det kompenserar iaf fraktutlägget. Hoppas den håller bättre nu ... och att min ANDRA 60GXP inte går sönder.

Noterade att IBM gjort om RMA-förfarande en aning. Fr.o.m. den 6:e kommer det att behandlas av Hitachi. Om det underlättar för slutkunden är svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle Angel
Uppdatering: Skickade in disken (en 1.5 år gammal 40GB 60GXP) den 27:e november. Tog nästan exakt en månad innan jag idag fick en ny disk hemskickad med UPS.
Dock ska jag väl inte klaga då det trots allt var en 60GB 180GXP som låg i lådan. Det kompenserar iaf fraktutlägget. Hoppas den håller bättre nu ... och att min ANDRA 60GXP inte går sönder.

Noterade att IBM gjort om RMA-förfarande en aning. Fr.o.m. den 6:e kommer det att behandlas av Hitachi. Om det underlättar för slutkunden är svårt att säga.

ok jag skickade in min innan jul en vecka drygt.. få se om jag får tillbaka nån snart. skulle vara trevligt om jag får en 40 gigare istället för en 30 som jag skcikade in. för frakten var inte billigt preciss.

Permalänk
Medlem

Om min 80GB 120GXP har börjat knattra när den arbetar, finns det risk att den går sönder snart? Det är ju ett störigt ljud men är den paj?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillen
Om min 80GB 120GXP har börjat knattra när den arbetar, finns det risk att den går sönder snart? Det är ju ett störigt ljud men är den paj?

Alla diskar låter ju och olika märken har olika ljudnivåer. De flesta diskarna har även lite konstiga ljud för sig ibland. Vissa av dessa ljud är "håller-på-att-gå-sönder-ljud" och andra är inget att bry sig om.

Men om din hårddisk har mycket skrapande/pipande/knastrande ljud för sig eller om den låter extra mycket vid vissa tillfällen (inte bara när man arbetar med datorn) så är ju inte detta något bra tecken. Disken kan fortsätta att fungera felfritt (med undantag för ljuden) ett år till kanske, eller gå sönder helt imorgon - det är omöjligt att säga.

Som flera personer har nämnt innan här i tråden så ska man ju skicka in sin hårddisk så fort som möjligt. Den måste ju dock visa såpass stora tecken på fel(konstiga ljud/dataförlust eller annat påtagligt) att man får ut en ny på garantin.

Permalänk
Medlem

Hmm har jag missat nåt eller? Min 60gxp 60gb la av för några veckor sen, tog den helt enkelt till återförsäljaren, fick några papper och de skulle ringa inom några veckor. Behövde inte betala nåt. 3 års garanti var det på disken (den köptes december 2001).

Permalänk
Medlem

Den knattrar lite när den är tungt belastad... När jag kör DVDMaestro t.ex.
och när jag kodar i CCE

hur varma kan man köra diskarna utan nån skadlig effekt?
disktempen ligger på 45° enligt MBM.... för högt?

Permalänk
Hedersmedlem

Har äckligt problem med min 60 GXP 60 GB. Är så att ibland så hittas inte hårddisken, ställer in på autodetect då i bios och får då se som namn på hårddisken en massa konstiga tecken. Kan höra detta också, för den sätter inte riktigt igång (varvar upp men lite ljud efter det kommer inte).
Problemet är att det händer ibland, och när det händer kan det gå ett tag innan det går att få igång den. Var flera månader sen sist.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

skickade min 40 GB IBM till holland på nyårsaftonen, hoppas att den inte kommer på villovägar när Hitachi tog över dagen efter...

Sedan tidigare idag kan man kolla på Hitachi Storage sida vart disken är.

Kan ju hålla tummarna för att man får en hitachi tillverkad disk tillbaka, de ska hålla högre kvalitet..

hitachi storage:
http://www.hgst.com/warranty/jsp/index.jsp

Visa signatur

If there's a hell below, were all gonna go..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuzzysOul
skickade min 40 GB IBM till holland på nyårsaftonen, hoppas att den inte kommer på villovägar när Hitachi tog över dagen efter...

Sedan tidigare idag kan man kolla på Hitachi Storage sida vart disken är.

Kan ju hålla tummarna för att man får en hitachi tillverkad disk tillbaka, de ska hålla högre kvalitet..

hitachi storage:
http://www.hgst.com/warranty/jsp/index.jsp

Säg till då när du får tillbaka din får vi se om Din går i förtur min..
jag har funderar på nåt... tänk om den glöms bort vad gör man då =O ???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullcom

Säg till då när du får tillbaka din får vi se om Din går i förtur min..
jag har funderar på nåt... tänk om den glöms bort vad gör man då =O ???

nä, fan det får de inte göra, jag har bara 3gb just nu,( totalt 60GB kraschade för mig på en vecka, 40+20) (iofs har jag ytterligare 20gb på en bärbar oxå)

fast då får man ju faktiskt chansen att byta märke, man är ju faktiskt helt enkelt tvungen, nu kände man ju sig tvingad att skicka iväg den eftersom det är billigare än att köpa ny..

när jag kollade mitt RMA tidigare idag, så fanns det iallafall med i hitachis databas..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuzzysOul

nä, fan det får de inte göra, jag har bara 3gb just nu,( totalt 60GB kraschade för mig på en vecka, 40+20) (iofs har jag ytterligare 20gb på en bärbar oxå)

fast då får man ju faktiskt chansen att byta märke, man är ju faktiskt helt enkelt tvungen, nu kände man ju sig tvingad att skicka iväg den eftersom det är billigare än att köpa ny..

när jag kollade mitt RMA tidigare idag, så fanns det iallafall med i hitachis databas..

Hur gör man det kollar vart sin hdd är??

Permalänk

du fyller helt enkelt i ditt RMA nummer och ditt postnummer.

Check RMA status:
http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma51.jsp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att kräva att IBM ska betala all frakt? Mind hade ju lyckats, men vad ska man skriva då? Att man föraktar dem med hela sitt hjärta och helst av allt skulle vilja se IBM-loggan brinna i helvetet, eller att man helt enkelt kräver full refound...hmmm, svårt val...

Någon mer än Mind som lyckats få full ersättning och vad skrev ni i så fall?

Permalänk
Medlem

hmm skickade in en 75gxp som jagfick tillbaka i november och nu är de där skrapljuden tillbaka!, jag ska då tortera dem tills jag får en 120gxp

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

På väg tillbaka till mig..

Så, efter att ha anländt den 7 jan i holland, är nu min disk på väg tillbaka till mig. Enl. Rma-statusen skickades den igår den 28jan.

16 dagar får väl anses som acceptabelt..

Nu hoppas vi (jag + en xp2200@2.0ghz) att den bara ska fungera och hålla.

/r.

Visa signatur